mohamed schreef:De brieven van Paulus lezende krijg ik niet de indruk dat hij zich druk maakte over de historische betekenis van het OT wanneer hij daar uit citeerde, terwijl jij (en velen met jou) dat zo belangrijk lijkt te achten dat je weinig oog hebt voor de symbolische betekenis. Hoe dan ook, jij hebt jouw overtuiging en die mag je hebben net als ik de mijne heb en mag hebben. Echter, als jij het arbitrair vindt (= afbrekende kritiek) dat ik een topic open waarin ik de symbolische betekenis van het OT bespreek, waarom zou je je dan verlagen tot mijn niveau?
We begrijpen elkaar niet volgens mij en praten langs elkaar heen. Zo lijkt het mij, althans.
Jij lijkt je vooral te ergeren aan wat ik zeg en gaat niet in op mijn uitnodiging om je zicht te verduidelijken en te vertellen hoe je iets opvat.
Ik vind het niet arbitrair dat je dit topic geopend heb maar ik vind dat vele van de namen (of verwijzingen zoals ik het eerder zou noemen) in je lijst een toelichting zouden nodig hebben waarom je ze als passend in je lijst zet. Ik had gedacht dat doorpraten over sommige namen -- het waarom ze passen in de lijst -- verdiepend kon zijn en ik probeerde een algemene aanzet te geven. Maar jij ziet het als boze kritiek en niet als een opening tot gesprek. Het woord "arbitrair" noemde ik dan in dat kader omdat je erover van gedachten kunt wisselen waarom iets past in je lijst. Daar kan men verschillend over denken en daarover van gedachten wisselen. Dat bedoelde ik met het woord arbitrair, maar misschien is dat niet helemaal het juiste woord en doet het daardoor verkeerde bedoelingen vermoeden. Ik zal de betekenis en het gebruik van het woord nog eens opzoeken, maar ik bedoelde niet iets af te breken maar dacht dat er een discussie kwam waarom iets als verwijzing kan worden gezien -- over achtergronden van zienswijzen en een onderbouwing. Vermoedelijk is dat echter helemaal niet jou opzet en wil je geen discussie waarom wat wel en waarom wat niet in je lijst past. Je lijst past bij een bepaalde manier van lezen en opvatten van de Bijbel en daarover wil je kennelijk niet verder gaan praten.
Oké, geen probleem. Je hoeft uiteraard geen discussie met mij of anderen te voeren die je niet bedoelt te gaan houden in dit topic.
Toch even: "ik hoef me niet te verlagen tot een bepaald niveau..." (???) Sorry, ik begrijp niet wat je met de opmerking bedoelt. Ik vind het niet arbitrair als je een topic opent waarin je de symbolisch betekenis van het OT wilt bespreken maar als ik naar de onderbouwing informeer zie je het als afbrekende kritiek. Dit is allemaal erg verwarrend. Laat ik me verder niet in dit topic verdiepen -- dit werkt niet.
Ik bied hierbij mijn excuses aan. Je bedoeling met dit topic is me onvoldoende duidelijk; daardoor verstoor ik kennelijk wat je je had voorgesteld.
Overigens denk ik juist wél dat het belang veelal in symbolische betekenissen te vinden is. Maar daar ga ik nu niet over uitweiden; ik wil niet off-topic je bedoeling doorkruisen.
Succes met je lijst. Wellicht weten anderen ervoor nog wat aan te dragen!