Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Race406 schreef:madel schreef:johannes1 schreef:De hel bestaat helemaal niet. pure bangmakerij. En de bijbel leert het niet. tenminste, niet de grondtekst. dat sommige vertalingen het wel zo vertaald hebben heeft meer te maken met eigen gedachten en interpretatie van de vertalers.
waar baseer je dit op?
Gehenna is niet de hel van de middeleeuwen of wat dan ook. de gehenna is een aanwijsbare geografische plaats.
Groet,
Madel
Waar is die dan?
mohamed schreef:Marnix schreef:En wat is dit precies?
30 En die nutteloze dienaar, gooi die eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt.”
Evangelist Mattheus onthult dat het naar buiten geworpen worden niets met de hel te maken heeft.
Mat 5,13
Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmee zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen, en door de mensen vertreden te worden.
Wat opvalt is dat de zoutloze gelovigen eerst buiten geworpen worden en daarna door de mensen vertreden.
Mat 21,39
En hem nemende, wierpen zij hem uit, buiten de wijngaard, en doodden hem.
Het naar buiten geworpen worden is een louter aardse aangelegenheid en heeft met de hel zoals die ons vaak wordt voorgeschoteld helemaal niks van doen. Aan de hand van het volgend vers zal ik dat bewijzen voor de ergste sceptici onder ons. Naar buiten geworpen worden is puur een figuurlijk gebeuren:
Mat 26,75
En terstond kraaide de haan; en Petrus werd indachtig het woord van Jezus, Die tot hem gezegd had: Eer de haan gekraaid zal hebben, zult gij Mij driemaal verloochenen. En naar buiten gaande, weende hij bitter.
madel schreef:De hel bestaat helemaal niet. pure bangmakerij. En de bijbel leert het niet. tenminste, niet de grondtekst. dat sommige vertalingen het wel zo vertaald hebben heeft meer te maken met eigen gedachten en interpretatie van de vertalers.
Lalage schreef:Wullimpie schreef:En waar is Judas nu? Hel, Hemel of opgelost in het niets?
Net als alle doden in het dodenrijk.
Lovely schreef:De hel is hier op aarde, de plaats waar God niet aanwezig is. Straks ná de dood zal iedereen de hemel tegemoet komen. En iemand die nooit heeft geloofd? Ja, ik geloof dat zelfs diegene in de hemel komt, want als God hem/haar in een hel zal plaatsen, is het geen God van liefde maar de duivel.
Wullimpie schreef:Lovely schreef:De hel is hier op aarde, de plaats waar God niet aanwezig is. Straks ná de dood zal iedereen de hemel tegemoet komen. En iemand die nooit heeft geloofd? Ja, ik geloof dat zelfs diegene in de hemel komt, want als God hem/haar in een hel zal plaatsen, is het geen God van liefde maar de duivel.
God is liefde, en tegelijk ook rechtvaardig, Hij is barmhartig maar tegelijk ook heilig.
God is simplex, Hij is alles tegelijk, niet dan eens liefde en dan eens rechtvaardig.
God kan iemand verdoemen zonder dat dit af doet aan Zijn liefde, en iemand verheerlijken zonder dat dit af doet aan Zijn rechtvaardigheid.
Het bestaan van de Hel zegt niets over Gods liefde, maar des te meer over de boosheid van de mens.
Op welke manier is dat egoistisch?Lalage schreef:Pippin schreef:Om even antwoord te geven op de vraag van snicker, waarom zou je je druk maken over hoe de hel eruit ziet? Zorg gewoon dat je er niet komt...
Lekker egoistisch.
Lovely schreef:De hel is hier op aarde, de plaats waar God niet aanwezig is. Straks ná de dood zal iedereen de hemel tegemoet komen. En iemand die nooit heeft geloofd? Ja, ik geloof dat zelfs diegene in de hemel komt, want als God hem/haar in een hel zal plaatsen, is het geen God van liefde maar de duivel.
God heeft de mensen gecreeërd, als er een hel is na de dood heeft God die ook gecreeërd. Niet de mens is de schuldige aan bepaalde zonde, maar de creator, daarom is het bestaan van een hel onrechtvaardig iets.
Machiavelli schreef:Op welke manier is dat egoistisch?Lalage schreef:Pippin schreef:Om even antwoord te geven op de vraag van snicker, waarom zou je je druk maken over hoe de hel eruit ziet? Zorg gewoon dat je er niet komt...
Lekker egoistisch.
Hoe maakt het zinloos speculeren of hel nu een fysieke plaats is met vuur en duivels die je jennen of een staat van zijn die erg onaangenaam is iemand socialer?
Marnix schreef:Lovely schreef:De hel is hier op aarde, de plaats waar God niet aanwezig is. Straks ná de dood zal iedereen de hemel tegemoet komen. En iemand die nooit heeft geloofd? Ja, ik geloof dat zelfs diegene in de hemel komt, want als God hem/haar in een hel zal plaatsen, is het geen God van liefde maar de duivel.
God plaatst mensen niet zozeer in de hel. Mensen kiezen tegen God, kiezen er voor om zonder Hem te leven, niet van Hem te houden. God zou pas geen God van liefde zijn als Hij mensen zou dwingen van Hem te houden. Als ik jou zou dwingen om van me te houden en je hele leven bij mij te zijn terwijl je dat niet zou willen, zou dat dan liefde zijn? Volgens mij niet. Zo is een relatie met God ook nooit een "gedwongen huwelijk".God heeft de mensen gecreeërd, als er een hel is na de dood heeft God die ook gecreeërd. Niet de mens is de schuldige aan bepaalde zonde, maar de creator, daarom is het bestaan van een hel onrechtvaardig iets.
Waarom is de creator schuldig? Als ik jou een auto geef en ik zeg er bij: Gebruik hem goed, om je te verplaatsen van A naar B, maar ga er niet dronken in zitten of mee spookrijden, en vervolgens ga je er met een half krat bier op mee spookrijden en je veroozaakt een dodelijk ongeluk, ben ik dan schuldig omdat ik jou die auto heb gegeven, of ben jij schuldig omdat je er met een hoop alcohol op mee bent gaan spookrijden?
Ik had het net over gedwongen en vrije liefde, en wat echte liefde is en wat niet. Zo gaf God de mens ook een keuze en die keuze heeft gevolgen. Als de mens niet zondigt is er ook geen hel. Die is er juist omdat de mens verkeerd met zijn keuzevrijheid is omgegaan.
Marnix schreef:mohamed schreef:Marnix schreef:En wat is dit precies?
30 En die nutteloze dienaar, gooi die eruit, in de uiterste duisternis, waar men jammert en knarsetandt.�
Evangelist Mattheus onthult dat het naar buiten geworpen worden niets met de hel te maken heeft.
Mat 5,13
Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmee zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen, en door de mensen vertreden te worden.
Wat opvalt is dat de zoutloze gelovigen eerst buiten geworpen worden en daarna door de mensen vertreden.
Mat 21,39
En hem nemende, wierpen zij hem uit, buiten de wijngaard, en doodden hem.
Het naar buiten geworpen worden is een louter aardse aangelegenheid en heeft met de hel zoals die ons vaak wordt voorgeschoteld helemaal niks van doen. Aan de hand van het volgend vers zal ik dat bewijzen voor de ergste sceptici onder ons. Naar buiten geworpen worden is puur een figuurlijk gebeuren:
Mat 26,75
En terstond kraaide de haan; en Petrus werd indachtig het woord van Jezus, Die tot hem gezegd had: Eer de haan gekraaid zal hebben, zult gij Mij driemaal verloochenen. En naar buiten gaande, weende hij bitter.
Mattheus 5 is beeldspraak over zout. Als zout niet meer zout is heeft het geen nut, mensen gooien het weg. Dat deed men vroeger buiten, tegenwoordig zouden we het niet in de tuin gooien maar in de prullenbak. Mattheus 21 is een gelijkenis over de zoon van de landman die wordt gedood, dit verwijt naar Jezus die door de mensen werd gedood. Mattheus 26 gaat gewoon over het berouw van Petrus over zijn verloochening van Jezus.
Een paar andere teksten die wel gaan over die buitenste duisternis:
6 Toen zag ik opnieuw een engel, die hoog in de lucht vloog. Hij had een eeuwig evangelie dat hij bekend moest maken aan de mensen op aarde, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. 7 Luid riep hij: �Heb ontzag voor God en geef hem eer, want nu is de tijd gekomen dat hij zijn oordeel zal vellen. Aanbid hem die hemel en aarde, zee en waterbronnen geschapen heeft.� 8 Hij werd gevolgd door een tweede engel, die uitriep: �Gevallen, gevallen is Babylon, die grote stad, die door haar ontucht alle volken de wijn van haar wellust heeft laten drinken.� 9 Zij werden gevolgd door een derde engel, die met luide stem riep: �Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of zijn hand krijgt, 10 zal hij de wijn van Gods woede moeten drinken, die onverdund in de beker van zijn toorn is geschonken. Hij zal in vuur en zwavel worden gepijnigd, onder de ogen van de heilige engelen en van het lam. 11 De rook van die pijniging zal opstijgen tot in eeuwigheid. Wie het beest en zijn beeld aanbidden, of wie het merkteken van zijn naam draagt, ze krijgen geen rust, overdag niet en �s nachts niet.�(H14)
11 Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hemel vluchtten van hem weg en verdwenen in het niets. 12 Ik zag de doden, jong en oud, voor de troon staan. Er werden boeken geopend. Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden. 13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. 14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid. (H20)
5 Hij die op de troon zat zei: �Alles maak ik nieuw!� � Ik hoorde zeggen: �Schrijf het op, want wat hier wordt gezegd is betrouwbaar en waar.� � 6 Toen zei hij tegen mij: �Het is voltrokken! Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Wie dorst heeft geef ik vrij te drinken uit de bron met water dat leven geeft. 7 Wie overwint komen al deze dingen toe. Ik zal zijn God zijn en hij zal mijn kind zijn. 8 Maar voor hen die laf en trouweloos zijn geweest, die zich hebben ingelaten met gruwelijke dingen, met moord, ontucht, toverij of afgodendienst, voor allen die de leugen hebben gediend: hun deel is de vuurpoel met brandende zwavel, dat is de tweede dood.�(H21)
21 De twaalf stadspoorten waren twaalf parels, elke poort een parel op zich. De straten van de stad waren van zuiver goud en schitterden als glas. 22 Maar een tempel zag ik niet in de stad, want God, de Heer, de Almachtige, is haar tempel, met het lam. 23 De stad heeft het licht van de zon en de maan niet nodig: over haar schijnt Gods luister, en het lam is haar licht. 24 De volken zullen in haar licht leven en de koningen op aarde betuigen daar hun lof. 25 De poorten zullen overdag nooit gesloten worden, en nacht zal het er niet meer zijn. 26 De volken zullen in haar hun lof en eer komen betuigen. 27 Maar alles wat verwerpelijk is en iedereen die zich met gruwelijke dingen en leugens inlaat, komt de stad niet binnen, alleen zij die in het boek van het leven staan, het boek van het lam. (H21)
14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan. 15 Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.(H22)
Openbaring, over de nieuwe hemel en aarde... en over wie daar niet zijn, wie daar buiten zijn.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten