TabulaRasa schreef:Ten eerste, waarom dragen jullie een kruis aan jullie nek alsof jullie het vereren? Dit was het moordwapen van Jezus.
Sommige christenen dragen een kruisje om de hals, niet alle. Als we een kruisje dragen, vereren we niet een kruis, maar Degene die daar gehangen heeft. Het kruis is niet alleen het moordwapen waaraan Jezus is gedood, maar ook de plaats waar wij verzoend zijn met God. Want beste TabulaRasa, onbeschreven bladen zijn we niet, we zijn zondaren (dat betekent doelmissers), waardoor we niet meer in een goede verhouding met God staan. Om die relatie weer te herstellen, is Jezus voor ons gestorven (aan het kruis) en weer opgestaan uit de dood.
TabulaRasa schreef:Ten tweede waarom is alles goed gekomen, terwijl wij de zoon van God hebben dood gemaakt?
Inderdaad, wij mensen hebben de Zoon van God gedood vanwege onze zonden. Tegelijkertijd is Jezus (uit liefde) die weg ook zelf gegaan, zodat wij weer in het reine met God konden komen. Dat offer van Jezus voor ons is door Zijn Vader geaccepteerd. Hij ziet ons nu zo aan, alsof we nooit verkeerde dingen hadden gedaan. Dat God ons met barmhartigheid beziet, terwijl we verkeerde dingen hebben gedaan, noemen we genade. Jezus is door Zijn Vader ook weer opgewekt uit de doden, en leeft nu voor altijd. Hij zit aan de rechterhand van Zijn Vader en is ons daar ten goede. Hij zal terugkeren uit de hemel. Zijn opstanding zal worden gevolgd door onze opstanding.
TabulaRasa schreef:Ten derde: Bij welk deel van de bijbel is God precies betrokken geraakt? Alles is geschreven door mensen
Alles is inderdaad geschreven door mensen, maar God was daar altijd in betrokken. Daarom is het antwoord: bij alle delen. Mensen hebben het, geinspireerd door de Heilige Geest opgeschreven. Het is niet óf de mens óf God, maar "maar heilige mensen van God, door de Heilige Geest gedreven, hebben ze gesproken." (en opgeschreven).
TabulaRasa schreef:en later is er bepaald wat er wel in kwam en wat niet.
Nee, dat is niet juist. De heilige geschriften, die samen de Bijbel vormen, zijn nooit door een keuringscommissie vastgesteld. Het is zo dat ze algemeen (dus in alle gemeenten) door de christelijke kerk zijn erkend als gezaghebbend. Dat is niet centraal afgesproken, maar ze zijn algemeen zo (h)erkend.
TabulaRasa schreef:Hetzelfde geld voor Jezus, ervan uitgaande dat er een God bestaat die alles heeft gemaakt, dan is het toch onzin om te denken dat Hij twee benen, armen en ogen heeft, laat staan dat hij zich voortplant en een zoon heeft.
Het is inderdaad onzin om te denken dat God twee benen, armen en ogen heeft, maar dat geloven we dan ook niet.
We geloven dat Gods Zoon uit de hemel is neergedaald en mens geworden is, terwijl Hij God bleef. Hij werd mens (om ons te redden) en bleef God. Naar Jezus' menszijn heeft Hij twee benen, armen en ogen.
TabulaRasa schreef:Bovendien is later, per stemming, ervoor gekozen dat Jezus de zoon van God is, ook weer iets door mensen. Waarom dan?
Mijn tegenvraag is: welke stemming? Er is geen stemming over geweest. Uit Zijn eigen woorden en daden heeft Hij Zichzelf gepresenteerd als de Zoon van God. En Hij vroeg daarbij of je in Hem wil geloven. Dat vraagt Hij nog steeds, want Hij heeft je redding op het oog.