de val van satan

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Re: de val van satan

Berichtdoor marcel081276 » 13 dec 2011 21:08

toevallig was er een geit in de buurt, maar daar gaat het niet om, hij was zo ziek dat hij zijn eigen zoon op wilde offeren!
en het blijft een bijbelverhaal dus zijn er grote vraagtekens bij te zetten natuurlijk.
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 13 dec 2011 23:15

marcel081276 schreef:toevallig was er een geit in de buurt, maar daar gaat het niet om, hij was zo ziek dat hij zijn eigen zoon op wilde offeren!
en het blijft een bijbelverhaal dus zijn er grote vraagtekens bij te zetten natuurlijk.

Die gijt was er niet toevallig. Net als God rechtvaardig is. Als je een probleem hebt met begrijpend lezen moet je niet de Bijbel afschilderen als onwaar, dat is onrecht.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 14 dec 2011 08:20

de val van Satan is net zo begrijpbaar als de val van de mens :)
beide waren goed geschapen en kozen ervoor om zichzelf boven God te stellen door naar hun eigenwijsheid te handelen.

over satan te gaan redeneren is grotendeels koffiedik kijken, het weinige wat de bijbel aangeeft geeft enig inzicht, maar niet vldende om er tot grote uitspraken over te komen. bovendien is het nutteloos! was het ons tot nut geweest, dan had het wel duidelijker in de bijbel gestaan. wat nut het ons om over de val van satan te weten? kunnen we daarmee God beter dienen? zinloze discussies leiden alleen maar af van de taak waartoe we geroepen zijn (mat 6)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 14 dec 2011 09:25

Janvanverweg schreef:de val van Satan is net zo begrijpbaar als de val van de mens :)
beide waren goed geschapen en kozen ervoor om zichzelf boven God te stellen door naar hun eigenwijsheid te handelen.

over satan te gaan redeneren is grotendeels koffiedik kijken, het weinige wat de bijbel aangeeft geeft enig inzicht, maar niet vldende om er tot grote uitspraken over te komen. bovendien is het nutteloos! was het ons tot nut geweest, dan had het wel duidelijker in de bijbel gestaan. wat nut het ons om over de val van satan te weten? kunnen we daarmee God beter dienen? zinloze discussies leiden alleen maar af van de taak waartoe we geroepen zijn (mat 6)

God dienen is gewoon goed zijn voor je medemens. Doe hem niet aan wat je jezelf ook niet aan zou doen.
In elk mens zit een Satan, maar je hebt geen bijbel nodig om te beseffen dat je andere mensen slecht behandelt. Dat weet je zelf ook wel.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2011 09:56

JHM schreef:Ik begrijp je punt en onderbouwing. Maar toch kan ik de stem van satan niet plaatsen in de context. Als we Job zijn beproeving lezen (Job 1), lezen we satan in de vorm van een verschijning tussen de hemelbewoners (Job 1:6)? En hoe kan God een dialoog met satan hebben (Job 1:8-9)?

Probeer het OT eens door een joodse bril te bekijken, dat deden Jezus en de apostelen ook. :)
Heb jij goede bronnen over de betekenis van satan binnen het jodendom, deze zijn welkom?

De volgende artikelen zijn in het Nederlands en goed om je onderzoek mee te beginnen. Doch als je het naadje van de kous wilt weten zul je ook op zoek moeten naar internationale bronnen.

'Er bestaat in de joodse wereldvisie dus niet een persoon in welke vorm dan ook met de naam 'Satan', zoals in het christendom het geval is. Desondanks zijn er wel degelijk verhalen over 'de Satan' die met personen communiceert, zowel in als na bijbelse tijden. '

Uit: Kwaad in het jodendom.

'Nogmaals, in het Jodendom wordt geleerd dat de Satan geen concurrent van G-d is. Integendeel, de Satan is een Malach (een boodschapper, een Engel) van G-d met de taak ons op de proef te stellen en ons aan te klagen.'

Uit: Christelijke tegenwerping omtrent de Joodse satan.

'De Satan komt in de Bijbel voor als een engel die VOOR God werkt, niet tegen God. Hij kan alleen toestemming hebben van God.'

Uit: Joodse visie: de satan bestaat wel, de duivel niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2011 10:01

geaaart schreef:God dienen is gewoon goed zijn voor je medemens. Doe hem niet aan wat je jezelf ook niet aan zou doen.
In elk mens zit een Satan, maar je hebt geen bijbel nodig om te beseffen dat je andere mensen slecht behandelt. Dat weet je zelf ook wel.

Zo is het maar net!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 14 dec 2011 14:52

geaaart schreef:In elk mens zit een Satan, maar je hebt geen bijbel nodig om te beseffen dat je andere mensen slecht behandelt. Dat weet je zelf ook wel.

Nu een praktisch voorbeeld. Als je ook zonder Bijbel weet dat je mensen slecht behandeld, waarom doneer je dan veel minder dan mensen die wel een Bijbel nodig hebben?

http://www.eo.nl/programma/doordewereld ... e=12796453

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 14 dec 2011 14:58

marcel081276 schreef:de harde waarheid?!? eh.. volgens mij is er werkelijk geen 1 waarheid dat god deze aarde gemaakt heeft, of misschien kan je er 1 noemen?
en kom niet aan met de schepping want ik geloof 100% in evolutie.

Uhhh, Marcel...is je account gehacked? :-k

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 14 dec 2011 19:05

nee hoor niet gehacked, ik ben alleen tot andere en betere inzichten gekomen.
ik ben in gaan zien dat de bijbel mooie dingen bevat, maar het meeste blijft fanta.

ik ben het meer eens met de visie van die vriendin van mij,
"doe wat je wil maar schaad een ander niet" dat gaat heel diep mijns inziens en sluit niemand uit.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2011 19:19

marcel081276 schreef:nee hoor niet gehacked, ik ben alleen tot andere en betere inzichten gekomen.
ik ben in gaan zien dat de bijbel mooie dingen bevat, maar het meeste blijft fanta.

ik ben het meer eens met de visie van die vriendin van mij,
"doe wat je wil maar schaad een ander niet" dat gaat heel diep mijns inziens en sluit niemand uit.

En schaad ook jezelf niet! Dat is wat een goede vriendin je hoort te vertellen, denk daar maar eens over na.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2011 19:26

marcel081276 schreef:de harde waarheid?!? eh.. volgens mij is er werkelijk geen 1 waarheid dat god deze aarde gemaakt heeft, of misschien kan je er 1 noemen?
en kom niet aan met de schepping want ik geloof 100% in evolutie.

Ik heb op de link geklikt en dat is inderdaad vreemd zeg. Doch kan het zijn dat Marcel spreekwoordelijk van zijn geloof gevallen is, want hij noemt de punten die hem niet bevallen. Echter lijkt hij ook niet meer te willen wat elke discussie op dit moment onmogelijk maakt.

@ Marcel, je hebt niet gereageerd op de bijdragen van de mensen die het verhaal van de satan als afvallige engel niet geloven maar toch wel christelijk zijn. Daaruit trek ik de conclusie dat je op dit moment geïrriteerd bent door het geloof zoals jij dat hebt meegekregen en dat kan ik best begrijpen. Echter is het nooit wijs om belangrijke beslissingen te nemen als je uit balans bent.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 14 dec 2011 19:43

mohamed schreef:En schaad ook jezelf niet! Dat is wat een goede vriendin je hoort te vertellen, denk daar maar eens over na.

helemaal mee eens! maar als je bewust ben van je leven en het leven om je heen is dat niet zo'n groot probleem

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 14 dec 2011 19:57

Ik heb op de link geklikt en dat is inderdaad vreemd zeg. Doch kan het zijn dat Marcel spreekwoordelijk van zijn geloof gevallen is, want hij noemt de punten die hem niet bevallen. Echter lijkt hij ook niet meer te willen wat elke discussie op dit moment onmogelijk maakt.

@ Marcel, je hebt niet gereageerd op de bijdragen van de mensen die het verhaal van de satan als afvallige engel niet geloven maar toch wel christelijk zijn. Daaruit trek ik de conclusie dat je op dit moment geïrriteerd bent door het geloof zoals jij dat hebt meegekregen en dat kan ik best begrijpen. Echter is het nooit wijs om belangrijke beslissingen te nemen als je uit balans bent.[/quote]

als je bedoelt "het christelijk geloof gevallen" is 100% waar! en ik volg je niet helemaal met punten die mij niet bevallen, ik heb het leven achter mij gelaten wat een boek mij beveelt, dat is een enorme bevrijding en eye opener.

mensen die leven naar de bijbel moeten toch ergens een idee hebben wie die slang was in het paradijs, of was het kaa van junglebook.. :mrgreen:
en ik ben niet geïrriteerd hoor, ik ben juist zo dankbaar dat ik het geloof als een zware rugzak af heb kunnen werpen en hoop mensen te bereiken die ook graag die rugzak kwijt willen maar nog in de fase zitten van twijfel, en door middel van kritische vragen over de bijbel hoop ik ze aan het denken te zetten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 dec 2011 20:11

marcel081276 schreef:als je bedoelt "het christelijk geloof gevallen" is 100% waar! en ik volg je niet helemaal met punten die mij niet bevallen

Ik bedoelde dat je de punten al noemde waar je over twijfelde die ik overigens zeer begrijpeiljk vind.
marcel081276 schreef:mensen die leven naar de bijbel moeten toch ergens een idee hebben wie die slang was in het paradijs, of was het kaa van junglebook.. :mrgreen:

Wie de slang was moet wel te achterhalen zijn, want zoveel mensen waren er toen nog niet. :)
Echter leef ik niet naar de Bijbel maar volgens het principe heb je naaste lief als jezelf en behandel een ander zoals je behandeld wilt worden en wat is daar mis mee?
marcel081276 schreef:en ik ben niet geïrriteerd hoor, ik ben juist zo dankbaar dat ik het geloof als een zware rugzak af heb kunnen werpen en hoop mensen te bereiken die ook graag die rugzak kwijt willen maar nog in de fase zitten van twijfel, en door middel van kritische vragen over de bijbel hoop ik ze aan het denken te zetten.

Als je kritische vragen wilt stellen kan ik dat alleen maar aanmoedigen, want ik ben ook kritisch. En mijn kritische blik leert mij dat jij niet weet wat in de Bijbel staat want je kunt het niet onderscheiden van de fabels die erbij zijn verzonnen zoals het verhaal van de afvallige engel satan. En aangezien ik me daar in verdiept heb voel ik me te kort gedaan als jij net doet alsof die verschillen niet aanwezig zijn.
marcel081276 schreef:als je bedoelt "het christelijk geloof gevallen" is 100% waar! en ik volg je niet helemaal met punten die mij niet bevallen, ik heb het leven achter mij gelaten wat een boek mij beveelt, dat is een enorme bevrijding en eye opener.

Wat een boek je beveelt? Ik heb ook een Bijbel in huis, maar die zegt nooit wat. Bedoel je niet veelmeer wat je ouders tegen je zeggen? Als jij echt mensen wilt overtuigen van je gelijk, dan zul je wel je huiswerk moeten doen en eerst ook lezen wat er wel staat en wat niet. Dan pas zul je werkelijk vrij zijn, want de waarheid maakt vrij.

geaaart
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geaaart » 14 dec 2011 20:30

Hallo henkie. Even een "vlekje" oftewel en misverstand uit de weg ruimen.
Mijn Hugenoot voorouders moesten in Frankrijk kiezen tussen de kerk in of de brandstapel op en daar ben ik nu een verre nazaat van. Ik ben als kind wel gereformeerd en en nog een poosje als baptist opgevoed geweest maar ook "uit de leer" gestapt dus een "verlorene" die de helaas de dood tegemoet zal zien zonder in de hemel te komen. En sterker nog , ik ben bij geen enkele gelovige "beweging" meer aangesloten want ik weet al heel lang niet meer uit welke van de totaal ruim 300 Goden in de wereld ik moet kiezen. Ze weten het allemaal beter. Maar ik probeer wel goed te leven en gelovige mensen te respecteren.
Ik geloof al bijna 40 jaar in mezelf en mijn vrouw en alle lieve andere (ook gelovige) familie en vrienden om mij heen die net als wij ook proberen barmhartig te zijn en goed voor hun medemens.
Ondanks dat wij ongelovig zijn geven we aan elke collectebus die langs komt, zijn lid van natuurmonumenten en koesteren onze medemens.
Wie goed doet goed ontmoet heet het toch ?
En dat nog wel zonder bijbel onder mijn arm....Maar de hel wacht helaas.

Ik ben sinds een aantal jaren met mijn vrouw slachtoffer geworden van afzondering door onze oudste zoon (die een gereformeerde schoondochter tegen het lijf liep) van onze kleinkinderen want hij is sinds een paar jaar wel "De Heer gaan dienen". Mag hij zelf weten maar buitensluiten van zijn ongelovige vader en moeder van hun kinderen met een zéér bedenkelijke reden zonder enige onderbouwing is satanisch pijnlijk vind ik. Maar dat zal ongetwijfeld komen omdat ik "verlorene" ben oftwel "jeugd" afvallige.....
Vandaar dat ik hier eens een beetje aan het rondkijken ben of er meer mensen zijn die ok buitengesloten worden.
Ik heb er hier al aardig wat gevonden als ik sommige teksten zie.....

Terug naar “[Religie] - Open forum”