Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor mohamed » 26 jan 2011 12:26

hamlap schreef:In onze taal verstaan we haten en liefhebben als twee tegengestelde zaken. In de Hebreeuwse cultuur kun je met de woorden liefhebben en haten rangorde aanbrengen. Degene die je 'haat' stel je niet op de eerste plaats, maar daaronder. Je zegt er niet mee dat je hen werkelijk verafschuwt en geen liefde waardig keurt.

Een voorbeeld om het duidelijk te maken: wanneer God zegt dat hij Jakob liefheeft en Ezau haat, dan bedoeld God daarmee te zeggen dat Hij een bijzondere liefde heeft voor Jakob. God heeft een plan met Jakob en zijn nageslacht. Dat er staat dat God Esau haat, wil niet zeggen dat God hem niet liefheeft.

Hetzelfde met de teksten uit Lukas 14. Het gaat er om dat we God lief hebben boven alles, en daarom pas (maar wel in de 2e plaats - rangorde!) onze naaste liefhebben, waaronder onze ouders, broers, verdere familie en vrienden.

Het N.T. is daarentegen in het Grieks geschreven en de betekenis van het Koine Griekse woord Miseo is verafschuwen. Dat zou dan een veel mildere betekenis moeten hebben, want iemand die ik verafschuw, of iets, heb ik niet lief en ik denk niemand niet!

Wat ook blijkt uit Deuteronomium 33 is dat het om een levitische familie gaat, 'vader, moeder, broeder, zuster en dochter' etc en de Levieten waren immers de priesters die de zaak regelden en het volk hun wetten oplegden. Wat de mensen allemaal moesten doen in die tijd was vreselijk vervelend en rot, al dat geoffer en gezeur van een stelletje betweters in rare pakken die je vertelden wat wel en niet mocht die je op de koop toe in de bak smeten als je kop hun niet aanstond. Jezus is zo niet en daarom zei hij tegen zijn discipelen dat een ieder die dat niet haat niet zijn volgeling kan zijn. Het is in feite als een linkse liberaal die een kapitalist wel haten moet, want anders is hij geen linkse liberaal en kan hij geen lid van groen links zijn! Dat denk ik althans!

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor hamlap » 26 jan 2011 17:39

mohamed schreef:Het N.T. is daarentegen in het Grieks geschreven en de betekenis van het Koine Griekse woord Miseo is verafschuwen.

Alsof ik dat niet weet.... Ik schrijf daarom heel bewust: hebreeuwse CULTUUR...! Het gaat om een manier van zeggen in die cultuur en in die streek, waarvan ik denk dat het zijn neerslag heeft gekregen in de taal van de Bijbel (in dit geval het koine-Grieks).
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

mohamed

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor mohamed » 26 jan 2011 17:47

hamlap schreef:
mohamed schreef:Het N.T. is daarentegen in het Grieks geschreven en de betekenis van het Koine Griekse woord Miseo is verafschuwen.

Alsof ik dat niet weet.... Ik schrijf daarom heel bewust: hebreeuwse CULTUUR...!

Doordat je een citaat uit het Hebreeuws aanhaalde (Ezau heb ik gehaat.. etc) ontstond de verwarring, want ik ging er inderdaad gewoon van uit dat je wel wist dat het N.T. een Grieks geschreven geschrift is, excuus voor het misverstand! Wat ik bedoelde is dat er wel een milder Grieks woord was gekozen als dat hier nodig was geweest, daarom heeft de moderne HSV ook overgezet naar 'haten'.
Het gaat om een manier van zeggen in die cultuur en in die streek, waarvan ik denk dat het zijn neerslag heeft gekregen in de taal van de Bijbel (in dit geval het koine-Grieks).

Dat begrijp ik, maar in dit specifieke geval betekent haten gewoon verafschuwen, een emotie die ook de joden uit de eerste eeuw kenden en middels taal konden uitdrukken. Het verwijst naar het zware juk van de wet waar ze onder waren, een levensstijl die ze waren gaan haten als discipel van Jezus zijnde.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor discipel2011 » 26 jan 2011 20:01

Haten in de zin van liefdeloosheid en afkeer zou Jezus Christus tot Auteur van de zonde maken.
Dat is een leugen.
Haten is hier dus je aardse afstamming, je aardsgerichte leven handhaven tegenover Christus...
Je eigen leven haten, zou in letterlijke betekenis zelfmoord betekenen en dat zou de Boze wel willen, dat Jezus op zou roepen tot zelfmoord...
Jezus Christus is het Fundament en dan kan er vijandschap zijn in je huwelijk, in je familie, in je relaties, omdat zij Christus (nog) niet kennen en geloven en dan is er strijd.
Jezus heeft Het Zelf ondervonden met Zijn moeder en broers... ja met Judas, die Hem als uitverkoorne verraden en overgeleverd heeft..
Daarom, die zijn of haar kruis niet op zich neemt, dagelijks, die kan mijn discipel niet zijn, want discipel zijn is ook lijden om Christus' wil..wie A gelooft, zal ook B doen..

