Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Cicero schreef:Wat ik niet bedoel is dat er in de Bijbel een soort evolutie is waar te nemen van een primitief Godsbeeld naar een verhevener Godsbeeld. Ik bedoel dat er in de Bijbel verschillende lijnen lopen, verschillende Godsbeelden zijn etc, hoewel ik wel denk dat in de loop van de tijd het Godsbeeld zich a.h.w. 'verwijd', in een hogere begrijpelijkheid geplaatst werd/wordt. Het punt waar het om gaat is dat Godskennis altijd slechts analoog-adequaat is.
DannydeK schreef:Beste mensen,
Ik ben bezig met een artikel over God. En dan voornamelijk over de god van de christenen. Ik ben reuze benieuwd hoe het beeld nu eigenlijk is. Want ik heb veel onderzoek gedaan naar de bijbel, heb vrij veel gelezen, en wat mij opvalt is sowieso het verschil in karakter van het oude en het nieuwe testament.
Ook komt de god in de bijbel over als een mens, en niet als (zoals veel christenen dat tegenwoordig zien) een liefdesbron.
Ik ben benieuwd wat jullie beeld is van God. Zien jullie 'hem' als een persoon? Als een oerkracht of iets anders? En sowieso ben ik benieuwd waarom jullie dit dan vinden. Want in de bijbel wordt deze god eigenlijk alleen maar afgebeeld als een soort mens wat machtiger is dan wijzelf..
En het oude testament staat bovendien vol met schokkende verhalen waarin deze god eigenlijk helemaal niet liefdevol is, integendeel, hij is eerder wraaklustig en boos.
Am 9,7 Zijn jullie voor mij soms meer dan de Nubiërs, Israël? – spreekt de HEER. Ik heb jullie uit Egypte weggeleid, maar ook de Filistijnen uit Kreta en de Arameeërs uit Kir.
1 sam. 4: 6 De Filistijnen hoorden het lawaai en vroegen: ‘Wat klinkt daar voor gejuich uit het kamp van de Hebreeën?’ Toen ze vernamen dat de ark van de HEER in het legerkamp was aangekomen, 7 werden ze bang en zeiden: ‘Hun God is naar het legerkamp gekomen. Het ziet er slecht voor ons uit, want zoiets is nooit eerder gebeurd. 8 Het ziet er slecht voor ons uit! Wie redt ons uit de greep van die machtige God? Het is dezelfde God die in de woestijn de Egyptenaren met allerlei plagen heeft getroffen.
DannydeK schreef:Rolf schreef:God is een God van liefde. Hij wil graag mensen raad geven, hen steunen en helpen.DannydeK schreef: ... En het oude testament staat bovendien vol met schokkende verhalen waarin deze god eigenlijk helemaal niet liefdevol is, integendeel, hij is eerder wraaklustig en boos.
Maar Hij vraagt geloof, en liefde tot Hem. Zonder dat is het onmogelijk.
Dat geloof wil Hij ook geven.
In het O.T. staan veel gruwelijke dingen. Al die gruwelijke dingen hebben
als achtergrond niet luisteren naar de Schepper. Telkens is daarbij
te zien dat degenen die God liefhebben gered worden. Soms mensen
die eerst grote zonden gedaan hebben, denk aan Rachab.
Wie Hem oprecht zoekt, die wil Hij helpen.
Hij heeft alles in Zijn hand.
Hij kan ook het oog richten op het goede.
Wat vind jij van het feit dat je eeuwig moet lijden in de hel als je simpelweg kiest om niet te geloven? Hoe goed je dan ook mag leven, nog kom je in de hel en zal je dus eeuwig pijn moeten lijden..
Welk vreselijk wezen laat zoiets gebeuren?
Pauline schreef:Maar daar worden niet de ongelovigen genoemd. die kunnen volgens hfst 22:14 nog voor Jezus kiezen en wel de stad binnengaan.
Dus...God is wel degelijk heel liefdevol.
de mens hoeft alleen maar voor Jezus te kiezen.
Race406 schreef:Als de mens voor Jezus kiest, is het ALTIJD God, Die de kracht hiervoor in de mens gelegd heeft! Zoals jij het zegt is het geheel afhankelijk van de mens of hij in de hemel komt, maar de Bijbel spreekt daar anders over...
Michael schreef:Race406 schreef:Als de mens voor Jezus kiest, is het ALTIJD God, Die de kracht hiervoor in de mens gelegd heeft! Zoals jij het zegt is het geheel afhankelijk van de mens of hij in de hemel komt, maar de Bijbel spreekt daar anders over...
Als ik je goed begrijp is de mens een willoze dobber in de rivier van God. En God is verder nog een wezen wat wezens schept expliciet met de bedoeling ze te straffen voor hun fouten.. Fouten die hij dus eigenlijk zelf gemaakt heeft want alleen hij heeft de macht om ze het beter te laten doen....
Ik weet niet hoor.. Maar die God klinkt een beetje eng. En is volledig in tegenstrijd met de liefde en het licht waar Jezus hem van beticht.
Samenvatting van Gods souvereiniteit in ons behoud
De 'Vijf punten" van het Calvinisme (TULIP)
Uiteindelijk ligt de beslissing over ons behoud niet in handen van de mens. Zijn keuzes zijn cruciaal, maar ze zijn niet de uiteindelijke beslissende macht om hem tot heerlijkheid te brengen; Gods souvereine genade is dat wel.
1. God verkiest, kiest uit, voor de grondlegging van de wereld wie Hij zal redden en wie Hij voorbijgaat en in ongeloof en zonde en rebellie laat liggen. Hij doet dat on-voorwaardelijk, niet op basis van voorzien geloof dat mensen voortbrengen door een verondersteld vermogen van een eigen keuze (= vrije wil).
Handelingen 13:48 HSV, "Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en prezen het Woord van de Heere, en er geloofden er zovelen als er bestemd waren voor het eeuwige leven."
Romeinen 11:7 SV, "Wat dan? Hetgeen Israel zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden."
Johannes 6:37 HSV, "Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen."
Johannes 6:44 HSV, "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem opwekken op de laatste dag."
Johannes 6:65 HSV, "En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van Mijn Vader gegeven is."
Johannes 17:6 HSV, "Ik heb Uw Naam geopenbaard aan de mensen die U Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren van U en U hebt hen Mij gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard."
2. Verzoening is van toepassing op de uitverkorenen op een unieke, bijzondere manier, hoewel de dood van Christus voldoende is om de zonden van de hele wereld te verzoenen. De dood van Christus heeft effectief het behoud van al Gods mensen tot stand gebracht.
Efeze 5:25 HSV, "Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zich voor haar heeft overgegeven,"
Hebreeën 10:14 HSV, "Want met één offer heeft Hij tot in eeuwigheid volmaakt hen die geheiligd worden."
Johannes 10:15 HSV, "... Ik geef Mijn leven voor de schapen."
Romeinen 8:32 SV, "Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?"
3. Vanwege de zondeval zijn mensen niet in staat (onbekwaam) tot enig goed, tenzij we opnieuw geboren worden door de Heilige Geest. We zijn hulpeloos en dood in de zonde. We hebben een geestesgesteldheid die zich niet aan God kan onderwerpen zonder dat Hij ons daartoe in staat stelt.
Romeinen 8:7-9 SV, "Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet. En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen. Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe."
Efeze 2:1,5 HSV, "... u die dood was door de misdaden en de zonden", "... toen wij dood waren door de misdaden ..."
4. Gods roep tot behoud is effectief, en, hierom kan zijn genade uiteindelijk niet verhindert worden door menselijk verzet. Gods wederbarende roeping kan alle menselijk verzet overwinnen.
Handelingen 16:14 HSV, "... En de Heere opende haar hart, zodat zij acht gaf op wat door Paulus gesproken werd."
Johannes 6:65 HSV, "En Hij zei: Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van Mijn Vader gegeven is."
1 Corintiërs 1:23-24 SV, "Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid; Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, prediken wij Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods."
5. Wie God roept en opnieuw geboren doet worden, bewaart Hij ook, zodat ze niet volledig en definitief wegvallen van het geloof en de genade.
Romeinen 8:30 SV, "En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt."
Johannes 10:27-29 HSV, "Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij. En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken. Mijn Vader, Die hen Mij gegeven heeft, is meer dan allen; en niemand kan hen rukken uit de hand van Mijn Vader."
1 Corintiërs 1:8 SV, "Welke God u ook zal bevestigen tot het einde toe, om onstraffelijk te zijn in den dag van onzen Heere Jezus Christus."
Filippenzen 1:6 HSV, "Ik vertrouw erop dat Hij, Die in u een goed werk begonnen is, dat voltooien zal tot op de dag van Jezus Christus."
1 Thessalonicenzen 5:23-24 HSV, "En moge de God van de vrede Zelf u geheel en al heiligen en mogen uw geest, ziel en lichaam in hun geheel onberispelijk bewaard worden bij de komst van onze Heere Jezus Christus. Hij Die u roept, is getrouw. Hij zal het ook doen."
Conclusie
Romeinen 11:36, SV "Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen."
Race406 schreef:Als de mens voor Jezus kiest, is het ALTIJD God, Die de kracht hiervoor in de mens gelegd heeft! Zoals jij het zegt is het geheel afhankelijk van de mens of hij in de hemel komt, maar de Bijbel spreekt daar anders over...
AikonGirl schreef:Race406 schreef:Als de mens voor Jezus kiest, is het ALTIJD God, Die de kracht hiervoor in de mens gelegd heeft! Zoals jij het zegt is het geheel afhankelijk van de mens of hij in de hemel komt, maar de Bijbel spreekt daar anders over...
Zal God dan niet die kracht in iedereen leggen,
gezien God wil dat iedereen zalig wordt? (1tim2:4)
Pauline schreef:nu heb je echt het hele punt gemist wat ik net aankaarte daarzo.
openbaring 22:14 zegt toch heel duidelijk: gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken (dat is Jezus!!) en zullen de stad door de poorten binnengaan.
en dat gaat echt over mensen die in de vuurpoel zijn gegooid.
lees die andere teksten er maar naast.
leg jij anders dat vers maar eerst eens uit aan mij, hoe ik het volgens jou dan zou moeten zien.
en wel de context lezen he. niet zomaar zeggen dat dat gaat over deze aarde.
want daar gaat het absoluut niet over.
Michael schreef:Race406 schreef:Als de mens voor Jezus kiest, is het ALTIJD God, Die de kracht hiervoor in de mens gelegd heeft! Zoals jij het zegt is het geheel afhankelijk van de mens of hij in de hemel komt, maar de Bijbel spreekt daar anders over...
Als ik je goed begrijp is de mens een willoze dobber in de rivier van God. En God is verder nog een wezen wat wezens schept expliciet met de bedoeling ze te straffen voor hun fouten.. Fouten die hij dus eigenlijk zelf gemaakt heeft want alleen hij heeft de macht om ze het beter te laten doen....
Ik weet niet hoor.. Maar die God klinkt een beetje eng. En is volledig in tegenstrijd met de liefde en het licht waar Jezus hem van beticht.
AikonGirl schreef:Race406 schreef:Als de mens voor Jezus kiest, is het ALTIJD God, Die de kracht hiervoor in de mens gelegd heeft! Zoals jij het zegt is het geheel afhankelijk van de mens of hij in de hemel komt, maar de Bijbel spreekt daar anders over...
Zal God dan niet die kracht in iedereen leggen,
gezien God wil dat iedereen zalig wordt? (1tim2:4)
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten