maaarten schreef:Gaat het om het lichaam, of om het feit dat het lichaam verheerlijkt is?
Om het feit dat een verheerlijkt lichaam van geestelijk aard is. Of heeft een hemellichaam soms wonden?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
maaarten schreef:Gaat het om het lichaam, of om het feit dat het lichaam verheerlijkt is?
Dat blijkt uit het feit dat Jezus een lichaam had dat zich kon verplaatsen door deuren en muren(Joh. 20:19, 26), dat Hij kon verdwijnen en verschijnen (Luk. 24:31). Dat blijkt ook uit het wonder van de opstanding zelf en daarvoor verwijs ik naar een preek/uitleg die op internet staat:JHM schreef:Ik gebruik liever de Bijbel als waarheidsgetrouwe bron dan de 'van Dale', die hadden de apostelen tenslotte ook niet ter beschikking, nietwaar? Dus laten we het bij de Bijbelse Waarheid houden, en herhaal ik mijn vraag en stel ik hem anders: Waaruit blijkt dat Jezus direct na Zijn opstanding een verheerlijkt lichaam had?
Bovendien blijkt dat uit Fil. 3:21, waar staat dat ons vernederd lichaam veranderd zal worden en gelijkvormig zal worden aan Zijn heerlijk lichaam.2. Het bewijs van de opstandingsheerlijkheid
Johannes heeft even vluchtig het graf ingekeken. Maar Petrus stapt helemaal naar binnen. Hij kijkt niet maar even, hij kijkt heel precies. Hij stelt een nauwkeurig onderzoek in.
En dan staat hij voor een groot raadsel. Want de doeken liggen wel op hun plaats. Maar het lichaam van de Here Jezus ligt er niet meer in. En opzij gerold ligt de zweetdoek los van de windsels. Hij vormt daar niet meer één geheel mee, zoals bij de begrafenis. Hij ligt apart. Hij ligt ook niet opgevouwen. Maar opgerold, als een bol.
We zullen dat wel zo moeten verstaan, dat onze Here Jezus in het mooie graf van Jozef van Arimathea op of in een soort holle bank heeft gelegen. De grote hoeveelheid van 33 kilo specerijen, die Nikodemus in het graf bracht, zijn een geurig olie-achtig mengsel geweest, waarin het lichaam van de Here grotendeels gelegen heeft. Die olie heeft de windsels en de zweetdoek doordrenkt: die als het ware tot cocons gemaakt. En daar ligt nu dus de langwerpige cocon in de vorm van het lichaam. En apart, wat opzij gerold de ronde cocon van de zweetdoek in de vorm van het hoofd. Maar het lichaam van de Here ligt niet meer in de windsels. Het houdt windsels en zweetdoek niet meer bijeen. De doeken liggen daar ongerept. Maar het zijn holle lege cocons. Alsof de Here zelf er nog in ligt. Maar Hij ligt er niet in.
Ja, dan is wel heel duidelijk: dit is geen grafroof. Als mensen - vrienden of vijanden - het lichaam van Jezus hebben willen verplaatsen dan hadden ze dat met doeken en al gedaan. Bovendien, wie kan de doeken zo weer terug leggen? In die vorm?
Zo ziet Petrus het. En zo ziet tenslotte ook Johannes het als hij even later de eigenlijke grafkamer binnen stapt. En zo moeten die twee het zien voor ons en voor de kerk van alle eeuwen. Johannes geeft er in onze tekst de reportage van. De levensgrote close-up: zie de windsels en de zweetdoek daar liggen! Onze Heer is opgestaan! Hij heeft de macht van de dood heerlijk verbroken. Hij heeft in majesteit windsels, zweetdoek en graf verlaten. Het graf staat open. Hij is daar niet meer. Maar het graf is niet leeg. Christus laat voor zijn twee getuigen de doeken achter als zijn overwinningsbuit op de dood. De met olie doordrenkte lijkwade en hoofddoek zijn de stille getuigen van Christus' opstanding in heerlijkheid. De ogen van Petrus en Johannes moeten dat feit vastleggen voor alle geslachten. Het harde feit, waar niemand nu meer om heen kan: Jezus Christus is opgestaan in heerlijkheid.
Waarom zou een hemellichaam geen wonden kunnen hebben? Omdat het geestelijk van aard is? Wat stel je je voor bij geestelijk? Een spook of zo?JHM schreef:Om het feit dat een verheerlijkt lichaam van geestelijk aard is. Of heeft een hemellichaam soms wonden?
="Elbert"Dat het opgestane lichaam van Jezus dus ook fysiek (en dus tastbaar!) van aard is, is heel duidelijk omschreven in o.a. Lukas 24 en Joh. 20: Hij kon aangeraakt worden, de littekens van de kruisiging waren nog zichtbaar en Hij at vis en honingraat.
mohamed schreef:
Paulus schreef ook dat degenen die beweerden dat de opstanding al had plaatsgevonden van de waarheid waren afgedwaald (2 Timoteüs 2,18) en hij zou toch niet hebben willen beweren dat Christus niet was opgestaan?
mohamed schreef:Paulus schreef ook dat degenen die beweerden dat de opstanding al had plaatsgevonden van de waarheid waren afgedwaald (2 Timoteüs 2,18) en hij zou toch niet hebben willen beweren dat Christus niet was opgestaan?
Trajecto schreef:Dat is inderdaad een vers waar je erg over kunt puzzelen wat er bedoeld wordt.
Trajecto schreef:Het Boek, een Bijbelvertaling die meer een parafrase te noemen is heeft dit ervan gemaakt:
"18 Zij zijn het spoor van de waarheid kwijtgeraakt en beweren dat de opstanding van de doden al heeft plaatsgevonden. Daarmee hebben zij het geloof van sommigen kapotgemaakt."
Wellicht hebben de schrijvers het bij het rechte eind als ze de bedoeling van het vers zo weergeven, maar misschien zijn er ook andere uitleggingen denkbaar.
Wilsophie schreef:Wat ik persoonlijk een mooie tekst vind is Johannes 7 vers 39: "En dit zeide Hij van de Geest, Dewelken ontvangen zouden, die Hem geloven: want de Heilige Geest was nog niet, overmits Jezus nog niet verheerljkt was".
Let op dat hier over Jezus werd gesproken, want Hij was dus nog niet de Christus.
Blijkvaar valt Zijn verheerlijking dus ook het ontvangen van een verheerlijkt Lichaam samen met de ontvangst van de Heilige Geest.
En dat was en is in het ontvangen van Zijn Opstandingslichaam.
Het aanraken van iemands voeten (in aanbidding) is een teken van eerbied, zie bijv. 2 Kon. 4:27 en Luk. 7:38.Wilsophie schreef:Dat is juist, maar hoe verklaar je dat dat men Hem in de tuin van Jozef van Arimathea, vlak na de opstanding NIET aanraken dan?
"Jezus zeide tot haar : "Maria! Zij zich omkerende zeide tot Hem "Rabbouni het welk is gezegd Meester.
Jezus zeide tot haar "Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader,: maar ga heen, tot Mijn broeders en zeg hun: "Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader en tot Mijn God en uw God".
Het is de zoveelste keer dat ik dit aangeef, met als conclusie dat dit niet op de hemelvaartsdag was, het gaat over niet naar de hemel gaan, maar tot Zijn Vader gaan.
Op de dag van Zijn opstanding waardoor de Bijbel zegt dat er iets gebeurd is, op de dag van Zijn opstanding tussen de ochtend en de avond.
Echter iedereen negeert dit en dat lijkt me toch heel belangrijk binnen het kader.
We lezen van Bezaleël (Ex. 31:3, 35:31), Johannes de Doper (Luk. 1:15), Elizabeth (Luk. 1:41) en Zacharias (Luk. 1:67) dat ze allemaal vervuld waren met de Heilige Geest. Bovendien was de Geest van Christus al in de profeten van het Oude Testament (1 Petr. 1:11). Dus het is (gelukkig) niet zo dat vervulling met de Heilige Geest voor de opstanding niet voorkwam.Wilsophie schreef:Bovendien was de Heilige Geest natuurlijk altijd aanwezig, maar het vervuld zijn met de Heilige Geest was pas ,mogelijk na de opstanding.
Wilsophie schreef:Klopt maar dat was profetisch. Er staat dat "Hem een Goddelijke openbaring was aangedaan door de Heilige Geest".
Alles wat deze Simeon zei, waren zaken die de toekomst aangingen.
Ook de verlossing van Jeruzalem.
Bovendien was de Heilige Geest natuurlijk altijd aanwezig, maar het vervuld zijn met de Heilige Geest was pas ,mogelijk na de opstanding.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten