Wat is precies anti-semitisch?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

maran
Sergeant
Sergeant

Re: Wat is precies anti-semitisch?

Berichtdoor maran » 11 jan 2013 13:27

mohamed schreef:
We zijn het er over eens dat Johannes de Doper geen antisemiet was, al bespeur ik bij jou lichte twijfel. Johannes de Doper was zelf ook joods en wat hij tegen zijn volksgenoten zei is verre van zinloos.
'Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven, maar wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hem.' (Joh 3,36)

de Johannes, die jij hier aanhaalt - de evangelist of apostel Johannes - is een andere Johannes dan Johannes de Doper.
die laatste was een joodse profeet en overleed omstreeks 36 na.Chr. [door onthoofding]

de Johannes van [naar] de evangeliën [of de auteur ervan- het is niet helemaal duidelijk wie dat was of waren] schreef deze ca.110 na.Chr. - sommigen beweren ca.160 na.Chr. - op in het Koinè-Grieks en is hoofdzakelijk gericht aan niet-joodse christenen.
sommigen of zelfs velen [vooral Joden] zien er antisemitische teksten in.
sowieso verwerpen de meeste Joden dan ook mede daarom het NT.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jan 2013 15:32

Ik haalde een citaat van Johannes de Doper aan wat opgetekend is door apostel Johannes. Dat die twee dezelfde zijn heb ik niet betoogd.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 11 jan 2013 17:34

mohamed schreef:Ik haalde een citaat van Johannes de Doper aan wat opgetekend is door apostel Johannes. Dat die twee dezelfde zijn heb ik niet betoogd.

hoe weet je zo zeker dat die uitspraak van Johannes de Doper is?
je citeert hier n.l. uit het evangelie naar Johannes, dus die uitspraak lijkt me eerder van de auteur van dat evangelie.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jan 2013 17:49

mohamed schreef:Ik haalde een citaat van Johannes de Doper aan wat opgetekend is door apostel Johannes. Dat die twee dezelfde zijn heb ik niet betoogd.

maran schreef:hoe weet je zo zeker dat die uitspraak van Johannes de Doper is?
je citeert hier n.l. uit het evangelie naar Johannes, dus die uitspraak lijkt me eerder van de auteur van dat evangelie.

De apostel schrijft deze uitspraken op conto van Johannes de Doper en ik vertrouw er op dat hij de profeet geen woorden in de mond heeft gelegd.

Johannes 3
27 Johannes antwoordde en zei: Een mens kan niets aannemen, als het hem niet uit de hemel gegeven is.
28 U bent zelf mijn getuigen dat ik gezegd heb: Ik ben de Christus niet, maar ik ben voor Hem heen uitgezonden.
29 Wie de bruid heeft, is de bruidegom, maar de vriend van de bruidegom, die erbij staat en hem hoort, verblijdt zich zeer over de stem van de bruidegom. Deze blijdschap van mij nu is volkomen geworden.
30 Hij moet meer worden, ik echter minder.
31 Wie van boven komt, is boven allen; wie uit de aarde is, is uit de aarde en spreekt uit de aarde. Wie uit de hemel komt, is boven allen.
32 En wat Hij gezien en gehoord heeft, dat getuigt Hij, en Zijn getuigenis neemt niemand aan.
33 Wie Zijn getuigenis aangenomen heeft, die heeft daarmee bezegeld dat God waarachtig is.
34 Want Hij Die God gezonden heeft, spreekt de woorden van God, want God geeft Hem de Geest zonder maat.
35 De Vader heeft de Zoon lief en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven.
36 Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven, maar wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hem.

Dit is wat een jood de joden voorhield. Kan je mij uitleggen wat daar antisemitisch aan is?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 jan 2013 23:34

Antisemitisch, volgens mij ben je dan tegen alle semitische volkeren. Dan ben je inderdaad tegen de Joden, maar ook tegen de Arabieren. Want die spreken ook een semitische taal. Dan zul je wel tegen het hele Midden-Oosten zijn.

Maar zo consequent lijkt die term wel nooit toegepast te worden. Wat antisemitisme wordt genoemd, is in werkelijkheid anti-judaïsme. Mensen maken zich vaak niet druk om helder taalgebruik.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 jan 2013 13:52

Inderdaad de term wordt verkeerd gebruikt, mee eens. Lastig allemaal.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 12 jan 2013 14:04

mohamed schreef:Inderdaad de term wordt verkeerd gebruikt, mee eens. Lastig allemaal.

dat klopt, dat de term verkeerd gebruikt wordt, maar iedereen weet wat en wie er mee bedoeld wordt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jan 2013 18:05

maran schreef:dat klopt, dat de term verkeerd gebruikt wordt, maar iedereen weet wat en wie er mee bedoeld wordt.

En toch keur ik het af. Van van mij hoef je geen stuk tekst te verwachten waarin ik aan die slordigheid meedoe.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 jan 2013 18:10

Dàt was de inhoud van mijn opening. Goed begrepen.
Ik doe ook niet mee, want verkeerd taalgebruik kan tot misverstand leiden en waarom zou je dat niet willen voorkomen?

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 13 jan 2013 00:01

Wilsophie schreef:Dàt was de inhoud van mijn opening. Goed begrepen.
Ik doe ook niet mee, want verkeerd taalgebruik kan tot misverstand leiden en waarom zou je dat niet willen voorkomen?
Prima, da's duidelijk. Hoe zou je het verschijnsel dat in het algemeen aanvaarde term anti-semitisme dan willen noemen?
Trouwens: Analoog hieraan wellicht is ook de algemeen aanvaarde term holocaust (wat brandoffer betekent). Joden zelf spreken liever van shoa (vernietiging).
Toch worden, ook door Joden zelf de termen anti-semitisme en holocaust veelvuldig gebruikt. Niet vanwege het feit dat de termen kloppen maar puur vanwege het feit dát ze algemeen aanvaard zijn.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 jan 2013 10:18

En wat is een filosemiet Dalethvav?

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 13 jan 2013 10:25

mohamed schreef:En wat is een filosemiet Dalethvav?

goed dat Wipedia bestaat:

Filosemitisme

Filosemitisme is sympathie voor het Joodse volk of het joodse geloof, het tegenovergestelde van antisemitisme. Vooral in protestants-christelijke kringen, waar men de oorsprong van het eigen geloof zoekt in het Oude Testament, is men vaak uitgesproken filosemitisch. Dit kan samenvallen met een pro-Israël houding of ondersteuning van het zionisme, doch dit is niet noodzakelijk.

Een hedendaagse en Nederlandse exponent van uitgesproken filosemitisme is de stichting Christenen voor Israël.

Van Joodse zijde staat men (soms) argwanend tegenover filosemitische uitingen, onder meer omdat men wel bang is dat er verkapte bekeringsmotieven achter kunnen schuilen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Filosemitisme

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 jan 2013 11:09

Dank je wel Maran. :)

Op dit gereformeerde forum zitten er ook een paar.

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 13 jan 2013 16:29

mohamed schreef:Dank je wel Maran. :)

Op dit gereformeerde forum zitten er ook een paar.

tja...valt de Joden proberen te bekeren ook onder antisemitisme?

in Amerika bestaat de beweging Jews for Jesus; maar die blijkt hoofdzakelijk uit evangelische christenen te bestaan.

dalethvav; hoe zie jij dit?

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 14 jan 2013 10:24

maran schreef:tja...valt de Joden proberen te bekeren ook onder antisemitisme?

in Amerika bestaat de beweging Jews for Jesus; maar die blijkt hoofdzakelijk uit evangelische christenen te bestaan.

dalethvav; hoe zie jij dit?

Daar vraag je me wat (goeie vraag trouwens). Ik heb daar zeker wel een mening over, maar ik moet het even goed proberen te formuleren, juist omdat het zo gevoelig ligt. Het antwoord komt dus wel maar kan even op zich laten wachten.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”