Ik denk dat het het dichtste bij het NT staat als je zegt dat Jezus met Gods macht is bekleed:
Mc. 2:10 Ik zal u laten zien dat de Mensenzoon volmacht heeft om op aarde zonden te vergeven.’
Mc. 11:9 Gezegend hij die komt in de naam van de Heer.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Krukje schreef:mohamed schreef:Vergeet niet dat Jezus in gelijkenissen sprak, want als je dat vergeet bestaat de kans dat je Hem foutief interpreteert. Letterlijk gesproken is Christus God, daar bestaat geen twijfel over, zie deze verzen.
' En Zijn ogen waren als een vlam vuur, en op Zijn hoofd waren vele koninklijke hoeden; en Hij had een naam geschreven, die niemand wist, dan Hijzelf. En Hij was bekleed met een kleed, dat met bloed gekleurd was; en Zijn naam wordt genaamd het Woord Gods.' (Op 19,12-13)
'Wie is Deze, Die van Edom komt met besprenkelde klederen, van Bozra? Deze, Die versierd is in Zijn gewaad? Die voorttrekt in Zijn grote kracht? Ik ben het, Die in gerechtigheid spreek, Die machtig ben te verlossen. Waarom zijt Gij rood aan Uw gewaad, en Uw klederen als van een, die in de wijnpers treedt?' (Jes 63,1-2)
Ik zou jou ook kunnen vragen hoe de Zoon een naam kon schrijven die niemand wist dan Hijzelf? Als je zulke redeneringen op andere plaatsen hanteert zul je consequent moeten zijn en bekennen dat de Vader meer is dan de Zoon in de evangeliën en de Zoon meer dan de Vader in Johannes zijn openbaring. Ben je zo consequent of smijt je laatstgenoemde boek dan liever weg?
„Hij draagt een geschreven naam die niemand kent dan hijzelf” (Openbaring 19:12b). De bijbel duidt Gods Zoon al aan met namen als Jezus, Immanuël en Michaël. Maar deze ongenoemde „naam” schijnt betrekking te hebben op de positie en de voorrechten die Jezus gedurende de dag des Heren geniet. (Vergelijk Openbaring 2:17.) Jezus beschrijvend in de situatie waarin hij zich sedert 1914 bevindt, zegt Jesaja: „Zijn naam zal worden genoemd: Wonderbaar Raadgever, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst” (Jesaja 9:6). De apostel Paulus bracht Jezus’ naam in verband met Zijn zeer verheven dienstvoorrechten, toen hij schreef: „God [heeft Jezus] . . . tot een superieure positie verhoogd en hem goedgunstig de naam gegeven die boven elke andere naam is, zodat in de naam van Jezus elke knie zich zou buigen.” — Filippenzen 2:9, 10.
Jezus’ voorrechten zijn uniek. Afgezien van Jehovah zelf kan alleen Jezus volledig bevatten wat het betekent zulk een hoge positie te bekleden. (Vergelijk Matthéüs 11:27.) Daarom kan van al Gods schepselen alleen Jezus deze naam volledig naar waarde schatten. Niettemin laat Jezus zijn bruid in enkele van deze voorrechten delen. Daarom doet hij de volgende belofte: „Wie overwint . . . ik zal op hem schrijven . . . de nieuwe naam die ik draag.” — Openbaring 3:12.
Cicero schreef:Ik denk dat het het dichtste bij het NT staat als je zegt dat Jezus met Gods macht is bekleed:
Cicero schreef:Ik denk dat het het dichtste bij het NT staat als je zegt dat Jezus met Gods macht is bekleed:
Mc. 2:10 Ik zal u laten zien dat de Mensenzoon volmacht heeft om op aarde zonden te vergeven.’
Luck schreef:Cicero schreef:Ik denk dat het het dichtste bij het NT staat als je zegt dat Jezus met Gods macht is bekleed:
Bij het eerste vers gaat het over de volmacht om zonden te vergeven, en het tweede heeft niks met 'almacht' te maken.
Cicero schreef:Luck schreef:Cicero schreef:Ik denk dat het het dichtste bij het NT staat als je zegt dat Jezus met Gods macht is bekleed:
Bij het eerste vers gaat het over de volmacht om zonden te vergeven, en het tweede heeft niks met 'almacht' te maken.
In het joodse denken sluit Gods 'almacht' (een woord dat trouwens niet in de Bijbel voorkomt) een hele hemelse bureaucratie niet uit, maar juist in. Jezus heeft volgens het NT een hemelse identiteit en is met Gods macht bekleed. Is Jezus dan 'almachtig'? Dat lijkt me een onzinnige vraag, omdat in de Bijbel God ook niet 'almachtig' wordt genoemd.
@mohamed: Jezus zegt niet dat de Joden daar gelijk hebben. Hij antwoordt: "als mensen tot wie God spreekt goden genoemd worden, 36 hoe kunt u mij, door de Vader geheiligd en naar de wereld gezonden, dan beschuldigen van godslastering wanneer ik zeg dat ik Gods Zoon ben?"
1 Die vrouw is gescheiden omdat ze nare ervaringen heeft opgedaan bij de JG's.Krukje schreef:1. wat heeft die scheiding met JG's te maken? dit is een nutteloze reden. Een pastoor in ons dorp had het de hele dag over de heilige geest, maar misbruikte wel kleine jongetjes. Een gereformeerd gezin dat naast ons hebben gewoond voor 8 jaar, werden de kinderen altijd geslagen... Deze feiten gebruik ik ook niet om aan te tonen dat het niets is? Ik kijk naar de religie, niet naar sommige mensen die erbij zitten!
2. Boeken die Jg's uitgeven hoef je Niet te kopen, alles is vrijwillig en er zal nooit gezegd worden dat je boeken moet kopen.
3. De heilige geest. JG's geloven er heilig in. Het is de geest van God die ons het inzicht geeft in de schrift en bepaalde dingen duidelijk maakt. We bezien het alleen niet als God, omdat er maar 1 ware God is! Dus ik zie niets kills hieraan.
Rolf schreef:1 Die vrouw is gescheiden omdat ze nare ervaringen heeft opgedaan bij de JG's.Krukje schreef:1. wat heeft die scheiding met JG's te maken? dit is een nutteloze reden. Een pastoor in ons dorp had het de hele dag over de heilige geest, maar misbruikte wel kleine jongetjes. Een gereformeerd gezin dat naast ons hebben gewoond voor 8 jaar, werden de kinderen altijd geslagen... Deze feiten gebruik ik ook niet om aan te tonen dat het niets is? Ik kijk naar de religie, niet naar sommige mensen die erbij zitten!
2. Boeken die Jg's uitgeven hoef je Niet te kopen, alles is vrijwillig en er zal nooit gezegd worden dat je boeken moet kopen.
3. De heilige geest. JG's geloven er heilig in. Het is de geest van God die ons het inzicht geeft in de schrift en bepaalde dingen duidelijk maakt. We bezien het alleen niet als God, omdat er maar 1 ware God is! Dus ik zie niets kills hieraan.
Bij de JG's wordt, zo heb ik gelezen, soms een gepaalde mate van dwang uitgeoefend.
O.a. een bepaald aantal adressen bezoeken.
2 De boeken die ik gekocht heb waren een eigen keus. Namelijk om te onderzoeken hoe
de JG's zijn ontstaan.
3 De JG's zeggen te geloven in de Heilige Geest. Maar ze erkennen m.i. niet God zoals die is.
Want het geloof werkt door de liefde, en niet door dwang. Dat mis ik bij de JG's.
Verder, in protestantse kerken komen ook, helaas, allerlei (vreselijke) misstanden voor. Dat
ontken ik niet. Maar de vruchten, zoals die in de Bijbel genoemd worden, zijn er ook. En dat
heb ik nog nooit gezien bij een JG. De liefde, de warme genegenheid, dat ontbreekt.
Zie 2 Kor. 3 : 5,6.
Ontstaan van de Jehova's Getuigen.
Wullimpie schreef:Laten we het in deze discussie houden bij het wel en niet waar zijn van de drie-eenheids leer.
De discussie over de JG kan in een ander topic gevoerd worden >> viewtopic.php?f=33&t=13898&hilit=jehova.
Rolf schreef:@Krukje
Een reactie staat in het topic "Er staat een Jehova Getuige aan de deur."
Rolf schreef:Voorlopig hier een reactie.
Ik wil het aan de moderators overlaten wat te doen nu. Of dit topic
wat 'breder' maken, of een nieuw topic over JG's openen in het Open Forum.
Jouw reactie heb ik begrip voor. IJver en nauwgezetheid wil ik de JG's ook niet ontzeggen.
Wat wel is waar te nemen bij de JG's:
- IJver om de Bijbel te bestuderen
- Dat nauwgezet toepassen
- IJver om van deur tot deur te gaan
Maar toch, dan kom je bij het begrip liefde. Misschien kan een voorbeeld verduidelijken.
Bij een relatie tussen een jongen en een meisje, moet er als 't ware een vonkje
ontspringen van binnen. Nu kunnen karakters heel verschillend zijn, de één rustig,
de ander druk, de één stil, de ander alpratend, enz. En een bepaalde genegenheid
kan zich ook heel verschillend uiten. Maar toch, er moet een klein vlammetje van
binnen branden. Dat is toch de basis, de kracht die doet gaan?
Zo is het ook met geloof. Als het alleen in het verstand zit, wat ook nodig is,
is het dan wel echt geloof en hoop en liefde?
Er moet een klein vuurtje van binnen zijn, die stuurt. Waardoor er getrokken wordt
naar 'Iets', namelijk God. Want Hij is de bron.
Die Goede Bron is in de gevestigde kerken te vinden. Daar ben ik van overtuigd.
Daarvoor is het niet nodig alles te kunnen begrijpen en uitleggen. Zie ook 1 Kor. 12 : 4.
En, de gaven van de Geest, zoals aangehaald in deze post (2e alinea, 3e regel) zijn
er te vinden.
Dat is mijn verhaal. Misschien dat iemand anders het beter kan verwoorden.
mohamed schreef:Krukje schreef:mohamed schreef:Vergeet niet dat Jezus in gelijkenissen sprak, want als je dat vergeet bestaat de kans dat je Hem foutief interpreteert. Letterlijk gesproken is Christus God, daar bestaat geen twijfel over, zie deze verzen.
' En Zijn ogen waren als een vlam vuur, en op Zijn hoofd waren vele koninklijke hoeden; en Hij had een naam geschreven, die niemand wist, dan Hijzelf. En Hij was bekleed met een kleed, dat met bloed gekleurd was; en Zijn naam wordt genaamd het Woord Gods.' (Op 19,12-13)
'Wie is Deze, Die van Edom komt met besprenkelde klederen, van Bozra? Deze, Die versierd is in Zijn gewaad? Die voorttrekt in Zijn grote kracht? Ik ben het, Die in gerechtigheid spreek, Die machtig ben te verlossen. Waarom zijt Gij rood aan Uw gewaad, en Uw klederen als van een, die in de wijnpers treedt?' (Jes 63,1-2)
Ik zou jou ook kunnen vragen hoe de Zoon een naam kon schrijven die niemand wist dan Hijzelf? Als je zulke redeneringen op andere plaatsen hanteert zul je consequent moeten zijn en bekennen dat de Vader meer is dan de Zoon in de evangeliën en de Zoon meer dan de Vader in Johannes zijn openbaring. Ben je zo consequent of smijt je laatstgenoemde boek dan liever weg?
„Hij draagt een geschreven naam die niemand kent dan hijzelf” (Openbaring 19:12b). De bijbel duidt Gods Zoon al aan met namen als Jezus, Immanuël en Michaël. Maar deze ongenoemde „naam” schijnt betrekking te hebben op de positie en de voorrechten die Jezus gedurende de dag des Heren geniet. (Vergelijk Openbaring 2:17.) Jezus beschrijvend in de situatie waarin hij zich sedert 1914 bevindt, zegt Jesaja: „Zijn naam zal worden genoemd: Wonderbaar Raadgever, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst” (Jesaja 9:6). De apostel Paulus bracht Jezus’ naam in verband met Zijn zeer verheven dienstvoorrechten, toen hij schreef: „God [heeft Jezus] . . . tot een superieure positie verhoogd en hem goedgunstig de naam gegeven die boven elke andere naam is, zodat in de naam van Jezus elke knie zich zou buigen.” — Filippenzen 2:9, 10.
Jezus’ voorrechten zijn uniek. Afgezien van Jehovah zelf kan alleen Jezus volledig bevatten wat het betekent zulk een hoge positie te bekleden. (Vergelijk Matthéüs 11:27.) Daarom kan van al Gods schepselen alleen Jezus deze naam volledig naar waarde schatten. Niettemin laat Jezus zijn bruid in enkele van deze voorrechten delen. Daarom doet hij de volgende belofte: „Wie overwint . . . ik zal op hem schrijven . . . de nieuwe naam die ik draag.” — Openbaring 3:12.
Aan uw antwoord te oordelen is de doop slechts nog bijzaak, maar ik kon het niet helpen dat het volgende me opviel: het roodgemaakte bent u helemaal niet op ingegaan en rood is toch de kleur van je hart volgens Borsato?
Hadden de Vader en de Zoon soms dezelfde kleermaker? Dat verneem ik graag van je!
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten