Marnix schreef:Dan zou ik nog maar eens opnieuw en dan met name het OT gaan lezen, want er is het een en ander aan je aandacht ontsnapt: precies datgene wat Endorcoven hier onder de aandacht brengt.
En dan raad ik aan meer over Jezus te lezen. Hij is de vervulling van de wet en de profeten. Waarom is het doden van dieren waar het OT zoveel over zegt, na zijn dood en opstanding opeens nergens meer terug te vinden? En hoe zou dat met de doodstraf van mensen zijn?
Dat wat de mens welgevallig is wordt in zich opgenomen; over de rest wordt heengelezen.
Dat is nogal kort door de bocht. Dat krijg je als je de lijn van de Bijbel, van OT naar Jezus en het NT niet in het oog houdt. Het hele OT wijst op Jezus. En wat zegt Jezus: Doodt uw vijanden? Nee, Heb uw vijanden lief. De Farizeeërs brengen een vrouw die overspel heeft gepleegd bij Jezus en zeggen: Meester, volgens de wet hoort deze vrouw gedood te worden. En wat is het antwoord van Jezus?
Mag ik eens teksten vanuit het NT zien, dat die teksten uit het OT nog steeds actueel zijn? Ik kan 100 teksten uit het OT noemen die niet meer actueel zijn. Alleen losse teksten zonder context / vervulling (Jezus!) noemen schiet niet op. Het hele OT wijst op Hem. Als we dat erkennen zijn we denk ik al een stap verder in deze discussie.
Beste Marnix,
Ik wil best erkennen dat het OT vol staat met verwijzingen naar Jezus, maar je kunt ook niet stellen dat dit het centrale thema in het gehele OT is, daar ben ik het gewoon niet mee eens.
Ik begrijp je punt hoor, en je hebt ook in zeker opzicht helemaal gelijk. Waar ik echter problemen mee heb is de tijd voor Jezus, de tijd waar God WEL mensen gebood te doden, te stenigen etc. Ook in die tijd bestond God, en ook in die tijd bestonden mensen zoals jij en ik.
Om een vergelijking te maken, en ik hoop dat niemand dit als godslaster beschouwt, maar als een leider van een volk het eerst nodig vindt om te straffen met de dood of mensen gebiedt te doden, en vervolgens bepaalt dat dit op moet houden. Wat dan? Is dat een goede leider zoals wij God kennen? Ik vind van niet.
En stel ik ga mee in jouw redenering, en stel dat veel teksten uit het OT niet meer geldig en actueel zijn, wat moet ik dan met het OT? Wellicht kan je het puur als leidraad en geschiedkundig document zien, maar dan dwaal je toch wel erg ver af van de leer zoals deze gepromoot wordt op deze website, of heb ik het dan mis?
Om het even heel cru te zeggen, kunnen we dan niet gewoon het hele OT naar de prullenbak verwijzen en ons puur richten op het NT? Want om het OT puur als referentie te zien voor het NT komt op mij heel vaag over.
Zoals iemand eerder al op je reageerde komt je antwoord, hoewel goed, wel over als dat van iemand die ziet wat hij wil zien, en niet ziet wat hij niet wilt zien.
Snap je een beetje hoe het op mij overkomt? Wellicht begrijp ik je verkeerd, als dat zo is mijn excuses.