De plaats van de man en de vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 mar 2008 09:30

Bedankt dat je dat laat weten.

T.a.v. Mr.Cake
Het gaat er niet om of ik getrouwd ben of niet.

Moedergevoelens en intelligentie
Dat het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden, en het
uitoefenen van die vaardigheden in de praktijk moederge-
voelens verminderen wil ik zo niet stellen.
Maar, kan een moeder die een drukke baan heeft net zo goed
2 tot 4 kinderen opvoeden als een moeder die zich voor
een periode terugtrekt uit het arbeidsproces, om de kinderen
alle aandacht te geven?

Belangrijkste
En mocht iemand er aan twijfelen, het allerbelangrijkste in een
verhouding tussen jongen/meisje, man/vrouw en kinderen is,
dat ze allebei God liefhebben, en van daaruit elkaar liefhebben.
Er kunnen allerlei gedachten zijn hierover. Het volgende is zeker,
aangetrokken voelen tot de ander, en iets (veel) voor de ander
over hebben. Goed kunnen luisteren, het beste voor hem/haar
zoeken (dat kan wat anders zijn dan eigen mening).
Zonodig eigen gevoelens en gedachten (indien verkeerd) opofferen
aan betere doelen.
Laatst gewijzigd door Rolf op 22 mar 2008 13:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 mar 2008 09:32

Het is een mooie spelfout ;)

Verder Rolf: mocht ik kinderen krijgen, dan hoop ik daar toch voor het grootste deel zelf samen met mijn man voor te zorgen. Opvang bij opa/oma heb ik liever niet, bij tantes/ooms van het kind vind ik beter. Een creche lijkt me niet perse verkeerd, maar als het even kan niet meer dan 2 dagen in de week.
Maar dit alles heeft niet zoveel met de man-vrouwverdeling te maken. Een kind heeft liefde nodig van beide ouders, dat is het belangrijkste. Hoe dat dan precies wordt ingevuld hangt van de ouders af. In deze maatschappij is het voor veel mensen niet haalbaar om als man alleen de kost te verdienen voor een heel gezin. Bovendien is het belangrijk om als vrouw ook je verantwoordelijkheid te dragen en te zorgen dat je het over kan nemen, mocht je man overlijden. Laatst las ik hier op refoweb een stukje van een vrouw die nooit verder had geleerd, omdat ze toch zou trouwen en moeder zou worden. Nu haar man overleden is heeft ze daar spijt van, omdat het zonder opleiding een stuk moeilijker is om voor haar kinderen te zorgen. Dit maakte wel indruk op mij, ik had het nog nooit zo bekeken hoe belangrijk het is dat ook vrouwen hun talenten mogen gebruiken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2008 10:18

MrSokkie schreef:ik krijg er een beetje het gevoel bij van: het enige recht van de vrouw is het aanrecht

Een achterhaald principe.

De vrouw heeft immers ook zwijg- en baarrecht.

Hetgeen natuurlijk ook een nogal achterhaald idee is. Mijns inziens hebben mannen en vrouwen gelijke rechten en plichten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 mar 2008 13:26

Volgens de bijbel niet.
De bijbel hecht evenveel waarde aan het leven van een man en vrouw, maar kent hen ieder hun recht en plichten toe.

In het traditionele huwelijks formulier is dit mooi weergegeven (met verwijzing naar de bijbel).
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 22 mar 2008 13:47

Wullimpie schreef:Volgens de bijbel niet.
De bijbel hecht evenveel waarde aan het leven van een man en vrouw, maar kent hen ieder hun recht en plichten toe.

In het traditionele huwelijks formulier is dit mooi weergegeven (met verwijzing naar de bijbel).

Dat huwelijksformulier is niet meer van deze tijd. Het schijnt ook dat veel jongeren moeite hebben met dat formulier :roll:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 mar 2008 15:00

T.a.v. Willempie, de link werkt niet.

T.a.v. Lovely
Welke delen uit het Huwelijksformulier vooral?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2008 15:02

De vrouw iets meer plichten en de man iets meer rechten, maar ach, een kniesoor die daarop let. :mrgreen:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 mar 2008 15:02

Optimatus schreef:De vrouw heeft immers ook zwijg- en baarrecht.

hysterisch-smile
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 22 mar 2008 15:04

Maar wie voelt zich hier echt ongelukkig in zijn positie als man of vrouw in de moderne maatschappij, het gezin, elders... en de verwachtingen die er daarbij aan hem of haar gesteld worden ?

Want als ik dit topic doorlees heb ik niet het idee dat iemand zich ergens ongelukkig over zijn eigen positie voelt, maar hoogstens bezorgd over een ander.

Terwijl onder niet christenen wel vaker blijkt dat sommigen niet gelukkig zijn in hun rol.

Maar het is dus duidelijk wel een actueel onderwerp, in de christelijke lectuur zijn hier ook boekjes over verschenen: vertalingen uit het engels als de Ontembare Man en de Fascinerende vrouw, maar toets ook eens op BOL als terfwoord 'mannen' of 'vrouwen' in en je merkt dat vele actuele boeken zijn geschreven over de verschillen of wat daar op een of andere manier serieus of juist humoristisch op ingaat.

De discussie binnen kerken zal ook nog vele jaren voortduren in hoeverre zowel man als vrouw geschikt zijn voor welke ambten, ik denk dat dit deze discussie redelijk veel raakvlak heeft met de rolverdeling zoals Rolf hem vanuit de opvoeding en functie binnen het gezin stelt binnen dit topic.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 22 mar 2008 15:05

Aragorn schreef:

De vrouw iets meer plichten en de man iets meer rechten, maar ach, een kniesoor die daarop let. :mrgreen:

weet je heel zeker dat dat niet andersom is? ;)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2008 15:06

spacy schreef:De discussie binnen kerken zal ook nog vele jaren voortduren in hoeverre zowel man als vrouw geschikt zijn voor welke ambten, ik denk dat dit deze discussie redelijk veel raakvlak heeft met de rolverdeling zoals Rolf hem vanuit de opvoeding en functie binnen het gezin stelt binnen dit topic.

Volgens mij gaat het in de kerk niet om geschiktheid, maar om de vraag of het wenselijk is.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 22 mar 2008 15:07

Rolf schreef:T.a.v. Mr.Cake
Het gaat er niet om of ik getrouwd ben of niet.

Aangezien achter Mr.Cake mijn echtgenoot schuilt en hij momenteel onder het schuurstof zit, reageer ik even namens hem: hij vindt het wel een relevante vraag, omdat als je getrouwd zou zijn je wellicht zou merken dat een vrouw zoveel talenten kan hebben en ze niet allemaal hetzelfde zijn, zodat je wellicht heel anders zou denken over die 'orde'.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 mar 2008 15:10

Aragorn schreef:Volgens mij gaat het in de kerk niet om geschiktheid, maar om de vraag of het wenselijk is.
Dat is niet waar. In de kerk wordt ook gelet op geschiktheid.
Maar in gehoorzaamheid aan de Schrift, als het goed is.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 22 mar 2008 15:18

Ik zie eigenlijk het probleem niet zo.
Een ieder doet waar hij/zij goed in is neem ik aan.
En dat mijn buurvrouw ervoor kiest om te gaan werken en haar kindjes heel de week op het kdv te brengen, is haar keuze.
Hoogst waarschijnlijk vind zij dit goed.
Ik zou er zelf nooit voor kiezen, vind dat een moeder best mag werken, (maar wel zo dat het leuk blijft) want als je dat niet doet en je je werk eigenlijk erg mist, dan hebben de kinderen een moeder die niet goed in haar vel zit en de man heeft een mopperende vrouw.
Een man kan volgens mij best wel een keertje stofzuigen ofzo, krijgt hij niks van, maar denk wel dat als een moeder veel thuis is, dat het niet nodig is als de man ook thuis bijv de strijk ofzo nog gaat doen, denk dat die moeder dat zelf dan wel doet.
Denk dat iedereen daar verschillend in is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2008 15:19

Lovely schreef:Dat huwelijksformulier is niet meer van deze tijd. Het schijnt ook dat veel jongeren moeite hebben met dat formulier :roll:

Ja, vreemd hè.. :roll: In de praktijk houdt ook bijna niemand zich eraan, dus iemand die consequent en principieel is wil daar ook geen ja op zeggen.

Rolf schreef:
Aragorn schreef:Volgens mij gaat het in de kerk niet om geschiktheid, maar om de vraag of het wenselijk is.
Dat is niet waar. In de kerk wordt ook gelet op geschiktheid.
Maar in gehoorzaamheid aan de Schrift, als het goed is.

Natuurlijk, maar in de discussie over vrouwen in het ambt gaat het er niet om of vrouwen er überhaupt wel toe in staat zijn maar of het 'moreel' of bijbels verantwoord is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”