Waarom de zondag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Waarom de zondag?

Berichtdoor Mortlach » 02 nov 2009 12:43

Persoonlijk blijf ik het lastig te geloven vinden dat een dagkeuze zo veel los kan maken dat mensen elkaar er als het ware de hersenen om inslaan. Zes dagen werken, één rustdag gewijd aan God, en welke dag van de week dat nou precies is, lijkt mij van ondergeschikt belang. Maar goed, dat ben ik. Het is natuurlijk wel handig dat iedereen dezelfde dag aanhoudt, omdat dan gebedsdiensten wat makkelijker te organiseren en te bezoeken zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Joannah

Berichtdoor Joannah » 02 nov 2009 12:58

Mortlach schreef:Persoonlijk blijf ik het lastig te geloven vinden dat een dagkeuze zo veel los kan maken dat mensen elkaar er als het ware de hersenen om inslaan. Zes dagen werken, één rustdag gewijd aan God, en welke dag van de week dat nou precies is, lijkt mij van ondergeschikt belang. Maar goed, dat ben ik. Het is natuurlijk wel handig dat iedereen dezelfde dag aanhoudt, omdat dan gebedsdiensten wat makkelijker te organiseren en te bezoeken zijn.

Ik blijf het nog veel lastiger te geloven vinden dat bhoeddisten waarde hechten aan een stenen beeld.
En de hersens inslaan doen we hier al helemaal niet, waar heb je het over?
Welkom Steefmunkie, m.i. heb je helemaal gelijk!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 nov 2009 13:26

Joannah schreef:Ik blijf het nog veel lastiger te geloven vinden dat bhoeddisten waarde hechten aan een stenen beeld.
En de hersens inslaan doen we hier al helemaal niet, waar heb je het over?

Hmm. Wat mij betreft doe je nu een onnodige uithaal, Joannah. Dat ik me het niet kan voorstellen is een gebrek van mij. Ik zie ook heus wel dat het voor anderen heel erg belangrijk is, en probeer daar respectvol begrip voor op te brengen. Jammer dat in sommige gevallen dat respect blijkbaar niet twee kanten op gaat.

Dat hersens inslaan was een opmerking over het verbale geweld wat jij het blijkbaar nodig vind als het om de rooms-katholieken gaat. En als je echt denkt dat boeddhisten (let even op de spelling) waarde hechten aan een stenen beeld, dan zou je je er toch (nog?) eens een keertje in moeten verdiepen, laat ik het daar maar bij laten.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 nov 2009 15:02

Het zoveelste topic over de zaterdag/zondag als rustdag....
Kunnen we het niet tot 1 topic beperken, mods? ](*,)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 nov 2009 18:12

Mortlach schreef:Dat hersens inslaan was een opmerking over het verbale geweld wat jij het blijkbaar nodig vind als het om de rooms-katholieken gaat. En als je echt denkt dat boeddhisten (let even op de spelling) waarde hechten aan een stenen beeld, dan zou je je er toch (nog?) eens een keertje in moeten verdiepen, laat ik het daar maar bij laten.

Ach ja, zoals je ziet doet Joannah nogal graag uitspraken over dingen die hij/zij niet begrijpt of maar half heeft meegekregen, dat is zo met het boeddhisme maar ook met het katholicisme. Mij als katholiek kan het nog maar weinig deren wat zo'n persoon allemaal voor beledigingen uitkraamt.

Ik heb al aangegeven dat het mij bijzonder weinig uitmaakt of iemand nu op zondag of zaterdag of wat voor dag dan ook God vereert. En ook als je dat helemaal niet doet, voor mijn geloofsleven maakt het allemaal niets uit. Helaas hebben sommigen maar een klein eigen geloof en bouwen ze voornamelijk een anti-geloof op. Lijkt mij weinig opbouwend.

steefmunkie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor steefmunkie » 02 nov 2009 20:27

Het is inderdaad vervelend om te zien hoeveel topics er over dit onderwerp zijn.Eigenlijk zou er een topic moeten zijn dat `ik verlustig mij in Uw shabbat` heette. :wink:

God heeft zijn Thora oa aan zijn volk gegeven om ze te beschermen.Om ervoor te zorgen dat ze hun identiteit zouden behouden.En het grote kenmerk is natuurlijk de shabbat.

In mijn overtuiging is de `vijandschap` tussen joden en christenen het grote obstakel voor Yeshua om terug te komen.Want Hij komt niet eerder terug dan dat de Joden Hem terug zullen halen als hun Messias met de woorden `gezegend is Hij die komt in de Naam des Heeren`.

Maar dan zullen ze Hem eerst moeten herkennen en is het niet de bedoeling dat wij(gelovigen uit de heidenen)gelijkvormig moeten worden aan Gods Zoon zodat ze(joden) de Messias `in ons zien` en dan jaloers zullen worden?Maar als de joden nu naar de christenen kijken zien ze een varkensvlees vretende messias die ook nog eens een hoop andere dingen `verkeerd `doet!!Sabbat op zondag is er daar een van.In hun ogen dienen wij niet dezelfde God,hoor!En die Jezus is echt niet hun messias.......al die moorden,wantoestanden gepleegd in die naam tegen hun volk.....en toch moeten ze Hem erkennen wil Yeshua terugkomen!

Ik denk dat je motivatie en wil om sabbat te gaan vieren staat of valt met het feit of je wilt accepteren dat God een volk heeft gekozen en dat Hij dat volk Zijn onderwijzing heeft gegeven.

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 02 nov 2009 20:38

ik moest vier pagina's lezen om te kijken of het antwoord al gegeven was, nou daar had ik helemaal geen zin in.
Ik weet dus niet of jullie dit voor de tweede keer gaan lezen.

De zondag is omdat, christus na zijn dood twee of drie keer is verschenen en dat was iedere keer op zondag.

daarom hebben ze de zondag aangehouden.

groetjes esther.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 02 nov 2009 21:08

Joannah schreef:
ostrogoot schreef:
Joannah schreef:Geestelijk gezien, in God's koninkrijk, is er inderdaad geen onderscheid meer tussen jood en griek, man en vrouw etc etc..
Maar Jezus die kwam om de joodse wet te vervullen, en die besneden werd, kunnen we toch geen griek of heiden noemen, wel?
Wat de katolieke Leer leert, is niet van toepassing, die dwalen op bijna ieder vlak.

Je kunt niet elke RK-er die de leer van de kerk onderschrijft als dwaler beschrijven. Ik ken hele gelovige RK-ers met een heel klein geloof. Het gaat om de paus en de andere leiders van de kerk.
Maar goed Jezus was een Jood een nakomeling van Abraham de man aan wie God zijn vebond geopenbaard heeft. Wij zijn zo eigenwijs om onze eigen godsdienst aan te hangen. Het afschaffen van de zondag bijvoorbeeld.

Je bedoelt het afschaffen van de sabbat, maar de functie ervan naar de zondag verplaatsen?
Net als de funktie van de doop veranderen van een belijdenis-ritueel, naar een opdragen(van babies)
Ja, samen met de verwerpelijke katholieke beginselen zijn we de weg goed kwijt, mijns inziens, we vinden menselijke inzettingen en traditie belangrijker dan God's Woord, en ons geloof is zo klein en zwak, dat we de zichtbare dominee preferen boven de onzichtbare God.
Maar voor het bewaren van de vrede houden we onze mond maar, toch?
Iemand die ook maar een piepklein geloof heeft, zou die hele katholieke poppenkast met 50-100.000.000 mensen vermoord in Zijn Naam, toch niet trekken?(inquisitie, hugenoten, kruistochten,bijbel verbieden te lezen)
Als je het mij vraagt is dat eerder de antichrist, die op Zijn troon is gaan zitten.

Ik twijfelde een beetje of ik deze post zo aanstootgevend vind dat ik op het rode uitroeptekenetje zou drukken. Ik heb het maar niet gedaan. Ik wil wel eens weten of er meer mensen zijn die zulke rabiate onzin uitkramen.

Om de woorden van heer Moszkovicz maar eens te gebruiken : abject en infaam
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Joannah

Berichtdoor Joannah » 03 nov 2009 00:09

wat is er ONZIN aan, of te wel onwaar?
Je wilde toch niet zeggen dat de roomsen ook maar enig voordeel van de twijfel verdienen, met tienduizenden priesters die niet mogen trouwen, maar wel voortdurend jongetjes misbruiken, (dit wordt voortdurend onder het kleed geveegd)Verbieden te trouwen word in het NT aangehaald als teken van de valse profeet, ik weet zo gauw niet meer waar.
En langzaam maar zeker wordt Europa,als vrouw bekleed met de zon en sterren rondom haar hoofd, als weerspeigeling van Maria, de koningin de hemels, klaargestoomd om het beest dat was en niet is, maar wel zal zijn,te worden.het romeinse rijk !
Opgepast!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 nov 2009 07:12

Joannah schreef:wat is er ONZIN aan, of te wel onwaar?
enz enz

Dit is je hele betoog? Zo ja dan zal ik er vanavond op ingaan, zo nee vul het even aan zodat ik maar 1 keer op dit infantiele geneuzel hoef te reageren.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 03 nov 2009 08:48

Faramir schreef:
enz enz

Dit is je hele betoog? Zo ja dan zal ik er vanavond op ingaan, zo nee vul het even aan zodat ik maar 1 keer op dit infantiele geneuzel hoef te reageren.

Hoe harder jij je katholieke anti-argumenten in de strijd gooit, hoe meer ik me overtuigd zal voelen.
Iets infantiel geneuzel vinden, helemaal in de sfeer van.. Luister, Faramir, als de bijbel zegt dat de valse profeet zal verbieden te trouwen, kan ik toch echt alleen maar denken aan die (kindermisbruikende) priesters, waar van de RKK het telkens weer probeert het nieuws onder het kleed te schuiven.(1Tim 4:1-7)
Of een paus , die weer eens de Koran zoent.
Hou toch op, word wakker.
Een Rooms-Katholiek is geneigd alle niet-katholieke kerken toch enigszins als 'sekten' te beschouwen, hoewel een onderscheid wordt gemaakt tussen echt gevaarlijke en minder erge groepen. Hij beschouwt ze als opstandelingen tegen de éne ware moederkerk. Maar hij ziet niet in dat vele kenmerken van sekten zeer sterk in de Rooms-Katholieke Kerk zelf aanwezig zijn.
Het valt een niet-katholiek al meteen op dat de ergste sekten dikwijls grote overeenkomsten tonen met de Rooms-Katholieke Kerk! Ze zijn hiërarchisch georganiseerd met één man aan de top. Deze grote man wordt door de leden bijna als een god vereerd. Hij wordt met pracht en praal rondgeleid en rijdt in een imposant voertuig. Uit hoofde van zijn 'positie' mag hij in weelde leven, terwijl van zijn volgelingen grote offers worden gevraagd. Dikwijls wordt hij 'Vader' genoemd en als onfeilbaar beschouwd. Men beperkt zich niet tot godsdienstige activiteiten: wereldse macht wordt ook gebruikt. Allerlei middeltjes worden verzonnen om aan geld te komen. Sommige sekten lijken veel op kloosters of, erger nog, op slotkloosters.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 nov 2009 10:01

Beste Joannah, luister eens:

a. Met hoeveel katholieken heb jij nu al gesproken?
b. Ben jij er zeker van dat het oordeel, wat je over onze medemensen uitspreekt, jou voorbij zal gaan? Zo ja waarom? Zo nee, zou je je daar eerst niet druk om maken?
c. Is Gods Woord niet waar? Zegt Hij niet bij monde van Jesaja, dat Zijn Woord nooit ledig zal terugkeren, maar dat het zal doen wat Hem behaagt? (In gewoon Nederlands: waar Hij plezier in heeft) Is de de Rooms Katholieke Kerk het Woord? Ja, het is daar! Dus zal het ook daar vruchten dragen.
d. Zijn er dan geen dwalingen? Jazeker, het is niet voor niets dat ik niet Rooms Katholiek ben, maar overtuigd lid van één van de reformatorische kerken.
e. Ben jij nu niet net als de discipelen, die vroegen of "vuur van de hemel" moest nederdalen? Waar is de liefde? Of ben je een vriend van Job: "Als je weet dat je gelijk hebt, hoef je niet meer vriendelijk te zijn" (Naar de interpretatie van Don Francisco)
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 09 nov 2009 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

steefmunkie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor steefmunkie » 03 nov 2009 10:44

joannah,ik ben het zo met je eens.Maar als God een sluier laat liggen over zaken bij mensen kunnen wij mensen daar niets aan veranderen.Alleen Gods Geest kan overtuigen.

Ik kan me de strijd nog wel herinneren die ik thuis heb gehad met mijn vriendin.Zij was overtuigd van de shabbat maar ik was overtuigd dat we onder de `genade`leefden en dat we niet meer naar de wet hoefden te leven.
Het is God geweest die me in 2005 tijdens een pinksterconferentie erop wees dat shabbat Zijn dag is.Hij greep mijn stenen hart en kneep het in stukken toen de spreker zei `en er staat nergens in de bijbel dat we de sabbat op zondag moeten vieren`.God heeft me overtuigd en ik ben dankbaar dat ik steeds meer zicht heb gekregen op zijn verlossingsplan juist door de Thora serieus te nemen.Heel veel is onduidelijk en dat zal wel zo blijven maar voor mij is 1 ding heel duidelijk als je de geschiedenisboekjes leest: de mens heeft er een potje van gemaakt.Ik laat het hierbij,veel succes!

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 03 nov 2009 11:09

Je wilde toch niet zeggen dat de roomsen ook maar enig voordeel van de twijfel verdienen, met tienduizenden priesters die niet mogen trouwen, maar wel voortdurend jongetjes misbruiken, (dit wordt voortdurend onder het kleed geveegd)Verbieden te trouwen word in het NT aangehaald als teken van de valse profeet, ik weet zo gauw niet meer waar.
En langzaam maar zeker wordt Europa,als vrouw bekleed met de zon en sterren rondom haar hoofd, als weerspeigeling van Maria, de koningin de hemels, klaargestoomd om het beest dat was en niet is, maar wel zal zijn,te worden.het romeinse rijk !
Opgepast!

Het gaat mij natuurlijk in hoofdzaak om je volgende zinsnede:
Als je het mij vraagt is dat eerder de antichrist, die op Zijn troon is gaan zitten.

Dat de RK andere dingen leert dan wij, dat geloof ik meteen. Maar ze dan meteen maar als de antichrist afschilderen is rabiate onzin. Als ik iedereen die wat anders denkt dan ik meteen maar als een prutser moet beschouwen dan blijven er maar weinig mensen over. In de RK kerken zitten mensen die oprecht en met grote stelligheid belijden dat Jezus Christus onze verlosser is, die voor ons aan het kruis is gestorven (ongetwijfeld in andere woorden). Maar ze belijden dezelfde Jezus en God en Heilige Geest als wij. Deze gemeenschap gelovigen afschilderen als de antichrist op zijn troon is nonsens.

Inhoudelijk ga ik niet op je betoog in. Dat kunnen de kenners waarschijnlijk veel beter dan ik.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2009 11:13

Joannah schreef:Hoe harder jij je katholieke anti-argumenten in de strijd gooit, hoe meer ik me overtuigd zal voelen.

Waarom zouden we dan nog met je praten? En voor jou vervelender: waarom zouden we dan nog naar jou luisteren? Als je geen gesprek/dialoog wilt, maar een college/monoloog wilt geven kun je ook ergens op een zeepkist gaan staan.

Terug naar “[Religie] - Open forum”