Waarom was Thomas dogmatisch over Jezus' fysieke opstanding?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Re: Waarom was Thomas dogmatisch over Jezus' fysieke opstand

Berichtdoor Trajecto » 12 jun 2012 21:58

mohamed schreef:
Beste Wilsophie, zoals ik je eerder ook al schreef werd Jezus reeds voor zijn dood verheerlijkt, zie Johannes 13,31.

Toen hij dan uitgegaan was, zeide Jezus: Nu is de Zoon des mensen verheerlijkt, en God is in Hem verheerlijkt.

Naardense vertaling:
Joh. 13:31
Wanneer hij dan naar buiten is gegaan
zegt Jezus:
nú wordt de mensenzoon verheerlijkt
en wordt God verheerlijkt in hem!-

Als je deze Nederlandse tekst leest klinkt het als een verwachting op korte termijn.
Als we iets op die manier zeggen bedoelen we eigenlijk "zal worden". De zin klinkt als iets wat op het punt staat te gaan gebeuren.
Of het de meest juiste weergave is van de eigenlijke bron weet ik niet, maar in deze vertaling geeft het wel het idee zoals ik beschreef.
(De bedoeling van het gaat gebeuren ligt meer voor de hand dan het voltooide het is gebeurd, zoals het wordt vertaald in de vertaling die jij gaf.)
Nulla aetas ad discendum sera

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 jun 2012 10:47

mohamed schreef:Beste Wilsophie, zoals ik je eerder ook al schreef werd Jezus reeds voor zijn dood verheerlijkt, zie Johannes 13,31.

Toen hij dan uitgegaan was, zeide Jezus: Nu is de Zoon des mensen verheerlijkt, en God is in Hem verheerlijkt.

Trajecto schreef:Naardense vertaling:
Joh. 13:31
Wanneer hij dan naar buiten is gegaan
zegt Jezus:
nú wordt de mensenzoon verheerlijkt
en wordt God verheerlijkt in hem!-

Als je deze Nederlandse tekst leest klinkt het als een verwachting op korte termijn.
Als we iets op die manier zeggen bedoelen we eigenlijk "zal worden". De zin klinkt als iets wat op het punt staat te gaan gebeuren.
Of het de meest juiste weergave is van de eigenlijke bron weet ik niet, maar in deze vertaling geeft het wel het idee zoals ik beschreef.
(De bedoeling van het gaat gebeuren ligt meer voor de hand dan het voltooide het is gebeurd, zoals het wordt vertaald in de vertaling die jij gaf.)

Nee dat is niet helemaal correct weergegeven en ik zal je uitleggen waarom. In de grondtekst staat op deze plaats νῦν (op deze tijd, het heden, nu) wat met twee woorden (nu en is) naar het Nederlands overgezet wordt. Hoewel hier louter grammaticale redenen aan ten grondslag liggen kunnen vertalers voor lastige keuzes komen te staan. Imemrs, je wees zelf al op het enorme verschil tussen de woorden is en worden, echter komt in de grondtekst het werkwoord δοξάζω (zijn) in dit vers helemaal niet eens voor! Voor iemand die Koine Grieks kan lezen is die discussie er daarom ook in het geheel niet. Kijk maar:

Ὅτε ἐξῆλθεν λέγει ὁ Ἰησοῦς Νῦν ἐδοξάσθη ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου καὶ ὁ θεὸς ἐδοξάσθη ἐν αὐτῷ (Joh 13,31)

Letterlijk gezien luidt het gedeelte waar wij het over hebben:

Nu zoon mensen verheerlijkt

De hypothese dat Jezus na de opstanding werd verheerlijkt met een verheerlijkt lichaam is geenszins Bijbels, maar ondanks hoe vaak hij ook weerlegd wordt nog steeds zeer geliefd.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 13 jun 2012 23:39

mohamed schreef:Nee dat is niet helemaal correct weergegeven en ik zal je uitleggen waarom. In de grondtekst staat op deze plaats νῦν (op deze tijd, het heden, nu) wat met twee woorden (nu en is) naar het Nederlands overgezet wordt. Hoewel hier louter grammaticale redenen aan ten grondslag liggen kunnen vertalers voor lastige keuzes komen te staan. Imemrs, je wees zelf al op het enorme verschil tussen de woorden is en worden, echter komt in de grondtekst het werkwoord δοξάζω (zijn) in dit vers helemaal niet eens voor! Voor iemand die Koine Grieks kan lezen is die discussie er daarom ook in het geheel niet. Kijk maar:

Ὅτε ἐξῆλθεν λέγει ὁ Ἰησοῦς Νῦν ἐδοξάσθη ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου καὶ ὁ θεὸς ἐδοξάσθη ἐν αὐτῷ (Joh 13,31)

Letterlijk gezien luidt het gedeelte waar wij het over hebben:

Nu zoon mensen verheerlijkt

Je kent geen Koine Grieks neem ik aan? Ik ook niet, maar om de telegram-achtige vertaling om te zetten naar normaal Nederlands is het van belang om te weten in wat voor vorm het werkwoord staat of kan staan. Geeft het Grieks aan welke tijd het is..., is het een actieve vorm of geeft hij aan dat het gaat om iets dat voltooid is en klaar..., etc.? Dat soort dingen moet je weten. En dus moet je weten wat het Grieks voor werkwoordsvormen kent. Deze dingen weet ik niet.
"Nu" kun je ook verschillend zien; nu dit moment of breder nu deze dag, om maar eens wat te noemen. Of in het kader van het vers waarover we het hebben misschien wel "nu" op een wijze van "het is van dit moment af aan aan het beginnen". Allemaal niet zo eenvoudig dus.
Volgens mij moet je om het goed te kunnen duiden dus Koine Grieks kennen en de context bezien. Omdat het eerste voor ons niet het geval is moeten we ons behelpen met verschillende vertalingen en wellicht een interlineaire vertaling, plus de context.

Als we het genoemde vers bekijken constateren we dat het woord "lichaam" niet voorkomt en dat is misschien ook weer van belang waar jij verder zegt:
De hypothese dat Jezus na de opstanding werd verheerlijkt met een verheerlijkt lichaam is geenszins Bijbels, maar ondanks hoe vaak hij ook weerlegd wordt nog steeds zeer geliefd.

Hmm, breng je nu een koppeling aan met Johannes 13:31 en trek je conclusies? Dat Jezus misschien wel opstaat met een ander lichaam daar zegt het vers niet echt wat over; het gaat er niet over, zou ik zeggen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jun 2012 14:11

Beste Trajecto, ondanks dat je geen Koine Grieks beheerst pak je wel uitgerekend een Nederlandse vertaling die als een van de weinigen (net niet enigen) 'nu wordt' heeft i.p.v. 'nu is'. Wat is daar dan de ondemocratische reden van als ik vragen mag? Ook ik beheers geen Koine Grieks, maar mijn vriend google helpt mij om het toch te kunnen ontcijferen. Wees niet bang om dieper dan diep te graven en laat je niks voorkauwen. En als je je al iets wilt laten voorkauwen, neem dan maar van mij aan dat Jezus voor de kruisiging verheerlijkt werd, wat uiteraard niet los staat van een vermeend verheerlijkt lichaam.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 14 jun 2012 14:49

ἐδοξάσθη = indicativus aoristus passivum 3 pers. sing.

het "wordt" komt van het passivum:
Nu wordt de zoon des mensen verheerlijkt

maar: "is verheerlijkt" is net zo passief.
(eigenlijk: werd verheerlijkt of was verheerlijkt.)

De aoristus geeft een handeling aan de afgesloten is.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 14 jun 2012 16:47

blijblij schreef:ἐδοξάσθη = indicativus aoristus passivum 3 pers. sing.

Dank je wel.
Als ik het goed begrijp zal dan "is verheerlijkt" toch wel het dichtst bij de bedoeling komen.
Laatst gewijzigd door Trajecto op 14 jun 2012 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jun 2012 20:41

blijblij schreef:ἐδοξάσθη = indicativus aoristus passivum 3 pers. sing.

Trajecto schreef:Dank je wel.
Als ik het goed begrijp zou dan zal "is verheerlijkt" toch wel het dichtst bij de bedoeling komen.

Dat is juist en ik denk dat we altijd wel kunnen aannemen dat een vers - of een fragment van een vers - correct vertaald is wanneer het door bijna alle Nederlandse bijbels eensgezind overgezet is.

Eerder schreef je:
Hmm, breng je nu een koppeling aan met Johannes 13:31 en trek je conclusies? Dat Jezus misschien wel opstaat met een ander lichaam daar zegt het vers niet echt wat over; het gaat er niet over, zou ik zeggen.

Ik heb anders al meerderen op dit forum zien beweren dat Jezus was opgestaan met een verheerlijkt lichaam, dus hoezo heeft het niks met elkaar te maken?

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 14 jun 2012 22:01

mohamed schreef:Dat is juist en ik denk dat we altijd wel kunnen aannemen dat een vers - of een fragment van een vers - correct vertaald is wanneer het door bijna alle Nederlandse bijbels eensgezind overgezet is.

Ja, maar toch kunnen afwijkende vertalingen reden tot denken zijn, waarom dat daar anders gedaan is. En volgens mij zijn er ook wel mooie vondsten qua vertaling hier en daar in de Naardense vertaling. Die leg ik ook weer niet zomaar naast me neer.
Eerder schreef je:
Ik heb anders al meerderen op dit forum zien beweren dat Jezus was opgestaan met een verheerlijkt lichaam, dus hoezo heeft het niks met elkaar te maken?

Hier zal ik op ingaan in mijn volgende post die ik al naar aanleiding van jouw vorige post aan het voorbereiden was.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jun 2012 23:07

mohamed schreef:Dat is juist en ik denk dat we altijd wel kunnen aannemen dat een vers - of een fragment van een vers - correct vertaald is wanneer het door bijna alle Nederlandse bijbels eensgezind overgezet is.

Trajecto schreef:Ja, maar toch kunnen afwijkende vertalingen reden tot denken zijn, waarom dat daar anders gedaan is. En volgens mij zijn er ook wel mooie vondsten qua vertaling hier en daar in de Naardense vertaling. Die leg ik ook weer niet zomaar naast me neer.

Gelijk heb je, de Naardense lijkt mij een prima vertaling en het benieuwd mij ook waarom ze voor wordt gekozen hebben i.p.v. is want dat geeft de tekst wel een totaal andere lading. Waar je in het geval van de Naardense nog zou kunnen denken dat Jezus doelde op de uitstorting van de Geest, sluit het merendeel van de overige Nederlandse vertalingen die mogelijkheid uit.
Hier zal ik op ingaan in mijn volgende post die ik al naar aanleiding van jouw vorige post aan het voorbereiden was.

Ik ben zeer benieuwd en wacht het rustig af!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 15 jun 2012 11:40

Het graf van Jezus werd inderdaad bewaakt, maar dat vind ik geen argument tegen de stelling dat hij met hetzelfde lichaam van vlees en bloed was opgestaan. Integendeel zelfs, want later ontsnapten de apostelen uit de gevangenis (Hand 5:19; 12:7; 16:26) die ook bewaakt werd en waarvan de deuren eveneens gesloten waren. Hadden zij dan ook een opstandingslichaam gekregen?

Die apostelen waren toch niet gestorven en gingen ineens weer leven?
Wat een merkwaardig vergelijk!
Het gaat om het letterlijke afleggen van het oude leven zoals wij ook ons oude leven overdrachtelijk afleggen en daarvoor mede- erfgenaam worden en deel krijgen aan het wedergeboren nieuwe Leven van de Eersteling van een nieuwe schepping.
Met dat enige verschil dat wij nog letterlijk verlost worden van ons oude fystieke lichaam.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 16 jun 2012 14:03

mohamed schreef:
Beste Trajecto, ondanks dat je geen Koine Grieks beheerst pak je wel uitgerekend een Nederlandse vertaling die als een van de weinigen (net niet enigen) 'nu wordt' heeft i.p.v. 'nu is'. Wat is daar dan de ondemocratische reden van als ik vragen mag? Ook ik beheers geen Koine Grieks, maar mijn vriend google helpt mij om het toch te kunnen ontcijferen. Wees niet bang om dieper dan diep te graven en laat je niks voorkauwen.

Ha ha tja, democratisch...
Nou, bij het lezen van iets en het bepalen wat waarschijnlijk is, ga ik natuurlijk de context beschouwen en aanwijzingen zoeken.
We stappen hier in op het punt waar Judas net vertrokken is en het verraad zal gaan plegen. Jezus weet het en heeft tegen Judas gezegd: "Wat gij doet, doe het haastelijk." (Iets wat de anderen niet verstonden of verkeerd begrepen.)
Hier kun je de start van het scenario zien wat tot de kruisiging gaat leiden. En daarom zou je wellicht kunnen denken dat de verheerlijking hier als parallel-lopend met dit op gang gekomen scenario wordt aangeduid.
En
"nú wordt de mensenzoon verheerlijkt
en wordt God verheerlijkt in hem!"

vond ik daarbij wel passen.
Als ik de bedoeling van de werkwoordsvorm goed begrijp zal dat toch niet helemaal kunnen kloppen, maar moet het net even anders uitgelegd worden.
Je kunt in feite zeggen dat toen Jezus de woorden sprak die ik net memoreerde -- en Judas liet gaan -- accepteerde hetgeen de "drinkbeker" was die hij zou moeten ledigen; het scenario ging in gang.
Deze acceptatie kan waarschijnlijk hier worden geduid als moment van verheerlijking. En daarom spreekt Jezus met de woorden van Joh.13:31.
Bedenk overigens wel dat nog later volgt (aannemende dat de chronologie in het boek Johannes wordt aangehouden):
Joh. 17:1 Dit heeft Jezus gesproken, en Hij hief Zijn ogen op naar den hemel, en zeide: Vader, de ure is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.

Ja, ik probeer ook diep te graven en als iets niet lijkt te kloppen probeer ik uit te vinden of het misschien op een andere manier toch kan kloppen.
En als je je al iets wilt laten voorkauwen, neem dan maar van mij aan dat Jezus voor de kruisiging verheerlijkt werd, wat uiteraard niet los staat van een vermeend verheerlijkt lichaam.

Oppassen iemand -- ook jezelf -- uitsluitend met het lichaam te willen identificeren, ook al blijkt tegenwoordig dat denken en hoe hersenen fysiek in elkaar zitten niet los van elkaar staan.
Het kiezen van Jezus voor de weg die er gereed lag en niet voor het laten prevaleren van egocentrische motieven zie ik wel als iets dat behoorde bij de verheerlijking of voortkwam uit de verheerlijking, maar lichamelijke verheerlijkings-aspecten daaraan direct knopen i.v.m. het opstandingslichaam is me toch echt te snel en niet beredeneerd of uitgeredeneerd.
Misschien een totaal manke vergelijking, maar mogelijk geeft hij toch wat verduidelijking waarom ik hier twee verschillende zaken zie:
Als je een geestelijke klap te verwerken krijgt is dat toch niet één op één gelijk te stellen aan wat er aan de hand is wanneer iemand je met de hand fysiek een klap geeft. Er zijn overeenkomsten en het één staat niet per se helemaal los van het ander maar je kunt het niet over één kam scherend gelijk behandelen of als absoluut gelijk zien.

Dus helaas, al laat ik me wel "voorkauwen" dat Jezus verheerlijkt werd vóór de kruisiging dan is het voor mij nog niet uitgeredeneerd wat voor hoedanigheid het opstandingslichaam had. Dat blijft nog steeds ingewikkeld.
Definieer trouwens eens wat een verheerlijkt lichaam is. Misschien denken we daarbij wel helemaal niet aan hetzelfde.
mohamed schreef:
Eerder schreef je:

Ik geloof eerder dat we het verheerlijkt lichaam pas moeten "plaatsen" na wat Jezus hier zegt in Johannes 20:
17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.

Ervóór is wel de verheerlijking in Joh 13:31 bij Jezus' "gewone" leven, zoals je terecht in dit topic naar voren bracht maar dat zou ik niet als verheerlijking van het lichaam willen zien. en naar mijn idee moeten we de verschijning van Jezus voor Maria Magdalena in Johannes 20 niet uitleggen als een verschijnen in een verheerlijkt lichaam. Bij dat laatste moeten we eerder denken aan de latere verschijning voor de apostelen, o.a. de verschijning waarbij Thomas aanwezig was (en wat onderwerp van dit topic is).

(Maar voor de zekerheid erbij: Het zijn gedachten erover van mij en ik claim zeker geen onfeilbaarheid of onmogelijkheid van vergissing.)

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 16 jun 2012 14:18

Wilsophie schreef:
Die apostelen waren toch niet gestorven en gingen ineens weer leven?
Wat een merkwaardig vergelijk!
Het gaat om het letterlijke afleggen van het oude leven zoals wij ook ons oude leven overdrachtelijk afleggen en daarvoor mede- erfgenaam worden en deel krijgen aan het wedergeboren nieuwe Leven van de Eersteling van een nieuwe schepping.
Met dat enige verschil dat wij nog letterlijk verlost worden van ons oude fystieke lichaam.

????
Bedoel je de laatste zin eigenlijk als

"Met dat enige verschil dat wij nog niet letterlijk verlost worden van ons oude fysieke lichaam." ?

Zo niet dan moet je eens uitleggen wat je bedoelt, want dan snap ik het niet.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 16 jun 2012 15:58

Zodra de dood intreedt zijn we ervan verlost!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 jun 2012 11:01

Mijn goede vriend Trajecto, ik heb momenteel niet zo veel tijd en inspiratie om te posten dus neem ik even je belangrijkste punt er uit:
Deze acceptatie kan waarschijnlijk hier worden geduid als moment van verheerlijking. En daarom spreekt Jezus met de woorden van Joh.13:31.
Bedenk overigens wel dat nog later volgt (aannemende dat de chronologie in het boek Johannes wordt aangehouden):
Joh. 17:1 Dit heeft Jezus gesproken, en Hij hief Zijn ogen op naar den hemel, en zeide: Vader, de ure is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.

Akkoord, maar dat was nog steeds voor de kruisiging en na dat gebed viel er volgens mij niet veel meer te verheerlijken. :D

Foppe1986
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Foppe1986 » 05 jul 2012 20:17

mohamed schreef:De Bijbel laat er geen misverstand over bestaan dat Jezus Christus fysiek uit de dood is opgestaan, met de littekens van de spijkers als stille getuigen tegen de claims dat hij een ander lichaam had gekregen.

Lukas 24
36 En toen zij over deze dingen spraken, stond Jezus Zelf in hun midden en zei tegen hen: Vrede zij u.
37 En zij werden angstig en zeer bevreesd en dachten dat ze een geest zagen.
38 En Hij zei tegen hen: Waarom bent u in verwarring en waarom komen zulke overwegingen op in uw hart?
39 Zie Mijn handen en Mijn voeten, want Ik ben het Zelf. Raak Mij aan en zie, want een geest heeft geen vlees en beenderen, zoals u ziet dat Ik heb.
40 En terwijl Hij dit zei, liet Hij hun de handen en de voeten zien.
41 En toen zij het van blijdschap nog niet geloofden, en zich verwonderden, zei Hij tegen hen: Hebt u hier iets te eten?
42 En zij gaven Hem een stuk van een gebakken vis en van een honingraat.
43 En Hij nam het aan en at het voor hun ogen op.

Johannes 20
24 En Thomas, een van de twaalf, Didymus genoemd, was niet bij hen toen Jezus daar kwam.
25 De andere discipelen dan zeiden tegen hem: Wij hebben de Heere gezien. Maar hij zei tegen hen: Als ik in Zijn handen niet het litteken van de spijkers zie, en mijn vinger niet steek in het litteken van de spijkers, en mijn hand niet steek in Zijn zij, zal ik beslist niet geloven.
26 En na acht dagen waren Zijn discipelen weer binnen en Thomas was bij hen. Jezus kwam terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zei: Vrede zij u.
27 Daarna zei Hij tegen Thomas: Kom hier met uw vinger en bekijk Mijn handen, en kom hier met uw hand en steek die in Mijn zij; en wees niet ongelovig, maar gelovig.
28 En Thomas antwoordde en zei tegen Hem: Mijn Heere en mijn God!
29 Jezus zei tegen hem: Omdat u Mij gezien hebt, Thomas, hebt u geloofd; zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven.

Handelingen 2
29 Mannenbroeders, het is mij toegestaan over de aartsvader David vrijuit tegen u te zeggen dat hij én gestorven én begraven is, en dat zijn graf tot op deze dag bij ons is.
30 Aangezien hij een profeet was en wist dat God hem met een eed gezworen had dat Hij uit de vrucht van zijn lichaam, voor zover het zijn vlees betrof, de Christus zou doen opstaan om Hem op zijn troon te zetten,
31 daarom voorzag hij dit en zei hij over de opstanding van Christus dat Zijn ziel niet is verlaten in het graf en dat Zijn vlees geen ontbinding heeft gezien. (Vgl. Psalm 16,10)
32 Deze Jezus heeft God doen opstaan, waarvan wij allen getuigen zijn.

Deze passages maken korte metten met de beweringen dat Jezus een opstandingslichaam kreeg en/of geestelijk opstond uit de dood, want een geest heeft geen vlees en beenderen. Wat ik mij afvraag is het volgende: waarom was Thomas als jood zijnde zo dogmatisch over de fysieke opstanding van Christus dat hij zijn geloof er van liet afhangen?

Dit is niet ECHT gebeurde gebeurtenis. Toen Lucas en Johannes geschreven werden, waren er verschillende groeperingen met verschillende interpretaties van wie jezus was en wat voor bijzonders hij had. De ene groep zei: Het is god, de andere groep beweerde dat hij een profeet was, weer een andere zei dat hij een spiritueel wezen was.
Zo waren er ook problemen met of hij wel of geen echt lichaam had. De thomas christenen (gnostici) zeiden dat hij een spiritueel lichaam had en niet echt geleden had.
Daarom hebben de meer orthodoxe groeperingen een verhaal bedacht waarin thomas zelf uitriep dat hij wel degelijk een echt lichaam had. Zoals de meer orthodoxe groeperingen wel meer bedacht hebben tegen de gnostische leerstellingen. Die orthodoxen waren meer bezig om de gnostici op hun nummer te zetten, dan met hun eigen geloof.

Dit is niet mijn mening, maar dit zijn de feiten zoals veel wetenschappers die nu zien.
Een worst is en blijft een worst, hoe hard je ook blijft geloven dat het je levend maakt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”