Filosoof schreef:schelpje3 schreef:Mijn bezwaar tegen dit soort mensen is, dat ZIJ de regels willen veranderen, terwijl die regels al eerder, met meerderheid van stemmen, gemaakt zijn.
Je betoog is deels waar, maar struikelt over bovenstaande zin.
Ook de gemeente moet zich in mijn optiek namelijk bedienen van democratische referenda, en af en toe mag er best wel eens een debat oplaaien over de positie van de vrouw binnen de kerkelijke gemeenschap. Of dat ook daadwerkelijk leidt tot veranderingen 'die de wereld op zijn kop zetten', zoals jij het verwoordt, is in eerste instantie eigenlijk niet relevant. Een democratisch systeem wijst zoiets namelijk vanzelf uit.
Ook democratie is een vorm van emancipatie!
Dat de gereformeerde kerkgemeenschap niet zit te wachten op vrouwen op de kansel, is overigens iets waar je helemaal gelijk in hebt. Dat betekent echter niet dat het debat hieromtrent om die reden moet worden stom geslagen.
Een debat op zich, prima ! Maar als het als doel heeft dat jij, als individu, met eventueel wat twijfelaars achter je aan, de regels wil veranderen, zeg ik dat dat niet juist is. Op gemeentevergaderingen van onze kerk, mag een vrouw spreken. Dan gaat dat over "huishoudelijke" zaken. Dat lijkt tegenstrijdig, maar hoe werkt het eigenlijk ? Man is ouderling, moet naar de kerkenraadsverg en verzucht tegen zijn vrouw dat er e.e.a. op de agenda staat. Vrouw geeft advies of haar mening. De kans bestaat dat de ouderling stemt zoals zijn vrouw dat gezegd had, bewust of onbewust. Je hebt nu eenmaal mannen met weinig ruggengraat of geen eigen mening. Dat is zoals het vaak gaat, in de praktijk mag de vrouw niet stemmen ! Maar indirect komt die stem er dus vaak wel !