Je eigen leven haten, is je laten kruisigen met Christus en niet meer wat ik wil, maar wat Hij wil, en dat is ook lijden om te delen in Zijn Verheerlijking..

mohamed

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor mohamed » 26 jan 2011 20:23

discipel2011 schreef:Je eigen leven haten, is je laten kruisigen met Christus

Zit wat in, maar je moet het wel in een eerste eeuws perspectief zien en dat houdt in breken met het jodendom.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor discipel2011 » 26 jan 2011 22:43

mohamed schreef:
discipel2011 schreef:Je eigen leven haten, is je laten kruisigen met Christus

Zit wat in, maar je moet het wel in een eerste eeuws perspectief zien en dat houdt in breken met het jodendom.

Lees wat Paulus hierover schrijft in Galaten en Filipensen, een op en top jodendomaanhanger, acht het in het Licht van Christus, en Hem te kennen, zijn positie in het jodendom als drek...
En zo is het nog alles afleggen en Christus aandoen..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor schelpje3 » 26 jan 2011 22:48

discipel2011 schreef:
mohamed schreef:
discipel2011 schreef:Je eigen leven haten, is je laten kruisigen met Christus

Zit wat in, maar je moet het wel in een eerste eeuws perspectief zien en dat houdt in breken met het jodendom.

Lees wat Paulus hierover schrijft in Galaten en Filipensen, een op en top jodendomaanhanger, acht het in het Licht van Christus, en Hem te kennen, zijn positie in het jodendom als drek...
En zo is het nog alles afleggen en Christus aandoen..

ALLES afleggen, dus ook jezelf, alles van jezelf, niets meenemen. Het staat allemaal in de weg.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor discipel2011 » 26 jan 2011 22:53

Als ik belijd te zijn gekruisigd met Christus te zijn, dan is het onwenselijk het oude, dode, te vermengen met het levende Woord. Dat is in de wereld, half om half gehakt, of puur Lamsvlees, Zijn vlees eten en Zijn Bloed drinken en zo dus gelijk worden aan Hem in de wereld...

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor Pasker » 30 jan 2011 00:19

Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Een onderdeel van de vraag van die "rijke jongeling" die aan Jezus vroeg: Wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven? Het antwoord van Jezus zal wel bekend zijn.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor Pasker » 04 feb 2011 00:44

Hoeveel vaders hebben kinderen van God?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor meribel » 04 feb 2011 00:49

@paskar,

wat bedoel je precies met je vraag? Dat we een aardse vader en een Hemelse Vader hebben ofzoiets?

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor Pasker » 04 feb 2011 13:16

Omdat Jezus sprak: En gij zult op aarde niemand uw vader noemen, want één is uw Vader, Hij, die in de hemelen is.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor schaapje » 04 feb 2011 14:01

Pasker schreef:Omdat Jezus sprak: En gij zult op aarde niemand uw vader noemen, want één is uw Vader, Hij, die in de hemelen is.


Graag een tekst erbij,.... want volgens mij staat dit alleen in de bijbel van jehovagetuige
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor Pasker » 04 feb 2011 14:47

schaapje schreef:
Pasker schreef:Omdat Jezus sprak: En gij zult op aarde niemand uw vader noemen, want één is uw Vader, Hij, die in de hemelen is.


Graag een tekst erbij,.... want volgens mij staat dit alleen in de bijbel van jehovagetuige

Daar ben ik niet bekend mee maar probeer eens een gewone Bijbel Mattheus 23 vers 9

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor schaapje » 04 feb 2011 15:17

Pasker schreef:
schaapje schreef:
Pasker schreef:Omdat Jezus sprak: En gij zult op aarde niemand uw vader noemen, want één is uw Vader, Hij, die in de hemelen is.


Graag een tekst erbij,.... want volgens mij staat dit alleen in de bijbel van jehovagetuige

Daar ben ik niet bekend mee maar probeer eens een gewone Bijbel Mattheus 23 vers 9


Ja gelezen, bedankt pasker.

Maar wat moeten we nou met de katholieke paus die zich vader laat noemen ?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron