mohamed schreef:Wil je daar wat meer over vertellen zoals wat er precies in die formulieren staat?
boer schreef:artikel 34:Daarenboven, hetgeen de Besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de Doop aan
onze kinderen; welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de Besnijdenis
van Christus (Kol. 2:11).
1
Kol. 2:11 11 In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de
uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus;
Mijn vraag:
Kol 2:11 leert toch dat een besnijdenis die zonder handen geschied , wil zeggen dat het hart besneden moet zijn, wat betekent dat het lichaam der zonden is uitgetrokken.
Petrus antwoord op de vraag:Wat moeten wij doen om behouden te worden is:
laat u dopen en gij zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.
Doop staat altijd voor een verandering. wie een stukje brood in een bak soep doopt/onderdompelt, ziet dar stukje brood veranderen, het wordt nooit meer hettzelfde.
De doop was in bijbelse tijden dan ook de beloijdenis.
Niet die van een of andere leer, maar een getuigenis, en zelfveroordeling, een overgave aan Jezus.
Ook schrijft de 3FvE over de doop als merkteken van het verbond.
NERGENS staat dat in de Bijbel. En besprengen ook niet trouwens,
Het is een ontoelaatbare toevoeging
Jezus Zelf zegt dat zijn drinkbeker het teken van het nieuwe verbond is!
Er waren meerdere dopen volgens Johannes de Doper, want hij zei:
'Ik doop jullie met water ten teken van jullie nieuwe leven, maar na mij komt iemand die meer vermag dan ik; ik ben zelfs niet goed genoeg om zijn sandalen voor hem te dragen. Hij zal jullie dopen met de heilige Geest en met vuur' (Mat 3,11)
'maar Johannes zei tegen hen: ‘Ik doop jullie met water, maar er komt iemand die meer vermag dan ik; ik ben zelfs niet goed genoeg om de riemen van zijn sandalen los te maken. Hij zal jullie dopen met de heilige Geest en met vuur' (Luk 3,16)
Samengevat waren er dus drie dopen: de waterdoop, de doop met de heilige geest en de vuurdoop. Duidelijk is dat de bekeerlingen die Johannes doopte eveneens de andere twee dopen nog moesten ondergaan, waardoor we zeker weten dat we deze drie dopen in de eerste eeuw moeten situeren en absoluut niet in het heden.