JeeWee schreef:En wie zegt dat we het dan maar wel letterlijk moeten zien?
En waarom dit dan niet vergeestelijken en Ezechiel 23 wel?
Daar staat ook nogal wat in, wat beslist overgeslagen zal worden om uit voor te lezen na het eten, denk ik.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
JeeWee schreef:En wie zegt dat we het dan maar wel letterlijk moeten zien?
boer schreef:En waarom dit dan niet vergeestelijken en Ezechiel 23 wel?
Daar staat ook nogal wat in, wat beslist overgeslagen zal worden om uit voor te lezen na het eten, denk ik.
Wilsophie schreef:Hooglied gaat over de relatie van Jehovah en Israël.
Overdrachtelijk uiteraard. Een dichterlijk boek.
Schipje schreef:@ boer:
Ligt een beetje aan de vertaling he.
meribel schreef:En de topicvraag ; is seks zondig? Nee , zeker niet. Seks is iets heel moois, en een prachtig geschenk van God. Maar m.i. als christen gebruik en geniet ik daar op een andere manier van dan de doorsnee niet-christen.
Mortlach schreef:
Ik wil wel even opmerken dat die conclusie pas redelijk recent gemeengoed is. Tot voor niet eens zo heel lang geleden werd echtgenoten vanaf de kansel en in stichtelijke boekjes aangeraden dat ze als het ware met lood in de schoenen de slaapkamer moesten betreden wanneer er... pardon voor de grove taal... weer eens ge***** moest worden.
Een houding die tegenwoordig nauwelijks meer is voor te stellen, en ik ben bijzonder blij dat we daar vanaf zijn, maar wel iets om over na te denken als je op het punt staat die seksuele revolutie van de jaren '60 weer eens te verketteren. Misschien sloeg het een beetje door bij sommigen, maar we hebben er ook veel aan te danken.
Seks als geschenk van God om van te genieten is gewoon een bijzonder moderne gedachte die pas sinds de 19de/20ste eeuw mogelijk is...
boer schreef:Ik dacht ik neem es een makkelijk te begrijpen jongerenbijbel...
http://www.jongerenbijbel.nl/bijbel/lez ... -selectie/
meribel schreef:
Ik weet dat voor de jaren 60 er een groot taboe heerste op seks. ( alhoewel ik niet geloof dat alle seks onder dwang gebeurde..recent een gesprek gehad met een 90-jarige die vertelde over haar eerste verliefdheden en de uiteindelijke keuze voor haar man ..dus ver voor de 60-jaren...en geloof me, van dwang was echt geen sprake...Niet alle huwelijken waren slecht )
Maar taboe was er wel uiteraard.
Maar het is toch niet zo dat vanaf begin der tijden tot aan ong. 1960 er een gigantisch taboe was? In de victoriaanse tijd is dat taboe toch begonnen? Ik geloof dat er verschillende tijden zijn geweest dat er weer wel een taboe was, dan weer niet, tijden van extreme losbandigheid ( oude grieken? ) , tijden waar dat minder was.
En ik geloof in dat je hooglied vast kan vergeestelijken maar dat het in de eerste instantie gewoon een liefdes epos is tussen een man en een vrouw die er niet om liegt. Een loflied op de liefde.
Schipje schreef:Ik heb in een verpleeghuis gewerkt en heb daar menig oude vrouw horen romantiseren over die goede oude tijd, dat men elkaar nog wilde dienen en hoe liefdeloos, ik-gericht en goedkoop het nu allemaal gaat. Zo slecht was het blijkbaar toen.....
quote="meribel"
Ik begrijp dat, maar al die redenen zijn volgens mij egoïstische redenen. ( en dat bedoel ik niet als iets negatiefs, maar dus als 'op jezelf gerichte redenen' )
Prima voor een niet-gelovige. Sterker nog, die zou ik aanraden ( wel met juist gebruik van voorbehoedsmiddelen ) vooral zoveel mogelijk te genieten hier op aarde voor zijn leven hier ophoudt...
De Bijbel spreekt ook over de relatie: Christus en Zijn gemeente. En laat het huwelijk daar nu een afspiegeling van zijn.
quote="meribel"als je het niet begrijpt, dan snap je denk ik niet de bedoeling.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten