Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Mortlach » 20 dec 2011 12:17

Mortlach schreef:Je stapt daarbij wel heel makkelijk over het bezwaar heen dat je met de aanname 'Ontwerper' direct geen enkele uitspraak meer kunt doen...

Een helder voorbeeld ter verduidelijking.

Evolutietheorie zegt dat de mens en de grote mensapen een gemeenschappelijke voorouder hebben. Nu hebben mensapen 48 chromosomen (24 paren), en de mens maar 23. Met wat we weten van chromosomen, is de mogelijkheid dat een compleet chromosoom ineens verdwijnt uit te sluiten, dat overleeft een organisme simpelweg niet.

Hoe kan het dan dat wij mensen een chromosoompaar te weinig hebben?

De hypothese is dat twee chromosomen van de mensaap moeten zijn gefuseerd tot 1 menselijk chromosoom. Dat kun je controleren door de genomen na te lopen op sporen van zo'n fusie. Als we die fusie niet vinden, is de hypothese fout. Nu is die fusieplek inderdaad gevonden en de theorie overleeft weer een uitdaging.

Nu hetzelfde scenario met de aanname van een ontwerper.

De mensaap heeft 48 chromosomen, de mens 46. Aangezien die soorten niets met elkaar te maken hebben, is er geen enkel probleem. We zijn immers net zo veel of zo weinig verwant aan de chimpansee als aan de dolfijn of de giraf.

Maar goed, de hypothese is dus dat er géén fusieplaats is, waarom zou die er immers zijn? Stel dat je zoekt, en je vind inderdaad geen fusieplaats, dan lijkt je hypothese te kloppen. Maar als je kijkt en je vindt wél een fusieplaats, dan zeg je: dat heeft die Ontwerper blijkbaar expres zo gedaan en zo lijkt je hypothese te kloppen. Wat het resultaat van je experiment ook is, je hypothese zal ALTIJD blijven kloppen. En daarmee is je hypothese wetenschappelijk gezien waardeloos.

Let goed op, dat wil niet zeggen dat er geen ontwerper is, alleen dat het een onwetenschappelijk uitspraak is. Als je vindt dat de hypothese wél wetenschappelijk waardevol is, daag ik jou of wie dan ook uit een experiment te verzinnen waarmee je de hypothese Ontwerper/God kunt ontkrachten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 20 dec 2011 14:45

Mortlach schreef:Toch is leven niet noodzakelijk voor het universum. Alleen was er dan niemand geweest om dat op te merken. En verder is de mens bijzonder slecht in kansrekening, daarom hebben we statistiek uitgevonden. Als je alle 1 miljard Chinezen 35 keer een muntje laat opgooien, zal er minstens 1 chinees zijn die 35 keer kop gooit.

Je bent het bewijs van je eigen stelling dat mensen slecht zijn in kansrekening. De kans op 35 keer achter elkaar kop is ongeveer 1:34 miljard. De kans dat niemand van die 1 miljard Chinezen 35 keer kop gooit is ongeveer 97%.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 dec 2011 14:58

Ditbenik schreef:Je bent het bewijs van je eigen stelling dat mensen slecht zijn in kansrekening. De kans op 35 keer achter elkaar kop is ongeveer 1:34 miljard. De kans dat niemand van die 1 miljard Chinezen 35 keer kop gooit is ongeveer 97%.

goed, ik heb gezocht naar een waarde die mooi zou uitkomen, blijkbaar niet 35 keer, 30 keer komt inderdaad mooier uit. Inderdaad een rekenfoutje/invoerfoutje van mijn kant.

Anyway, het punt was dat het belachelijk lijkt dat iemand 30 keer achter elkaar kop zou gooien, maar dat als je het maar vaak genoeg probeert, het statistisch toch een keer voor zal komen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 20 dec 2011 15:04

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 dec 2011 15:24

Cicero schreef:http://youtu.be/X1uJD1O3L08

Videootje doet het al niet meer vanwege copyright-geneuzel.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 dec 2011 15:26

blijblij schreef:Sprookjes of volksverhalen hebben toch ook hun kracht?

En misschien, waarschijnlijk, gaat het niet om het heden, maar om de tijd dat de teksten geschreven zijn. 6e eeuw voor christus!

Sprookjes die hun kracht hebben? De kracht van de bekoring wellicht. Maar geen verklarende kracht. Ik heb als jong kind ook de sprookjes van Hans en Grietje, Klein Duimpje etc. gehoord, maar het is zelfs nooit ook maar in mij opgekomen om dat als verklaring ergens voor te zien. Voor mij waren dat gewoon verzonnen verhalen. Leuk en geinig voor kinderen, maar niet meer dan dat. Wat zou je ermee moeten als rationeel denkend mens? Niks toch?

De 6de eeuw voor Christus lijkt mij nogal laat als datering van het boek Genesis. (Ik weet dat er theorieën zijn die dat beweren.) Maar die discussie kunnen we laten rusten, omdat we het nu over iets anders hebben. "De tijd dat de teksten geschreven zijn" is een bruikbaardere term voor deze discussie.
Dus de eerste ontvangers van de tekst van Genesis waren domme mensen, die voor het lapje gehouden werden? Ik vind het geen steekhoudende stelling.
De evangelist Johannes nam het begin van Genesis blijkbaar dermate serieus, dat hij het de moeite waard vond om ernaar te refereren. (In het begin... Genesis 1:1 -> Johannes 1:1-3) Dat geeft dan toch duidelijk iets aan van een objectieve waarheid die er in het schrijven van Genesis zit, om het eens heel voorzichtig uit te drukken. Tenminste, wel als je Johannes voor een vol mens aanziet met een normaal verstand.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 20 dec 2011 15:28

Mortlach schreef:
Videootje doet het al niet meer vanwege copyright-geneuzel.

Bij mij doet-ie twel. Je kunt ook zoeken op "Derren Brown - The System - Coin Toss "

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 dec 2011 15:37

Boekenlezer schreef:Sprookjes die hun kracht hebben? De kracht van de bekoring wellicht. Maar geen verklarende kracht. Ik heb als jong kind ook de sprookjes van Hans en Grietje, Klein Duimpje etc. gehoord, maar het is zelfs nooit ook maar in mij opgekomen om dat als verklaring ergens voor te zien. Voor mij waren dat gewoon verzonnen verhalen. Leuk en geinig voor kinderen, maar niet meer dan dat. Wat zou je ermee moeten als rationeel denkend mens? Niks toch?

Sprookjes in de oorspronkelijke vorm zijn zeer zeker geen kinderverhalen en oorspronkelijk waren het wel metaforen met een verklarende boodschap.

Een andere vergelijking is de klassieke Griekse tragedie. Ook van A tot Z verzonnen, maar wel met een zeer krachtige boodschap.

Dus de eerste ontvangers van de tekst van Genesis waren domme mensen, die voor het lapje gehouden werden? Ik vind het geen steekhoudende stelling.

Nee, niet dom, maar simpelweg niet in staat dingen te begrijpen zoals wij ze nu begrijpen. Net zo goed dat een kind dat net leert tellen niet kan begrijpen dat negatieve getallen bestaan. Dat maakt het kind nog niet dom.

De evangelist Johannes nam het begin van Genesis blijkbaar dermate serieus, dat hij het de moeite waard vond om ernaar te refereren. (In het begin... Genesis 1:1 -> Johannes 1:1-3) Dat geeft dan toch duidelijk iets aan van een objectieve waarheid die er in het schrijven van Genesis zit, om het eens heel voorzichtig uit te drukken. Tenminste, wel als je Johannes voor een vol mens aanziet met een normaal verstand.

Teruggrijpen op teksten met autoriteit is natuurlijk de beste manier om je eigen teksten ook autoriteit mee te geven. Maar Johannes begreep niets van zwaartekracht, kon dat simpelweg niet begrijpen omdat het concept niet beschikbaar was in die tijd. Laat staan dingen als radioactiviteit en relativiteit. Johannes was ook maar een mens met alle beperkingen van die tijd.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 20 dec 2011 15:37

@boekenlezer: nee ik ben zeker wel overtuigt van oprechtheid bij de auteurs. Er zijn meerdere scheppingsverhalen/ van andere goden. Dit soort mythologie was gebruikelijk. Elk volk, elke religie had zijn oorsprongverhalen. Waarom zouden we die afdoen als onzin en hier, bij genesis, ineens stevig vasthouden aan een verhaal van meer dan 2,5 duizend jaar oud?

Van die verhalen neem je toch ook aan dat ze gewoon verzonnen zijn? maar voor de aanhangers van die religie hadden ze betekenis.

Bovendien maak ik volgens jou van gelovige joden in de ballingschap (of iets eerder) domme mensen, jij doet dat juist als je moderne natuurkundigen en biologen niet serieus neemt.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 20 dec 2011 15:38

Boekenlezer schreef:Sprookjes die hun kracht hebben? De kracht van de bekoring wellicht. Maar geen verklarende kracht. Ik heb als jong kind ook de sprookjes van Hans en Grietje, Klein Duimpje etc. gehoord, maar het is zelfs nooit ook maar in mij opgekomen om dat als verklaring ergens voor te zien. Voor mij waren dat gewoon verzonnen verhalen. Leuk en geinig voor kinderen, maar niet meer dan dat. Wat zou je ermee moeten als rationeel denkend mens? Niks toch?

Sprookjes is niet de meest gelukkige term. Beter: onhistorische verhalen, d.w.z. verhalen die niet letterlijk historisch waar zijn.

Waarom zou Plato mythen gebruiken om diepzinnige gedachten weer te geven?
Waarom zou Jezus in gelijkenissen spreken?
En zou een compleet fictieve roman niet 'waar' kunnen zijn?

Soms is een verhaal beter in staat om een waarheid te 'vangen' dan een beschrijving.

Mythen functioneerden en functioneren als betekenisgevende verhalen. Ook al heeft de wetenschap bij ons veelal de verklaring van de mythe overgenomen (in die zin is wetenschap een moderne mythe), toch bevatten mythen nog steeds betekenis voor het menselijk bestaan.

Nee, Genesis was in die tijd een prima 'wetenschappelijke' verklaring. Jij veronderstelt dat er iemand was die het beter wist. Maar die was er niet. Bovendien zijn die verhalen niet opgeschreven omwille van zichzelf, of louter om kennis over te dragen over de oertijd, maar als betekenisgevende achtergrond bij de geschiedenis van Israël.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 dec 2011 16:38

Mortlach schreef:Goed, het universum was er eerst niet, en toen wel. De Aarde was er eerst niet, en toen wel. Leven was er eerst niet, en toen wel. De mens was er eerst niet, en toen wel. Dat is de Oerknal, de vorming van het zonnestelsel, de vorming van de Aarde en de vorming van leven voldoende uitgelegd aan iemand uit het Genesis-tijdperk.

Maar nou doet de Bijbel wat anders. Die geeft als verklaring voor het ontstaan van de wereld het scheppende werk van God. En dat scheppende werk wordt ook beschreven.

Mortlach schreef:Natuurlijk is het dat wel.

Zo, da's een kort antwoord!

Blijkbaar toch niet. Zo kwam ik een paar citaten tegen van Stephen Hawking:
"Het is enorm onwaarschijnlijk dat een universum als het onze uit zoiets als een oerknal is ontstaan. Ik denk dat dit duidelijke religieuze implicaties heeft." (Ik dacht dat Stephen Hawking toch wel van de oerknal uitging in zijn denken, maar goed...)
"Het zou erg moeilijk zijn om uit te leggen waarom het universum nu juist op deze manier is begonnen behalve als de daad van een God die wezens zoals wij wilde scheppen."
(Dit heeft Francis Collins geciteerd, heb ik begrepen. Ik heb het weer van Tim Keller.)

Volgens mij is jouw korte antwoord een geloofsantwoord rechtstreeks uit de grond van je hart, voorafgaand aan redeneringen. Ik denk dat ieder mens die wel heeft. Alleen verschillen wij hier op dit punt wel heel duidelijk van elkaar, als het om de inhoud van die opvattingen gaat.

Mortlach schreef:Metaforen met machines gaan altijd mank, simpelweg omdat machines niet leven en zich niet voortplanten met overerving van eigenschappen. Als ik naar de planeten om de zon kijk, zie ik dingen bewegen. Toch geeft mij dat geen enkele reden te denken dat er iemand moet zijn geweest die dat zo heeft ontworpen.

Een verschil tussen machines en levende organismen is de complexiteit. Zo'n machine is een ongelofelijk simpel ding in vergelijking met een levend organisme.

Mortlach schreef:Ja, lastig is dat hè, een idee naar zijn extreme doorvoeren om aan te tonen dat het geen steek houdt. Zo vervelend...
Het punt is, heel jouw verhaal lijkt te rusten op het betrouwbaar zijn van common sense. Over aannames gesproken....

In onze normale levenssituatie ga je uit van de regelmaat van de dingen. En het blijkt nog te werken ook. Dus is het niet onredelijk om daar een uitgangspunt van te maken. Jij lijkt echter te zeggen: 'Als je uitgaat van een Ontwerper moet je nog maar zien of bijvoorbeeld de stenen straat morgen niet plotseling vloeibaar blijkt te zijn bij voor ons normale temperaturen. En of je nog wel met je rubberen banden grip zult hebben op wegdek, onder normale omstandigheden. Die Ontwerper kan de idiootste grappen gaan uithalen!' Dit soort mirakelscenario's zijn voor mij echter net zo goed onzinnig als voor jou. Niet omdat God het niet zou kunnen, maar omdat Hij het zo niet doet. Waarom zou Hij, als Hij de natuurkundige wetmatigheden zelf geschapen heeft? Die heeft Hij toch ook niet voor Jan Joker geschapen? Een bovennatuurlijk ingrijpen is een uitzonderingssituatie binnen de context van de gegeven natuurlijke orde.
Het betrouwbaar zijn van de common sense is dan ook geen in de lucht hangend a priori uitgangspunt, maar houdt verband met het gegeven dat God een bepaalde orde geschapen heeft, zodat wij normaal kunnen leven.
Natuurlijk heb ik nu e.e.a. aan geloofsstandpunten ingebracht. Maar ik denk niet dat dat verkeerd is. Ieder mens hanteert die, van welke aard dan ook.

Wat ik zo opmerkelijk vind: het zojuist genoemde mirakelscenario schrijf jij blijkbaar juist toe aan een Ontwerper. Terwijl in werkelijkheid dat scenario blijkbaar beter lijkt te passen in het denken van David Hume (een ongelovige agnost), dan in het denken van Thomas Reid (die blijkbaar wel uitging van het geloof in God). Dat leid ik af uit de artikelen van Wikipedia over deze filosofen.
Ik zie hier een vrij bizarre tegenstrijdigheid!

Samenvattend zie ik dat we het er in ieder geval over eens zijn dat een wetenschappelijke hypothese niet hetzelfde is als de absolute waarheid. Het is uiteraard wel een serieuze poging daartoe, hoe gebrekkig die poging wellicht ook wezen mag.
Duidelijke verschillen hebben wij in onze geloofsvooronderstellingen. Ik durf gewoon van God uit te gaan, jij doet dat niet. Ik zie het als absurd dat een zeer complexe orde zonder Ontwerper tot stand komt, jij ziet dat niet zo, ondanks de overweldigende complexiteit van het biologische leven die onmogelijk te ontkennen valt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 dec 2011 17:04

Mortlach schreef:Je stapt daarbij wel heel makkelijk over het bezwaar heen dat je met de aanname 'Ontwerper' direct geen enkele uitspraak meer kunt doen...

Mortlach schreef:Een helder voorbeeld ter verduidelijking.

Evolutietheorie zegt dat de mens en de grote mensapen een gemeenschappelijke voorouder hebben. Nu hebben mensapen 48 chromosomen (24 paren), en de mens maar 23. Met wat we weten van chromosomen, is de mogelijkheid dat een compleet chromosoom ineens verdwijnt uit te sluiten, dat overleeft een organisme simpelweg niet.

Hoe kan het dan dat wij mensen een chromosoompaar te weinig hebben?

De hypothese is dat twee chromosomen van de mensaap moeten zijn gefuseerd tot 1 menselijk chromosoom. Dat kun je controleren door de genomen na te lopen op sporen van zo'n fusie. Als we die fusie niet vinden, is de hypothese fout. Nu is die fusieplek inderdaad gevonden en de theorie overleeft weer een uitdaging.

Nu hetzelfde scenario met de aanname van een ontwerper.

De mensaap heeft 48 chromosomen, de mens 46. Aangezien die soorten niets met elkaar te maken hebben, is er geen enkel probleem. We zijn immers net zo veel of zo weinig verwant aan de chimpansee als aan de dolfijn of de giraf.

Maar goed, de hypothese is dus dat er géén fusieplaats is, waarom zou die er immers zijn? Stel dat je zoekt, en je vind inderdaad geen fusieplaats, dan lijkt je hypothese te kloppen. Maar als je kijkt en je vindt wél een fusieplaats, dan zeg je: dat heeft die Ontwerper blijkbaar expres zo gedaan en zo lijkt je hypothese te kloppen. Wat het resultaat van je experiment ook is, je hypothese zal ALTIJD blijven kloppen. En daarmee is je hypothese wetenschappelijk gezien waardeloos.

Let goed op, dat wil niet zeggen dat er geen ontwerper is, alleen dat het een onwetenschappelijk uitspraak is. Als je vindt dat de hypothese wél wetenschappelijk waardevol is, daag ik jou of wie dan ook uit een experiment te verzinnen waarmee je de hypothese Ontwerper/God kunt ontkrachten.

Tja, vanwege de verklarende kracht van de evolutietheorie wil iemand als Dinesh D'Souza ook vasthouden aan de evolutietheorie. Hij heeft een boek geschreven dat het christendom verdedigt. Het christendom is zo gek nog niet. Ergens in hoofdstuk 11-14 moet dat staan. Hij combineert dus christelijk geloof en evolutietheorie.

Ik heb ooit een tijd gehad dat ik het gedrag van dames prima dacht te kunnen verklaren. Dan zette ik eens wat punten (gebeurtenissen uit een recent verleden) op een rij, en dan trok ik een conclusie over wat zij van mij zou denken/vinden. En het bleek nog een bepaalde voorspellende kracht te hebben ook, want wat ik na die tijd zag, klopte voor mijn idee ermee. (Doe dit eens... en ja, zij reageert inderdaad zo) Tot de achterliggende waarheid op een bepaalde dag toch anders bleek te zijn...
Daarom onthoud ik mij tegenwoordig maar zo veel mogelijk van die interpretaties, en heb ik meer zoiets van: 'ik weet het niet, ik zie het allemaal wel, ik doe gewoon wat ik doe. Wees gewoon sociaal, en denk niet al te diep.' (Alhoewel je onbewust toch gauw interpreteert.)
Waarschijnlijk een bekend verhaal voor veel mannen. Het gaf voor mij aan dat de realiteit maar zo veel complexer kan blijken te zijn dan je denkt.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 20 dec 2011 17:19

Seriously? Je wilt hoe jij naar vrouwen kijkt vergelijken met wetenschappelijk onderzoek naar DNA en chromosomen?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 dec 2011 17:26

Boekenlezer schreef:Maar nou doet de Bijbel wat anders. Die geeft als verklaring voor het ontstaan van de wereld het scheppende werk van God. En dat scheppende werk wordt ook beschreven.

Dat doen alle andere mythen ook. Niets bijzonders en de voorkeur voor de judeo-christelijke mythe is volledig arbitrair. En trouwens, zo uitgebreid wordt dat toch niet beschreven: God sprak en het was zo. nou, poe poe, dat is me wat.

Zo, da's een kort antwoord!

Blijkbaar toch niet. Zo kwam ik een paar citaten tegen van Stephen Hawking:
"Het is enorm onwaarschijnlijk dat een universum als het onze uit zoiets als een oerknal is ontstaan. Ik denk dat dit duidelijke religieuze implicaties heeft." (Ik dacht dat Stephen Hawking toch wel van de oerknal uitging in zijn denken, maar goed...)
"Het zou erg moeilijk zijn om uit te leggen waarom het universum nu juist op deze manier is begonnen behalve als de daad van een God die wezens zoals wij wilde scheppen."
(Dit heeft Francis Collins geciteerd, heb ik begrepen. Ik heb het weer van Tim Keller.)

Het eerste waaraan ik denk als ik creationisten (in zijn algemeenheid) natuurkundigen zie citeren is Quote Mining, ik zal het citaat eens nazoeken als de tijd het me toelaat. Maar goed, wat Stephen Hawking als privé-persoon allemaal denkt en vindt, heeft geen invloed op zijn wetenschappelijke werk. Hij kan niet zomaar ineens God aanroepen als zijn vergelijkingen over zwarte gaten niet mooi uitkomen.

Volgens mij is jouw korte antwoord een geloofsantwoord rechtstreeks uit de grond van je hart, voorafgaand aan redeneringen. Ik denk dat ieder mens die wel heeft. Alleen verschillen wij hier op dit punt wel heel duidelijk van elkaar, als het om de inhoud van die opvattingen gaat.

En dat mag natuurlijk. Ik heb er ook geen problemen mee. Het enige waar ik een probleem van maak is als religie zich vermomd als wetenschap.

Een verschil tussen machines en levende organismen is de complexiteit. Zo'n machine is een ongelofelijk simpel ding in vergelijking met een levend organisme.

Nu neemt dat verschil toch razendsnel af. Een machine als een Space Shuttle of een Large Hadron Collider is toch verre van simpel. Maar goed, het verschil is dus gradueel, dat geef je zelf ook toe. Dat is prima, ik kijk terug op ruim 4 miljard jaar en zie genoeg mogelijkheden voor complexiteit om natuurlijk te ontstaan.

In onze normale levenssituatie ga je uit van de regelmaat van de dingen. En het blijkt nog te werken ook. Dus is het niet onredelijk om daar een uitgangspunt van te maken.

Onze 'common sense' is geevolueerd om om te gaan met de situatie waarin we ons bevonden en bevinden. In extreme omstandigheden, relativistische snelheden of op de kwantumschaal hebben we helemaal niets aan ons gezond verstand.

Jij lijkt echter te zeggen: 'Als je uitgaat van een Ontwerper moet je nog maar zien of bijvoorbeeld de stenen straat morgen niet plotseling vloeibaar blijkt te zijn bij voor ons normale temperaturen. En of je nog wel met je rubberen banden grip zult hebben op wegdek, onder normale omstandigheden. Die Ontwerper kan de idiootste grappen gaan uithalen!' Dit soort mirakelscenario's zijn voor mij echter net zo goed onzinnig als voor jou. Niet omdat God het niet zou kunnen, maar omdat Hij het zo niet doet. Waarom zou Hij, als Hij de natuurkundige wetmatigheden zelf geschapen heeft? Die heeft Hij toch ook niet voor Jan Joker geschapen? Een bovennatuurlijk ingrijpen is een uitzonderingssituatie binnen de context van de gegeven natuurlijke orde.

Dus God kan als UITZONDERING morgen steen vloeibaar laten zijn bij 20 graden Celsius. Maar daar gaat het niet eens om. Je breidt je aanname nu al verder uit. Eerst begin je met het idee dat er uberhaupt een God IS, en nu meen je ook al vanalles over de aard van die God te kunnen zeggen. Je legt je idee van God direct beperkingen op, omdat je blijkbaar wel aanvoelt dat Almacht een zeer lastig te bedwingen beest is.

Daarbij, goed, laten we uitgaan dat je gelijk hebt. Neem Newtons zwaartekrachtwetten. Werken als een tierelier. Totdat, 300 jaar later de techniek ver genoeg is gevorderd om een kleine afwijking in de omloopsnelheid van Mercurius te ontdekken. Is dat nu Gods ingrijpen? Ja, hoezo dan? Nee, hoezo dan niet? Ik voorspel dat de volgende aanname zal zijn dat een 'mirakel' ook nog eens significant moet zijn. Je komt gewoon terecht in een oneindige reeks aannames om de schade van de eerdere aannames te beperken. Dan doe ik er liever 1: Natuurlijke gevolgen hebben natuurlijke oorzaken.

Nog een voorbeeldje uit de praktijk. In de tijd dat men net het binnenwerk van atomen in kaart begon te brengen, dacht men dat atomen poreus waren. Er werden experimenten gedaan waarin protonen op een zeer dunne laag goud werden afgeschoten en dan werd gekeken hoeveel de protonen afbogen. Tot de wetenschappers in kwestie, gewoon voor de grap, besloten te kijken of er ook protonen zouden terugstuiteren. Nu bleek dat zo te zijn en dat zette het atoommodel op zijn kop. De wetenschapper in kwestie vergeleek het met een artilleriekogel die afketste op een papieren zakdoekje. Het zou toch wat geweest zijn als de wetenschappers hadden gezegd 'O, dat is uitzonderlijk, dus God...'

Het betrouwbaar zijn van de common sense is dan ook geen in de lucht hangend a priori uitgangspunt, maar houdt verband met het gegeven dat God een bepaalde orde geschapen heeft, zodat wij normaal kunnen leven.
Natuurlijk heb ik nu e.e.a. aan geloofsstandpunten ingebracht. Maar ik denk niet dat dat verkeerd is. Ieder mens hanteert die, van welke aard dan ook.

En het mooie aan wetenschap is nou net dat die geloofsstandpunten er genadeloos worden uitgewerkt. En dat is mooi, want dat scheelt weer discussies of die God nou YHWH of Vishnu is.

Samenvattend zie ik dat we het er in ieder geval over eens zijn dat een wetenschappelijke hypothese niet hetzelfde is als de absolute waarheid. Het is uiteraard wel een serieuze poging daartoe, hoe gebrekkig die poging wellicht ook wezen mag.
Duidelijke verschillen hebben wij in onze geloofsvooronderstellingen. Ik durf gewoon van God uit te gaan, jij doet dat niet. Ik zie het als absurd dat een zeer complexe orde zonder Ontwerper tot stand komt, jij ziet dat niet zo, ondanks de overweldigende complexiteit van het biologische leven die onmogelijk te ontkennen valt.

En die zeer elegant wordt verklaard door de evolutietheorie... Geen absolute waarheid, maar het beste natuurlijke model dat op dit moment beschikbaar is.

Ik wil best meegaan met het idee dat God natuurwetten heeft ' ingesteld'; wetenschappelijk betekent die uitspraak namelijk niets. Alleen zijn er vervolgens geen uitzonderingen meer mogelijk. Het zou toch wat zijn als je wetgever volledig willekeurig kan zeggen ' O, deze wet, die geldt nu eventjes niet'

Het gevolg van jouw standpunt is dat je je Almachtige God allerlei beperkingen op moet leggen over wanneer en waarom hij wel op niet kan ingrijpen, wil je zinnige uitspraken over de werkelijkheid kunnen blijven doen.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 20 dec 2011 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 dec 2011 17:27

Cicero schreef:Seriously? Je wilt hoe jij naar vrouwen kijkt vergelijken met wetenschappelijk onderzoek naar DNA en chromosomen?

Ik vind de vergelijking ook een beetje vreemd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”