Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

haring
Kapitein
Kapitein

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor haring » 17 jan 2011 21:04

TheKeimpe schreef:En daar zit hem de kneep, volgens mij...

Goed en kwaad is subjectief.

Stel je voor, iemand leeft volgens de regels van God. Maar, hij heeft het offer van Jezus niet aanvaard. Dan ga je volgens de bijbel nog steeds naar de hel toe. Nou ja, een niet prettig hiernamaals. Want het woord hel komt niet voor in de bijbel.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 17 jan 2011 21:11

haring schreef:

Goed en kwaad is subjectief

Haring,
je kunt denken wat je wil.............

Jesaja 45:23
23 Ik heb gezworen bij Mijzelven, er is een woord der gerechtigheid uit Mijn mond gegaan, en het zal niet wederkeren: dat Mij alle knie zal gebogen worden, alle tong Mij zal zweren.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 17 jan 2011 21:27

Horeb schreef:
haring schreef:

Goed en kwaad is subjectief

Haring,
je kunt denken wat je wil.............

Jesaja 45:23
23 Ik heb gezworen bij Mijzelven, er is een woord der gerechtigheid uit Mijn mond gegaan, en het zal niet wederkeren: dat Mij alle knie zal gebogen worden, alle tong Mij zal zweren.

Wij van Wc eend raden Wc eend aan.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 jan 2011 09:37

haring schreef:Goed en kwaad is subjectief.

Is dit een objectieve of een subjectieve uitspraak?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 jan 2011 10:46

Horeb schreef:
haring schreef:Maar God weet alles. Dus ook de toekomst. En God had dan moeten zien dat de mens zou gaan zondigen en dat het fout zou lopen. Als God niet zou weten wat de toekomst van de mens zou zijn dan is hij niet meer almachtig.

In dat geval, als je God toch niet gelooft, kan je dat straks na de dood allemaal tegen God zeggen. je kunt Hem dan beschuldigen voor het feit dat je denkt tekort gedaan te zijn.
Als je het aandurft willens en wetens tegen Hem op te staan.............is dat je kans. :(

God houdt van een weldoordacht pleidooi maar heeft een broertje dood aan huichelarij. Dus kijk maar uit Horeb, misschien ben jij wel degene die bang moet zijn en krijgt haring een schouderklop!

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 18 jan 2011 18:38

mohamed schreef:
Horeb schreef:
haring schreef:Maar God weet alles. Dus ook de toekomst. En God had dan moeten zien dat de mens zou gaan zondigen en dat het fout zou lopen. Als God niet zou weten wat de toekomst van de mens zou zijn dan is hij niet meer almachtig.

In dat geval, als je God toch niet gelooft, kan je dat straks na de dood allemaal tegen God zeggen. je kunt Hem dan beschuldigen voor het feit dat je denkt tekort gedaan te zijn.
Als je het aandurft willens en wetens tegen Hem op te staan.............is dat je kans. :(

God houdt van een weldoordacht pleidooi maar heeft een broertje dood aan huichelarij. Dus kijk maar uit Horeb, misschien ben jij wel degene die bang moet zijn en krijgt haring een schouderklop!

:lol: :lol: :lol: .........blijkbaar weet een zekere Mohamed alles

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 18 jan 2011 21:03

TheKeimpe schreef:
haring schreef:Goed en kwaad is subjectief.

Is dit een objectieve of een subjectieve uitspraak?

Scherp!!

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 18 jan 2011 21:11

Een mens, die God niet kent en ook niet wil kennen in en door de Zoon Jezus Christus, heeft een verduisterd verstand en begrip over God en Zijn handelen.
Alleen door de Geest verstaat een mens wat en wie van God is, zoals een mens zelf ook alleen weet wat in hem of haar leeft en een ander mens niet, tenzij hij of zij dit meedeelt!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2011 10:53

Horeb schreef:
mohamed schreef:God houdt van een weldoordacht pleidooi maar heeft een broertje dood aan huichelarij. Dus kijk maar uit Horeb, misschien ben jij wel degene die bang moet zijn en krijgt haring een schouderklop!

:lol: :lol: :lol: .........blijkbaar weet een zekere Mohamed alles

Wat God wil dat wij weten heeft hij door de apostelen bekendgemaakt, zo leert Johannes mij dat iemand die bang is niet volmaakt is in de liefde.

1 Joh 4,18
Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees buiten; want de vrees heeft pijn, en die vreest, is niet volmaakt in de liefde.

Zolang jij probeert om mensen middels angst te winnen, geef je mij te kennen dat je zelf mogelijk nog niet gewonnen bent.

Spr 3,34
Zeker, de spotters zal Hij bespotten, maar de zachtmoedigen zal Hij genade geven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jan 2011 14:56

haring schreef:

Goed en kwaad is subjectief.

Stel je voor, iemand leeft volgens de regels van God. Maar, hij heeft het offer van Jezus niet aanvaard. Dan ga je volgens de bijbel nog steeds naar de hel toe. Nou ja, een niet prettig hiernamaals. Want het woord hel komt niet voor in de bijbel.

Hoe bedoel jij dat, dat iemand leeft volgens de regels van God ?
Zijn dat de 10 geboden ?
Dan antwoord ik je vast dat dat NIEMAND lukt en 1 gebod overtreden is alle geboden overtreden.
Je hoeft niet iemand de hersens in te timmeren, maar iemand haten is al doden, in de ogen van de Wet.
En als jij geen boodschap hebt aan het Evangelie, is de zin van de 10 geboden ook min of meer verdwenen, of je moet "toevallig" een hoogstaande moraal hebben.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 15:18

schelpje3 schreef:1 gebod overtreden is alle geboden overtreden.

Wat een rare uitspraak. Stel dat ik morgen thuiskom van mijn werk en mijn vrouw heeft vies gekookt, dan zeg ik, om haar niet te kwetsen, dat ik onderweg al een sandwich op heb en dus geen honger heb. Oftewel: ik lieg, waarmee ik één van de tien geboden overtreed. Betekent dat dan gelijk dat ik mijn naasten vrouw begeer, iemand heb doodgeslagen, van mijn vrouw ben gescheiden, etc.?
Laatst gewijzigd door Filosoof op 03 dec 2012 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 15:25

discipel2011 schreef:Een mens, die God niet kent en ook niet wil kennen in en door de Zoon Jezus Christus, heeft een verduisterd verstand en begrip over God en Zijn handelen.

Soms leer je iemand kennen en kom je erachter dat diegene toch niet het type is waarmee je je leven wilt delen, op wat voor manier dan ook. Dat kan evengoed gelden voor Christus. Juist door iemand te leren kennen, kom je soms tot de conclusie dat diens handelen niet binnen de kaders van je eigen moraal valt.

Er zijn genoeg mensen die teleurgesteld zijn geraakt in God. Betekent dit dat God de schuld is van alles? Niet perse, denk ik.
Maar je kunt als mens je eigen ethische waarden niet verloochenen omwille van een ander. Jezelf een geforceerde moraal opleggen werkt averechts. Je kunt je eigen identiteit niet verloochenen, hooguit kneden. En hoe je het ook kneedt of vormt, het is altijd mogelijk dat het niet voor 100% synchroon is aan die van God. Net als het niet altijd voor 100% synchroon is aan die van je medemens.
-Friedrich Nietzsche-

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 jan 2011 16:05

Filosoof schreef:

Wat een rare uitspraak. Stel dat ik morgen thuiskom van mijn werk en mijn vrouw heeft vies gekookt, dan zeg ik, om haar niet te kwetsen, dat ik onderweg al een sandwich op heb en dus geen honger heb. Oftewel: ik lieg, waarmee ik één van de tien geboden overtreedt. Betekent dat dan gelijk dat ik mijn naasten vrouw begeer, iemand heb doodgeslagen, van mijn vrouw ben gescheiden, etc.?

Dat is een slechte vergelijking.
Dit staat toch echt in de Bijbel, je overtreedt de ganse wet !
Ook is het ene gebod niet minder belangrijk dan het andere ! Als je een hater bent van je naaste, is net zo erg als iets stelen.
Om in jouw termen te blijven: het is net zo erg om tegen je vrouw te liegen, omdat je haar niet wil kwetsen (vooropgesteld dat ik dit eigenlijk niet snap, ik heb liever dat mijn man zegt, sorry, maar ik vind dit niet zo lekker, wat is daar kwetsend aan ?) als dat jij haar letterlijk een klap geeft.
Het 1 LIJKT veel erger dan het andere, maar in wezen ben je in beide gevallen niet oprecht en liefdevol naar haar toe.
Nogmaals, niet echt HET voorbeeld, maar ik wilde dicht bij jouw motivatie blijven :D

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 16:09

schelpje3 schreef:Nogmaals, niet echt HET voorbeeld, maar ik wilde dicht bij jouw motivatie blijven :D

Ik begrijp je standpunt wel, maar denk dat je het een beetje te letterlijk neemt. Een leugenaar is niet per definitie ook een echtscheider en een moordenaar, om de eenvoudige reden dat hij niemand heeft gedood en niet bij zijn vrouw is weggegaan. Dat is gewoon feitelijke logica. Valt geen speld tussen te krijgen.
-Friedrich Nietzsche-

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jan 2011 16:28

Filosoof schreef:

Wat een rare uitspraak. Stel dat ik morgen thuiskom van mijn werk en mijn vrouw heeft vies gekookt, dan zeg ik, om haar niet te kwetsen, dat ik onderweg al een sandwich op heb en dus geen honger heb. Oftewel: ik lieg, waarmee ik één van de tien geboden overtreedt. Betekent dat dan gelijk dat ik mijn naasten vrouw begeer, iemand heb doodgeslagen, van mijn vrouw ben gescheiden, etc.?

Natuurlijk ben je geen moordenaar als je zegt dat je vrouw lekker heeft gekookt terwijl het niet te vreten is! Doch als je kwalijk spreekt van je naaste zeg je dat de wet van God niet deugt en dan maak je jezelf een rechter van de wet i.p.v. een dader en rechters treft zwaarder oordeel.

Leuk dat je weer terug bent!

Terug naar “[Religie] - Open forum”