Kortom, wie zijn het boos en overspelig geslacht? Beste dalethvav, ik hang aan je lippen!

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Pasker schreef:Volgens de Bijbel is er slechts sprake van één "beloofde land" waar Israël en wij als heidenen/Christenen mede-erfgenamen van zijn.
Het "beloofde land" is een land wat we vervolgens belofte zullen ontvangen en dus niet een land wat we niet zelf moeten te veroveren.
Pasker schreef:Waar kan ik in het NT lezen over die nieuwe staat van Israël?
mohamed schreef:@ dalethvav, ik heb je laten zien dat Jezus de ongelovigen uit zijn tijd een boos geslacht noemde (Mat 12,39,45; 16,4; Luk 11,29) en ik zou graag van je willen weten waarom het oordeel in Lukas 21 wat hij uitsprak op een andere generatie van vele eeuwen later betrekking zou hebben. Het is een hele eenvoudige vraag en aangezien je mijn interpretatie verwerpt dat Lukas 21 vervuld is in de eerste eeuw (terwijl dat er letterlijk staat in vers 32) verlang ik een concreet tegenargument van je.
Kortom, wie zijn het boos en overspelig geslacht? Beste dalethvav, ik hang aan je lippen!
Jes. 7:10-14:
10 En de HEERE voer voort te spreken tot Achaz, zeggende:
11 Eis u een teken van den HEERE, uw God; eis beneden in de diepte, of eis boven uit de hoogte.
12 Doch Achaz zeide: Ik zal het niet eisen, en ik zal den HEERE niet verzoeken.
13 Toen zeide hij: Hoort gijlieden nu, gij, huis van David! is het ulieden te weinig, dat gij de mensen moede maakt, dat gij ook mijn God moede maakt?
14 Daarom zal de Heere Zelf ulieden een teken geven; ziet, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren, en Zijn naam IMMANUEL heten.
Pasker schreef:Volgens de Bijbel is er slechts sprake van één "beloofde land" waar Israël en wij als heidenen/Christenen mede-erfgenamen van zijn.
Het "beloofde land" is een land wat we vervolgens belofte zullen ontvangen en dus niet een land wat we niet zelf moeten te veroveren.
Waar kan ik in het NT lezen over die nieuwe staat van Israël?
Amos 9:11-15
11 Te dien dage zal Ik de vervallen hut van David weder oprichten, en Ik zal haar reten vertuinen, en wat aan haar is afgebroken, weder oprichten, en zal ze bouwen, als in de dagen van ouds;
12 Opdat zij erfelijk bezitten het overblijfsel van Edom, en al de heidenen, die naar Mijn Naam genoemd worden, spreekt de HEERE, Die dit doet.
13 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat de ploeger den maaier, en de druiventreder den zaadzaaier genaken zal; en de bergen zullen van zoeten wijn druipen, en al de heuvelen zullen smelten.
14 En Ik zal de gevangenis van Mijn volk Israel wenden, en zij zullen de verwoeste steden herbouwen en bewonen, en wijngaarden planten, en derzelver wijn drinken; en zij zullen hoven maken, en derzelver vrucht eten.
15 En Ik zal ze in hun land planten; en zij zullen niet meer worden uitgerukt uit hun land, dat Ik hunlieden gegeven heb, zegt de HEERE, uw God.
dalethvav schreef:Concreet:
Kan zowel toenmalige als toekomstig geslacht zijn.
Onderbouwing:
1.
Ik heb al geprobeerd aan te tonen dat houtos vertaald kán worden met "dit/deze" of "dat/die".
Maar als er de ene keer in een vertaling "dit" staat hoeft het niet per difinitie te betekenen dat er een volgende keer niet met "dat" vertaald kan of mag worden. Welk woord er gebruikt wordt hangt in de eerste plaats af van de context én in de tweede plaats af van de theologische interpretatie van de vertaler (zoals al eerder opgemerkt).
2.
Ik heb er (onderbouwd) op gewezen dat er niet met stelligheid beweerd kán worden dat met "dit geslacht" ook per definitie de mensen bedoeld behoeven te worden waartegen de woorden gesproken worden. In dié zin, omdat het niet één van de sterkste teksten is, kan dit niet als gróndige onderbouwing gebruikt worden.
3.
V.w.b. profetie, want daar gaat het steeds over, het volgende:
Bij een profetie kan deze bedoeld zijn voor zowel de mensen van dát moment als de mensen van een látere generatie.
Dit wordt bijv. duidelijk vanuit de context van Jes 7:14.
Jes. 7:10-14:
10 En de HEERE voer voort te spreken tot Achaz, zeggende:
11 Eis u een teken van den HEERE, uw God; eis beneden in de diepte, of eis boven uit de hoogte.
12 Doch Achaz zeide: Ik zal het niet eisen, en ik zal den HEERE niet verzoeken.
13 Toen zeide hij: Hoort gijlieden nu, gij, huis van David! is het ulieden te weinig, dat gij de mensen moede maakt, dat gij ook mijn God moede maakt?
14 Daarom zal de Heere Zelf ulieden een teken geven; ziet, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren, en Zijn naam IMMANUEL heten.
Bij het lezen van de tekst blijkt duidelijk dat de tekst relevant moet zijn geweest voor dié tijd. Het gaat over de geboorte van een zoon uit een maagd/jonge vrouw in dié tijd, de tijd van Jesaja en Achaz:
God zei (bij monde van Jesaja) toén tegen Achaz: "Eis een teken".
Vervolgens zei Achaz toén: "Nee, dat hoef ik niet te eisen".
Vervolgens zei Jesaja weer: God zelf zal u(lieden) een teken geven".
Deze dialoog tussen God/Jesaja aan Achaz vindt niet plaats in één of ander historisch vacuüm, dat gaat over gebeurtenissen toén.
Het heeft namelijk niet zoveel zin om, gezien vanuit deze dialoog die toén plaatsvond, Achaz (en zijn mede-tijdgenoten) vele eeuwen later een teken te geven dat binnen de context over dát moment gaat.
Toch betrekt Matteus deze profetie (terecht) óók op de Messias.
4.
Bij geschiedenisen in het OT zien is een vergelijkbaar iets te zien: Ze vinden in de historie plaats maar kunnen tegelijkertijd een heenwijzing naar de Messias (Jozef, Salomo) zijn.
5.
In de psalmen kom je hetzelfde principe tegen: In veel psalmen beschrijven de psalmdichters hun eigen omstandigheden toén, terwijl ze tegelijk ook een messiaans-profetische lading kunnen hebben.
6.
Het motief van voor-; eind- en/of dubbele vervulling kan zelfs zeer exact plaatsvinden.
Zo werden zowel de eerste als de tweede tempel verwoest op exact dezelfde dag, Tisja Be'av ofwel de 9e dag van de maand Av. Een dag die tot op vandaag nog een Joodse treurdag is.
Amos 9:11-15
11 Te dien dage zal Ik de vervallen hut van David weder oprichten, en Ik zal haar reten vertuinen, en wat aan haar is afgebroken, weder oprichten, en zal ze bouwen, als in de dagen van ouds;
12 Opdat zij erfelijk bezitten het overblijfsel van Edom, en al de heidenen, die naar Mijn Naam genoemd worden, spreekt de HEERE, Die dit doet.
13 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat de ploeger den maaier, en de druiventreder den zaadzaaier genaken zal; en de bergen zullen van zoeten wijn druipen, en al de heuvelen zullen smelten.
14 En Ik zal de gevangenis van Mijn volk Israel wenden, en zij zullen de verwoeste steden herbouwen en bewonen, en wijngaarden planten, en derzelver wijn drinken; en zij zullen hoven maken, en derzelver vrucht eten.
15 En Ik zal ze in hun land planten; en zij zullen niet meer worden uitgerukt uit hun land, dat Ik hunlieden gegeven heb, zegt de HEERE, uw God.
Bedenk hierbij ook dat de heidenen méde-erfgenamen zijn van dat beloofde land.
Bovendien: Het gegeven dat er nog onvervulde profetieën in het OT staan impliceert toch niet dat ze in het NT nog eens herhaald behoeven te worden om in vervulling te kunnen gaan?
Pasker schreef:Verder wil ik nog opmerken dat Jezus sprak in: Luk 16,16
De wet en de profeten zijn tot op Johannes; van dien tijd af wordt het Koninkrijk Gods verkondigd, en een iegelijk doet geweld op hetzelve.
Zogenaamde niet vervulde profetieën heeft dan waarschijnlijk meer te maken met ongeloof en het niet vertrouwen in de HEERE onze God.
pasker schreef:Het gaat over in hun land planten dat IK hunlieden gegeven heb.
Let op het woordje gegeven, dat is dus niet zelf veroverd.
Als van een wet of een profeet gezegd wordt dat die tot een bepaalde tijd zijn, wil dat nog niet zeggen dat een profetie niet verder reikt. Er wordt hier een is-gelijk-teken gezet tussen profeet en profetie. Zoiets als bouwvakker=bouwwerk. Lijk me taalkundig onjuist om als argument te gebruiken.De Wet en de Profeten gaan tot op Johannes; van die tijd af wordt het rijk van God door het Evangelie verkondigd,
In tegendeel. Ik vertrouw er ten volle op dat God eens b.v. de volgende nog onvervulde profetieën in vervulling laat gaan. God is immers een waarmaker van zijn beloften?Zogenaamde niet vervulde profetieën heeft dan waarschijnlijk meer te maken met ongeloof en het niet vertrouwen in de HEERE onze God.
dalethvav schreef:Hoe heeft Israël dat land toen gekregen? Lees het boek Jozua eens (waarschijnlijk zou de VN, als die toen bestaan zou hebben, meerdere resoluties tégen Israël aangenomen hebben, maar dat terzijde).
M.a.w. Als God iets geeft kan het best zijn dat je er wat voor moet doen.
Bovendien: veroverd is wel een sterke uitdrukking als je de geschiedenis erop nasleest. Het ligt historisch gezien net even genuanceerder, maar dat is weer een heel ander verhaal.
Pasker schreef:God is inderdaad een waarmaker van ZIJN beloften maar Zijn wegen zijn nou eenmaal niet altijd onze wegen en het zou dus kunnen zijn dat we ons blind staren op vervulling van "onze wegen" en dan kunnen we inderdaad lang wachten.
Optimatus schreef:Nou... er zijn wel veroveringsachtige handelingen uitgevoerd - het land was immers niet leeg.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten