Leraar ontslagen op christelijke school

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Leraar ontslagen op christelijke school

Berichtdoor JeeWee » 09 okt 2011 14:31

mw schreef:@Jeewee: jij gaat er nu vanuit dat er hier uitgegaan wordt van 1 bron. Wie weet zitten hier wel mensen die betrokken zijn bij de school bijvoorbeeld. Er zijn dus meerdere bronnen mogelijk

Nope. Om de eenvoudige reden dat er geen bronnen zijn. Het enige feit dat naar buiten toe bekend is, is dat Renkema op dit moment niet bij zijn gezin woont.

Maar nogmaals: ik vind het zo jammer dat men zich, ook hier, af probeert te keren van het feit waar het om gaat: de school geeft aan een leraar te schorsen die een homoseksuele relatie heeft.
Dáár gaat de CGB een uitspraak over doen!
En daar moet het ook over gaan!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 09 okt 2011 15:38

mw schreef:We kennen het regelement van de betrokken school niet, en ook de docenten die daar werken niet. Als daar inderdaad meer gescheiden docenten werken, dan staat de school niet in zijn recht om dat als reden aan te voeren.
Zover ik weet is de school een zelfstandige stichting met meerdere scholen. Die hebben dus niets te maken met andere gkvscholen, maar hebben gewoon hun eigen regelement.

ik dacht juist dat de gpo-wn scholen allemaal samen onder één paraplu vallen?
http://www.gpown.nl/scholen

vlgs de website is dhr Renkema ook een werknemer van hun, dus lijkt me dat het toch juist wel allemaal met elkaar te maken heeft?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 09 okt 2011 19:43

JeeWee schreef:Je gaat hier van een aanname uit.
Omdat Ouweneel in de media geroepen heeft dat 'Renkema zijn zieke vrouw heeft verlaten' en andere media dat klakkeloss overnemen, doe jij dat ook maar.
Renkema heeft zelf neergens aangegeven dij hij zijn vrouw heeft verlaten.
Met elkaar hebben we geen idee wat er zich in het gezin Renkema heeft afgespeeld. Het dat bekend is, is dat Renkema niet meer bij zijn gezien woont. Wie of wat daar debet aan is, is niet bejkend gemaakt.
En toch wordt hij op basis van wat aannames al veroordeeld. Pas daar troch voor op!
Het 9e gebod telt net zo zwaar als het 7e gebod!

Deze zaak gaat uitsluitend om het feit of een school iemanda mag weigeren omdat hij een homoseksuele relatie heeft!

Wat een geleuter, JW. Chronisch overspel en het samenwonen met een ander is bij mij gelijk aan het verlaten van je vrouw. Lijkt me een onweerlegbare aanname.

Je hebt overigens nog niet uitgelegd waarom overspel los staat van de homorelatie...

Hier trouwens 3 interviews over de kwestie:

EO 2007(!!)

Nieuwsuur

DiDD

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 09 okt 2011 21:42

henkie schreef:Wat een geleuter, JW. Chronisch overspel en het samenwonen met een ander is bij mij gelijk aan het verlaten van je vrouw. Lijkt me een onweerlegbare aanname.

Je hebt overigens nog niet uitgelegd waarom overspel los staat van de homorelatie...

Hier trouwens 3 interviews over de kwestie:

EO 2007(!!)

Nieuwsuur
DiDD

uiteraard ken ik deze interviews en meer.
Mij hoor je niet zeggen dat overspel wel ok is. Natuurlijk niet. Maar jij trekt conclusies op basis van iets wat je niet weet. Op basis van 'gegevens' uit de tweede hand. Want jij, noch iemand anders hier hebt Renkema iets horen vertellen over de thuissituatie. Je hoort dat hij niet meer thuis woont en trekt je conclusies.

Op GKv scholen werken meerdere leraren die gescheiden zijn. Dus dat kan geen reden voor ontslag zijn.
Dat wordt ook niet aangevoerd door zijn school.

Het feit dat hij een homoseksuele relatie heeft is de reden voor zijn ontslag. En niets anders.
En omdat hij vindt dat dat onterecht is, heeft hij dat aan gekaart bij de CGB.

Renkema geeft aan christen te zijn, al 44 jaar in de GKv te zitten en bewust te kiezen voor een baan als leraar aan een christelijke school.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 okt 2011 08:29

*verwijderd i.v.m. off topic*

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 okt 2011 09:10

JeeWee schreef:uiteraard ken ik deze interviews en meer.
Mij hoor je niet zeggen dat overspel wel ok is. Natuurlijk niet. Maar jij trekt conclusies op basis van iets wat je niet weet. Op basis van 'gegevens' uit de tweede hand. Want jij, noch iemand anders hier hebt Renkema iets horen vertellen over de thuissituatie. Je hoort dat hij niet meer thuis woont en trekt je conclusies.

Het feit dat hij een homoseksuele relatie heeft is de reden voor zijn ontslag. En niets anders.
En omdat hij vindt dat dat onterecht is, heeft hij dat aan gekaart bij de CGB.

Renkema geeft aan christen te zijn, al 44 jaar in de GKv te zitten en bewust te kiezen voor een baan als leraar aan een christelijke school.

Jij kent ook niet het hele verhaal JW, maar het gekleurde verhaal van Renkema en daaruit trek ook jij je conclusies. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook het verhaal alleen maar ken van dit topic en ik krijg er een nare smaak van in mijn mond. Dat iemand homo is, heb ik geen moeite mee. Waar ik wel moeite mee heb, is dat daarom een huwelijk ontbonden wordt en de kinderen hoe je het ook wend of keert de dupe ervan zijn.

Wat ik mij afvraag is; als je weet dat je geaardheid zoveel problemen kan veroorzaken binnen een bepaalde cultuur/geloofsgenootschap. Waarom heeft hij er niet voor gekozen om les te geven op een chr school waar de geaardheid geen rol speelt. Ik krijg een beetje de indruk dat hij koste wat het kost zijn zin wil hebben. Helemaal nu het zelf naar het COC is gestapt, toch ook geen organisatie die positief reageert op de christelijke geloofswereld.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 10 okt 2011 15:12

@ajl
Ik begrijp je rare smaak. Echt.
Natuurlijk zit ik er ook mee als mensen gaan scheiden en behoudens de in de bijbel aangegeven redenen kan ik daar ook niet mee uit de voeten. Ik wil niet recht praten wat krom is. Maar soms zijn er zoveel nuances.
Is zelfverdediging waarbij iemand gedood wordt, moord? Kun je daar mee naar God?
En bestaat er vanuit die vraag ook zoiets als geaccepteerd overspel?

Ik blijf het moeilijk vinden waarom de organist van een GG die zijn zieke vrouw in de steek laat om een andere vrouw en daarmee trouwt, wel gewoon lid kan blijven en hun kinderen ten doop kan houden in diezelfde kerk. en dit is gewoon een waar gebeurd iets.

En waarom kunnen gescheiden en hetrouwde mensen binnen dezelfde scholen wel gewoon blijven werken op deze scholen, zoals een directeur van zo'n school aangaf in het EO programma 'De vijfde dag'.

In mijn kerkelijke (GB) gemeente heb ik de kerkenraad afgeraden om mij ooit voor een ambt verkiesbaar te stellen. Ik wil geen ruzie, hoewel ik alleen ben en leef.

Maar het doet zo ongelofelijk veel pijn als je je van harte schaart achter de Gereformeerde beginselen en je thuisvoelt op het reformatorische erf en onder de reformatorische prediking. En dan kun je toch op punten verschillen.

Wat zou het voor veel homo's makkelijk te zijn om dan maar weg te gaan en in een 'lichtere' kerk te gaan zitten of een niet-christelijke werkkring te zoeken. En toch doen gelukkig velen dat niet omdat zij zich geplaatst weten op hun plek.

pipgirl
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor pipgirl » 10 okt 2011 15:17

@ JeeWeee ik kan me heel goed voorstellen dat,dat pijn doet!
Wij kunnen elkaar pas wezenlijk zien, als ik de moeite neem mijn ogen te sluiten om door die van jou de wereld te aanschouwen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 02 nov 2011 21:36

Inmiddels heeft de rechter uitspraak gedaan.
De rechter geeft Renkema gelijk, meldt persbureau Novum vanavond. Het feit dat Renkema is uitgekomen voor zijn geaardheid en is gaan samenwonen met een man mag geen aanleiding zijn voor schorsing en ontslag. De school heeft te vroeg aangenomen dat hij niet meer kan functioneren als leraar. Daarbij is niet over nagedacht of Renkema door zijn keuze niet meer achter de grondslag van de school zou kunnen staan.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 02 nov 2011 22:36

zou deze uitspraak al betekenen dat Renkema maandag weer aan de slag kan, of heeft de school nog tal van mogelijkheden om in beroep te gaan?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 nov 2011 14:29

De school is op alle punten in het ongelijk gesteld.
Dus puur theoretisch kan Renkema zo weer aan de slag.

Het verwijt dat de rechter vooral maakte aan de school, is onzorgvuldigheid.
De school is het gesprek uit de weg gegaan. En met een ongelofelijke arrogantie is Renkema gewoon aan de kant gezet.
Natuurlijk blijven er legio vragen over.

In het RD van vandaag zegt Van der Staaij dat deze uitspraak pijnlijk laat zien hoe beperkt de ruimte voor een eigen personeelsbeleid voor christelijke scholen nu al is.
Anderzijds zijn we natuurlijk nog lang niet klaar met de discussie of een homo met relatie een oprecht en bijbelgetrouw christen kan zijn en dus ook op een christelijke werkplek kan werken. Binnen onze kringen is deze discussie nog maar net op gang gekomen.

Het is vooral jammer dat deze school deze discussie vrijwel volledig uit de weg is gegaan en deze docent redelijk rücksichtslos aan de kant hebben gezet.
Het gevolg is dat de rechter nu zaken dwingend op gaat leggen.
En ik denk niet dat dat de beste oplossing is.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 03 nov 2011 14:36

JeeWee schreef:De school is op alle punten in het ongelijk gesteld.
Dus puur theoretisch kan Renkema zo weer aan de slag.

Het verwijt dat de rechter vooral maakte aan de school, is onzorgvuldigheid.
De school is het gesprek uit de weg gegaan. En met een ongelofelijke arrogantie is Renkema gewoon aan de kant gezet.
Natuurlijk blijven er legio vragen over.

In het RD van vandaag zegt Van der Staaij dat deze uitspraak pijnlijk laat zien hoe beperkt de ruimte voor een eigen personeelsbeleid voor christelijke scholen nu al is.
Anderzijds zijn we natuurlijk nog lang niet klaar met de discussie of een homo met relatie een oprecht en bijbelgetrouw christen kan zijn en dus ook op een christelijke werkplek kan werken. Binnen onze kringen is deze discussie nog maar net op gang gekomen.

Het is vooral jammer dat deze school deze discussie vrijwel volledig uit de weg is gegaan en deze docent redelijk rücksichtslos aan de kant hebben gezet.
Het gevolg is dat de rechter nu zaken dwingend op gaat leggen.
En ik denk niet dat dat de beste oplossing is.

het is een trieste zaak

maar ik bedoel eigenlijk meer de praktijk. Kan Renkema nu maandag of volgende maand echt daadwerkelijk weer gaan werken, wil hij dat ook? Of kan de school nog in hoger beroep.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 03 nov 2011 15:15

JeeWee schreef:In het RD van vandaag zegt Van der Staaij dat deze uitspraak pijnlijk laat zien hoe beperkt de ruimte voor een eigen personeelsbeleid voor christelijke scholen nu al is.

en de SGP dacht nog wel wat in de melk te kunnen brokkelen...
Zou het bij deze meneer nu om z'n recht gaan, of wil hij gewoon afgekocht worden?? Dan moeten we als achterban een spaarpotje neerzetten voor degenen die afgekocht willen worden.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 nov 2011 18:59

Bertiel schreef: Zou het bij deze meneer nu om z'n recht gaan, of wil hij gewoon afgekocht worden?? Dan moeten we als achterban een spaarpotje neerzetten voor degenen die afgekocht willen worden.

Eigenlijk vind ik het suggestieve van deze vraag best kwalijk.
Ik kan je verzekeren at het 'deze meneer' niety gaat om afgekocht te worden.
Renkema geeft aan een bewuste keuze te hebben gemaakt vor het christelijk onderwijs en dat hij gelooft in de God van de Bijbel. Maar de school maakt hem dat onmogelijk.
De school was zelfs niet bereid om daarover in discussie te gaan.
Dat heeft zijn gang naar de rechter bepaald.

Het feit is er nu eenmaal dat er bijbelgetrouwe christenen zijn, ook in reformatorische kringen, die op zaken als homoseksualiteit een andere visie hebben.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 03 nov 2011 19:31

Het feit blijft ook dat er scholen (die ook bijbelgetrouw willen zijn) zijn die met deze mensen van mening verschillen. (en hiermee keur ik de handelswijze van de school niet goed)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Terug naar “[Religie] - Open forum”