Hoe kan het nou toch dat er nog onbekeerde Refowebbers zijn

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

haring
Kapitein
Kapitein

Re: Hoe kan het nou toch dat er nog onbekeerde Refowebbers zijn

Berichtdoor haring » 26 apr 2009 22:12

Denkertje21 schreef:Mag ik je wat vragen haring: is Jezus Christus jouw Zaligmaker?

Nee, ik geloof ook niet dat jezus echt bestaan heeft. Er zijn wel meer reddings figuren geweest zoals jezus.
*onderschrift verwijderd door moderator*

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 26 apr 2009 22:21

Bas, Wij zijn gewoon niet uitverkoren,
Ook gif is geschapen.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 26 apr 2009 22:47

Denkertje21 schreef:Natuurlijk Gerdien, ik herken dat. Van heel dichtbij zelfs. Maar toch is het zondig: twijfelen aan Gods werk, aan Gods belofte.
Twijfel gerust aan jezelf, maar nooit aan God.
Hoevaak ik me al niet heb afgevraagd, of het wel echt Gods werk was! En toch: tot Wie zullen we anders heen gaan?

Nadenken en kritiek leveren op religie (christendom) is een zonde?? Van dit soort uitspraken krijg ik altijd rillingen.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 apr 2009 06:43

haring schreef:
Denkertje21 schreef:Mag ik je wat vragen haring: is Jezus Christus jouw Zaligmaker?

Nee, ik geloof ook niet dat jezus echt bestaan heeft. Er zijn wel meer reddings figuren geweest zoals jezus.

Waarom heb je dan toch zo'n drang om hier over mee te praten en anderen aan te vallen die daar wel in geloven?
Je weet dat je mij (en anderen) bewust pijn doet door zo denigrerend te praten over Iemand die alles voor mij en velen is...

haring schreef: Nadenken en kritiek leveren op religie (christendom) is een zonde?? Van dit soort uitspraken krijg ik altijd rillingen.

Jij hebt er kennelijk allang over 'nagedacht' en bent tot de conclusie gekomen dat je dit moet bestrijden. Dat doe je met verve. Juist hier op een forum die dat geloof in de Drieënige God als basis heeft.
Waar je maar kunt hak je op mensen in die iets proberen bloot te geven van hun persoonlijk geloof en vertrouwen in God.
Wat wil je bereiken?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 apr 2009 07:46

Denkertje schreef:Waar je maar kunt hak je op mensen in die iets proberen bloot te geven van hun persoonlijk geloof en vertrouwen in God.
Wat wil je bereiken?

Misschien is het goed om dat niet in dit topic te bespreken?
In elk geval heeft haring aangegeven waarom hij niet bekeerd is en dat lijkt me voor dit topic wel genoeg.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 27 apr 2009 07:53

Denkertje21 schreef:Waarom heb je dan toch zo'n drang om hier over mee te praten en anderen aan te vallen die daar wel in geloven?
Je weet dat je mij (en anderen) bewust pijn doet door zo denigrerend te praten over Iemand die alles voor mij en velen is...

Graag voor jezelf spreken Denkertje! Geen anderen erbij halen.
Ik erger me er niet aan, het doet mij geen pijn.

De vraag die je stelde aan Haring of Christus Zijn Zaligmaker is, heb ik ervaren als zeer vrijpostig. Dat is net als je in een trein af en toe van die mensen tegenkomt die zo nodig moeten evangeliseren en jou dat vragen. Mijn antwoord - als ik weet, ervaar, dat het een "zendeling" is - is steevast dat het hem/haar niet aangaat.

Ja, wij zijn hier op een forum, een christelijk forum, waarin we met elkaar spreken over het geloof. Dat betekent niet dat wij hier moeten evangeliseren. Want dan komt heel gauw om de hoek kijken dat mijn geloof beter is dan die van jou.
Jij blijft dingen zwart-wit zien. Ik zeg je dat er momenten komen in het leven dat je gaat twijfelen. Dat je geloof zeer aangevochten wordt. Als God Almachtig is, hoe kan dan... Waarom greep Hij niet in? Hij kan toch genezen, waarom dan niet? Hij geeft de vreugde van de zwangerschap, maar het mocht niet levend geboren worden, hoe kan dat? Dat soort zaken dus, die je gaandeweg door het leven tegenkomt.
Kortom: twijfel mag. Zoals er geen licht is zonder duisternis, geen vreugde zonder verdriet, zo is er geen geloof zonder - af en toe - de twijfel. Dat betekent dat geloof leeft.

Ook niet-gelovige mensen komen op dit forum. Geeft stof tot nadenken, waarom ik, waarom jij, wel gelooft. Nee, als ze zich onbeschoft zouden gedragen en jou en mij de grond in zouden boren klopt het niet. Maar als ze vragen stellen, opmerkingen maken die mij doen afvragen, waarom ik een bepaald iets geloof, is dat niet erg - dat maakt dat ik me meer en meer bewust ben van wat ik geloof en waarom.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 27 apr 2009 08:05

Zoals er geen licht is zonder duisternis, geen vreugde zonder verdriet

Dit slaat nergens op. Dusiternis is de afwezigheid van licht, dus er is juist wel licht als er geen duisternis is. God is licht en in Hem is dus geen spoort van duisternis.

Geloof = vertrouwen. Vertrouwen en twijfel zijn geen broertjes maar tegenhangers. Ze staan tegen over elkaar. Ik denk dat twijfelen voorkomt, maar dat betekend niet dat het 'oke' is. Ik ga niet recht praten wat krom is. Als wij werkelijk God zouden kennen, dan zouden wij niet in Hem twijfelen. Maar wij kennen Hem niet goed genoeg om zonder twijfel te leven omdat we te weinig tijd besteden met Hem.

Maar verder ben ik het wel met je eens dat we hier gewoon vragen aan elkaar mogen stellen, mogen nadenken, elkaars geloof misschien zelfs mogen schudden zodat we dichter bij de Heere zullen leven!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 27 apr 2009 08:53

wijnand schreef: Als wij werkelijk God zouden kennen, dan zouden wij niet in Hem twijfelen. Maar wij kennen Hem niet goed genoeg om zonder twijfel te leven omdat we te weinig tijd besteden met Hem.

Sorry Wijnand..hier herken ik mij niet in, als jij dit op jou zelf betrekt prima. Maar voor mij stellen: dan zouden "wij" niet in twijfel "wij" kennen hem niet goed genoeg om zonder twijfel te leven omdat we te weinig tijd besteden met Hem blijft niet aan mij plakken. Eerder kan ik mij vinden in Riska haar woorden.

Lees bij tijd en gelegenheid het bijbelboek Job nog eens, Wijnand.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 apr 2009 08:54

De duisternis kan ook de schaduw blijken en waar schaduw is, daar is licht.
Wat we denken is niet altijd wat het werkelijk is. Soms lijkt God enorm ver weg, maar heeft Hij ons door moeilijke rijden gedragen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 27 apr 2009 09:39

Harm-J schreef:
wijnand schreef: Als wij werkelijk God zouden kennen, dan zouden wij niet in Hem twijfelen. Maar wij kennen Hem niet goed genoeg om zonder twijfel te leven omdat we te weinig tijd besteden met Hem.

Sorry Wijnand..hier herken ik mij niet in, als jij dit op jou zelf betrekt prima. Maar voor mij stellen: dan zouden "wij" niet in twijfel "wij" kennen hem niet goed genoeg om zonder twijfel te leven omdat we te weinig tijd besteden met Hem blijft niet aan mij plakken. Eerder kan ik mij vinden in Riska haar woorden.

Lees bij tijd en gelegenheid het bijbelboek Job nog eens, Wijnand.

Ik heb dat boek meerdere malen gelezen. Wat wil je ermee zeggen? Twijfelde hij aan Gods bestaan? Aan Gods karakter?

Verder zeg ik niet dat wij niet twijfelen, maar dat als wij God echt zouden kennen dat wij DAN niet zouden twijfelen. Ik geef aan wat de wortel is van die twijfel.

De duisternis kan ook de schaduw blijken en waar schaduw is, daar is licht.

Omgedraait, klopt dus niet.
Nee... schaduw is de afwezigheid van iets (duisternis ook). De afwezigheid van licht. Als ergens schaduw is, is daar juist geen licht. Schaduw/duisternis is de afwezigheid van licht.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 apr 2009 09:45

Riska schreef:De vraag die je stelde aan Haring of Christus Zijn Zaligmaker is, heb ik ervaren als zeer vrijpostig. Dat is net als je in een trein af en toe van die mensen tegenkomt die zo nodig moeten evangeliseren en jou dat vragen. Mijn antwoord - als ik weet, ervaar, dat het een "zendeling" is - is steevast dat het hem/haar niet aangaat.

Ik zeg altijd: "Ik ben Boeddhist" en geniet dan van het moment van verwarring op hun gezichten. Dáár hebben ze geen standaard-praatje over klaar, en improvisatietalent is ze blijkbaar niet allemaal gegeven. :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Riska

Berichtdoor Riska » 27 apr 2009 09:55

Wijnand schreef:Dusiternis is de afwezigheid van licht, dus er is juist wel licht als er geen duisternis is. God is licht en in Hem is dus geen spoort van duisternis.

Wat ik bedoel te zeggen is: dat je zonder duisternis het licht niet herkent en omgekeerd. Ze horen als tweelingen bij elkaar: je herkent het licht doordat je weet wat duisternis is en je herkent duisternis, doordat je weet wat licht is.
Wijnand schreef:Maar wij kennen Hem niet goed genoeg om zonder twijfel te leven omdat we te weinig tijd besteden met Hem.

Dat is een generalisatie die ik niet overneem. Zelfs Job, die een godvruchtig man genoemd werd, twijfelde. Wij zijn mensen en zien nog door een spiegel in raadselen (1 Kor.13) en dat veroorzaakt soms twijfel.
Gerdien B. schreef:De duisternis kan ook de schaduw blijken en waar schaduw is, daar is licht.
Wat we denken is niet altijd wat het werkelijk is. Soms lijkt God enorm ver weg, maar heeft Hij ons door moeilijke tijden gedragen.

Maar dat is iets anders. Uiteindelijk weet ik mij door God gedragen, daarover is geen misverstand.
Maar soms is de duisternis waarin je verkeert zo diep, dat het licht er niet lijkt te zijn. Dan is het geen schaduw meer, maar echte duisternis. Zoals de Psalmist het zegt (en door de Heer aan het kruis geciteerd): "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?" (Ps. 22).

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 27 apr 2009 11:28

Het klopt dat je het licht herkent doordat er duisternis is (tot op zekere hoogte), maar ze horen niet als tweelingen bij elkaar, maar meer als 2 'afstotende polen' alszijnde zwart/wit. God is licht en in Hem is GEEN duisternis. In satan is duisternis en in hem is geen licht.

Dat is ook het probleem waarom mensen zonder Christus geen relatie kunnen hebben met JHWH (God).

Maar soms is de duisternis waarin je verkeert zo diep, dat het licht er niet lijkt te zijn. Dan is het geen schaduw meer, maar echte duisternis.

Ik ken tijden van schaduw, maar echte duisternis niet. Ik denk dat als je de Heilige Geest hebt, dat het nooit totaal duister is. Misschien dat het zo VOELT, maar God woont in je dus het lijkt mij niet logisch dat je hart geheel duister is.

Van de evangelischen wordt altijd gezegt dat ze op 'gevoel' leven, maar ik merk datzelfde ook in de reformatorische tak van het Lichaam van Christus. We zijn mensen dus redeneren we vaak vanuit het gevoel.

Zoals ik al zei bestaat twijfel in ons, maar volgens mij bestaat die twijfel alleen omdat wij Christus niet goed genoeg kennen. En hoe meer wij groeien in de kennis van God, hoe minder twijfel wij zullen hebben.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 27 apr 2009 11:55

ik denk, ik ken, ik voel.

zullen we zeggen, voor elk mens anders??

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 apr 2009 12:15

DesertRose schreef:ik denk, ik ken, ik voel.

zullen we zeggen, voor elk mens anders??

Ik geloof vast dat God met iedereen een andere weg gaat... Maar uiteindelijk zijn er maar twee wegen zoals dat in Mattheus 25 is verwoord:

En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.
En Hij zal de schapen tot Zijn rechterhand zetten, maar de bokken tot Zijn linkerhand.
Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechterhand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.
Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linkerhand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

Ik zet dit met huiver neer. Dat is ook waarom ik dit topic aanmaakte. Er zal toch niemand achterblijven?

Terug naar “[Religie] - Open forum”