Hoe Open Minded ben jij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Hoe Open Minded ben jij?

Berichtdoor Faramir » 23 dec 2009 11:56

mohamed schreef:
Optimatus schreef:Waarschuw even als dat Bergambacht, Berkenwoude of Schoonhoven is...

Ik heb sinds mijn voorstel nog niks weer van 'm vernomen en dat bevreemdt me ergens toch wel wat. :-({|=

Inmiddels al wel een reactie gehad?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 dec 2009 09:40

Faramir schreef:
mohamed schreef:
Optimatus schreef:Waarschuw even als dat Bergambacht, Berkenwoude of Schoonhoven is...

Ik heb sinds mijn voorstel nog niks weer van 'm vernomen en dat bevreemdt me ergens toch wel wat. :-({|=

Inmiddels al wel een reactie gehad?

Nee, ik denk dat hij te open minded is om een gemeente te kiezen! :mrgreen:

eml

Berichtdoor eml » 19 jan 2010 22:22

hamlap schreef:Het verbaast me dat tot nog toe iedereen op dit reformatorisch forum zegt Open Minded te zijn, want ik ken nog al veel mensen in de refo-wereld die niet zo Open Minded zijn....
Voorbeeld: veel mensen (lees: refo-jongeren) vinden het prima om naar een andere cultuur te gaan op vakantie, maar dan bekijken ze mensen en de zaken daar als een tourist. Echt het gesprek / dialoog aan gaan en over de muren van je eigen traditie heen kijken, gebeurt maar weinig.

Denk dat je hier zeker een punt hebt! Veel mensen pretenderen open minded te zijn, maar stellen zich defensief op naar andere geluiden

eml

Berichtdoor eml » 19 jan 2010 22:33

Mortlach schreef:Om heel eerlijk te zijn zie ik weinig verschil tussen je twee vormen van open staan, maboc. Manier 2 volgt mijns inziens uit 1, en 1 volgt uit 2, en samen kunnen ze elkaar alleen maar versterken en verdiepen. Ik ben van mening dat het een misvatting is dat kennis nemen van andermans geloof schadelijk is voor het eigen geloof. Het is eigenlijk wel jammer dat de grote religieuze figuren elkaar niet gekend hebben, dat had volgens mij erg bijzondere gesprekken opgeleverd.

Dat was zeker interessant geweest! Betekent dit volgens jou ook dat miljarden mensen er sowieso naast zitten? Er is maar één (of niet één) geloof die het bij het rechte eind kan hebben immers.

eml

Berichtdoor eml » 19 jan 2010 22:39

fem schreef:
eml schreef:Hoe open minded ben jij? Zou je bijvoorbeeld kijken naar een programma als "Beagle, in het kielzog van Darwin" zoals nu (21:25) op Ned2 te zien is? Of hekel je alle "andere" geluiden?

als open minded zijn is: "je verdiepen in andere denkbeelden" dan ben ik zeer open minded. Als open zijn is: "je verdiepen in en open staan voor andere denkbeelden" dan ben ik bij vlagen zeer openminded. Af en toe doe ik mezelf op slot omdat ik anders gek wordt van al mijn getwijfel"

Twijfelen is gezond, denk dat iedereen die open minded is regelmatig twijfelt. Alles is immers mogelijk............. en onmogelijk

eml

Berichtdoor eml » 19 jan 2010 22:40

fem schreef:
Mortlach schreef:bescheiden als ik ben *kuch* durf ik toch wel te zeggen dat ik redelijk open van geest ben, maar dan vanuit de andere kant benaderd.

Wat ik de afgelopen paar jaar onder andere gedaan heb:
Rooms-katholieke diensten meegemaakt; gereformeerde huwelijksvoltrekking meegemaakt; RK-kinderdoop; Pinkster-volwassenendoop; Oud-katholieke oliewijding; gebeden met moslims; gemediteerd met Zen-boeddhisten; met Nichiren-boeddhisten; Shambala (tibetaans) Boeddhisme; verder luister ik christelijke en niet-christelijke podcasts (Roderick Vonhögen maakt hele goeie podcasts), en verder lezen ik alles wat los en vast zit over religie, geschiedenis van religie, filosofie, etc, etc.

En, niet in de laatste plaats, ik kom hier op refoweb. En langzaam, heel langzaam begin ik te merken dat het begrip voor bepaalde gereformeerde standpunten toeneemt. Begrijpen zal ik het wel nooit doen, en het er mee eens zijn vaak ook niet, maar het beeld wordt genuanceerder.

superkoel, hetzelfde had ik op het forum scholieren.com (en dan vooral subforum religie) Ik heb de wetenschappelijk ingestelde religievolspammers nooit als idioten afgedaan, maar ik begrijp ze nu wel beter dan eerst en kan me ook behoorlijk goed in hen verplaatsen. Ik krijg trouwens steeds minder begrip voor bepaalde reformatorische standpunten, juist doordat ik niet gelovigen meer begrijp. Ik vind wereldvreemdheid/afsluiten van de wereld echt iets zondigs gewoon.

