drie-eenheidsleer. Geen waarheid!?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: drie-eenheidsleer. Geen waarheid!?

Berichtdoor Cicero » 14 jul 2009 10:22

Ik denk dat het het dichtste bij het NT staat als je zegt dat Jezus met Gods macht is bekleed:

Mc. 2:10 Ik zal u laten zien dat de Mensenzoon volmacht heeft om op aarde zonden te vergeven.’

Mc. 11:9 Gezegend hij die komt in de naam van de Heer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jul 2009 10:32

Krukje schreef:
mohamed schreef:Vergeet niet dat Jezus in gelijkenissen sprak, want als je dat vergeet bestaat de kans dat je Hem foutief interpreteert. Letterlijk gesproken is Christus God, daar bestaat geen twijfel over, zie deze verzen.

' En Zijn ogen waren als een vlam vuur, en op Zijn hoofd waren vele koninklijke hoeden; en Hij had een naam geschreven, die niemand wist, dan Hijzelf. En Hij was bekleed met een kleed, dat met bloed gekleurd was; en Zijn naam wordt genaamd het Woord Gods.' (Op 19,12-13)

'Wie is Deze, Die van Edom komt met besprenkelde klederen, van Bozra? Deze, Die versierd is in Zijn gewaad? Die voorttrekt in Zijn grote kracht? Ik ben het, Die in gerechtigheid spreek, Die machtig ben te verlossen. Waarom zijt Gij rood aan Uw gewaad, en Uw klederen als van een, die in de wijnpers treedt?' (Jes 63,1-2)

Ik zou jou ook kunnen vragen hoe de Zoon een naam kon schrijven die niemand wist dan Hijzelf? Als je zulke redeneringen op andere plaatsen hanteert zul je consequent moeten zijn en bekennen dat de Vader meer is dan de Zoon in de evangeliën en de Zoon meer dan de Vader in Johannes zijn openbaring. Ben je zo consequent of smijt je laatstgenoemde boek dan liever weg?

„Hij draagt een geschreven naam die niemand kent dan hijzelf” (Openbaring 19:12b). De bijbel duidt Gods Zoon al aan met namen als Jezus, Immanuël en Michaël. Maar deze ongenoemde „naam” schijnt betrekking te hebben op de positie en de voorrechten die Jezus gedurende de dag des Heren geniet. (Vergelijk Openbaring 2:17.) Jezus beschrijvend in de situatie waarin hij zich sedert 1914 bevindt, zegt Jesaja: „Zijn naam zal worden genoemd: Wonderbaar Raadgever, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst” (Jesaja 9:6). De apostel Paulus bracht Jezus’ naam in verband met Zijn zeer verheven dienstvoorrechten, toen hij schreef: „God [heeft Jezus] . . . tot een superieure positie verhoogd en hem goedgunstig de naam gegeven die boven elke andere naam is, zodat in de naam van Jezus elke knie zich zou buigen.” — Filippenzen 2:9, 10.
Jezus’ voorrechten zijn uniek. Afgezien van Jehovah zelf kan alleen Jezus volledig bevatten wat het betekent zulk een hoge positie te bekleden. (Vergelijk Matthéüs 11:27.) Daarom kan van al Gods schepselen alleen Jezus deze naam volledig naar waarde schatten. Niettemin laat Jezus zijn bruid in enkele van deze voorrechten delen. Daarom doet hij de volgende belofte: „Wie overwint . . . ik zal op hem schrijven . . . de nieuwe naam die ik draag.” — Openbaring 3:12.

Aan uw antwoord te oordelen is de doop slechts nog bijzaak, maar ik kon het niet helpen dat het volgende me opviel: het roodgemaakte bent u helemaal niet op ingegaan en rood is toch de kleur van je hart volgens Borsato? ;)

Hadden de Vader en de Zoon soms dezelfde kleermaker? Dat verneem ik graag van je!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jul 2009 10:40

Cicero schreef:Ik denk dat het het dichtste bij het NT staat als je zegt dat Jezus met Gods macht is bekleed:

Dat zal Krukje roerend met je eens zijn! :mrgreen:

Luck
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Luck » 14 jul 2009 11:02

Cicero schreef:Ik denk dat het het dichtste bij het NT staat als je zegt dat Jezus met Gods macht is bekleed:

Mc. 2:10 Ik zal u laten zien dat de Mensenzoon volmacht heeft om op aarde zonden te vergeven.’

Bij het eerste vers gaat het over de volmacht om zonden te vergeven, en het tweede heeft niks met 'almacht' te maken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jul 2009 11:09

Om de claims van Jezus te begrijpen moeten we niet Grieks - maar Joods denken. Jezus was een Jood en redeneerde als een Jood. Wanneer iemand probeert om de goddelijkheid van Jezus middels Griekse logica te verklaren is het einde zoek! Kijk maar eens hoe de Joden op het volgende reageerden.

Johannes 10
30 Ik en de Vader zijn één. 31 De Joden droegen weder stenen aan om Hem te stenigen. 32 Jezus antwoordde hun: Ik heb u vele goede werken doen zien vanwege mijn Vader; om welk van die werken wilt gij Mij stenigen? 33 De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt.

Zou Krukje de Joden hebben kunnen aantonen dat zij Jezus bijvoorbeeld verkeerd interpreteerden en geen reden hadden Hem te stenigen? Kan een JG een orthodoxe Jood van zijn ongelijk overtuigen en leren dat hij het NT niet hoeft te verwerpen?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 jul 2009 11:19

Luck schreef:

Bij het eerste vers gaat het over de volmacht om zonden te vergeven, en het tweede heeft niks met 'almacht' te maken.

In het joodse denken sluit Gods 'almacht' (een woord dat trouwens niet in de Bijbel voorkomt) een hele hemelse bureaucratie niet uit, maar juist in. Jezus heeft volgens het NT een hemelse identiteit en is met Gods macht bekleed. Is Jezus dan 'almachtig'? Dat lijkt me een onzinnige vraag, omdat in de Bijbel God ook niet 'almachtig' wordt genoemd.

@mohamed: Jezus zegt niet dat de Joden daar gelijk hebben. Hij antwoordt: "als mensen tot wie God spreekt goden genoemd worden, 36 hoe kunt u mij, door de Vader geheiligd en naar de wereld gezonden, dan beschuldigen van godslastering wanneer ik zeg dat ik Gods Zoon ben?"

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jul 2009 11:48

Cicero schreef:
Luck schreef:

In het joodse denken sluit Gods 'almacht' (een woord dat trouwens niet in de Bijbel voorkomt) een hele hemelse bureaucratie niet uit, maar juist in. Jezus heeft volgens het NT een hemelse identiteit en is met Gods macht bekleed. Is Jezus dan 'almachtig'? Dat lijkt me een onzinnige vraag, omdat in de Bijbel God ook niet 'almachtig' wordt genoemd.

In de grondtekst staat het Hebreeuwse woord Shadday wat prima overgezet kan worden naar:

1) almachtige, meest machtige.
a) Shaddai, de almacht (van God).

Bron.
@mohamed: Jezus zegt niet dat de Joden daar gelijk hebben. Hij antwoordt: "als mensen tot wie God spreekt goden genoemd worden, 36 hoe kunt u mij, door de Vader geheiligd en naar de wereld gezonden, dan beschuldigen van godslastering wanneer ik zeg dat ik Gods Zoon ben?"

Voor de Joden is het duidelijke taal, dat is alles wat ik zeg, nog even verder lezen we:

'Maar indien Ik ze doe, en zo gij Mij niet gelooft, zo gelooft de werken; opdat gij moogt bekennen en geloven, dat de Vader in Mij is, en Ik in Hem. Zij zochten dan weer Hem te grijpen, en Hij ontging uit hun hand.' (Johannes 10,38-39)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 jul 2009 17:12

Krukje schreef:1. wat heeft die scheiding met JG's te maken? dit is een nutteloze reden. Een pastoor in ons dorp had het de hele dag over de heilige geest, maar misbruikte wel kleine jongetjes. Een gereformeerd gezin dat naast ons hebben gewoond voor 8 jaar, werden de kinderen altijd geslagen... Deze feiten gebruik ik ook niet om aan te tonen dat het niets is? Ik kijk naar de religie, niet naar sommige mensen die erbij zitten!

2. Boeken die Jg's uitgeven hoef je Niet te kopen, alles is vrijwillig en er zal nooit gezegd worden dat je boeken moet kopen.

3. De heilige geest. JG's geloven er heilig in. Het is de geest van God die ons het inzicht geeft in de schrift en bepaalde dingen duidelijk maakt. We bezien het alleen niet als God, omdat er maar 1 ware God is! Dus ik zie niets kills hieraan.
1 Die vrouw is gescheiden omdat ze nare ervaringen heeft opgedaan bij de JG's.
Bij de JG's wordt, zo heb ik gelezen, soms een gepaalde mate van dwang uitgeoefend.
O.a. een bepaald aantal adressen bezoeken.
2 De boeken die ik gekocht heb waren een eigen keus. Namelijk om te onderzoeken hoe
de JG's zijn ontstaan.
3 De JG's zeggen te geloven in de Heilige Geest. Maar ze erkennen m.i. niet God zoals die is.
Want het geloof werkt door de liefde, en niet door dwang. Dat mis ik bij de JG's.

Verder, in protestantse kerken komen ook, helaas, allerlei (vreselijke) misstanden voor. Dat
ontken ik niet. Maar de vruchten, zoals die in de Bijbel genoemd worden, zijn er ook. En dat
heb ik nog nooit gezien bij een JG. De liefde, de warme genegenheid, dat ontbreekt.
Zie 2 Kor. 3 : 5,6.

Ontstaan van de Jehova's Getuigen.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 14 jul 2009 17:51

Laten we het in deze discussie houden bij het wel en niet waar zijn van de drie-eenheids leer.
De discussie over de JG kan in een ander topic gevoerd worden >> viewtopic.php?f=33&t=13898&hilit=jehova.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 14 jul 2009 18:33

Rolf schreef:
Krukje schreef:1. wat heeft die scheiding met JG's te maken? dit is een nutteloze reden. Een pastoor in ons dorp had het de hele dag over de heilige geest, maar misbruikte wel kleine jongetjes. Een gereformeerd gezin dat naast ons hebben gewoond voor 8 jaar, werden de kinderen altijd geslagen... Deze feiten gebruik ik ook niet om aan te tonen dat het niets is? Ik kijk naar de religie, niet naar sommige mensen die erbij zitten!

2. Boeken die Jg's uitgeven hoef je Niet te kopen, alles is vrijwillig en er zal nooit gezegd worden dat je boeken moet kopen.

3. De heilige geest. JG's geloven er heilig in. Het is de geest van God die ons het inzicht geeft in de schrift en bepaalde dingen duidelijk maakt. We bezien het alleen niet als God, omdat er maar 1 ware God is! Dus ik zie niets kills hieraan.
1 Die vrouw is gescheiden omdat ze nare ervaringen heeft opgedaan bij de JG's.
Bij de JG's wordt, zo heb ik gelezen, soms een gepaalde mate van dwang uitgeoefend.
O.a. een bepaald aantal adressen bezoeken.
2 De boeken die ik gekocht heb waren een eigen keus. Namelijk om te onderzoeken hoe
de JG's zijn ontstaan.
3 De JG's zeggen te geloven in de Heilige Geest. Maar ze erkennen m.i. niet God zoals die is.
Want het geloof werkt door de liefde, en niet door dwang. Dat mis ik bij de JG's.

Verder, in protestantse kerken komen ook, helaas, allerlei (vreselijke) misstanden voor. Dat
ontken ik niet. Maar de vruchten, zoals die in de Bijbel genoemd worden, zijn er ook. En dat
heb ik nog nooit gezien bij een JG. De liefde, de warme genegenheid, dat ontbreekt.
Zie 2 Kor. 3 : 5,6.

Ontstaan van de Jehova's Getuigen.

Heel vreemd. Dit kan echt niet waar zijn. Er zijn geen regels voor uren. Ik maak geen uren per maand, waarom? omdat ik gewoon niet kan. Ik geef goede lezingen en help mijn broeders en zusters. Dat is ook belangrijk en dat zien ze ook! Er is echt geen lijst ofzo met namen die wordt gecontrolleerd.
De Heilige geest is juist een heel belangrijk deel van ons geloof. We dopen in de naam van de Heilige geest, prediken in de naam van de heilige geest. Het is alleen niet God, het is de werkzame kracht van God!

Daarbij zijn de vruchten van de geest juist enorm aanwezig in de koninkrijkszalen. Liefde wordt juist heel erg gepromoot. Als broeders of zusters het moeilijk hebben, hoe dan ook, financieel of geestelijk, er wordt altijd veel hulp aan gegeven. Natuurlijk verschilt dat ook per gemeente. Maar wanneer je naar een ander land gaat, Maakt niet uit welk land, IEDER land in de wereld, en je komt bij Jehovahs getuigen, kun je meteen eten, overnachten enz enz, ze staan meteen voor je klaar.
Het is makkelijk te zeggen dat het ontbreekt als je (waarschijnlijk alleen maar oppervlakkig) onderzoek hebt gedaan.

Ik heb heel grondig onderzoek gedaan, en daardoor kwam ik juist bij de JGs terecht. Omdat zij Alles kunnen uitleggen, zelfs de openbaringen.
Wullimpie schreef:Laten we het in deze discussie houden bij het wel en niet waar zijn van de drie-eenheids leer.
De discussie over de JG kan in een ander topic gevoerd worden >> viewtopic.php?f=33&t=13898&hilit=jehova.

Sorry dit moest er even uit.
Nu weer ontopic.
Laatst gewijzigd door Krukje op 14 jul 2009 20:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 jul 2009 19:40

@Krukje
Een reactie staat in het topic "Er staat een Jehova Getuige aan de deur."

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 14 jul 2009 19:55

Rolf schreef:@Krukje
Een reactie staat in het topic "Er staat een Jehova Getuige aan de deur."

Ik kan niet reageren in die sector van het forum...
Het is wel heel erg kort door de bocht te zeggen dat liefde ontbreekt. imo hebben zij juist bijzonder veel liefde, het prediken is al een daad van liefde en opofferingsgezindheid! Ze doen het omdat God het wil. Daarbij is het altijd een warm liefdevol nest in de koninkijkzaal.

Rolf mode aan:
De kerk is een sinistere plek vol met ouwe mannen die saaie lezingen houden. Hebben geen liefde voor God, alleen voor aanzien.

Dit is toch zeker niet reëel? Ik heb zoveel verhalen gehoord over allerlei geloven, maar er zijn altijd een aantal rotte appels aan een boom, maar je keurt de appelboom toch niet af omdat er een rotte vrucht aan zat, zonder de boom beter en objectief te bekijken?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 jul 2009 20:26

Voorlopig hier een reactie.
Ik wil het aan de moderators overlaten wat te doen nu. Of dit topic
wat 'breder' maken, of een nieuw topic over JG's openen in het Open Forum.

Jouw reactie heb ik begrip voor. IJver en nauwgezetheid wil ik de JG's ook niet ontzeggen.
Wat wel is waar te nemen bij de JG's:
- IJver om de Bijbel te bestuderen
- Dat nauwgezet toepassen
- IJver om van deur tot deur te gaan

Maar toch, dan kom je bij het begrip liefde. Misschien kan een voorbeeld verduidelijken.
Bij een relatie tussen een jongen en een meisje, moet er als 't ware een vonkje
ontspringen van binnen. Nu kunnen karakters heel verschillend zijn, de één rustig,
de ander druk, de één stil, de ander alpratend, enz. En een bepaalde genegenheid
kan zich ook heel verschillend uiten. Maar toch, er moet een klein vlammetje van
binnen branden. Dat is toch de basis, de kracht die doet gaan?

Zo is het ook met geloof. Als het alleen in het verstand zit, wat ook nodig is,
is het dan wel echt geloof en hoop en liefde?
Er moet een klein vuurtje van binnen zijn, die stuurt. Waardoor er getrokken wordt
naar 'Iets', namelijk God. Want Hij is de bron.
Die Goede Bron is in de gevestigde kerken te vinden. Daar ben ik van overtuigd.
Daarvoor is het niet nodig alles te kunnen begrijpen en uitleggen. Zie ook 1 Kor. 12 : 4.
En, de gaven van de Geest, zoals aangehaald in deze post (2e alinea, 3e regel) zijn
er te vinden.

Dat is mijn verhaal. Misschien dat iemand anders het beter kan verwoorden.

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 14 jul 2009 20:52

Rolf schreef:Voorlopig hier een reactie.
Ik wil het aan de moderators overlaten wat te doen nu. Of dit topic
wat 'breder' maken, of een nieuw topic over JG's openen in het Open Forum.

Jouw reactie heb ik begrip voor. IJver en nauwgezetheid wil ik de JG's ook niet ontzeggen.
Wat wel is waar te nemen bij de JG's:
- IJver om de Bijbel te bestuderen
- Dat nauwgezet toepassen
- IJver om van deur tot deur te gaan

Maar toch, dan kom je bij het begrip liefde. Misschien kan een voorbeeld verduidelijken.
Bij een relatie tussen een jongen en een meisje, moet er als 't ware een vonkje
ontspringen van binnen. Nu kunnen karakters heel verschillend zijn, de één rustig,
de ander druk, de één stil, de ander alpratend, enz. En een bepaalde genegenheid
kan zich ook heel verschillend uiten. Maar toch, er moet een klein vlammetje van
binnen branden. Dat is toch de basis, de kracht die doet gaan?

Zo is het ook met geloof. Als het alleen in het verstand zit, wat ook nodig is,
is het dan wel echt geloof en hoop en liefde?
Er moet een klein vuurtje van binnen zijn, die stuurt. Waardoor er getrokken wordt
naar 'Iets', namelijk God. Want Hij is de bron.
Die Goede Bron is in de gevestigde kerken te vinden. Daar ben ik van overtuigd.
Daarvoor is het niet nodig alles te kunnen begrijpen en uitleggen. Zie ook 1 Kor. 12 : 4.
En, de gaven van de Geest, zoals aangehaald in deze post (2e alinea, 3e regel) zijn
er te vinden.

Dat is mijn verhaal. Misschien dat iemand anders het beter kan verwoorden.

Ik ben het niet met je eens.
De meeste JG's zullen gewoon sterven voor hun geloof als dat moet, er zit een hele hoop liefde in ons hart! echt waar. Ik zou sowieso niet weten waar ik anders voor moet leven. We willen gewoon ons leven voor God geven. Het wordt ook juist aangemoedigd om liefdevol te zijn, daar doen we ook ons best voor om liefdevol naar elkaar toe te zijn, dat we het voor God hebben, dat is duidelijk, dat heb jij ook en de meeste gebruikers op dit forum ook. Maar het voelen van de Liefde en de broederlijke band, die heb ik echt nergens anders gezien dan in JGs organisatie.
We waren vorig jaar naar Japan gegaan. Daar een gemeente bezocht, meteen werden we door de hele gemeente welkom geheten en werden we door 4 gezinnen uitgenodigd te blijven eten. 2 jaar geleden zelfde verhaal in Suriname, 4 jaar geleden in Australie.
Die liefde is er echt wel, ook al komt het er vaak niet oppervlakkig uit bij Nederlanders, omdat ze vaak zo nuchter zijn, maar ze hebben echt liefde voor elkaar, en helpen elkaar wanneer het maar kan.
Maar het is moeilijk uit te leggen, je moet het gewoon zelf voelen.

Krukje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krukje » 14 jul 2009 20:53

mohamed schreef:
Krukje schreef:
mohamed schreef:Vergeet niet dat Jezus in gelijkenissen sprak, want als je dat vergeet bestaat de kans dat je Hem foutief interpreteert. Letterlijk gesproken is Christus God, daar bestaat geen twijfel over, zie deze verzen.

' En Zijn ogen waren als een vlam vuur, en op Zijn hoofd waren vele koninklijke hoeden; en Hij had een naam geschreven, die niemand wist, dan Hijzelf. En Hij was bekleed met een kleed, dat met bloed gekleurd was; en Zijn naam wordt genaamd het Woord Gods.' (Op 19,12-13)

'Wie is Deze, Die van Edom komt met besprenkelde klederen, van Bozra? Deze, Die versierd is in Zijn gewaad? Die voorttrekt in Zijn grote kracht? Ik ben het, Die in gerechtigheid spreek, Die machtig ben te verlossen. Waarom zijt Gij rood aan Uw gewaad, en Uw klederen als van een, die in de wijnpers treedt?' (Jes 63,1-2)

Ik zou jou ook kunnen vragen hoe de Zoon een naam kon schrijven die niemand wist dan Hijzelf? Als je zulke redeneringen op andere plaatsen hanteert zul je consequent moeten zijn en bekennen dat de Vader meer is dan de Zoon in de evangeliën en de Zoon meer dan de Vader in Johannes zijn openbaring. Ben je zo consequent of smijt je laatstgenoemde boek dan liever weg?

„Hij draagt een geschreven naam die niemand kent dan hijzelf” (Openbaring 19:12b). De bijbel duidt Gods Zoon al aan met namen als Jezus, Immanuël en Michaël. Maar deze ongenoemde „naam” schijnt betrekking te hebben op de positie en de voorrechten die Jezus gedurende de dag des Heren geniet. (Vergelijk Openbaring 2:17.) Jezus beschrijvend in de situatie waarin hij zich sedert 1914 bevindt, zegt Jesaja: „Zijn naam zal worden genoemd: Wonderbaar Raadgever, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst” (Jesaja 9:6). De apostel Paulus bracht Jezus’ naam in verband met Zijn zeer verheven dienstvoorrechten, toen hij schreef: „God [heeft Jezus] . . . tot een superieure positie verhoogd en hem goedgunstig de naam gegeven die boven elke andere naam is, zodat in de naam van Jezus elke knie zich zou buigen.” — Filippenzen 2:9, 10.
Jezus’ voorrechten zijn uniek. Afgezien van Jehovah zelf kan alleen Jezus volledig bevatten wat het betekent zulk een hoge positie te bekleden. (Vergelijk Matthéüs 11:27.) Daarom kan van al Gods schepselen alleen Jezus deze naam volledig naar waarde schatten. Niettemin laat Jezus zijn bruid in enkele van deze voorrechten delen. Daarom doet hij de volgende belofte: „Wie overwint . . . ik zal op hem schrijven . . . de nieuwe naam die ik draag.” — Openbaring 3:12.

Aan uw antwoord te oordelen is de doop slechts nog bijzaak, maar ik kon het niet helpen dat het volgende me opviel: het roodgemaakte bent u helemaal niet op ingegaan en rood is toch de kleur van je hart volgens Borsato? ;)

Hadden de Vader en de Zoon soms dezelfde kleermaker? Dat verneem ik graag van je!

Johannes verklaart: „Het Woord nu is vlees geworden en heeft onder ons verblijf gehouden [als de Heer Jezus Christus], en wij hebben zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid zoals die van een eniggeboren zoon van een vader” (Jo 1:14). Door vlees te worden, werd het Woord zichtbaar, hoorbaar en tastbaar voor ooggetuigen op aarde. Op deze wijze konden mensen van vlees en bloed rechtstreeks contact en omgang hebben met „het woord des levens”, dat, zoals Johannes zegt, „van het begin af was, wat wij hebben gehoord, wat wij met onze ogen hebben gezien, wat wij aandachtig hebben aanschouwd en onze handen hebben betast”. — 1Jo 1:1-3.
De verheerlijkte Heer Jezus Christus blijft de titel „het Woord” dragen, zoals in Openbaring 19:11-16 te kennen wordt gegeven. Daar zegt Johannes dat hij in een hemels visioen een wit paard zag, met een berijder die „Getrouw en Waarachtig” alsook „Het Woord van God” werd genoemd, en „op zijn bovenkleed, ja, op zijn dij, draagt hij een naam geschreven: Koning der koningen en Heer der heren”.

Waarom Gods Zoon „het Woord” wordt genoemd. Een titel beschrijft vaak de functie of de taak van de drager van die titel. Zo was het met de titel Kal-Hatzé, die aan een Abessijnse functionaris werd gegeven en „de stem of het woord van de koning” betekent. James Bruce beschrijft, naar aanleiding van de reizen die hij van 1768–1773 maakte, de taken van de Kal-Hatzé als volgt: Hij stond voor een met een gordijn afgesloten raam, waardoorheen de koning, van buiten onzichtbaar, tot deze functionaris sprak. Deze bracht dan de boodschap aan de desbetreffende personen of groep over. Zo diende de Kal-Hatzé als het woord of de stem van de Abessijnse koning. — Travels to Discover the Source of the Nile, Londen, 1790, Deel III, blz. 265; Deel IV, blz. 76.
Bedenk ook dat God Aäron aanstelde als het woord of de „mond” van Mozes, toen hij zei: „Hij moet voor u tot het volk spreken; en het moet geschieden dat hij u tot een mond zal dienen, en gij zult hem tot God dienen.” — Ex 4:16.
Ongetwijfeld diende Gods eerstgeboren Zoon op overeenkomstige wijze als de Mond of Woordvoerder van zijn Vader, de grote Koning der Eeuwigheid. Hij was Gods Woord, zijn communicatiemiddel om inlichtingen en instructies aan de andere geestelijke zonen alsook aan de menselijke zonen van de Schepper over te brengen. Er kan redelijkerwijs worden aangenomen dat God — voordat Jezus naar de aarde kwam — zich bij vele gelegenheden wanneer Hij communicatie met mensen onderhield, van het Woord als zijn hemelse woordvoerder bediende (Ge 16:7-11; 22:11; 31:11; Ex 3:2-5; Re 2:1-4; 6:11, 12; 13:3). Aangezien de engel die de Israëlieten door de wildernis leidde, ’Jehovah’s naam in zich’ had, kan hij Gods Zoon, het Woord, zijn geweest. — Ex 23:20-23; zie JEZUS CHRISTUS (Voormenselijk bestaan).
Om aan te tonen dat hij tijdens zijn aardse bediening ook als de Woordvoerder of het Woord van zijn Vader bleef dienen, zei Jezus tot zijn toehoorders: „Ik heb niet uit mijzelf gesproken, maar de Vader, die mij heeft gezonden, heeft mij zelf een gebod gegeven met betrekking tot wat ik zeggen en wat ik spreken moet. . . . De dingen die ik daarom spreek, spreek ik zoals de Vader ze mij heeft gezegd.” — Jo 12:49, 50; 14:10; 7:16, 17.

Geef jij eens antwoord op deze vragen:

Wel, in Jesaja 9:6 [5] wordt Jezus Christus beschreven als „Sterke God”, maar alleen zijn Vader wordt in de bijbel de Almachtige God genoemd.
En in Johannes 17:3 spreekt Jezus over zijn Vader als „de enige ware God”. Jezus is dus hoogstens een weerspiegeling van de ware God.
Toen Jezus onderwees, zei hij dat het hier opgetekende gebod het grootste was . . . (Mark. 12:28-30).
Jezus heeft nooit beweerd aan God gelijk te zijn. Hij zei . . . (Joh. 14:28).
De apostel Petrus zei over Christus. . . (Matth. 16:16).
Ben je het woord „Drieëenheid” ooit in de bijbel tegengekomen?
Heb je je ooit afgevraagd of Jezus zelf iemand als God aanbidt? (Joh. 20:17)

Terug naar “[Religie] - Open forum”