Filosoof schreef:schelpje3 schreef:1 gebod overtreden is alle geboden overtreden.
Wat een rare uitspraak. Stel dat ik morgen thuiskom van mijn werk en mijn vrouw heeft vies gekookt, dan zeg ik, om haar niet te kwetsen, dat ik onderweg al een sandwich op heb en dus geen honger heb. Oftewel: ik lieg, waarmee ik één van de tien geboden overtreedt. Betekent dat dan gelijk dat ik mijn naasten vrouw begeer, iemand heb doodgeslagen, van mijn vrouw ben gescheiden, etc.?
Dat is een slechte vergelijking.
Dit staat toch echt in de Bijbel, je overtreedt de ganse wet !
Ook is het ene gebod niet minder belangrijk dan het andere ! Als je een hater bent van je naaste, is net zo erg als iets stelen.
Om in jouw termen te blijven: het is net zo erg om tegen je vrouw te liegen, omdat je haar niet wil kwetsen (vooropgesteld dat ik dit eigenlijk niet snap, ik heb liever dat mijn man zegt, sorry, maar ik vind dit niet zo lekker, wat is daar kwetsend aan ?) als dat jij haar letterlijk een klap geeft.
Het 1 LIJKT veel erger dan het andere, maar in wezen ben je in beide gevallen niet oprecht en liefdevol naar haar toe.
Nogmaals, niet echt HET voorbeeld, maar ik wilde dicht bij jouw motivatie blijven