Dat kan. Sowieso goed om open te staan voor een andere uitleg denk ik

eml

Berichtdoor eml » 19 jan 2010 22:57

Mortlach schreef:
eml schreef:
Kom op Mortlach, blijf vooral doen waar je goed in bent. Logisch en helder denken

Ik doe mijn best eml, al zie ik niet hoe het een het ander (geloof) zou uitsluiten.

Ach nee dat is ook gein. Natuurlijk moet je niets uitsluiten, zou niet open minded zijn. Maar blijf wel doen waar vooral jij goed in bent:-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2010 23:20

eml schreef:Dat was zeker interessant geweest! Betekent dit volgens jou ook dat miljarden mensen er sowieso naast zitten? Er is maar één (of niet één) geloof die het bij het rechte eind kan hebben immers.

Oh, dat geloof ik helemaal niet. Er is voor mij geen enkele reden om aan te nemen waarom verschillende geloven niet allebei waar zouden kunnen zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

eml

Berichtdoor eml » 20 jan 2010 11:02

Mortlach schreef:
eml schreef:Dat was zeker interessant geweest! Betekent dit volgens jou ook dat miljarden mensen er sowieso naast zitten? Er is maar één (of niet één) geloof die het bij het rechte eind kan hebben immers.

Oh, dat geloof ik helemaal niet. Er is voor mij geen enkele reden om aan te nemen waarom verschillende geloven niet allebei waar zouden kunnen zijn.

Wanneer je je eigen geloof serieus neemt en je hier volledig van overtuigd bent denk ik niet dat je je tevens kunt vinden in al die andere overtuigingen. Niet in de laatste plaats vanwege de fundamentele verschillen die er zijn. Anders zouden we allen wel geloven in de enige juiste overtuiging toch? (of nergens in natuurlijk).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 jan 2010 11:16

eml schreef:
hamlap schreef:Het verbaast me dat tot nog toe iedereen op dit reformatorisch forum zegt Open Minded te zijn, want ik ken nog al veel mensen in de refo-wereld die niet zo Open Minded zijn....
Voorbeeld: veel mensen (lees: refo-jongeren) vinden het prima om naar een andere cultuur te gaan op vakantie, maar dan bekijken ze mensen en de zaken daar als een tourist. Echt het gesprek / dialoog aan gaan en over de muren van je eigen traditie heen kijken, gebeurt maar weinig.

Denk dat je hier zeker een punt hebt! Veel mensen pretenderen open minded te zijn, maar stellen zich defensief op naar andere geluiden

Daarvan ben jij zelf een lichtend voorbeeld. Ik heb zelden iemand zo chronisch gesloten gezien jegens willekeurig welk geloof dan ook.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jan 2010 11:17

Er zijn genoeg mensen die zelf geloven en zeker weten dat die manier goed is, terwijl ze andere geloven niet uitsluiten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

eml

Berichtdoor eml » 20 jan 2010 12:06

Optimatus schreef:
eml schreef:

Daarvan ben jij zelf een lichtend voorbeeld. Ik heb zelden iemand zo chronisch gesloten gezien jegens willekeurig welk geloof dan ook.

Valt mee hoor, ik sta wat dat betreft open voor alles en iedereen. Ik heb zelfs al vrienden gemaakt hier, of niet Gerdien? En ik schrijf alles met een lach hoor, hoop jullie ook. Beetje relativeren allemaal en niet te lange tenen, toch?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jan 2010 12:40

eml schreef:Wanneer je je eigen geloof serieus neemt en je hier volledig van overtuigd bent denk ik niet dat je je tevens kunt vinden in al die andere overtuigingen. Niet in de laatste plaats vanwege de fundamentele verschillen die er zijn. Anders zouden we allen wel geloven in de enige juiste overtuiging toch? (of nergens in natuurlijk).

Het is zo weinig waardevol, en wat arrogant bovendien, om te geloven dat JIJ het enige ware gelooft en de rest van de wereld niet. Geloven zijn niet gelijk aan elkaar, maar ze zijn ook niet niet-gelijk aan elkaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 jan 2010 12:43

eml schreef:Valt mee hoor, ik sta wat dat betreft open voor alles en iedereen. Ik heb zelfs al vrienden gemaakt hier, of niet Gerdien? En ik schrijf alles met een lach hoor, hoop jullie ook. Beetje relativeren allemaal en niet te lange tenen, toch?

dan weet jij meer dan ik :roll:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jan 2010 13:37

eml schreef:
Optimatus schreef:
eml schreef:

Valt mee hoor, ik sta wat dat betreft open voor alles en iedereen. Ik heb zelfs al vrienden gemaakt hier, of niet Gerdien? En ik schrijf alles met een lach hoor, hoop jullie ook. Beetje relativeren allemaal en niet te lange tenen, toch?

Daar blijkt anders weinig van...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “[Religie] - Open forum”