Rom. 4:11 dat Abraham een vader is van allen die geloven zouden, ook al zijn ze gelovigen uit de heidenen. En de besnijdenis is een zegel van de gerechtigheid van dat geloof. En dat mag je 1 op 1 op de doop toepassen. Want ook de doop is een zegel van de gerechtigheid van het geloof. Het verzegelt dat we alleen door het geloof gerechtvaardigd worden. Het is niet per definitie een zegel van echtheid van ons geloof, alsof iedereen een stempeltje van echtheid krijgt die gedoopt wordt. Nee, het betekent dat de doop ons zegt dat we alleen door het enige echte ware christelijke geloof rechtvaardig voor God gerekend worden. Aangezien de kinderen van die gelovigen dit zegel (besnijdenis) ontvingen, mogen ze dit zegel van de doop nu ook ontvangen.
En de belofte is heel eenvoudig. God zegt in de doop dat Hij onze God wil zijn: Vader, Zoon en Heilige Geest staan tot onze beschikking, vanaf onze jongste jeugd. In Zijn armen liggen wij en Hij gaat zo een relatie met ons aan. Dat was bij Izak (als kleine baby) zo, dat is nu nog zo. God is wat dat betreft niet zuiniger geworden. Dat is de inhoud van het heilig zijn van de kinderen van de gelovigen: ze zijn net zo heilig (afgezonderd) als hun ouders. In Zijn Naam worden we dan ook gedoopt. Nee, die druppeltjes water (besprenkeling) zijn niet onze doop en dat zwembad met water (onderdompeling) ook niet. De doop is dat we in Zijn Naam gedompeld worden.
Nee, de besnijdenis van Abraham zelf was een zegel van de gerechtigheid van ZIJN geloof. DAT staat er. Isaac die op 8 dagen oud werd besneden geloofde nog helemaal niks, en dat is ook maar de vraag over de slaven van Abraham die ook besneden moesten worden. Lezen wat er staat! Je gevolgtrekkingen daarna zijn geen logische conclusies.
De link besnijdenis - doop is er bij jou waarschijnlijk in geheid, maar heeft geen Bijbelse grond. Als een baby wordt besprenkeld zegt God nergens in de Bijbel dat Hij in de toekomst, wanneer dit kind tot geloof komt, hem tot een Vader wil zijn. Laat me de tekst maar zien! Voor die belofte heb je geen doop nodig: God wil iedereen tot Vader zijn die zich tot Hem bekeert. Als dat de betekenis zou moeten zijn voor de kinderbesprenkeling, is het een volkomen loze handeling. Nogmaals: ik zeg hier niets over of een kind behouden is wanneer het vroeg sterft, noch van een kind van gelovige, noch van een kind van ongelovige ouders.