beste @blijblij
helaas lopen er meerdere dubbelnamen rond, hij is van '84 ik ben wat ouder
anyhow, evenlos van je reactie vroeg ik mij af wat je van de 2 studies vond
Lijkt me erg duidelijk uitgelegd toch... of ben je het er niet mee eens
Zelf vroeg ik mij af of je nu in de Tenach "gelooft" of in het OT + NT, misschien kan je het wat verduidelijken
Want je citeert een tekst uit de Romeinenbrief, maar deze brief is (naast al het andere) zo rijk gezegend met inzichten...Geloof je in boodschap van de Romeinenbrief, of ben je het er maar gedeeltelijk mee eens
bl.bl: Dit vind ik een mooie tekst. Het laat namelijk zien dat Jezus zich wel drie keer achter zijn oren zou krabben om zich 'God' te (laten) noemen. .
Het zijn jou woorden, ik hoop voor je dat Hij, Jezus, zich op een dag aan jou openbaart zodat jij dan ook niet hoeft te "krabben"... getuigenissen all over the world. Vanuit het hart van
Mekka, de
noordpool,
de hel tot in
de hemel. (open de bestande maar in een ander venster of tabblad)
Voor een Jood is dit pure blasfemieGodslastering is iets wat waar God zich veel meer druk om maakt dan een mens, het maakt hem zo verdrietig..lees anders
ezechiel 18 er maar eens op na of
ezech 22 t/m 24 of
jeremia, of
hosea,
verder kan ik zeggen het is niet nieuw, op het oog lijkt het vervelend en mensonterend, maar m.i. gaat het om JHWH en niet om het religieuze of humane aspect...Want het voorhangsel is gescheurd van boven naar beneden! en toen was het klaar.
De tempel is zo tot een blauwdruk geworden, voor miljarden wandelende tempels waar Gods Geest in ontbrand (is) en dat is niet te stuiten. Daarom zal er nooit meer een tempel komen waar God zal Zijn en jij @blijblij kan er juist 1 worden. Waar Zijn licht in jou ontbrand
JHWH, blijft gelukkig dezelfde. De ark van Noach had 1 deur, en via deze deur kom je alleen binnen om gered te worden. Dat is het beeld van Jezus Christus alleen door Hem kom je binnen, met als gevolg....
De duif die terug kwam met een olijventak, het beeld dat je vervult wordt met Zijn Heilige Geest....(halleluja daarvoor) En een nieuw leven kwam er voor in de plaats!
Adriano: Maria was geen maagd, ze had het ongetwijfeld stiekem met jozef gedaan, daarom wilde jozef ook weglopen…omdat hij zo blij was… @blijblij Dit snap ik niet. Zo probeer je een verhaal met zichzelf in overeenstemming te brengen. Ik mag toch hopen dat de schrijver wel zo intelligent is geweest om dit al te doen!Het was wat cynisch neergezet(vergeef me), in de context dat als maria geen maagd meer was, want dan had ze het wel met jozef gedaan, anders kan er geen kindje komen... en aangezien jozef plannen had om weg te lopen (ze waren in ondertrouw)deedt hij dit niet omdat hij schrik had omdat hij geen vader kon spelen. Nee in die tijd (en tegenwoordig ook nog) wilden mannen gewoon met een maagd trouwen uit het oogpunt van zegen en reinheid, niets vreemd aan lijkt mij, totdat je verloofde opeens verteld dat je met een dikke buik rondloopt!
Tja, Dan krab je je wel 3 keer achter de oren (lijkt mij, als man) omdat je weet dat je niets gedaan hebt...
(trouwens, in Lukas komt deze episode helemaal niet voor!). Mijn stelling: niet alleen de maagdelijke geboorte is verzonnen, heel Matteus 1 en Lukas 2 zijn verzonnen.Tja, het is natuurlijk moeilijk om iets te verwerpen wat je niet aanstaat. Of je gebruikt de Bijbelboeken of je gebruikt ze niet... maar we zijn natuurlijk snel uitgepraat als je gaat stellen dat het ene tekst een leugen is en de ander tekst waarheid. Want wie bepaald dan wat een leugen is en wat waarheid. Of moeten voorafgaand aan een discussie hier eerst over gaan discuseren...Het wordt zo wel een lang verhaal?
b.t.w. de evangeliën zijn elk afzonderlijk zo mooi vanuit een eigen invalshoek en identiteit beschreven
Is ongeveer hetzelfde als jij en je broers of zussen over je vader of moeder gaan praten. Ik denk ook wel dat jullie dan elk afzonderlijk exact zegt wat de ander zegt... of toch niet (volgens mij heet dit kopiëren). Of zouden jullie elk afzonderlijk tot de kern komen, met elk een eigen invalshoek
Mattheus belicht het koninkrijk, marcus is kort, bondig als een feitenkenner, lukas is de dokter en uiteindelijk hebben we de man van de Liefde Johannes 4 crusiale thema's @blij blij!
1 Koninkrijk van God. 2 Feiten en waarheid, 3 genezing en bevrijding en 4 de Liefde van God
Als 4 pilaren En waar kennen we deze pilaren nog meer van (ik zoek het even op in de blauwdruk)

Precies, exodes 27:9-19 geeft een duidelijke weergave van hoe de binnenkomst is vastgelegd
Door de poort van de 4 evangeliën....tja zo gingen ze naar binnen om tot God te komen
Van de evangelien naar het altaar (lam ter slachting geleid)
van het Lam Jezus naar het wasvat (de doop)
van de doop maak je een vervolg naar het Heilige waar je als priester mag binnengaan
teken de opstelling van buiten naar binnen maar achterelkaar en je zal zien wat de uitkomst is ...
En door de Hogepriester (Jezus naar de ordening van melchizedek) mag je vrij tot God gaan!
Wauw @BLIJBLIJ, wat maakt mij dat BLIJ BLIJ , HALLELUJAH
Wat een heenwijze en wat een blauwdruk
God is zo goed, om ons elke keer wat te laten zien hoe mooi de Tenach of OT in elkaar zit, elk verhaal heeft wel een heenwijze van hoe je tot God komt...het is als een profetische blauwdruk vastgelegd
Ik ga stoppen want de tijd loopt en dit duurt eventjes te lang,
Misschien ben je het er niet mee eens, dat geeft niet, respect
Maar hopelijk heb ik je wel een inzicht kunnen geven dat zaken toch wat profetischer zijn vastgelegd dan
alleen jesaja 7:14. Want God is zo goed en trouw om het je op allerlei manieren te vertellen
grt