Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner

Re: Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor Kohlbrugge » 17 jul 2011 20:43

Ik heb veel moeite met applaus na een kooruitvoering met geestelijke liederen. Het koor heeft liederen tot eer van God gezongen. En dan krijgt het koor een applaus omdat het zo goed gezongen heeft. Zo voelt het voor mij tenminste aan. Bij een orgelconcert heb ik daar minder moeite mee, terwijl een organist tijdens een concert ook een improvisatie op een geestelijk lied kan spelen tijdens een concert. Als bij ons in de kerk een kooruitvoering is, zetten we op het programma dat er geen applaus gewenst wordt na de uitvoering.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2011 23:56

Tja, als een koor een lied opvoert (en het is niet een deel van de dienst, maar echt wat apart, als je begrijpt wat ik bedoel), en het blijft daarna doodstil, dat is ook raar. Ik zou geen probleem hebben met een ingetogen blijk van waardering. Als het echt een probleem is, kan/moet de koorleider van te voren aangeven liever geen applaus te ontvangen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 jul 2011 10:04

Ik zat eens ergens in de kerk waar het ging over de onvoorstelbare genade van God voor zondaren. Tijdens de preek had de ds verteld dat de dichter van het lied "Amazing grace" een Schot was die van slavenkoopman bekeerd was tot God.
Na de preek speelde de organist "Amazing grace". Hij wist tijdens het spel een zeer natuurgetrouwe doedelzak uit het orgel te toveren, niet van echt te onderscheiden. Hij heeft daarvoor (in mijn ogen zeer terecht) applaus gekregen. Ik ben niet voor het klappen voor van alles en nog wat. Maar bij zoiets: Waarom niet? Het heeft echt niet zoveel te maken met het God de eer ontnemen. De man speelde voor God, dankbaar als hij is voor de gave die hij gekregen heeft. Maar de man zelf mag ook wel waardering krijgen, toch?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jul 2011 12:05

Race406 schreef:Ik zat eens ergens in de kerk waar het ging over de onvoorstelbare genade van God voor zondaren. Tijdens de preek had de ds verteld dat de dichter van het lied "Amazing grace" een Schot was die van slavenkoopman bekeerd was tot God.
Na de preek speelde de organist "Amazing grace". Hij wist tijdens het spel een zeer natuurgetrouwe doedelzak uit het orgel te toveren, niet van echt te onderscheiden. Hij heeft daarvoor (in mijn ogen zeer terecht) applaus gekregen. Ik ben niet voor het klappen voor van alles en nog wat. Maar bij zoiets: Waarom niet? Het heeft echt niet zoveel te maken met het God de eer ontnemen. De man speelde voor God, dankbaar als hij is voor de gave die hij gekregen heeft. Maar de man zelf mag ook wel waardering krijgen, toch?

Nee Race, dan hoeft dat niet zo. Je kunt de man/vrouw aanspreken na de dienst. Of mailen. Of opbellen.
Een goede organist vindt dat zelf helemaal niet nodig. De organisten die ik ken, o.a. van onze kerk, zijn allemaal heel bescheiden en moeten er niet aan denken in het zonnetje gezet te worden.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 jul 2011 12:15

schelpje3 schreef:Nee Race, dan hoeft dat niet zo. Je kunt de man/vrouw aanspreken na de dienst. Of mailen. Of opbellen.
Een goede organist vindt dat zelf helemaal niet nodig. De organisten die ik ken, o.a. van onze kerk, zijn allemaal heel bescheiden en moeten er niet aan denken in het zonnetje gezet te worden.
Ik ben het wel met je eens, maar het is ook nog zo dat wij iets minder "klapperig" zijn. Als men dat in een andere gemeente iets anders ziet is dat voor mij geen probleem. Maar nogmaals: Ik kan je helemaal volgen. :D
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jul 2011 12:17

Race406 schreef:
Ik ben het wel met je eens, maar het is ook nog zo dat wij iets minder "klapperig" zijn. Als men dat in een andere gemeente iets anders ziet is dat voor mij geen probleem. Maar nogmaals: Ik kan je helemaal volgen. :D[/quote]

Als de rest van de forummers dat ook doet, hebben we optocht :-({|= :mrgreen:

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 18 jul 2011 16:45

Race406 schreef:Ik zat eens ergens in de kerk waar het ging over de onvoorstelbare genade van God voor zondaren. Tijdens de preek had de ds verteld dat de dichter van het lied "Amazing grace" een Schot was die van slavenkoopman bekeerd was tot God.

