Leven na de dood, de hemel en de hel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Nina

Re: Leven na de dood, de hemel en de hel

Berichtdoor Nina » 24 mei 2016 18:23

De Heer is nooit afgedaald in de hel, Hij is afgedaald in het dodenrijk. Dat is toch echt iets heel anders.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 24 mei 2016 18:38

Nina schreef:De Heer is nooit afgedaald in de hel, Hij is afgedaald in het dodenrijk. Dat is toch echt iets heel anders.

De apostolische geloofsbelijdenis stelt;

"die nedergedaald is ter helle"

Ook in de vragenrubriek van Refoweb komt het langs;
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/109 ... ter-helle/

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 24 mei 2016 19:06

En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood. (Op.20:14)

Dies

Berichtdoor Dies » 24 mei 2016 19:19

Nina schreef:De Heer is nooit afgedaald in de hel, Hij is afgedaald in het dodenrijk. Dat is toch echt iets heel anders.

Het maakt niet zoveel uit. De vraag is wat het doel was van de neerdaling in de hel of als je dat liever zo leest in het dodenrijk.
Natuurlijk verwijst de Apostolische geloofsbelijdenis naar Matth 12:40

"Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten"

Dan blijft de vraag wat Jezus daar deed. Moest Jezus lijden in de hel zoals sommige christelijke tradities zich dat voorstellen? Of proclameerde Jezus Zijn overwinning.

Volgens 1 Petrus 3:19

'In welken hij ook heengegaan is en gepredikt heeft tegen de geesten in de gevangenis"

heeft Jezus zijn overwinning op de dood geproclameerd. Volgens de Griekse tekst heeft Jezus gepredikt in de zin van proclameren.
Het adres van die prediking zijn degenen die ongehoorzaam waren in de dagen van Noach. Dat is een beetje vaag maar het brengt wel met zich mee dat je dit adres van de proclamatie niet kan generaliseren alsof Jezus "de verdoemden in de hel" bezocht zou hebben. Terecht verwijst de Griekse tekstuitgave van Nestle Aland naar 1 Henoch 6, 10:11-16. Daar gaat het over de zonen van God die zich in de dagen van Noach met de mensheid vermengden (zie Genesis 6:1-4)

1 Henoch 6:1-6 schreef:[1] En het gebeurde, toen de kinderen van de mensen in die dagen zich hadden vermeerderd dat hen
mooie, beeldschone dochters geboren werden . [2] En de wachters , de zonen van de hemel , zagen hen en hun begeerte ging naar hen uit, en zij zeiden tot elkaar: ‘Komt, laat ons vrouwen kiezen uit de kinderen van de mensen en voor ons zelf kinderen verwekken .’ [3] En Shamchazai, hun overste, sprak hen aan: ‘Ik vrees dat gij niet werkelijk zult instemmen met het doen van deze daad . Dan zal ik alleen de straf moeten dragen voor een grote zonde. [4] En zij antwoordden hem allen en zeiden: ‘Laten wij allen een eed zweren en ons aan elkaar verplichten door vervloekingen uit te spreken, zodat wij dit plan niet laten varen maar ten uitvoer brengen. [5] Toen zwoeren zij allen en verplichtten zich aan elkaar door het
uitspreken van vervloekingen. [6] En in totaal waren er tweehonderd die in de dagen van Jered neerdaalden op de top van de berg Hermon. En zij noemden de berg Hermon . Want zij hadden zich met een eed aan elkaar verplicht door gezamenlijk vervloekingen uit te spreken.

1 Henoch 10:11-16 schreef:[11] En tot Michaël sprak Hij: ‘Ga, bindt Shamchazai en degenen die met hem zijn ; die zich met vrouwen hebben ingelaten. [12] Daardoor hebben zij zichzelf bezoedeld in hun onreinheid . En als hun zonen elkander gedood hebben en zij de ondergang van hun beminden gezien hebben, bindt hen dan in de diepten der aarde gedurende zeventig geslachten , tot aan de dag van hun gericht en hun voleinding; tot aan het gericht dat in de eeuwen der eeuwen zijn zal. [13] In die dagen zullen zij naar de vurige afgrond worden gebracht: naar de kwelling en de gevangenis, waar zij tot in de Eeuwen zullen worden opgesloten. [14] En allen die veroordeeld en verdelgd zullen worden, zullen vanaf die tijd samen met hen gebonden worden tot aan het einde van hun geslachten . [15]En verdelgt alle geesten der verworpenen en de kinderen der wachters omdat zij de mensheid verdorven hebben. [16] Verdelg alle onrecht van de oppervlakte der aarde en laat elk boosaardig werk ophouden en laat de plant van recht en waarheid verschijnen; en zij zal blijken een zegen te zijn. De werken van recht en waarheid zullen in waarheid en vreugde geplant worden tot in de Eeuwen."

Een verwijzing naar een boek als 1 Henoch is niet uitzonderlijk in het Nieuwe Testament. Ook in Judas:14-15 staat een letterlijk citaat uit 1 Henoch 1:9)

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 24 mei 2016 19:35

Nee ik denk persoonlijk niet dat de Here Jezus moest lijden gedurende de 3 dagen in het dodenrijk. Dit aangezien de doden (en dat was Hij toen) niets maar dan ook niets kunnen, ervaren etc. (heb het bijbelgedeelte even niet paraat .)
Hij was dood maar Hij leeft!

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 24 mei 2016 19:51

Dies schreef:Een verwijzing naar een boek als 1 Henoch is niet uitzonderlijk in het Nieuwe Testament. Ook in Judas:14-15 staat een letterlijk citaat uit 1 Henoch 1:9)

Waarom citeer je Henoch? Henoch is geen onderdeel van het geïnspireerde Woord van God. Laat je niet misleiden, ook al klinkt het mooi wat er staat. Hier een link om even wat dieper te graven wat betreft de oorsprong van het boek Henoch:
http://www.bijbelengeloof.com/index.php ... &Itemid=81
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Dies

Berichtdoor Dies » 24 mei 2016 20:02

Mona schreef:Waarom citeer je Henoch? Henoch is geen onderdeel van het geïnspireerde Woord van God. Laat je niet misleiden, ook al klinkt het mooi wat er staat. Hier een link om even wat dieper te graven wat betreft de oorsprong van het boek Henoch:
http://www.bijbelengeloof.com/index.php ... &Itemid=81

Volgens de Nederlandse Geloofsbelijdens (art 6) mag je best in dat soort boeken lezen hoor. Er staat zelfs dat de kerk die boeken lezen mag en onderwijs uit putten.

Was de apostel Judas dan ook misleid? Hij citeert in Judas 14-15 ook uit 1 Henoch.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 24 mei 2016 20:19

Dies, duidelijk dat je de link niet hebt gelezen. Daar staat nl het antwoord op de vraag die je stelt.

Dies

Berichtdoor Dies » 24 mei 2016 20:23

mona schreef:Dies, duidelijk dat je de link niet hebt gelezen. Daar staat nl het antwoord op de vraag die je stelt.

Ik had de link gelezen maar die slaat als het om de Henochliteratuur gaat helemaal nergens op.

Heb jij trouwens Judas 14-15 gelezen? Ik denk het niet... :mrgreen:

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 24 mei 2016 20:31

Jawel, ook dat staat in de link.... Die jij niet hebt gelezen :wink:

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 24 mei 2016 20:34

mona schreef: Waarom citeer je Henoch? Henoch is geen onderdeel van het geïnspireerde Woord van God.

Correct. Henoch is pseudoliteratuur geschreven door pseudoleraren. Ten onrechte wordt door sommige evangelischen valse canoniciteit toegekend aan dit schrijven, dat door Judas is aangehaald om de valse leraren uit die tijd om de oren te slaan met een waarheid die zelfs gevonden wordt in hun eigen geschriften. Dat wil niet zeggen dat Judas bewust uit Henoch citeert, maar er waarschijnlijk gewoon sprake is van een mondeling overgeleverde profetie, die ook in Henoch terecht is gekomen. Er staan overigens wel meer aanhalingen uit niet Bijbelse literatuur in de Bijbel, zoals men kan vinden in Tit.1:12 en Han.17:28. Dit zegt dus niets over het waarheidsgehalte van die literatuur als zodanig. Offtopic btw, ik hou het hierbij.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 24 mei 2016 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Dies

Berichtdoor Dies » 24 mei 2016 20:40

mona schreef:Jawel, ook dat staat in de link.... Die jij niet hebt gelezen :wink:

Je gaf de verkeerde link.
Ik heb het nu gelezen. Maar het antwoord van die site op Judas 14-15 slaat echt helemaal nergens op. Een soort van struisvogelexegese. Gewoon niet willen zien dat het een letterlijk citaat is.

Ik heb nog nooit zoveel onzin over 1 Henoch bij elkaar gezien. Niet waard om serieus op te reageren.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 mei 2016 09:40

pindas83 schreef:Nee ik denk persoonlijk niet dat de Here Jezus moest lijden gedurende de 3 dagen in het dodenrijk. Dit aangezien de doden (en dat was Hij toen) niets maar dan ook niets kunnen, ervaren etc. (heb het bijbelgedeelte even niet paraat .)
Hij was dood maar Hij leeft!

Wellicht handig als u eerst ff uitzoekt hoe zaken in elkaar zitten, alvorens iets te poneren. Dan hoeft de ander niet af te gaan op uw blauwe pindadoppen. Ik vermoed dat u uw opmerking:

pindas83 schreef:aangezien de doden (en dat was Hij toen) niets maar dan ook niets kunnen, ervaren etc. (heb het bijbelgedeelte even niet paraat .)

baseert op de Schriftgedeeltes Joh.11:11-12 en Mat.9:23. Graag wil ik u wijzen op het gebruik van het Griekse woord "koimao", wat hier wordt gebruikt in de grondtekst en vertaald wordt met "slapen". In het NT heeft dit vaker de betekenis van ontslapen dan van slapen. Contexten in de gaten houden dus. Als tegenwerping van de gedachte dat doden niets kunnen ervaren, zou ik graag Lukas 19 willen aanhalen. Daar lees ik toch echt iets heel anders en laat mij duidelijk zien dat er weldegelijk sprake is van ervaren in het dodenrijk. Nu zou u dit kunnen ontkrachten door op te merken dat het om een gelijkenis gaat, maar welk nut heeft deze gelijkenis als er geen sprake kan zijn van ervaren? Voorts wil ik u nog attenderen op het Schriftgedeelte Op.6:9-11. Ook hier wordt duidelijk dat de plaats waar de doden vertoeven weldegelijk uit activiteit bestaat.

Mocht u andere Bijbelgedeeltes voor ogen hebben en daaruit andere conclusies trekken, dan verneem ik dit graag van u.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 25 mei 2016 10:43

mona schreef: Waarom citeer je Henoch? Henoch is geen onderdeel van het geïnspireerde Woord van God. Laat je niet misleiden, ook al klinkt het mooi wat er staat.

JohannesHermanus schreef:Henoch is pseudoliteratuur geschreven door pseudoleraren. Ten onrechte wordt door sommige evangelischen valse canoniciteit toegekend aan dit schrijven, dat door Judas is aangehaald om de valse leraren uit die tijd om de oren te slaan met een waarheid die zelfs gevonden wordt in hun eigen geschriften. Dat wil niet zeggen dat Judas bewust uit Henoch citeert, maar er waarschijnlijk gewoon sprake is van een mondeling overgeleverde profetie, die ook in Henoch terecht is gekomen.

Het eerste boek van Henoch bestaat uit zeven hoofdstukken, of zeven boeken, zoals de ouden dat noemden. Deze zeven boeken zijn van diverse auteurs uit de tijd van ca. 300-65 jaar vóór Christus. Het complete boek is oorspronkelijk in het Hebreeuws of Aramees geschreven. Er zijn vertalingen van in het Grieks, Latijns en Ethiopisch. In Ethiopië had het zo'n groot gezag in de eerste Christelijke kerk dat het boek onder de Canonieke boeken van het Oude Testament werd gerekend. Door de oude kerkvaders werd Henochs boek regelmatig geciteerd.
Het Ethiopische boek is voor het eerst in Europa gekomen in 1773. Een Schotse reiziger, J. Bruce, bracht het mee uit Afrika. Het werd in 1800 gepubliceerd in het Frans en in 1821 in het Engels.

Vanzelfsprekend heeft Henoch al deze boeken niet zelf geschreven. De kerninhoud van Henochs profetie is vanzelf wel van hem afkomstig. Deze profetie is wellicht door Noach meegedeeld aan zijn kinderen en zo werd ze in de heilige linie bewaard.
Dit kon gemakkelijk gebeuren, want Noach leefde 350 jaar na de zondvloed.

De kritische bestudering van de Ethiopische tekst van Henoch heeft geleid tot de
volgende conclusies:
a) dat de verschillende boeken zeer waarschijnlijk eens in omloop geweest zijn als
zelfstandige werken, waarvan de oorsprong en de tijd van ontstaan zeer verschillend
beoordeeld is, maar die vóór-christelijk zijn;
b) dat de oorspronkelijke werken geschreven zijn in een Semitische taal, waarop de
Griekse en latere vertalingen berusten;
c) dat de wijze waarop de oorspronkelijke geschriften ons in het Ethiopisch zijn
overgeleverd, in vele gevallen gebrekkig is. Deze conclusies zijn ruimschoots
bevestigd door de publicatie van de Aramese fragmenten uit grot 4 van Qumrán. Zij
hebben ons bovendien vele andere belangrijke gegevens aangereikt, zowel inzake de
oorspronkelijk zelfstandige geschriften als aangaande het proces waardoor zij tot de
ene verzameling die ons als I Henoch bekend staat, samengesmeed werden.

bron: Theologienet/documenten/henoch
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 mei 2016 11:28

Chaya schreef:De kritische bestudering van de Ethiopische tekst van Henoch heeft geleid tot de volgende conclusies:

Maw; u hecht wel waarde aan deze geschriften. Jammer, ze zijn zeer de moeite waard om te negeren. Het enige wat ze stichten, is verwarring...

Terug naar “[Religie] - Open forum”