atheïsme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Thijs11

Re: atheïsme

Berichtdoor Thijs11 » 17 okt 2011 20:16

Alleen had ik het over ons "begrijpen" dat zo tekort schiet, in ons "weten" over God daarin komt Hij
ons zelf tegemoet, ik kan niet anders zeggen dat God zelf die zekerheid in een mensenhart legt
als die mens zich oprecht bekeerd tot God. (zie mijn eerdere post) zoals Hij heeft beloofd.

Ik heb het ook over begrijpen. Dat is misschien zo beperkt dat ik het voor mijzelf niet mogelijk acht om uitspraken te doen over een goddelijke entiteit of een leven na de dood. Zo acht ik mijzelf ook niet in staat om te begrijpen wat het is om God je daarin tegemoet te voelen komen. Als mij dat zou overkomen zou ik het niet zo snel God durven te noemen, daarvoor schiet mijn begrip dus te kort.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 okt 2011 21:14

quote="Thijs11"

Ik heb het ook over begrijpen. Dat is misschien zo beperkt dat ik het voor mijzelf niet mogelijk acht om uitspraken te doen over een goddelijke entiteit of een leven na de dood. Zo acht ik mijzelf ook niet in staat om te begrijpen wat het is om God je daarin tegemoet te voelen komen. Als mij dat zou overkomen zou ik het niet zo snel God durven te noemen, daarvoor schiet mijn begrip dus te kort.

Tja Thijs11 ik begrijp je wel, maar als je niet wil geloven zul je het nooit "weten"
Je moet ook geen mensen geloven maar God zelf.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Thijs11

Berichtdoor Thijs11 » 17 okt 2011 21:33

Tja Thijs11 ik begrijp je wel, maar als je niet wil geloven zul je het nooit "weten"
Je moet ook geen mensen geloven maar God zelf.

Het is niet een kwestie van niet willen, maar niet kunnen geloven. Of bedoelde je het niet zo?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 okt 2011 21:46

quote="Thijs11"

Het is niet een kwestie van niet willen, maar niet kunnen geloven. Of bedoelde je het niet zo?

Ik begreep dat je niet zou willen geloven, maar als ik je antwoorden terug lees staat dat er niet.
Nou Thijs geloof is ook een gave van God zelf, dat heb ik ook ervaren, maar dat is dan altijd in
antwoord op een oprechte overgave aan Hem. Ik denk dat iedereen is staat is te "kiezen" om te
geloven, maar dat heeft wel gevolgen en dat is wat ik al zei ...overgave

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben, ik bedoel dus dat je moet kiezen om te geloven,
de "zekerheid" waar ik het over had die geeft God, Hij ziet ons hart en bedoeling.

Dus als jij diep in je hart niet wil geloven dan gebeurt er niks.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 okt 2011 22:08

learsi schreef:Onjuiste opmerking [-X .Lees de Bijbel eens met de vraag van het Godsbewijs in je achterhoofd, en je zult in die Bijbel lezen, dat de Heere kan bewijzen dat Hij bestaat!

h.g. Learsi

nu zal elke atheïst die het zout in de pap waard is je wel willen wijzen op je cirkelredenering. God bestaat, want de Bijbel zegt dat hij bestaat en de Bijbel is geschreven door God. Zie je de cirkel ook?

Ik kan prima de hele bijbel van kaft tot kaft lezen en dan nog steeds niets vinden dat me ervan zou overtuigen dat God (in dit geval JHWH) ook echt bestaat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 okt 2011 07:09

quote="Mortlach

Ik kan prima de hele bijbel van kaft tot kaft lezen en dan nog steeds niets vinden dat me ervan zou overtuigen dat God (in dit geval JHWH) ook echt bestaat.

Ik zelf ben de bijbel als ongelovige gaan lezen en werd overtuigd dat God bestaat en ik ken er
meerdere die, alleen door het lezen tot geloof komen. Wonderlijk is dat....ik denk dat God alleen
kan weten ....waarom :(

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 18 okt 2011 11:08

Misschien kunnen we leren van de werkwijze van de apostelen.

Zij predikten het leven dat te krijgen was door te geloven in iemand die gestorven is, maar ook weer opgestaan.
De Joden een ergernis, de Grieken een dwaasheid.
En het bewijs? We hebben het zelf gezien!

En net als nu: je kunt het geloven of niet!

Thijs11

Berichtdoor Thijs11 » 18 okt 2011 17:41

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben, ik bedoel dus dat je moet kiezen om te geloven,
de "zekerheid" waar ik het over had die geeft God, Hij ziet ons hart en bedoeling.

Dus als jij diep in je hart niet wil geloven dan gebeurt er niks.

Maar zoals ik al zei, ik wil wel geloven maar ik vind het hele concept niet geloofwaardig.
Vergelijk het met een loterij: Ik wil heel graag geloven dat ik win, maar ik weet met mijn verstand dat die kans 1 op een miljoen is en dat ik dus waarschijnlijk niet ga winnen.
Ik heb me ook tijden lang opengesteld voor God, ik ging er van uit dat God bestaat en hoopte dat er iets zou gebeuren wat mij overtuigde maar dat is nooit gekomen.

Echt, geloof me. Ik heb het geprobeerd maar ik heb nooit een teken van God of iets goddelijks daarin meegemaakt. Als je dat van me aan wilt nemen dan begrijp je de atheïst misschien wat beter.
Het uitgaan van onwil bij ongelovigen zal de kloof tussen gelovigen en ongelovigen alleen maar groter maken en zo zal de boodschap van de bijbel alleen maar minder gehoord worden en dat lijkt mij niet de bedoeling toch?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 okt 2011 18:21

q
uote="Thijs11"

Ik heb me ook tijden lang opengesteld voor God, ik ging er van uit dat God bestaat en hoopte dat er iets zou gebeuren wat mij overtuigde maar dat is nooit gekomen.

Niemand kan tot God komen, alleen door Jezus, Hij is de bemiddelaar.

Echt, geloof me. Ik heb het geprobeerd maar ik heb nooit een teken van God of iets goddelijks daarin meegemaakt.

Waarom zou God jou een teken moeten geven Thijs... wat is jouw doel daarmee.
En als je dan een teken zou krijgen zou je je dan volledig overgeven aan Hem?
Ik denk niet dat je een teken moet vragen, gewoon zijn woord aanvaarden als de waarheid,
dat is wat God wil.

Als je dat van me aan wilt nemen dan begrijp je de atheïst misschien wat beter.
Het uitgaan van onwil bij ongelovigen zal de kloof tussen gelovigen en ongelovigen alleen maar groter maken en zo zal de boodschap van de bijbel alleen maar minder gehoord worden en dat lijkt mij niet de bedoeling toch?

De boodschap, het goede nieuws wordt nog dagelijks gehoord en aanvaard door mensen. vergis
je niet.
En ik geloof je dat je geprobeerd hebt God te zoeken, maar je hebt het op de verkeerde manier
gezocht.
Zelf heb ik lang geleden eens een gebed uitgesproken, door het lezen van een boek, er gebeurde
een jaar lang helemaal niks, maar na dat jaar kwam kan ik zeggen dat God mij heeft aangenomen
als Zijn kind, zoals wij dat zeggen, en mag ik dat al een lange tijd zijn, maar de weg is door Jezus
Hij alleen heeft alles gedaan zodat wij tot God kunnen komen en ons kunnen verzoenen met God.

m.v.g.

Thijs11

Berichtdoor Thijs11 » 18 okt 2011 18:59

Waarom zou God jou een teken moeten geven Thijs... wat is jouw doel daarmee.
En als je dan een teken zou krijgen zou je je dan volledig overgeven aan Hem?

Dan weet ik dat God bestaat. Zonder dat teken kan ik dat niet zeker weten.
Als ik dat teken krijg geef ik mij volledig over.

Ik denk niet dat je een teken moet vragen, gewoon zijn woord aanvaarden als de waarheid,
dat is wat God wil.

Dit komt op mij dus over als "je moet het maar gewoon geloven". Daarover zo meer.

De boodschap, het goede nieuws wordt nog dagelijks gehoord en aanvaard door mensen. vergis
je niet.

Absoluut, maar ik heb het hier over de doelgroep atheïsten. Mensen die niet in het bestaan van goden geloven. Als je dan zegt dat je gewoon zijn woord moet aanvaarden als waarheid dan bevestig je daarmee het stereotype van een christen: Niet nadenken en alleen maar geloven wat staat geschreven.
Het spijt me dat ik het zo moet zeggen, maar ik probeer je wat tips te geven om atheïsten te benaderen en met het argument wat jij gaf doe je meer kwaad dan goed.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 okt 2011 20:12

Code: Selecteer alles

[quote]quote="Thijs11"

Dan weet ik dat God bestaat. Zonder dat teken kan ik dat niet zeker weten.
Als ik dat teken krijg geef ik mij volledig over.

Ik weet niets van je af Thijs, of je iets weet over de Bijbel of je gelovig bent opgevoed,
of je weet wie Jezus is, maar ik wil wel een tekst citeren in Hebr.11:6 staat ....Want wie tot
God komt, moet geloven dat Hij bestaat en beloner is voor wie Hem ernstig zoeken

Als je dan zegt dat je gewoon zijn woord moet aanvaarden als waarheid dan bevestig je daarmee het stereotype van een christen: Niet nadenken en alleen maar geloven wat staat geschreven.

Nou Thijs als je in de Bijbel gaat lezen dan heb je heel wat om over na te denken vooral over jezelf.
Het gaat over de Waarheid, wat is die Waarheid en wie is de Waarheid en wil je de waarheid over
jezelf geloven?
Het spijt me dat ik het zo moet zeggen, maar ik probeer je wat tips te geven om atheïsten te benaderen en met het argument wat jij gaf doe je meer kwaad dan goed.

Is dat zo... ik probeer je wat tips te geven hoe je God het beste kan zoeken en ga het niet als een
experiment zien zovan eerst een teken dan zal ik geloven, zo werkt dat niet, zoals je al ervaren hebt.

Nogmaals God is een beloner voor wie Hem ernstig zoeken....dat hebben al vele met mij ervaren.

m.v.g.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 okt 2011 20:16

schaapje schreef:
Ik zelf ben de bijbel als ongelovige gaan lezen en werd overtuigd dat God bestaat en ik ken er
meerdere die, alleen door het lezen tot geloof komen. Wonderlijk is dat....ik denk dat God alleen
kan weten ....waarom :(

Als gelovige ben ik de bijbel wat beter gaan bestuderen en ben juist tot de conclusie gekomen dat God slechts een voorstelling van mensen is. Dit door de vele inconsistenties en feitelijke onjuistheden in de bijbel.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 okt 2011 20:20

Nou Thijs, nou hoor je het eens van iemand die er verstand van heeft.

gedag allemaal :D

Thijs11

Berichtdoor Thijs11 » 19 okt 2011 17:52

Is dat zo... ik probeer je wat tips te geven hoe je God het beste kan zoeken en ga het niet als een
experiment zien zovan eerst een teken dan zal ik geloven, zo werkt dat niet, zoals je al ervaren hebt.

Ik begrijp het argument wat je maakt, maar laten we hier niet proberen elkaar te overtuigen maar laten we elkaar tips geven hoe de dialoog tussen gelovige en ongelovige beter kan verlopen.
Als je daarin geïnteresseerd bent moet je het maar laten weten.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 okt 2011 18:20

quote="Thijs11"

Ik begrijp het argument wat je maakt, maar laten we hier niet proberen elkaar te overtuigen maar laten we elkaar tips geven hoe de dialoog tussen gelovige en ongelovige beter kan verlopen.
Als je daarin geïnteresseerd bent moet je het maar laten weten.

Het enige waar ik je van wil overtuigen is dat als je een teken van God wil, je die niet zal krijgen,
maar dat had jezelf al ondekt.

Verder weet ik niet wat jouw doel is als je een dialoog wil, n.m.i. is het doelloos :D

m.v.g.

Terug naar “[Religie] - Open forum”