Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor TheKeimpe » 18 apr 2009 14:31

Citaat:
Als Johannes zijn woorden citeert, dan is dat vrij van eventuele latere invloeden die het boek Johannes zouden kunnen hebben beïnvloed.

Je hangt dus het standpunt van mechanische inspiratie aan?
Wie uitgaat van organische inspiratie, neemt mee dat een auteur zijn eigen stijl en voorkeur mee brengt in zijn vertelling. Zoals een leek kan merken, verschilt de sfeer en de stijl van Johannes enorm van die van de synoptici. Komt dat omdat Johannes net op andere momenten bij Jezus stond met zijn notitieboekje? Welnee, hij geeft het op zijn eigen karakteristieke wijze weer.

Hoho, wacht eens even. Het enige wat ik aangeef is dat het een citaat is uit de mond van Thomas. Er zijn vele beroemde uitspraken bekend, door menig geschiedschrijver beschreven, die we toch als letterlijk aannemen. Voorbeeld : "veni, vidi, vici."
En om uit deze paar woorden van mijn kant mij meteen in een hokje te stoppen, getuigd niet van grote zorgvuldigheid.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 18 apr 2009 15:04

Het enige wat ik aangeef is dat het een citaat is uit de mond van Thomas.
Nee, want je zei erbij dat dit vrij zou zijn van latere invloeden. Dat ben ik niet met je eens.
Dat bepaalde slagzinnen die aan historische figuren worden toegeschreven ook daadwerkelijk als uitgesproken worden beschouwd door historici, zegt niets. Elk geval moet je individueel beoordelen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 apr 2009 07:22

Met die laatste zin geef je in ieder geval toe dat je mij niet op basis van één uitspraak over dit citaat in de hoek "mechanische inspiratie" kunt plaatsen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 apr 2009 07:23

TheKeimpe schreef:Met die laatste zin geef je in ieder geval toe dat je mij niet op basis van één uitspraak over dit citaat in de hoek "mechanische inspiratie" kunt plaatsen.

:lol:

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 20 apr 2009 09:15

[Quote Cicero]....."Jezus representeert God"

Is dat voor jou enkel een vaststelling van wat de bijbel leert over Jezus, of is dat voor jou ook een persoonlijke geloofsuitspraak?........Zo van: "Ik geloof dat Jezus God representeert"

b.v.d. Learsi

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 20 apr 2009 10:05

Met die laatste zin geef je in ieder geval toe dat je mij niet op basis van één uitspraak over dit citaat in de hoek "mechanische inspiratie" kunt plaatsen.
Wel eens van 'context' gehoord?

Is dat voor jou enkel een vaststelling van wat de bijbel leert over Jezus, of is dat voor jou ook een persoonlijke geloofsuitspraak?

Als je dit topic goed had gelezen, dan wist je het antwoord. Los daarvan, wat maakt dat uit?

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 20 apr 2009 13:31

Cicero schreef:

Is dat voor jou enkel een vaststelling van wat de bijbel leert over Jezus, of is dat voor jou ook een persoonlijke geloofsuitspraak?

Als je dit topic goed had gelezen, dan wist je het antwoord. Los daarvan, wat maakt dat uit?

Ok, jij gelooft, dat Jezus God representeert.

Je begint zinnen wel met het woordje "als", waardoor het voor mij moeilijk te pakken is of wat je dan zegt ook voor jou persoonlijk zo geldt.Ik ben dus voor mezelf een beetje opzoek naar wat je persoonlijk wel gelooft,en wat niet meer

Maar een en ander is off topic; de vraag is of de bijbel zegt, dat Jezus God is, scherper gesteld, of de bijbel zegt dat Jezus en God dezelfde zijn. De bijbel leert dat niet.Jezus en God zijn te onderscheiden personen

Vraag blijft dan echter wel,of de latere kerkelijke ontwikkelingen(2 naturen en drie eenheid) op een, door de bjbel reeds bedoeld, fundament rusten. Met andere woorden......worden die concepten in de menselijke geest geboren, los van het geschreven Woord, of juist aangegeven door het Woord.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 20 apr 2009 19:05

Aangegeven door het Woord denk ik.

In het OT is God:
de Eerste en de Laatste. Jes 44:6, 48:12
de Koning der Joden. Ps 5:3, 145:1
de Steenrots. Ps 42:10, 73:26

In het NT is Jezus:
de Eerste en de Laatste. Openb 1:11, 17
de Koning der Joden. Matt 2:2
de Steenrots. 1 Kor 10:4, Luk 6:47

In het OT handelt God in eigen kracht, vergeeft zonden, wordt aanbeden en Hij alleen kent mensenharten 1 Kon 8:39.
In het NT handelt Jezus in eigen kracht Luk 7:14, vergeeft zonden Mat 9:2, word aanbeden Mat 8:2 en kent mensenharten Luk 9:47, 11:17
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 21 apr 2009 08:11

Jezus doet dat nadat Hij vervult is met de Heilige Geest (vervult -> na Zijn waterdoop, vervult met kracht -> na Zijn verzoekingen).

Ben het wel met je eens, behalve de laatste zin. Hij kon niets doen (zei Jezus zelf) tenzij Hij het de Vader had zien doen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 apr 2009 08:57

wijnand schreef:Jezus doet dat nadat Hij vervult is met de Heilige Geest (vervult -> na Zijn waterdoop, vervult met kracht -> na Zijn verzoekingen).

Ben het wel met je eens, behalve de laatste zin. Hij kon niets doen (zei Jezus zelf) tenzij Hij het de Vader had zien doen.

Wijnand, heb je de verzen ook gelezen waar Cathy naar verwees? Ik heb ze erbij gepakt en ben het roerend met haar eens. Vergeet niet dat Jezus door gelijkenissen sprak en immers niemand de Vader zal zien en leven?

Lees ook dit vers maar eens wat de Schriftgeleerden zeer nijdig maakte:

Mat 21,16
En zeiden tot Hem: Hoort Gij wel, wat dezen zeggen? En Jezus zeide tot hen: Ja; hebt gij nooit gelezen: Uit de mond der jonge kinderen en der zuigelingen hebt Gij U lof toebereid?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 apr 2009 09:43

Citaat:

Ja ik, en dus?

wijnand
Mineur
Mineur

Berichtdoor wijnand » 21 apr 2009 11:29

mohamed schreef:
wijnand schreef:Jezus doet dat nadat Hij vervult is met de Heilige Geest (vervult -> na Zijn waterdoop, vervult met kracht -> na Zijn verzoekingen).

Wijnand, heb je de verzen ook gelezen waar Cathy naar verwees? Ik heb ze erbij gepakt en ben het roerend met haar eens. Vergeet niet dat Jezus door gelijkenissen sprak en immers niemand de Vader zal zien en leven?

Lees ook dit vers maar eens wat de Schriftgeleerden zeer nijdig maakte:

Mat 21,16
En zeiden tot Hem: Hoort Gij wel, wat dezen zeggen? En Jezus zeide tot hen: Ja; hebt gij nooit gelezen: Uit de mond der jonge kinderen en der zuigelingen hebt Gij U lof toebereid?

lukas 7:14
En naderbij gekomen raakte Hij de baar aan – de dragers stonden stil – en zeide: Jongeling, Ik zeg u, sta op!

Eigen kracht? Waar staat eigen kracht? Jezus was hier mens (volledig) en kon dus niets doen zonder de de Heilige Geest (God dus). Jezus zegt dat ook: De Zoon kan niets doen uit zichzelf.

Het vergeven van zonden, moet je daarvoor God zijn? Jezus zegt toch zelf:
Joh 20,23
Als jullie iemands zonden vergeven, dan zijn ze vergeven; vergeven jullie ze niet, dan zijn ze niet vergeven.’

Aanbeden:
Die persoon knielde neer, dat is niet meteen aanbidden toch? Als je, zeker in die tijd, iets ging vragen aan bijvoorbeeld een Koning knielde je neer uit ontzag en respect. Dat is nog iets anders dan aanbidden.

Mensen harten kennen:
Wist Jezus dat uit zichzelf of uit de Geest?

Het gaat mij niet erom, om de drie-eenheid uit elkaar te halen, maar wel om de bijbel te lezen in overgave eraan.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 21 apr 2009 12:26

De farizeers spreken het zelf uit: Deze maakt zichzelf God gelijk.
Zij wisten teminste de woorden van de Heere Jezus goed te interpreteren.
Want inderdaad, Hij is God zelf, en tegelijk Zijn Zoon.

Of denk jij het beter te weten dan een gestudeerd farizeër, onderwezen in de wet en in de profeten?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 apr 2009 13:56

Als we zo elk woord van een farizeeër in de evangeliën gaan behandelen, krijgen we een héél goede theologie.

Uit Joh. 5,18 blijkt, dat als Jezus zegt dat God zijn eigen Vader is, men dat opvat als dat Jezus zich aan God gelijk stelt. In Johannes wil 'de zoon' namelijk zeggen: de representant.

Hij is God zelf, en tegelijk Zijn Zoon.
Gelukkig heeft het NT niet zulke kromme voorstellingen. Jezus zegt: ik heb mijzelf niet gezonden (Joh 8,42).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 apr 2009 14:24

Pauline schreef:roept u maar.

Lees maar in het H. Evangelie naar de beschrijving van Johannes:

27 Daarna zeide Hij tot Thomas: Breng uw vinger hier, en zie Mijn handen, en breng uw hand, en steek ze in Mijn zijde; en zijt niet ongelovig, maar gelovig.
28 En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God!
29 Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.

Joh. 20:27-29
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “[Religie] - Open forum”