Vloed en de dieren.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ostrogoot
Mineur
Mineur

Re: Vloed en de dieren.

Berichtdoor ostrogoot » 31 jul 2009 19:55

Filosoof schreef:
Rolf schreef:@Filosoof
Jij bent ook niet geheel eerlijk.
God had gezegd, je mag van alle boom eten,
maar niet van die éne, want dan zul je sterven.
Toen heeft Eva toch zich laten verleiden,
en Adam ook. Ondanks dat liet God hen niet direct los,
maar toonde Hij ook barmhartigheid.
Zoals Hij ook deed bij Kain: "Die jouw wreken
zal Ik zevenmaal zeventig maal wreken".

Beste Rolf, ik heb geen behoefte aan een evangelisatie-preek.
Je bedoelt het ongetwijfeld goed, maar ik zit er niet zo op te wachten. De Schrift ken ik van kaft tot kaft, ik ben tientallen jaren christen geweest, en heb er dus genoeg van meegekregen om het geloof de rug toe te keren. Die vrijheid heb ik, die vrijheid grijp ik en voor die vrijheid zal ik altijd in de bres springen.

Het feit dat je nog steeds zo laatdunkend en afwijzend schrijft over alles wat met God te maken heeft laat heel duidelijk zien dat je het geloof helemaal niet de rug hebt toegekeerd. Je loopt ruggelings de toekomst tegemoet. Je blijft maar terug kijken. Het enige wat je kunt schrijven over God is dat hij gruwelijke dingen gedaan heeft. Daar blijf je maar mee rondlopen. Wat Rolf schrijf is misschien niet helemaal correct maar hij schrijft niet met een ondertoon waarmee jij schrijft. Trouwens, dat heb ik al eerder geschreven, als jij het geloof de rug hebt toegekeerd en God een niet meer in God gelooft hoe heb je dan de forumregels kunnen ondertekenen. De gesloten fora daar moet je heel specifieke regels onderschrijven.Dat heb jij gedaan want je hebt meegedaan met discussies. Maak van jouw probleem met jouw Godsbeeld niet het probleem van andere forumleden die met een heel andere intentie schrijven dan jij
Nosce te ipsum

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 31 jul 2009 20:10

ostrogoot schreef:Het feit dat je nog steeds zo laatdunkend en afwijzend schrijft over alles wat met God te maken heeft laat heel duidelijk zien dat je het geloof helemaal niet de rug hebt toegekeerd. Je loopt ruggelings de toekomst tegemoet. Je blijft maar terug kijken. Het enige wat je kunt schrijven over God is dat hij gruwelijke dingen gedaan heeft. Daar blijf je maar mee rondlopen. Wat Rolf schrijf is misschien niet helemaal correct maar hij schrijft niet met een ondertoon waarmee jij schrijft. Trouwens, dat heb ik al eerder geschreven, als jij het geloof de rug hebt toegekeerd en God een niet meer in God gelooft hoe heb je dan de forumregels kunnen ondertekenen. De gesloten fora daar moet je heel specifieke regels onderschrijven.Dat heb jij gedaan want je hebt meegedaan met discussies. Maak van jouw probleem met jouw Godsbeeld niet het probleem van andere forumleden die met een heel andere intentie schrijven dan jij

Beste ostrogoot, het is niet nodig om voorbarige conclusies te trekken, mij woorden in de mond te leggen, of je vermoedens omtrent mijn bedoelingen als feiten in dit topic te presenteren.
Afijn, je mag best mijn grenzen aftasten hoor. Daar raak ik niet van over de rooie. Maar het is niet prettig wanneer je op deze manier van je afbijt. Je mening geven is oké, mij op spitsvondige wijze onderuit proberen te halen, is dat niet. Gelieve dat dan ook niet meer te doen.

En wat de forumregels betreft; op het grootste deel van de fora kan ik niet terecht hoor.
Dus ik denk dat je jezelf vergist.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 31 jul 2009 21:11

Filosoof schreef:
ostrogoot schreef:Het feit dat je nog steeds zo laatdunkend en afwijzend schrijft over alles wat met God te maken heeft laat heel duidelijk zien dat je het geloof helemaal niet de rug hebt toegekeerd. Je loopt ruggelings de toekomst tegemoet. Je blijft maar terug kijken. Het enige wat je kunt schrijven over God is dat hij gruwelijke dingen gedaan heeft. Daar blijf je maar mee rondlopen. Wat Rolf schrijf is misschien niet helemaal correct maar hij schrijft niet met een ondertoon waarmee jij schrijft. Trouwens, dat heb ik al eerder geschreven, als jij het geloof de rug hebt toegekeerd en God een niet meer in God gelooft hoe heb je dan de forumregels kunnen ondertekenen. De gesloten fora daar moet je heel specifieke regels onderschrijven.Dat heb jij gedaan want je hebt meegedaan met discussies. Maak van jouw probleem met jouw Godsbeeld niet het probleem van andere forumleden die met een heel andere intentie schrijven dan jij

Beste ostrogoot, het is niet nodig om voorbarige conclusies te trekken, mij woorden in de mond te leggen, of je vermoedens omtrent mijn bedoelingen als feiten in dit topic te presenteren.
Afijn, je mag best mijn grenzen aftasten hoor. Daar raak ik niet van over de rooie. Maar het is niet prettig wanneer je op deze manier van je afbijt. Je mening geven is oké, mij op spitsvondige wijze onderuit proberen te halen, is dat niet. Gelieve dat dan ook niet meer te doen.

En wat de forumregels betreft; op het grootste deel van de fora kan ik niet terecht hoor.
Dus ik denk dat je jezelf vergist.

Dan is het bericht op een gesloten forum Gedrag in de kerk zeker van je naam genoot
Nosce te ipsum

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 01 aug 2009 10:05

Krukje schreef:Ik heb nu een serieuze vraag.
De vloed. De hele wereld onder water. Ik weet niet wat de meeste van jullie geloven. Of de hele wereld onder water stond, of dat het plaatselijk was. Ik geloof dat het de hele wereld betrefd.

Nu vroeg ik me wel af, Hoeveel dieren nam noach mee in zijn ark, en hoe komt het dat bv kangoeroes in Australie rond huppelen? En hoe zit het dan met alle zoutwater vissen?

Ik vind het in de eerste plaats goed dat je er ook zelf over nadenkt.

Het verhaal van de vloed werpt bij mij in ieder geval nog een hoop vragen op:
- Waar kwam al het water vandaan en waar ging het na de vloed heen?
- Hoe krijg je alle dieren bij elkaar en hoe plaats je ze allemaal weer terug?
- Hoe hou je al die dieren een jaar lang op een boot in leven?
- Hadden de oude beschavingen(o.a. Het Oude Egypte) in die tijd geen last van de vloed?
- Waarom kunnen we geen overduidelijk geologische sporen vinden van wellicht de grootste overstroming van de aarde?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 01 aug 2009 10:22

ostrogoot schreef:Dan is het bericht op een gesloten forum Gedrag in de kerk zeker van je naam genoot

Je vindt het schijnbaar lastig om niet in argwaan en cynisme te vervallen.
Jammer is dat. Het ontmaskert je houding jegens andersdenkenden en het haalt je intellectuele drijfveren onderuit.

Maar goed, ik zal pareren, niet riposteren:
Op het grootste deel van de fora kan ik niet posten omdat ik niet voldoe aan de benodigde criteria die in de voorwaarden beschreven staan. Hoe het mogelijk is dat ik op 'Gedrag in de kerk' kan posten is mij dan ook een raadsel.
-Friedrich Nietzsche-

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 01 aug 2009 12:47

*totaal off-topic*
Filosoof schreef:Je vindt het schijnbaar lastig om niet in argwaan en cynisme te vervallen.
Jammer is dat.
Ach, hij/zij is niet de enige die daar last van heeft.
Filosoof schreef:Het ontmaskert je houding jegens andersdenkenden en het haalt je intellectuele drijfveren onderuit.
Dit lijkt mij dan weer als een tang op het welbekende onreine dier slaan. Zijn /haar intellectuele drijfveren pogen juist jou te ontmaskeren.
Filosoof schreef:Freethinker in disguise? Wat bedoel je daarmee?

Precies zoals ik het zeg. Je begrijpt het wel als je zelf met een link van het freethinker forum aankomt en hoog opgeeft over Earl Doherty. Die kan daar ook niet kapot bij sommige personen *grinnik* Plus dat je de voor mij bekende retoriek gebruikt.

Nog iets opmerkelijks:
Filosoof schreef:
Learsi in ander topic schreef:Hoe lees jij .......met Hem de schrift?.........

Uiteraard.
Dat is ook de enige manier om het écht te begrijpen.
en
Wellicht ben ik te orthodox, maar ik blijf voorzichtig met mijn exegese.
Althans, dat probeer ik.

En vervolgens:
Voor mij waren juist bovenstaande redeneringen de reden om de Bijbelse God de rug toe te keren. .….
…..En ik reageer in het ene topic vanuit een extern christelijke motivatie, en vanuit het andere topic vanuit mijn eigen ethische en levensbeschouwelijke overweging.

Dus ja, hoe integer ben je eigenlijk? De argwaan roep je over jezelf af.
Dit is ook mijn laatste post hierover; ik blijf je met belangstelling volgen.
/*totaal off-topic*
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 01 aug 2009 13:12

Cathy schreef:
Filosoof schreef:Freethinker in disguise? Wat bedoel je daarmee?

Precies zoals ik het zeg. Je begrijpt het wel als je zelf met een link van het freethinker forum aankomt en hoog opgeeft over Earl Doherty. Die kan daar ook niet kapot bij sommige personen *grinnik* Plus dat je de voor mij bekende retoriek gebruikt.

Aha, je verkeert in de veronderstelling dat ik lid ben van dat forum. Nou, nee hoor, dat ben ik niet. En juist door Doherty heb ik het freethinkerforum eens opgezocht, omdat dit bij de Google resultaten tevoorschijn kwam.
Nou, zo zie je maar weer, Cathy. Je bent erg vlot met je conclusies.
"De voor jou bekende retoriek" bestaat uit geloofwaardige argumenten om mijn stelling te onderbouwen. Je benoemt het enigszins cynisch, maar ik kan me niet voorstellen dat je het daadwerkelijk zo bedoelt. Dat ligt ongetwijfeld aan mijn interpretatievermogen. Zo zie je maar weer dat die ook niet feilloos is.

Filosoof schreef:Uiteraard.
Dat is ook de enige manier om het écht te begrijpen.

Zoals ik eerder aangaf: een extern christelijke motivatie. En ook de enige manier om apologetiek toe te passen zonder ethiek te bezigen.

Cathy schreef:
Wellicht ben ik te orthodox, maar ik blijf voorzichtig met mijn exegese.
Althans, dat probeer ik.

En vervolgens:
Voor mij waren juist bovenstaande redeneringen de reden om de Bijbelse God de rug toe te keren. .….

Nou! Mijn geloofsgerelateerde opvattingen en ontwikkelingen hebben bepaald niet stilgestaan, de afgelopen tijd.

Afijn, desalniettemin hartelijk dank voor je reactie, Cathy.
Je hebt de nodige research gedaan en dat stel ik erg op prijs.
-Friedrich Nietzsche-

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 01 aug 2009 16:24

scheermes schreef:
Krukje schreef:Ik heb nu een serieuze vraag.
De vloed. De hele wereld onder water. Ik weet niet wat de meeste van jullie geloven. Of de hele wereld onder water stond, of dat het plaatselijk was. Ik geloof dat het de hele wereld betrefd.

Nu vroeg ik me wel af, Hoeveel dieren nam noach mee in zijn ark, en hoe komt het dat bv kangoeroes in Australie rond huppelen? En hoe zit het dan met alle zoutwater vissen?

Ik vind het in de eerste plaats goed dat je er ook zelf over nadenkt.

Het verhaal van de vloed werpt bij mij in ieder geval nog een hoop vragen op:
- Waar kwam al het water vandaan en waar ging het na de vloed heen?
- Hoe krijg je alle dieren bij elkaar en hoe plaats je ze allemaal weer terug?
- Hoe hou je al die dieren een jaar lang op een boot in leven?
- Hadden de oude beschavingen(o.a. Het Oude Egypte) in die tijd geen last van de vloed?
- Waarom kunnen we geen overduidelijk geologische sporen vinden van wellicht de grootste overstroming van de aarde?

Ofwel.

Een wereldwijde zondvloed heeft nooit plaatsgevonden. En zeker niet 4000 jaar geleden, net toen de egypenaren druk waren met het bouwen van piramiden.
Ook gif is geschapen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 01 aug 2009 17:02

Wat zeker is, dat alle levende dieren en mensen zijn verdelgd.
M.u.v. de vissen, en Noach, en die met hem in de Ark waren.
Zie Gen. 6 : 17, en Gen. 7 : 22.

In het Nieuwe Verbond is er ook behoud, door het geloof in de Zaligmaker.
Dat is uiteindelijk de kern, behoud door het geloof.
Dat is een rode draad die heel de Bijbel door er is.
Er staat dat Abraham God geloofde, en dat werd hem tot rechtvaardigheid
gerekend (Rom. 4 : 3). En er staat ook dat Jezus de zwakheden, ook het ongeloof,
te hulp komt.

Ostrogoot schreef:Wat Rolf schrijf is misschien niet helemaal correct ...
Best mogelijk dat ik iets niet helemaal goed zie, of dat ik een fout maak.
Als ik ergens iets geplaatst heb, wat niet in overeenstemming is met de
Bijbel, verneem ik dat graag.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 01 aug 2009 19:09

Rolf schreef:Wat zeker is, dat alle levende dieren en mensen zijn verdelgd.

Nee, de vissen gingen ook dood. Zoetwatervissen kunnen niet tegen zeewater.

Rolf schreef:In het Nieuwe Verbond is er ook behoud, door het geloof in de Zaligmaker.
Dat is uiteindelijk de kern, behoud door het geloof.

Het nieuwe verbond bestaat helemaal nog niet.
Ook gif is geschapen.

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 01 aug 2009 19:34

Rolf schreef:Wat zeker is, dat alle levende dieren en mensen zijn verdelgd.

Vind je het dan niet van belang dat je een idee hebt over hoe het heeft kunnen gebeuren?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 01 aug 2009 19:44

Ik ben wel eens benieuwd hoe gelovige theologen met een onderwerp als de Zondvloed omgaan.
Zij moeten de haken en ogen als geen ander kennen, maar in debatten op tv of interviews in Terdege of de krant, heb ik weinig interessants van hun zijde gehoord.

M.a.w.
Wat zijn de beste argumenten om een gebeurtenis als de Zondvloed historisch te onderbouwen?
Natuurkundig is het in elk geval niet aan te tonen. Tenminste, ik heb nog nooit een theorie gehoord waarvan ik onder de indruk was. Maar hoe onderbouwt de hedendaagse theoloog de Zondvloed in historische context?
-Friedrich Nietzsche-

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 01 aug 2009 23:02

Filosoof schreef:
ostrogoot schreef:Dan is het bericht op een gesloten forum Gedrag in de kerk zeker van je naam genoot

Je vindt het schijnbaar lastig om niet in argwaan en cynisme te vervallen.
Jammer is dat. Het ontmaskert je houding jegens andersdenkenden en het haalt je intellectuele drijfveren onderuit.

Maar goed, ik zal pareren, niet riposteren:
Op het grootste deel van de fora kan ik niet posten omdat ik niet voldoe aan de benodigde criteria die in de voorwaarden beschreven staan. Hoe het mogelijk is dat ik op 'Gedrag in de kerk' kan posten is mij dan ook een raadsel.

Leuk dat je aan schermen denkt bij de zondvloed. Denk maar niet dat het een fluke is. Jij probeert op jouw eigen wijze elke kleingelovige inbreng te ontzenuwen met jouw meningen als feiten. Enig respect voor refodenken mis ik nog steeds. De hele bijbel is geen geschiedenisboek maar staat vol met koning Arthur verhalen. De een nog mooier dan de ander. Jij probeert het geloof van forumleden neer te sabelen met feiten, historische bewijzen en archeologische bewijzen.
Het enige bewijs voor een hevige regenval(misschien een grote vloed) in het midden oosten die ik gezien heb op NGC is dat de kop van de sfinx veel te klein is en dat er sporen van verticale erosie zijn. De kop is later gerestaureerd en de sporen van erosie (hevige regenval op kalksteen) zijn nog zichtbaar. Hierop kan niet geconcludeerd worden dat er een zondvloed geweest moet zijn.
Nosce te ipsum

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 02 aug 2009 00:11

Genesis 7 vers 11 tot en met 8 vers 4. Over de stortregen wordt opgemerkt: „In het zeshonderdste jaar van Noachs leven [2370 v.G.T.], in de tweede maand, op de zeventiende dag van de maand, op deze dag werden alle bronnen van de grote waterdiepte opengebroken en werden de sluizen van de hemel geopend.” — Genesis 7:11.
Noach verdeelde het jaar in twaalf maanden van elk dertig dagen. In de oudheid begon de eerste maand omstreeks het midden van onze kalendermaand september. De wateren van de Vloed begonnen naar beneden te komen in „de tweede maand, op de zeventiende dag van de maand”, en dit bleef gedurende veertig dagen en veertig nachten in de maanden november en december 2370 v.G.T. doorgaan.

Bovendien wordt er over de Vloed gezegd: „De wateren behielden honderd vijftig dagen de overhand op de aarde. . . . Toen liepen de wateren terug van de aarde, geleidelijk teruglopend; en na verloop van honderd vijftig dagen ontbraken de wateren. En in de zevende maand, op de zeventiende dag van de maand, kwam de ark op de bergen van Ararat te rusten” (Genesis 7:24–8:4). De periode vanaf de tijd waarin de wateren de overhand hadden op aarde tot de tijd dat ze terugliepen, duurde dus 150 dagen, of vijf maanden, zodat de ark in maart 2369 v.G.T. op de bergen van Ararat kwam te rusten.

Nu Genesis 8:5-17. De toppen van de bergen verschenen bijna twee en een halve maand (73 dagen) later, „in de tiende maand [juni], op de eerste van de maand” (Genesis 8:5). Drie maanden (90 dagen) later — in Noachs „zeshonderd eerste jaar . . ., in de eerste maand, op de eerste dag van de maand”, of half september 2369 v.G.T. — verwijderde Noach de bedekking van de ark. Hij kon toen zien dat „de oppervlakte van de aardbodem was drooggevallen” (Genesis 8:13). Eén maand en 27 dagen (57 dagen) later, „in de tweede maand, op de zevenentwintigste dag van de maand [half november 2369 v.G.T.], was de aarde helemaal droog geworden”. Noach en zijn gezin gingen toen uit de ark en zetten voet op droge grond. Noach en de anderen hebben dus één maanjaar en tien dagen (370 dagen) in de ark doorgebracht. — Genesis 8:14.

De Hebreeuwse profeet Mozes, die Genesis kennelijk baseerde op verslagen die hij had ontvangen, presenteerde feiten, geen mythische allegorie. De Vloed heeft dan ook grote betekenis voor ons in deze tijd.

Jezus Christus had een voormenselijk bestaan (Spreuken 8:30, 31). Hij was ten tijde van de Vloed een geestelijk schepsel in de hemel. Als een ooggetuige geeft Jezus ons dan ook de belangrijkste schriftuurlijke bevestiging omtrent Noach en de Vloed. Jezus zei: „Net zoals de dagen van Noach waren, zo zal de tegenwoordigheid van de Zoon des mensen zijn. Want zoals zij in die dagen vóór de vloed waren, zij aten en zij dronken, mannen huwden en vrouwen werden ten huwelijk gegeven, tot op de dag waarop Noach de ark binnenging, en zij sloegen er geen acht op totdat de vloed kwam en hen allen wegvaagde, zo zal de tegenwoordigheid van de Zoon des mensen zijn.” — Mattheüs 24:37-39.

Zou Jezus mythen gebruiken om ons voor het naderende einde van dit samenstel van dingen te waarschuwen? Beslist niet! We zijn ervan overtuigd dat hij een waar gebeurd voorbeeld aanhaalde van de voltrekking van Gods oordeel aan de goddelozen. Ja, velen verloren het leven, maar we kunnen troost putten uit de wetenschap dat Noach en zijn gezin door de Vloed heen werden gered.

„De dagen van Noach” zijn van grote betekenis voor degenen die nu leven, tijdens „de tegenwoordigheid van de Zoon des mensen”, Jezus Christus. Bij het lezen van het gedetailleerde verslag van de wereldomvattende vloed zoals het in een door Noach bijgehouden bericht bewaard is gebleven, kunnen we er zeker van zijn dat het een authentiek historisch document is. En het door God geïnspireerde Genesisverslag van de Vloed heeft ons heel veel te zeggen. Net zoals Noach, zijn zoons en hun vrouwen geloof stelden in Gods middel tot overleving, kunnen wij nu onder Gods bescherming komen op basis van ons geloof in Jezus’ loskoopoffer (Mattheüs 20:28). Bovendien kunnen we de hoop hebben tot de overlevenden van het einde van dit goddeloze samenstel te behoren, net zoals Noach en zijn gezin volgens Noachs logboek de Vloed overleefden, waarin de verdorven wereld van die tijd ten onder ging.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 02 aug 2009 07:57

ostrogoot schreef:Jij probeert op jouw eigen wijze elke kleingelovige inbreng te ontzenuwen met jouw meningen als feiten. Enig respect voor refodenken mis ik nog steeds.

Als je je zo kinderachtig blijft gedragen, ga ik met jou niet meer in debat, ostrogoot. Je smijt bij elk bericht beschuldigingen en verdenkingen naar mijn hoofd, ziet overal een addertje onder het gras en denkt dat ik bij alles wat ik zeg bijbedoelingen heb.
Ik ben dat flauwe gedrag een beetje zat aan het worden. En daar zal ik ongetwijfeld niet de enige in zijn.
Bovendien, als je graag een oprecht christen wilt zijn, probeer dan eerst eens open te staan voor je medemens.

Jezus ging ook om met tollenaars en hoeren. Neem daar eens een voorbeeld aan. En dan ben ik nog niet eens een tollenaar of een hoer, maar gewoon een eenvoudige man die zijn geloof op een dag de rug heeft toegekeerd. Dat jij dat niet kunt hebben, betekent niet dat je mij constant het nadeel van de twijfel moet geven.
-Friedrich Nietzsche-

Terug naar “[Religie] - Open forum”