mohamed schreef:Beste Trajecto, ondanks dat je geen Koine Grieks beheerst pak je wel uitgerekend een Nederlandse vertaling die als een van de weinigen (net niet enigen) 'nu wordt' heeft i.p.v. 'nu is'. Wat is daar dan de ondemocratische reden van als ik vragen mag? Ook ik beheers geen Koine Grieks, maar mijn vriend google helpt mij om het toch te kunnen ontcijferen. Wees niet bang om dieper dan diep te graven en laat je niks voorkauwen.
Ha ha tja, democratisch...
Nou, bij het lezen van iets en het bepalen wat waarschijnlijk is, ga ik natuurlijk de context beschouwen en aanwijzingen zoeken.
We stappen hier in op het punt waar Judas net vertrokken is en het verraad zal gaan plegen. Jezus weet het en heeft tegen Judas gezegd: "Wat gij doet, doe het haastelijk." (Iets wat de anderen niet verstonden of verkeerd begrepen.)
Hier kun je de start van het scenario zien wat tot de kruisiging gaat leiden. En daarom zou je wellicht kunnen denken dat de verheerlijking hier als parallel-lopend met dit op gang gekomen scenario wordt aangeduid.
En
"nú wordt de mensenzoon verheerlijkt
en wordt God verheerlijkt in hem!" vond ik daarbij wel passen.
Als ik de bedoeling van de werkwoordsvorm goed begrijp zal dat toch niet helemaal kunnen kloppen, maar moet het net even anders uitgelegd worden.
Je kunt in feite zeggen dat toen Jezus de woorden sprak die ik net memoreerde -- en Judas liet gaan -- accepteerde hetgeen de "drinkbeker" was die hij zou moeten ledigen; het scenario ging in gang.
Deze acceptatie kan waarschijnlijk hier worden geduid als moment van verheerlijking. En daarom spreekt Jezus met de woorden van Joh.13:31.
Bedenk overigens wel dat nog later volgt (aannemende dat de chronologie in het boek Johannes wordt aangehouden):
Joh. 17:1 Dit heeft Jezus gesproken, en Hij hief Zijn ogen op naar den hemel, en zeide: Vader, de ure is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.
Ja, ik probeer ook diep te graven en als iets niet lijkt te kloppen probeer ik uit te vinden of het misschien op een andere manier toch kan kloppen.
En als je je al iets wilt laten voorkauwen, neem dan maar van mij aan dat Jezus voor de kruisiging verheerlijkt werd, wat uiteraard niet los staat van een vermeend verheerlijkt lichaam.
Oppassen iemand -- ook jezelf -- uitsluitend met het lichaam te willen identificeren, ook al blijkt tegenwoordig dat denken en hoe hersenen fysiek in elkaar zitten niet los van elkaar staan.
Het kiezen van Jezus voor de weg die er gereed lag en niet voor het laten prevaleren van egocentrische motieven zie ik wel als iets dat behoorde bij de verheerlijking of voortkwam uit de verheerlijking, maar lichamelijke verheerlijkings-aspecten daaraan direct knopen i.v.m. het opstandingslichaam is me toch echt te snel en niet beredeneerd of uitgeredeneerd.
Misschien een totaal manke vergelijking, maar mogelijk geeft hij toch wat verduidelijking waarom ik hier twee verschillende zaken zie:
Als je een geestelijke klap te verwerken krijgt is dat toch niet één op één gelijk te stellen aan wat er aan de hand is wanneer iemand je met de hand fysiek een klap geeft. Er zijn overeenkomsten en het één staat niet per se helemaal los van het ander maar je kunt het niet over één kam scherend gelijk behandelen of als absoluut gelijk zien.
Dus helaas, al laat ik me wel "voorkauwen" dat Jezus verheerlijkt werd vóór de kruisiging dan is het voor mij nog niet uitgeredeneerd wat voor hoedanigheid het opstandingslichaam had. Dat blijft nog steeds ingewikkeld.
Definieer trouwens eens wat een
verheerlijkt lichaam is. Misschien denken we daarbij wel helemaal niet aan hetzelfde.
mohamed schreef:Eerder schreef je:
Hmm, breng je nu een koppeling aan met Johannes 13:31 en trek je conclusies? Dat Jezus misschien wel opstaat met een ander lichaam daar zegt het vers niet echt wat over; het gaat er niet over, zou ik zeggen.Ik heb anders al meerderen op dit forum zien beweren dat Jezus was opgestaan met een
verheerlijkt lichaam, dus hoezo heeft het niks met elkaar te maken?
Ik geloof eerder dat we het verheerlijkt lichaam pas moeten "plaatsen" na wat Jezus hier zegt in Johannes 20:
17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God.Ervóór is wel de verheerlijking in Joh 13:31 bij Jezus' "gewone" leven, zoals je terecht in dit topic naar voren bracht maar dat zou ik niet als verheerlijking van het lichaam willen zien. en naar mijn idee moeten we de verschijning van Jezus voor Maria Magdalena in Johannes 20 niet uitleggen als een verschijnen in een verheerlijkt lichaam. Bij dat laatste moeten we eerder denken aan de latere verschijning voor de apostelen, o.a. de verschijning waarbij Thomas aanwezig was (en wat onderwerp van dit topic is).
(Maar voor de zekerheid erbij: Het zijn gedachten erover van mij en ik claim zeker geen onfeilbaarheid of onmogelijkheid van vergissing.)