Is het een probleem voor de zondvloed

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Re: Is het een probleem voor de zondvloed

Berichtdoor antoon » 18 aug 2011 10:12

De onzinnigheid van je eigen bewering ontgaat je:
a. in veel bijbelboeken wordt niet gesproken over de auteur van het boek;
b. de datering die jij noemt sluit de stelling dat een gedeelte van Jesaja tijdens de babylonische ballingschap is geschreven niet uit, daar de ballingschap ruim voor 150 BC was beëindigd;
c. je stelling dat Genesis dooor 1 persoon is geschreven, is een gebrek aan kennis aan jouw zijde, ter vergelijking Deuteronomium is een boek dat het werk is van verschillende schrijversgeneraties*

Noem jij nu maar argumentatie, of weerleg mijn bewering ik ben benieuwd, of herlees mijn post nog eens jij begrijpt het niet helemaal, of je wil het niet begrijpen.
De critici hebben alleen als argumentatie dat zij profetie niet geloven, 150 bc stond al vast dat Babylon verwoest zou worden, wat ook het geval bleek, en dan heb ik het nieteens over de profetie omtrent Jezus.

in veel bijbelboeken wordt niet gesproken over de auteur van het boek;
dat kan maar we hebben het nu even over Jesaja

de datering die jij noemt sluit de stelling dat een gedeelte van Jesaja tijdens de babylonische ballingschap is geschreven niet uit, daar de ballingschap ruim voor 150 BC was beëindigd;

Nogmaals lees mijn post als jij gelijk hebt wordt het probleem voor jou/jullie groter
de ballingschap was 537 ten einde niet later, hoe kom je daarbij of geef een reden.nogmaals voor de komst van Jezus stonden profetie vast
c. je stelling dat Genesis dooor 1 persoon is geschreven, is een gebrek aan kennis aan jouw zijde, ter vergelijking Deuteronomium is een boek dat het werk is van verschillende schrijversgeneraties*

je zal dat moeten beargumenteren, niet alleen maar roepen.
Laatst gewijzigd door antoon op 18 aug 2011 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 aug 2011 10:19

De onzinnigheid van je eigen bewering ontgaat je:
a. in veel bijbelboeken wordt niet gesproken over de auteur van het boek;
b. de datering die jij noemt sluit de stelling dat een gedeelte van Jesaja tijdens de babylonische ballingschap is geschreven niet uit, daar de ballingschap ruim voor 150 BC was beëindigd;

Noem jij nu maar argumentatie, of weerleg mijn bewering ik ben benieuwd, of herlees mijn post nog eens jij begrijpt het niet helemaal
De critici hebben alleen als argumentatie dat zij profetie niet geloven, 150 bc stond al vast dat Babylon verwoest zou worden, wat ook het geval bleek, en dan heb ik het nieteens over de profetie omtrent Jezus.

Wat dacht je van de punten a, b en c die ik net heb genoemd. Dat de stad Babel verwoest zou zijn, is helemaal niet relevant. Overigens is Babel tegenwoordig een stad die deel is herbouwd. Wellicht aardig voor jou om dit eens te bekijken:

http://goedbericht.nl/audio/2009/video/islam_1.wmv
http://goedbericht.nl/audio/2009/video/islam_2.wmv

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 18 aug 2011 10:25

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 aug 2011 10:33

knor183 schreef:Hoe laat wetenschap zien dat Adam en Eva niet "echt" hebben bestaan?
Ik zou zeggen, lees het boek Wetenschap en de Bijbel.

Er gaat een wereld voor je open ;-)

Ja, een wereld die laat zien dat Hobrink fout op fout op fout stapelt. Ik heb dat boek daadwerkelijk gelezen en rolde regelmatig over de grond van het lachen. Vooral op het moment dat hij zonder dat hij het zelf doorheeft 'bewijst' dat de aarde 17 jaar oud is. (instroomsnelheid van metalen door rivieren, zoek het maar op). Maar eigenlijk is het in- en intriest dat zo veel christenen niet verder komen dan dat boek en geloven dat het wetenschap is.

Ik zeg altijd: noem mij een pagina nummer en ik vind de fout op die pagina van Hobrinks boek.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 18 aug 2011 10:36, 2 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 aug 2011 10:33

antoon schreef:dat kan maar we hebben het nu even over Jesaja

In het boek Jesaja wordt niet gesproken over de auteur. Het opschrift luidt als volgt: Het gezicht van Jesaja, de zoon van Amoz, etc.

Nogmaals lees mijn post als jij gelijk hebt wordt het probleem voor jou/jullie groter

Waarop baseer je dat?

de ballingschap was 537 ten einde niet later, hoe kom je daarbij of geef een reden.

Dat is jouw opvatting, die van gerespecteerde wetenschappers is anders. En laat ik de mening van wetenschappers nu hoger achten dan de mening van Antoon, wiens curriculum vitae geheel onbekend is.

nogmaals voor de komst van Jezus stonden profetie vast

En wat voegt deze uitspraak toe?

je zal dat moeten beargumenteren, niet alleen maar roepen.

Zoals je zag, bevatte mijn stelling een literatuurverwijzing. Het gaat mij te ver om het betreffende tekstgedeelte over te typen. Als jij je verdiept hierin, dan kunnen we van gedachten wisselen.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 18 aug 2011 10:37

Mortlach schreef:Ik zeg altijd: noem mij een pagina nummer en ik vind de fout op die pagina van Hobrinks boek.

Ik noem een willekeurige pagina, want ben wel benieuwd! :)

laten we eens zeggen: pagina 7x7 = 49 (een mooi bijbels getal...) :mrgreen:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 aug 2011 10:39

Even een zijweggetje. Ik begrijp de noodzaak in dit geval wel, maar het is in een gesprek als dit weinig zinvol te vragen/eisen/verwachten dat de opponent een heel boek doorwerkt voordat het gesprek verder kan. Want dan verwordt het gesprek tot een smijten met titels. 'Lees jij dit nou maar!', 'Ja, maar lees jij dan dat!' etc.

Het moge duidelijk zijn dan antoon een .... unieke, eigen kijk heeft op de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel. Dat zij dan zo. We zullen het ermee moeten doen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 aug 2011 10:42

Mortlach schreef:Ik zeg altijd: noem mij een pagina nummer en ik vind de fout op die pagina van Hobrinks boek.

blijblij schreef:Ik noem een willekeurige pagina, want ben wel benieuwd! :)

laten we eens zeggen: pagina 7x7 = 49 (een mooi bijbels getal...) :mrgreen:

Uh, ja, ik had het boek destijds geleend, maar bezit het nu niet meer. Als ik het nog had gehad, had ik mijn woorden zeker waargemaakt. Maar het sentiment blijft waar. Dat boek staat zo vol met fouten, ongelooflijk.

Als iemand een scan van pag 49 kan maken, (pb maar voor mijn e-mailadres) of weet waar ergens een online versie beschikbaar is, dan zal ik zeker kijken.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 aug 2011 10:44

Mortlach schreef:Even een zijweggetje. Ik begrijp de noodzaak in dit geval wel, maar het is in een gesprek als dit weinig zinvol te vragen/eisen/verwachten dat de opponent een heel boek doorwerkt voordat het gesprek verder kan. Want dan verwordt het gesprek tot een smijten met titels. 'Lees jij dit nou maar!', 'Ja, maar lees jij dan dat!' etc.

Dat ben ik met je eens, maar ik geloof niet dat het enig effect heeft als ik een gedegen samenvatting van het boek geef, daar antoon bij voorbaat het niet eens is met de schrijver. Dat vind ik zonde van mijn tijd, vandaar mijn oproep aan hem, zich eens te verdiepen in een boek. Dat zou hij meer moeten doen, naar mijn mening.

Het moge duidelijk zijn dan antoon een .... unieke, eigen kijk heeft op de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel. Dat zij dan zo. We zullen het ermee moeten doen.

Dat vind ik prima, maar hij negeert argumenten/uitspraken die zijn mening niet welgevallig zijn.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 18 aug 2011 10:46

Mortlach schreef:laten we eens zeggen: pagina 7x7 = 49 (een mooi bijbels getal...)

Uh, ja, ik had het boek destijds geleend, maar bezit het nu niet meer. Als ik het nog had gehad, had ik mijn woorden zeker waargemaakt. Maar het sentiment blijft waar. Dat boek staat zo vol met fouten, ongelooflijk.

Als iemand een scan van pag 49 kan maken, (pb maar voor mijn e-mailadres) of weet waar ergens een online versie beschikbaar is, dan zal ik zeker kijken.

Nee joh! doe geen moeite! confronteerde je alleen even met je oproep :) haha

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 18 aug 2011 10:48

blijblij schreef:Nee joh! doe geen moeite! confronteerde je alleen even met je oproep :) haha

Ik sta nog steeds achter mijn woorden hoor. Ik ben alleen niet in de gelegenheid ze kracht bij te zetten. Jammer genoeg.

antoon

Berichtdoor antoon » 18 aug 2011 10:53

Even een zijweggetje. Ik begrijp de noodzaak in dit geval wel, maar het is in een gesprek als dit weinig zinvol te vragen/eisen/verwachten dat de opponent een heel boek doorwerkt voordat het gesprek verder kan. Want dan verwordt het gesprek tot een smijten met titels. 'Lees jij dit nou maar!', 'Ja, maar lees jij dan dat!' etc.

Prima, mag ik van jullie vragen om je te verdiepen in mijn weerlegging en bijbelse boeken met gedocumenteerd te refereren verslag,
uniek is mijn kijk niet, ik hou mij bij wat onderzocht en redelijk is.
Blij blij in wiki kan iedereen schrijven trouwens geen enkel bewijs voor hun stelling

Dat vind ik prima, maar hij negeert argumenten/uitspraken die zijn mening niet welgevallig zijn.

wat negeer ik noem man en paard

in het kort nog even het is buiten topics maar we fixeerden ons op het boek jesaja
argumentatie voor meerdere schrijvers, het boek kon niet in 700bc geschreven zijn anders komt een profetie uit, en dat kan volgens de heren niet

ik laat zien in dat de argumentatie nergens opslaat en zijn meerdere profetie over Jezus en Babylon onderandere , dat Babylon herbouwd en ter bewoning zou zijn wil nog zien, maar ik hou het in de gaten maak je geen zorgen
Laatst gewijzigd door antoon op 18 aug 2011 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 18 aug 2011 11:02

@antoon: dat is een dooddoener! Wiki: dus niet goed? Biedt ik je eens niet een heel boek aan is het weer niet goed.

Argumenten: stijl, doubletten, andere godsnamen/formuleringen, thema's

Je moet ze wel willen zien..... (voor uitgebreidere info zie bv Literatuur van het Oude Israel van AS vander Woude of welke andere inleiding dan ook)

Op Jesaja: uit de taal van het boek blijkt dat het tekstmateriaal uit meerdere eeuwen afkomstig is.
Profetie over Jezus: Jes 53:
hij miste iedere schoonheid,
zijn aanblik kon ons niet bekoren

Je kan ook andersom redeneren: de evangeliën hebben het verhaal van Jezus aangepast aan uitspraken uit het OT
Laatst gewijzigd door blijblij op 18 aug 2011 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

antoon

Berichtdoor antoon » 18 aug 2011 11:04

@antoon: dat is een dooddoener! Wiki: dus niet goed? Biedt ik je eens niet een heel boek aan is het weer niet goed.

Argumenten: stijl, doubletten, andere godsnamen/formuleringen, thema's

Je moet ze wel willen zien..... (voor uitgebreidere info zie bv Literatuur van het Oude Israel van AS vander Woude of welke andere inleiding dan ook)

Ik zeg niet dat ze helemaal ongelijk hebben , maar ik hou het liever bij wat de bijbel brengt, dat is nog steeds de beste weg geweest
wat later steeds klopt zie ook de dodezeerollen oa door respectabele geleerden onderzocht dat lijkt mij wel even de beste weg
Laatst gewijzigd door antoon op 18 aug 2011 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 18 aug 2011 11:08

Oei, sinds wanneer schrijft een mens "Biedt ik" met een -t. Excuses
teveel Spaans gesproken de afgelopen weken......

Terug naar “[Religie] - Open forum”