Ons applaus zie ik meer als onze bijdrage en het mee eens zijn van de vertolking. Dus volgens mij kreeg die organist terecht applaus.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2011 10:15

schelpje3 schreef:Nee Race, dan hoeft dat niet zo. Je kunt de man/vrouw aanspreken na de dienst. Of mailen. Of opbellen.

De vraag is niet of het hoeft maar of het mag. Natuurlijk zijn er verschillende manieren maar dat het niet op een bepaalde manier hoeft, dat er ook alternatieven zijn, wil nog niet zeggen dat applaus verkeerd is.

Er lijkt me niets mis mee om bij een optreden van een koor na afloop te klappen. Je mag best je waardering voor het koor geven. Ik heb wel eens iemand in een koor horen zeggen: "Applaus na afloop is fijn. Je zingt tot eer van God maar bent wel tijden bezig om te oefenen, om het zo goed mogelijk neer te kunnen zetten. En Hij heeft ons het talent om te zingen gegeven, dus als mensen voor ons klappen, klappen ze ook voor Hem.... en ik heef de waardering aan Hem door..."
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jul 2011 11:43

Nou ja sorry hoor, dat vind ik een raar gezegde. Ik geef het aan Hem door.
Een kerkdienst is geen toneelvoorstelling !
Daar klap je voor de acteurs.
Als het de koorleden om eigen eer te doen is, moeten ze in een profkoor gaan zingen met uitvoeringen in concertzalen.
Als een gemeentelid toevallig prachtig kan zingen, ga je ook niet voor hem of haar zitten klappen.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 19 jul 2011 14:01

Ik klap ook voor mijn dochtertje als ze zelf 'saap kindje saap' probeert te zingen. :D En als ze 'opent uwe mond' zingt klap ik dus ook.

Trouwens, als een organist veel complimenten krijgt (ipv applaus) kan hij/zij net zo goed naast zijn schoenen gaan lopen. Daarnaast vraag ik me nog steeds af waarom applaus geassocieerd word met het toneel, Schelpje? Waar komen die ideeen vandaan?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jul 2011 14:15

Schipje schreef:Ik klap ook voor mijn dochtertje als ze zelf 'saap kindje saap' probeert te zingen. :D En als ze 'opent uwe mond' zingt klap ik dus ook.

Trouwens, als een organist veel complimenten krijgt (ipv applaus) kan hij/zij net zo goed naast zijn schoenen gaan lopen. Daarnaast vraag ik me nog steeds af waarom applaus geassocieerd word met het toneel, Schelpje? Waar komen die ideeen vandaan?

Voor een kind klappen is ook weer iets heel anders.
We gaan weer appels met peren vergelijken geloof ik :?
In zalen en schouwburgen wordt geapplaudiseerd, in de kerk hoeft dat helemaal niet. Integendeel.
Het klappen heeft een andere betekenis gekregen !
Tijdens de begrafenis van Pim Fortuyn werd opeens geklapt, toen de stoet langsreed. Ik vond het verschrikkelijk.
Het zou veel meer indruk gemaakt hebben als de mensen doodstil waren geweest.
Zwijgen maakt soms meer los dan klappen en praten !

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 19 jul 2011 14:27

Zwijgen maakt soms meer los dan klappen en praten !

Toch is het doel wel vaak hetzelfde. Het is gewoon een uiting. Schelpje prefereert stilte als uitdrukking. Een ander gaat klappen.
Persoonlijke smaak.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jul 2011 14:46

RogierV schreef:
Toch is het doel wel vaak hetzelfde. Het is gewoon een uiting. Schelpje prefereert stilte als uitdrukking. Een ander gaat klappen.
Persoonlijke smaak.

Nou dat is geen idee van schelpje. Ik herinner je even aan de 2 minuten stilte die wij elk jaar in acht nemen op 4 mei !
Dat doen we toch hoop ik allemaal ???

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 19 jul 2011 14:58

Is dat hetzelfde? Nu ben je een `spiritueel` moment aan het vergelijken met de onnodige en barbaarse dood van vele onschuldigen.
Is in principe wel bijbels natuurlijk. Maar niet waarom ik stil ben.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jul 2011 15:08

RogierV schreef:Is dat hetzelfde? Nu ben je een `spiritueel` moment aan het vergelijken met de onnodige en barbaarse dood van vele onschuldigen.
Is in principe wel bijbels natuurlijk. Maar niet waarom ik stil ben.

Het gaat om de functie van het zwijgen en van het applaudiseren :)

Terug naar “[Religie] - Open forum”