Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Joannah schreef:Familie Bos schreef:Laten we hier dan ook meteen de kerstboom zetten op 15 november.![]()
Net als in noorwegen, finland, zweden, engeland, enz....
Is toch ook hartstikke gezellig in deze donkere dagen.
Sinterklaas kan prima langskomen als de kerstboom er ook al staat, dat maakt het alleen maar nog gezelliger.
Dan hebben we meteen de hele feestmaand en de aanloop er naartoe gezelligheid van die boom.
De spreuk onderaan uw quotes is in tegenspraak met uw gewoonten.
Lees Jeremia 10:2,3,4 en laat die boom in de natuur, waar hij hoort, aub.
Marnix schreef:Joannah schreef:Riska schreef:Los van het feit dat in Nederland gen flauwekul moet ontstaan van Sint en Kerst door elkaar of zo.
Kerst is voor mij een ingetogen feest, waarin wij stilstaan bij het heilsfeit dat de Heer op aarde kwam, Sint is gewoon een pretfeest...
Kerst is een onbijbels feest, er worden nooit geboorten gevierd in de bijbel, de datum, 25 december is de datum van een heidens feest (ook weer zonnegod, net als de ZONdag)wat de katholieken olv keizer Constantijn hebben ingevoerd,
Maar jezus riep op Zijn sterven te gedenken, tijdens zijn laatste Pesach, ook een (joodse) datum en feest wat verboden werd door de vroegere katholieke machthebbers.
Sinterklaas is het feest waarbij we onze kinderen voor het eerst voorliegen, (als goede voorbeeld).
Vandaar dat vele kinderen het ware geloof in Jezus later ook met een korrel zout nemen?
Over wereldsgezindheid gesproken...
Wat zei Paulus ook al weer mbt de vaste dagen enz die gevierd werden?
Ik vrees dat ik voor niets gepreekt heb....
Volgens mij zei hij dat niet hoor. Hij zei: 16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.
Maar ik snap je punt niet... je gaat kijken naar oorsprong, naar geschiedenis.... Maar met kerst heb ik nog nooit over een heidense God horen preken ofzo.... we zingen dan ook geen liederen tot eer van een zonnegod. We horen het evangelie van Jezus Christus, over God die mens werd. En met Goede Vrijdag horen we hoe Hij lijdt voor ons en met Pasen hoe Hij opstaat etc. Het is tot eer van God en ik kom erdoor altijd weer bij Hem uit.
Joannah schreef:We laten ons de feestdagen niet voorschrijven?
Het kost maar weinig rekenwerk om te achterhalen dat Jezus geboren is rond 2 oktober, zeer waarschijnlijk op het Bazuinenfeest, (hoe kan het ook anders, maar o wee, als je te veel waarde hecht aan de wortel/stam ipv de takken), maar door de (katholieke) kerk laten we ons liever voorschrijven, wat en wanneer iets te vieren.
En die Kerstboom in donkere dagen...op het zuidelijk halfrond staat er ook een hoor, en dat zijn op dit moment de lichtste dagen.
maar goed, nu ineens geen milieuheffingen en toeslagen op al die gekapte bomen, wel?
Terwijl een gloeilamp al verboden is.
Bizarre wereld.
Joannah schreef:Marnix schreef:Joannah schreef:Kerst is een onbijbels feest, er worden nooit geboorten gevierd in de bijbel, de datum, 25 december is de datum van een heidens feest (ook weer zonnegod, net als de ZONdag)wat de katholieken olv keizer Constantijn hebben ingevoerd,
Maar jezus riep op Zijn sterven te gedenken, tijdens zijn laatste Pesach, ook een (joodse) datum en feest wat verboden werd door de vroegere katholieke machthebbers.
Sinterklaas is het feest waarbij we onze kinderen voor het eerst voorliegen, (als goede voorbeeld).
Vandaar dat vele kinderen het ware geloof in Jezus later ook met een korrel zout nemen?
Over wereldsgezindheid gesproken...
Wat zei Paulus ook al weer mbt de vaste dagen enz die gevierd werden?
Ik vrees dat ik voor niets gepreekt heb....
Volgens mij zei hij dat niet hoor. Hij zei: 16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.
Maar ik snap je punt niet... je gaat kijken naar oorsprong, naar geschiedenis.... Maar met kerst heb ik nog nooit over een heidense God horen preken ofzo.... we zingen dan ook geen liederen tot eer van een zonnegod. We horen het evangelie van Jezus Christus, over God die mens werd. En met Goede Vrijdag horen we hoe Hij lijdt voor ons en met Pasen hoe Hij opstaat etc. Het is tot eer van God en ik kom erdoor altijd weer bij Hem uit.
We laten ons de feestdagen niet voorschrijven?
Het kost maar weinig rekenwerk om te achterhalen dat Jezus geboren is rond 2 oktober, zeer waarschijnlijk op het Bazuinenfeest, (hoe kan het ook anders, maar o wee, als je te veel waarde hecht aan de wortel/stam ipv de takken), maar door de (katholieke) kerk laten we ons liever voorschrijven, wat en wanneer iets te vieren.
En die Kerstboom in donkere dagen...op het zuidelijk halfrond staat er ook een hoor, en dat zijn op dit moment de lichtste dagen.
maar goed, nu ineens geen milieuheffingen en toeslagen op al die gekapte bomen, wel?
Terwijl een gloeilamp al verboden is.
Bizarre wereld.
saartje schreef:om eerlijk te zijn ben ik wel altijd verbaasd over het sinterklaasfeest. Mensen die op veel dingen tegen zijn (met allerlei redenen) vinden sinterklaas helemaal geen probleem terwijl dit van oorsprong heidens is (rooms). We moeten niets van rooms etc hebben, maar dit feest wordt zonder morren gevierd. Dat begrijp ik nooit zo goed.
Ik begrijp zeker wel de gezelligheid er om heen, surprises gedichten etc. Maar bovenstaande? Nee ik snap het niet..
Leuk jouw bijdrage Marnix!!
Dat waren ook mijn gedachten. Helemaal mee eens!esli schreef:Heidens en rooms is toch wel heel iets anders? Waarom moet men niks van het roomse hebben? Ze hebben idd een hele andere geloofsbeleving dan gereformeerden, maar zijn toch ook 'gewoon' christenen?
En sinterklaas vieren is idd gewoon gezellig!
saartje schreef:om eerlijk te zijn ben ik wel altijd verbaasd over het sinterklaasfeest. Mensen die op veel dingen tegen zijn (met allerlei redenen) vinden sinterklaas helemaal geen probleem terwijl dit van oorsprong heidens is (rooms). We moeten niets van rooms etc hebben, maar dit feest wordt zonder morren gevierd. Dat begrijp ik nooit zo goed.
Ik begrijp zeker wel de gezelligheid er om heen, surprises gedichten etc. Maar bovenstaande? Nee ik snap het niet..
Leuk jouw bijdrage Marnix!!
Ik mag legaal iemand te grazen nemen met een surprise en een gedicht, heerlijk!
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten