de verbondsleer leidt tot wettisisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: de verbondsleer leidt tot wettisisme

Berichtdoor Wilsophie » 04 dec 2012 23:19

@ Mohamed De tekst uit Openbaring : "Wie hore heeft die hore wat de Geest tot de Gemeente zegt" begrijp ik niet zo binnen dit verband. En als de Here Jezus het elders zo zegt dan begrijp ik het verband ook niet.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 06 dec 2012 01:26

Als men uit het oude verbond leeft van Mozes en de Wet leid dat tot wettisisme.

Als men uit het nieuwe Verbond leeft, dat gegeven en gekomen is Door Jezus Christus de Heere, leid dat niet tot wettisisme.

Hartelijke groet

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 dec 2012 11:10

Wilsophie schreef:@ Mohamed De tekst uit Openbaring : "Wie hore heeft die hore wat de Geest tot de Gemeente zegt" begrijp ik niet zo binnen dit verband. En als de Here Jezus het elders zo zegt dan begrijp ik het verband ook niet.

Hoe ik het interpreteer is als volgt: iemand die zijn hele leven ergens aan gewend is en dan hoort dat zijn gebruik eigenlijk geen eeuwigheidswaarde heeft, wil daar behoorlijk moeilijk aan. Zo waren de joden gewend dat varkensvlees onrein was (Jes 65,4) en dat het eten daarvan uit de boze was. De profeet heeft gezegd dat wie varkensvlees eet zal worden weggevaagd (Jes 66,17) door God. Toen dus Jezus alle spijzen rein verklaarde (Mar 7,19; Rom 14,20) was dat voor de joden absoluut geen zoete koek! Nee, het was niet zo dat zijn gehoor direct een Wienerschnitzel bij Jezus bestelde. :mrgreen:

Zonder dollen, dat de joden voortaan varkensvlees mochten eten was voor hen bijna niet te bevatten, want zelfs na de uitstorting van de Geest had Petrus nog niet begrepen (Hand 10,14) dat Jezus alle spijzen had gereinigd. Jezus moest hem dat middels een visioen nog duidelijk maken:

'En een stem geschiedde weer ten tweeden male tot hem: Hetgeen God gereinigd heeft, zult gij niet onheilig maken.' (Hand 10,15)

Zo is het hele evangelie een grote aanstoot voor joden en werd van hen gevraagd huis en haard te verlaten (Mar 10,29; Luk 18,29) daarom dus: wie oren heeft om te horen die hore!

Off topic: er wordt meerdere malen in de Bijbel gesproken van een stem die uit de hemel geschiedt (Luk 3,22; Joh 12,28 vgl. Dan 4,31) hetgeen men een soort goddelijk concilie in het jodendom zou kunnen noemen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 06 dec 2012 11:46

@Mohammed

Vergeet je niet wat Paulus schrijft in het Nieuwe Testament, dat de joden tot jaloersheid verwekt zullen worden door de heidenen?
Het evangelie wat ze hebben veracht, zal door de Christenen worden verteld tegen hen, en zei zullen jaloers worden op hen. Jaloers in Heilige zin.

Zullen de Christenen(takken) zich dan beroemen tegen Israël(wortel)? Nee, we zijn door Genade ingeént in de oliefboom, door de Genade die gekomen is door Jezus Christus de Heere.

Er is geschreven dat geheel Israël zalig zal worden.

En Jezus Christus heeft geprofeteerd over iemand.

Lukas 13 vers 35 (Herziene Statenvertaling)

35 Zie, uw huis wordt als een woestenij voor u achtergelaten. Voorwaar, Ik zeg u dat u Mij niet zult zien, totdat de tijd zal gekomen zijn dat u zult zeggen: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere.

Toen men riep tot Jezus Christus. Hossana, Hosanna gezegend is Hij die komt in de Naam van de Heere.
Was Jeruzalem toen een woestenij? Nee, dat is pas rond de 70 jaar later gebeurd.

Jezus Christus Profeteerde over iemand die gaat komen en die de Joden zal wijzen op Hem. Op Jezus Christus. Dan zullen ze Hem zien.

De Joden verwachten nu een Messias. Jezus Christus heeft geprofeteerd dat er iemand komt naar hen waarvan zei zeggen Gezegend is hij die komt in naam van de Heere.

Wat zullen de joden verbaasd staan, als diegene hen zal wijzen op Jezus Christus.

Efraim zal weeklagen als een moeder die haar kind verloren is. Wat zal dat een tijd zijn. Voor de Joden, voor de Christenen, en voor allen die het over de gehele wereld zullen zien gebeuren.

Hartelijke groet,

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 06 dec 2012 12:43

xsidd schreef:Vergeet je niet wat Paulus schrijft in het Nieuwe Testament, dat de joden tot jaloersheid verwekt zullen worden door de heidenen?
Het evangelie wat ze hebben veracht, zal door de Christenen worden verteld tegen hen, en zei zullen jaloers worden op hen. Jaloers in Heilige zin.

Er staat: Door hun (Israël) val echter is de zaligheid tot de heidenen gekomen om hen tot jaloersheid te verwekken.
Het is wel de bedoeling dat de Joden door gelovige heidenen tot jaloersheid verwekt zullen worden, maar er staat niet dat dat ook werkelijk gebeuren zal.
Wat ik wel lees in Zach.12 is dat de Joden tot inkeer zullen komen als ze Hem zien die zij doorstoken hebben.
xsidd schreef:Zullen de Christenen(takken) zich dan beroemen tegen Israël(wortel)?

Dat staat er ook niet, Israël en de heidenen worden beide takken genoemd. Israël de natuurlijke takken Rom.11:21 en de heidenen komen van de wilde olijfboom vers 17.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 dec 2012 13:12

Ik begrijp je wel Mohamed nu je het uitgelegd hebt en Paulus zegt danook...."maar wij hebben zo een gewoonte niet..." Paulus begrijpt heel goed dat de Joden het onreine vlees niet wilden eten en verwacht dat ook niet. Sterker nog, hij zegt zelfs dat wij heidenen er rekening mee zouden houden.
En dat vind ik meer een ethische kwestie dan een geloofskwestie.

Als ik Joden op visite zou krijgen die niet in de Here Jezus geloven zou ik echt geen onreine spijzen maken, ik zou mijn best doen, maar ik heb maar 1 keukentje.
Dus wederzijds begrip en respect is hier aan de orde.

Verder ben ik met 1a2b3c helemaal eens.
Zij zullen zien wie zij doorstoken hebben en het geloof als volk of natie is nog toekomst en dat geldt ook nu voor de heidenen. God spreekt niet tot Nederland of zoiets. God spreekt nu tot het individu, Jood, heiden, maakt niet uit gewoon een schepsel van Zijn schepping want een ieder mens heeft de neshama ontvangen.
Maar Israël is een uitzondering, het is het enige volk wat als volk tot geloof zal komen en ik denk dat xsid dat bedoelt.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 06 dec 2012 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 dec 2012 13:33

Jezus zei nochtans tegen Petrus die ook een jood was en nog nooit varkensvlees had gegeten:

Handelingen 10
11 En hij zag de hemel geopend en een voorwerp naar zich toe komen, dat leek op een groot linnen laken, dat aan de vier hoeken vastgebonden was en neergelaten werd op de aarde,
12 waarin zich al de viervoetige dieren van de aarde bevonden, de wilde en de kruipende dieren en de vogels in de lucht.
13 En er kwam een stem tot hem: Sta op, Petrus, slacht en eet!
14 Maar Petrus zei: Beslist niet, Heere, want ik heb nooit iets gegeten wat onheilig of onrein is.
15 En er kwam opnieuw, voor de tweede keer, een stem tot hem: Wat God gereinigd heeft, mag u niet voor onheilig houden!

Laten we maar hopen dat Jezus geen joden of moslims over de vloer krijgt dan, want dan moeten ze zich nog aanpassen ook! ](*,)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 dec 2012 14:02

Maar geloof je dan niet dat dit precies illustreert wat wetticisme doet.

God laat zien dat "niets in zichzelf onrein is dan die acht het onrein te zijn" via de woorden van Paulus, maar Paulus legt duidelijk uit, nou ja joh...wees niet zo fanatiek, als die ander nu de zaterdag wil houden i.p.v. de Zondag laat gaan en als die ander meent dat hij niets mag doen op die dag, laat gaan.
Maar geef dan ook geen aanstoot.
Ik haal het niet in mijn hoofd op hier op Urk op zondag de was buiten te hangen, ( dat doe ik nooit want ik heb een droger) .
Noem eens wat op. Ik vind niet dat het een getuigenis is om te provoceren. Maar....ik heb wel mijn grenzen....

Mijn overbuurvrouw nog in mijn ogen heel jong vertelde mij dat 2 mannen uit mijn apartement die altijd ( ook tot mijn ergernis) met de deur open in de hal staan te roken, op een vast tijdstip in de ochtend en de avond en dat is in de winter heel naar , want dat kost veel geld aan stookkosten.

Ze staan daar de beppen als wijven en naar binnen te kijken (denk ik,)...en de overbuurvrouw kijkt zondagavond sport met haar man, het was gedurende de kampioenschappen en ja hoor, ze moest bij de k.r. komen want dat was ongepast.
Kijk deze mannen komen uit "haar kerk".
Voor dat soort dingen zal ik niet wijken. Snap je?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 dec 2012 17:11

Wilsophie schreef:Maar geloof je dan niet dat dit precies illustreert wat wetticisme doet.

God laat zien dat "niets in zichzelf onrein is dan die acht het onrein te zijn" via de woorden van Paulus, maar Paulus legt duidelijk uit, nou ja joh...wees niet zo fanatiek, als die ander nu de zaterdag wil houden i.p.v. de Zondag laat gaan en als die ander meent dat hij niets mag doen op die dag, laat gaan.
Maar geef dan ook geen aanstoot.

[sarcasme]Dan had Petrus ook kunnen zeggen: 'moet je horen Jezus, ik ben een jood en volgens Paulus hoeft dat helemaal niet zo strikt dus eet en slacht ik lekker niet!' [/sarcasme]

Wat het houden van zon- en feestdagen betreft zei Paulus tegen de Galaten:

Ik vrees voor u, dat ik enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb. (Gal 4,11)

Lieve Sofie, wat moet ik nou met je aan? Het is dat je wat te groot bent om bij me op schoot maar anders had dat nu even gemoeten vrees ik, nadat ik mij voorzien had van gepaste mijter en baard. Ik denk dat Paulus ook niets liever wilde dan dat de joden z.s.m. een wienerschnitzel zouden proeven.

Afbeelding
Hier hoeft toch niemand om weggevaagd (Jes 66,17) te worden?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 dec 2012 17:55

Dus als ik vegetariër ben en bij jou kom eten dan moet ik vlees eten.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 06 dec 2012 18:45

Aanvulling op mijn vorige bericht.

De Christenen zullen de Joden tot jaloersheid verwekken. Romeinen 10 vers 19(Herziene Statenvertaling)

Maar ik zeg: Heeft Israël het dan niet begrepen? Ten eerste is het Mozes die zegt: Ik zal u tot jaloersheid verwekken door wat geen volk is; door een onverstandig volk zal Ik u tot toorn verwekken.

Nog een aanvulling.

Israël word hier met takken aangeduid. De Christenen zijn ook takken zoals er staat dat we afgehouwen zijn uit de wilde olijfboom
vers 24. Christenen worden ook in vers 17 aangeduid met wilde olijfbomen.

Romeinen 11 vers 13 t/m 24 (Herziene Statenvertaling)
13 Want tegen u, de heidenen, zeg ik: Voor zover ik de apostel van de heidenen ben, maak ik mijn bediening heerlijk,
14 om daardoor zo mogelijk mijn verwanten wat betreft het vlees tot jaloersheid te verwekken en enigen uit hen te behouden.
15 Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?
16 En als de eerstelingen heilig zijn, dan het deeg ook, en als de wortel heilig is, dan de takken ook.
17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom,
18 beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u.
19 U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt.
20 Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees.
21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.
22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden.
23 En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten.
24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.

1 Kortinhe 2 vers 14 (Herziene Statenvertaling)
Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 dec 2012 19:29

Wilsophie schreef:Dus als ik vegetariër ben en bij jou kom eten dan moet ik vlees eten.

Dat hangt er van af! :-oo :roll: :mrgreen:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 dec 2012 23:10

Waarvan hangt dat af?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 dec 2012 23:16

xsidd schreef:@Mohammed

Vergeet je niet wat Paulus schrijft in het Nieuwe Testament, dat de joden tot jaloersheid verwekt zullen worden door de heidenen?

Beste xsidd, hoe zou ik dat ooit kunnen vergeten? Nog voor ik de kans krijg daar toe te neigen is er wel weer iemand die me er aan herinnert.

De joden over wie Paulus het had zijn reeds lang verstorven beste xsidd en bovendien denk ik ook zeker niet dat hij bedoelde dat hij tweeduizend jaar zou proberen hen tot jaloersheid te wekken. Handelingen 13,45-46 leert ons dat Paulus gauw klaar was met de joden die hem weerspraken en het evangelie bleven verwerpen: Hij zei hen: aangezien gij het verstoot, en uzelf het eeuwige leven niet waardig oordeelt, ziet, wij keren ons tot de heidenen.

Als deze joden nog tweeduizend jaar zouden wachten, dan was het voor hen te laat, omdat zij dan al lang dood, begraven en compleet vergaan waren. Alvorens dezen tot jaloersheid gewekt zouden kunnen worden, moeten zij eerst uit de dood opgewekt worden. Nergens in de Bijbel staat dat de joden die niet naar de apostelen luisteren wilden na hun dood weer opgewekt zouden worden om tot jaloersheid gewekt te worden en het evangelie aan te nemen.
xsidd schreef:Zullen de Christenen(takken) zich dan beroemen tegen Israël(wortel)? Nee, we zijn door Genade ingeént in de oliefboom, door de Genade die gekomen is door Jezus Christus de Heere.

Zullen wij niet over lijken gaan? Door een dergelijke leerstelling op het heden te betrekken, ontneem je elke jood uit de geschiedenis tot jaloersheid gewekt te worden, waardoor zij allen eerst uit de dood gewekt moeten worden.
xsidd schreef:Er is geschreven dat geheel Israël zalig zal worden.

En Jezus Christus heeft geprofeteerd over iemand.

Lukas 13 vers 35 (Herziene Statenvertaling)

35 Zie, uw huis wordt als een woestenij voor u achtergelaten. Voorwaar, Ik zeg u dat u Mij niet zult zien, totdat de tijd zal gekomen zijn dat u zult zeggen: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere.

Toen men riep tot Jezus Christus. Hossana, Hosanna gezegend is Hij die komt in de Naam van de Heere.
Was Jeruzalem toen een woestenij? Nee, dat is pas rond de 70 jaar later gebeurd.

Jezus Christus Profeteerde over iemand die gaat komen en die de Joden zal wijzen op Hem. Op Jezus Christus. Dan zullen ze Hem zien.

Zo had ik dat vers nog nooit gelezen, maar ik ben het met je eens. Ik geloof echter dat zij er reeds toen op gewezen zijn.
xsidd schreef:De Joden verwachten nu een Messias. Jezus Christus heeft geprofeteerd dat er iemand komt naar hen waarvan zei zeggen Gezegend is hij die komt in naam van de Heere.

Wat zullen de joden verbaasd staan, als diegene hen zal wijzen op Jezus Christus.

Efraim zal weeklagen als een moeder die haar kind verloren is. Wat zal dat een tijd zijn. Voor de Joden, voor de Christenen, en voor allen die het over de gehele wereld zullen zien gebeuren.

Hartelijke groet,

Wat is het een tijd geweest, groeten terug! :D

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 dec 2012 23:19

Wilsophie schreef:Dus als ik vegetariër ben en bij jou kom eten dan moet ik vlees eten.

mohamed schreef:Dat hangt er van af! :-oo :roll: :mrgreen:

Wilsophie schreef:Waarvan hangt dat af?

Van mijn bui en de bril waar ik door kijk (beter nog wat zich achter die bril bevindt). Het verandert echter niks aan het feit dat Petrus ook een jood was en toch moest slachten en eten. Denk je dat God een moslim of een orthodoxe jood iets anders had laten doen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”