of GOD alle toelaat weten wij niet eens
en wat ZIJN doel is ook niet
wij mensen zijn nietig oi
ik lijd ook maar ik mag weten dat ik zo THUiS ben
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Filosoof schreef:Dus jij wilt beweren dat de mensheid er pas na 1982 achter kwam dat bepaalde visies over God en het lijden anders konden? Kom nou toch, alle theorieën over deze zaak zijn al zo oud als de weg naar kralen en zijn allerminst bijgesteld sinds het door jou genoemde jaar. Sinds de Verlichting is dit hele issue alleen maar verder uitgewerkt en onderschreven
jjack schreef:of GOD alle toelaat weten wij niet eens
en wat ZIJN doel is ook niet
wij mensen zijn nietig oi
Filosoof schreef:Benoem eens wat van die zwakke plekken.
Dan kunnen we daarover in debat.
In de bewering dat de wereld vol is van zinloos kwaad bevindt zich de verborgen premisse dat als het kwaad mij zinloos lijkt, het ook zinloos is.
Deze wijze van redeneren is natuurlijk misleidend. Dat je geen goede reden kunt zien of bedenken waarom God iets laat gebeuren, betekent nog niet dat er geen goede reden kan zijn. We zien dat zich achter het schijnbare nuchtere scepticisme een enorm geloof in de eigen cognitieve competenties verschuilt. Als ons verstand de diepten van het universum niet kan peilen voor goede antwoorden op het lijden, nou, dan zijn die er ook niet! Hier is in hoge mate sprake van een blind geloof.
...
Waarom zou het onmogelijk zijn dat er, vanuit Gods perspectief specifiek goede redenen zijn voor alle tragische gebeurtenissen en pijnlijke ervaringen?
Als je een God hebt die groot en transcendent genoeg is om boos op te zijn omdat hij geen halt toeroept aan het kwaad en het lijden in de wereld, dan heb je (tegelijk) een God die groot en transcendent genoeg is om goede redenen te hebben kwaad en lijden te laten voortbestaan zonder dat jij weet waarom.
Filosoof schreef:Dat vind ik absoluut geen goed betoog. Het maakt alles nog veel weerzinwekkender dan wanneer het zinloos is.
Kindertjes met aids, malaria en kanker. Onschuldige mensen die overhoop worden geschoten. Tsunami's, orkanen, aardbevingen... Alsof dat een doel dient. Laat staan een 'goed' doel.
elbert schreef:Als je een God hebt die groot en transcendent genoeg is om boos op te zijn omdat hij geen halt toeroept aan het kwaad en het lijden in de wereld, dan heb je (tegelijk) een God die groot en transcendent genoeg is om goede redenen te hebben kwaad en lijden te laten voortbestaan zonder dat jij weet waarom.
Als je een God hebt die groot en transcendent genoeg is om boos op te zijn omdat hij geen halt toeroept aan het kwaad en het lijden in de wereld, dan heb je (tegelijk) een God die groot en transcendent genoeg is om goede redenen te hebben kwaad en lijden te laten voortbestaan zonder dat jij weet waarom.
elbert schreef:is dat er een tegenstrijdigheid zit in het boos zijn op God en daarom niet in Hem geloven. Dat is onzinnig: óf je bent boos op God, maar richt je klachten in geloof tot Hem, óf je gelooft niet in God, maar dan heb je ook geen reden om boos te zijn op Hem.
Filosoof schreef:Het gaat er niet om dat je boos bent op een bestaande God, het gaat erom dat als die God er daadwerkelijk zou zijn (en dat is uiteraard mogelijk), je alle reden hebt om Hem niet te dienen.
elbert schreef:Als God bestaat, is het niet-dienen van God, een vorm van verzet jegens Hem. Dat verzet kun je dan boosheid noemen.
elbert schreef:Ervan uitgaande dat God wel een reden kan hebben voor het tijdelijk bestaan van het kwaad, een reden die ons verstand wel eens te boven kan gaan, is het helemaal geen uitgemaakte zaak dat God en lijden elkaar uitsluiten.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten