Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Race406 schreef:Ik zat eens ergens in de kerk waar het ging over de onvoorstelbare genade van God voor zondaren. Tijdens de preek had de ds verteld dat de dichter van het lied "Amazing grace" een Schot was die van slavenkoopman bekeerd was tot God.
Na de preek speelde de organist "Amazing grace". Hij wist tijdens het spel een zeer natuurgetrouwe doedelzak uit het orgel te toveren, niet van echt te onderscheiden. Hij heeft daarvoor (in mijn ogen zeer terecht) applaus gekregen. Ik ben niet voor het klappen voor van alles en nog wat. Maar bij zoiets: Waarom niet? Het heeft echt niet zoveel te maken met het God de eer ontnemen. De man speelde voor God, dankbaar als hij is voor de gave die hij gekregen heeft. Maar de man zelf mag ook wel waardering krijgen, toch?
Ik ben het wel met je eens, maar het is ook nog zo dat wij iets minder "klapperig" zijn. Als men dat in een andere gemeente iets anders ziet is dat voor mij geen probleem. Maar nogmaals: Ik kan je helemaal volgen.schelpje3 schreef:Nee Race, dan hoeft dat niet zo. Je kunt de man/vrouw aanspreken na de dienst. Of mailen. Of opbellen.
Een goede organist vindt dat zelf helemaal niet nodig. De organisten die ik ken, o.a. van onze kerk, zijn allemaal heel bescheiden en moeten er niet aan denken in het zonnetje gezet te worden.
Ik ben het wel met je eens, maar het is ook nog zo dat wij iets minder "klapperig" zijn. Als men dat in een andere gemeente iets anders ziet is dat voor mij geen probleem. Maar nogmaals: Ik kan je helemaal volgen.Race406 schreef:
Race406 schreef:Ik zat eens ergens in de kerk waar het ging over de onvoorstelbare genade van God voor zondaren. Tijdens de preek had de ds verteld dat de dichter van het lied "Amazing grace" een Schot was die van slavenkoopman bekeerd was tot God.
Na de preek speelde de organist "Amazing grace". Hij wist tijdens het spel een zeer natuurgetrouwe doedelzak uit het orgel te toveren, niet van echt te onderscheiden. Hij heeft daarvoor (in mijn ogen zeer terecht) applaus gekregen. Ik ben niet voor het klappen voor van alles en nog wat. Maar bij zoiets: Waarom niet? Het heeft echt niet zoveel te maken met het God de eer ontnemen. De man speelde voor God, dankbaar als hij is voor de gave die hij gekregen heeft. Maar de man zelf mag ook wel waardering krijgen, toch?
schelpje3 schreef:Nee Race, dan hoeft dat niet zo. Je kunt de man/vrouw aanspreken na de dienst. Of mailen. Of opbellen.
Een goede organist vindt dat zelf helemaal niet nodig. De organisten die ik ken, o.a. van onze kerk, zijn allemaal heel bescheiden en moeten er niet aan denken in het zonnetje gezet te worden.
Schipje schreef:Ik klap ook voor mijn dochtertje als ze zelf 'saap kindje saap' probeert te zingen.En als ze 'opent uwe mond' zingt klap ik dus ook.
Trouwens, als een organist veel complimenten krijgt (ipv applaus) kan hij/zij net zo goed naast zijn schoenen gaan lopen. Daarnaast vraag ik me nog steeds af waarom applaus geassocieerd word met het toneel, Schelpje? Waar komen die ideeen vandaan?
Zwijgen maakt soms meer los dan klappen en praten !
RogierV schreef:
Toch is het doel wel vaak hetzelfde. Het is gewoon een uiting. Schelpje prefereert stilte als uitdrukking. Een ander gaat klappen.
Persoonlijke smaak.
RogierV schreef:Is dat hetzelfde? Nu ben je een `spiritueel` moment aan het vergelijken met de onnodige en barbaarse dood van vele onschuldigen.
Is in principe wel bijbels natuurlijk. Maar niet waarom ik stil ben.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten