Ik wil er even één groep uit vissen en die nader beschouwen.
Ik ken best wel wat mensen die hun geluk halen uit het feit dat ze redelijk ongestoord kunnen leven. Hetzij met hun gezinnetje of als single met de vrienden om hen heen:
Je hebt geregeld je feestje en je lol met je vrienden. Of je bent helemaal gelukkig met je kinderen van de ene sportclub naar de andere muziekles te slepen en op z'n tijd een gezellig avondje te hebben met andere jonge stelletjes. Sowieso is er op ieder moment genoeg vermaak op afroep via tv en internet, etc. Dat zijn zaken waar ik bepaald niet mordicus tegen ben, maar is het geen opium voor het volk? En ja, van opium word je ontzettend gelukkig... zolang je het gebruikt. En dan heb je dus geen God nodig om gelukkig te zijn. Okee, af en toe krijg je via de media wat mee van de ellende in de wereld. En dan vraag je vlak voor de kerst een plaatje aan bij Serious Request en dan heb jij je bijdrage aan een betere wereld ook weer geleverd.
Dus nee, die mensen hebben geen geloof nodig voor een gelukkig leven. Maar ze leven wel in een héél klein wereldje.
Soms denken ze heel even verder. Meestal als ze een schokkend bericht lezen, zie of horen. Bijvoorbeeld over een uitwas van zinloos geweld, van een gruwelijk geval van kindermisbruik en dat soort zaken. Dan vragen ze zich vertwijfeld af waar het heen gaat met deze wereld.
Zij hebben het antwoord niet en sluiten zich er snel weer voor af. Ik ben blij dat ik het antwoord wel heb, verkregen van God zelf. Het gaat met deze wereld heen naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Daar geen rouw meer en geen tranen. Maar eeuwige, onuitsprekelijke vreugde bij God. Daar komen we tot ons ware doel, om Hem te dienen en Hem te prijzen. Ik ben blij dat ik, in die wetenschap, daar nu ook al een voorproefje van mag hebben. Het blijde vooruitzicht maakt mij dus ook nu al heel gelukkig!
Dat wil niet zeggen dat het altijd gemakkelijk is. De zonde en de gevolgen ervan kunnen me soms erg aangrijpen, zowel die dingen die in de wereld zichtbaar zijn, als ook die heel persoonlijk in mijn eigen leven. Zoals men weleens zegt: "God heeft ons geen gemakkelijke reis beloofd, maar wel een behouden aankomst."
Concluderend:
Geloof is niet nodig voor een gelukkig leven. Tenminste, niet wanneer je dat afmeet aan de gebrekkige definitie van geluk die het door zonde vertroebeld verstand, hoe geniaal ook, bedenkt. Voor het eeuwig gelukkig leven, zoals God ons dat in het vooruitzicht stelt, is het geloof echter absoluut noodzakelijk... Maar nog geen garantie! De duivelen geloven ook dat God een enig God is en zij sidderen (Jak. 2:19). Zoek dan je enige, ware geluk in Jezus Christus!