Leven volgens de scheppingsordening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Neeltje Jans
Mineur
Mineur

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Neeltje Jans » 10 mei 2011 10:43

Bertiel schreef: Hou voor anderen er rekening mee dat in ons mooie Nederland van 2011 zolang de man beneden de EUR 60.000 bruto per jaar verdiend het onmogelijk is om op 1 inkomen te wonen en te leven!!!

Bertiel, dit is wel wat overtrokken hoor...ik verdien lang geen 60.000, maar we kunnen er wel op leven. Maar zoals ik hierboven al schreef, we moeten wel elk dubbeltje omdraaien, en iets extra's zit er meestal niet in.
Neeltje Jans

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 10 mei 2011 10:45

Neeltje Jans schreef:Bertiel, dit is wel wat overtrokken hoor...ik verdien lang geen 60.000, maar we kunnen er wel op leven. Maar zoals ik hierboven al schreef, we moeten wel elk dubbeltje omdraaien, en iets extra's zit er meestal niet in.

Wanneer hebben jullie een huis gekocht/gehuurd?? tegenwoordig zijn de kosten voor het fenomeen woonruimte compleet anders dan een paar jaar geleden.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 10 mei 2011 10:49

ajl schreef:Ehm, het klinkt allemaal wel heel mooi hoor, over onderling vertrouwen, respect en eenheid, maar het komt voor mij toch wel vreemd over. Misschien is jouw vrouw van nature een wat volgzamer type dan ik ben, maar ik kan mij niet voorstellen dat je je zo zonder commentaar of inbreng voegt naar een man. . Ik kan mij ook niet voorstellen dat je als je eerst als zelfstandige vrouw geleefd hebt met een eigen inkomen en sociaal leven je vervolgens automatisch zonder strijd voegt naar je partner. Je blijft ook binnen een relatie toch een eigen individu met eigen wensen en behoeftes.
Ben jij dan niet een eigen individu met eigen wensen en behoeften, als onderdeel van het Lichaam van Christus?

Man en vrouw zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Neeltje Jans
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neeltje Jans » 10 mei 2011 10:52

Bertiel schreef:Wanneer hebben jullie een huis gekocht/gehuurd?? tegenwoordig zijn de kosten voor het fenomeen woonruimte compleet anders dan een paar jaar geleden.
We hebben ons huis in 1999 gekocht, en 5 jaar geleden de hypotheek overgesloten.
Neeltje Jans

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 10 mei 2011 10:54

Neeltje Jans schreef: We hebben ons huis in 1999 gekocht, en 5 jaar geleden de hypotheek overgesloten.

de koophuizen / starterswoningen in de regio waar ik woon, zijn nu de prijs in euro's wat in 1999 de prijs in guldens was (en meer), wordt het weer wat lastiger!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Neeltje Jans
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neeltje Jans » 10 mei 2011 10:56

Bertiel schreef:de koophuizen / starterswoningen in de regio waar ik woon, zijn nu de prijs in euro's wat in 1999 de prijs in guldens was (en meer), wordt het weer wat lastiger!

Ja wij zitten ook wel vast in ons huis hoor, een huis kopen waar we in passen zit er ook voor ons niet meer in. Maar op zich zijn we blij dat we hier zitten, een prachtige locatie (in een dure regio, dat wel), alleen is het eigenlijk te klein.
Maar goed, dit is een beetje off topique-smile
Neeltje Jans

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 10 mei 2011 11:06

Flavius Constantinus schreef:Man en vrouw zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk.

Dit wordt nou zo vaak gezegd en heb ik nog nooit begrepen. Man en vrouw zijn dus gelijkwaardig, maar niet gelijk. Huh? Nee, ik ben anders dan mijn man en mijn man is anders dan ik. Dat snap ik ook wel. Maar zodra je het gaat hebben over onderdanigheid, hoofd van het gezin, etc. dan is er geen gelijkwaardigheid meer. Want dan is iemand het hoofd, dan is iemand 'minder' dan dat hoofd.

Dus nee, ik snap er niets van: hoe kun je gelijkwaardig zijn, maar niet gelijk? En dan heb ik het dus niet over talenten, karakter, etc. Want daarin zijn we allemaal verschillend en dus niet gelijk.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 10 mei 2011 11:14

@ ajl en anderen: wees niet bezorgd; vrouwlief weet wat ze waard is :D en laat dat weten ook =D>
meestal komen we er samen uit, gewoon omdat we op een lijn zitten. maar als een moment van kiezen aanbreekt en we zijn er niet uit dan kiest ze ervoor om de keus aan mij te laten. en dat nadat ze jaren lang als vrijgezel op haarzelf gewoont had.

ennuh AJL in het huwelijk ben je geen individu meer; je bent samen een! door voor jezelf te kiezen kies je tegen je huwelijk. in het huwelijk geef je jezelf op om het vervolgens van de ander mooier terug te krijgen. we zijn allebei meer onszelf geworden omdat we ons aan de ander gegeven hebben. (daar is zo'n leuk bijbels spreekwoord over; iets over hebben houden weggeven en kwijtraken :mrgreen: )
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 10 mei 2011 11:20

Nou, ik vind het echt erg om te lezen, dat je vindt dat je in een huwelijk geen individu meer bent. :shock:

Mijn man en ik hebben een prachtig huwelijk, maar geloof me, wij zijn echt twee individuen. En we houden rekening met elkaar, kunnen heel goed samen beslissingen nemen, etc. Maar echt, wij zijn twee aparte personen. Ik vind mijn man nog steeds een rare snuiter, net zo raar als de eerste keer dat ik hem ontmoette... ik ben blij, dat hij dat gebleven is!

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 10 mei 2011 11:30

Galateia schreef:Nou, ik vind het echt erg om te lezen, dat je vindt dat je in een huwelijk geen individu meer bent. :shock:
Allen in het Lichaam van Christus zijn één, maar toch bestaat het Lichaam van Christus uit veel individuen - die samen tot één geheel worden.

Zo ook in het huwelijk. Je bent samen één, bestaande uit twee individuen - die samen één geheel vormen.

Om het enigszins te visualiseren: neem een puzzel - die het Lichaam van Christus moet voorstellen. Je zult veel verschillende stukjes puzzel hebben, die allen één geheel zullen vormen - één puzzel. Zo ook het huwelijk dat bestaat uit twee verschillende puzzelstukjes, die samen één puzzelstuk vormen.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 10 mei 2011 11:32

Galateia schreef:Dit wordt nou zo vaak gezegd en heb ik nog nooit begrepen. Man en vrouw zijn dus gelijkwaardig, maar niet gelijk. Huh? Nee, ik ben anders dan mijn man en mijn man is anders dan ik. Dat snap ik ook wel. Maar zodra je het gaat hebben over onderdanigheid, hoofd van het gezin, etc. dan is er geen gelijkwaardigheid meer. Want dan is iemand het hoofd, dan is iemand 'minder' dan dat hoofd.

Dus nee, ik snap er niets van: hoe kun je gelijkwaardig zijn, maar niet gelijk? En dan heb ik het dus niet over talenten, karakter, etc. Want daarin zijn we allemaal verschillend en dus niet gelijk.

Als mens zijn man en vrouw gelijkwaardig. Voorbeeldje: Een generaal is in rang hoger dan een luiternant maar dat is alleen verschil in positie, als mens is de één niets meer dan de ander.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 10 mei 2011 11:48

Met andere woorden: volgens jullie zijn man en vrouw als mens gelijk, maar de man is en blijft het hoofd. En dus klopt 'gelijkwaardig' helemaal niet. Man en vrouw zijn in die visie niet gelijkwaardig aan elkaar. Schrijf dan: "man en vrouw zijn als mens gelijkwaardig, maar in andere opzichten is de man de baas/het hoofd/meerderwaardig".

Brrr. Daar krijg ik echt de rillingen van, van zo'n visie.

Neeltje Jans
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neeltje Jans » 10 mei 2011 11:51

toch zie ik deze visie wel terug in Ef. 5:22-33. Zou dat dan anders uitgelegd moeten worden?
Neeltje Jans

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 mei 2011 11:54

eerlijk gezegd, dat het man het hoofd is heb ik totaal geen problemen mee, zie ook de tekst van paulus:

1 Aanvaard elkaars gezag uit eerbied voor Christus. 22 Vrouwen, erken het gezag van uw man als dat van de Heer, 23 want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft. 24 En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen. 25 Mannen, heb uw vrouw lief, zoals Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft prijsgegeven 26 om haar te heiligen, haar te reinigen met water en woorden 27 en om haar in al haar luister bij zich te nemen, zodat ze zonder vlek of rimpel of iets dergelijks zal zijn, heilig en zuiver. 28 Zo moeten mannen hun vrouw liefhebben, als hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief.

maar het wordt vaak verward met dat je dus dan de baas bent over je vrouw, en dat is denk ik weer een gevolg van de vloek die op ons rust; de man zal over de vrouw heersen. Dat is juist NIET goed m.i. , maar het is een gevolg van de zondeval ( en dus heel erg treurig ) dat de teksten van paulus geïnterpreteerd worden als een vrijbrief om de baas te spelen, en dan heers je over je vrouw ipv dat je haar liefhebt.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 10 mei 2011 11:57

Kan iemand dan eens voorbeeld geven over hoe dat werkt in zo'n huwelijk, waarin de man het hoofd is? Kan iemand een concrete situatie noemen, waar die rol van de man echt tot zijn recht komt?

Terug naar “[Religie] - Open forum”