de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor _Sjors_ » 20 jan 2016 14:25

MoesTuin schreef:Wie denken we wel niet wie we zijn als we de Wegen van de Heere God denken te kunnen doorgronden en begrijpen?

Ik meen een kind van God te zijn, die luistert naar wat God hem te zeggen heeft door Zijn Woord. Daarbij wordt ik geleid, geholpen door de Heilige Geest. Maar daarmee mag ik Gods Woord niet wegzetten als niet ter zake doende!

Dus ik zou u niet mogen oordelen omdat de Heilige Geest u een heel teer gevoel van waarheid geeft? Ik kan dat nergens in de Bijbel terugvinden. Wat ik wel lees is:

Beproeft alle dingen; behoudt het goede (1Thess 5:21).

Hoe kan ik uw leer nu beproeven? Feeling warm and fuzzy inside? U op een eiland met uw mede warm and fuzzy feelers, warme fuzzies uitdelend. En ik als de grote boze tourist uw utopia komen verstoren zekers.

Ik ben een andere mening toebedeeld: niets is goed in Gods ogen wat niet waar is in Zijn Woord.

Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld. (1 Joh. 4:1)

Nu wilt u mij vast om de oren slaan met:

Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt. Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke maat gij meet, zal u wedergemeten worden. En wat ziet gij de splinter, die in het oog van uw broeder is, maar de balk, die in uw oog is, merkt gij niet? Of, hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe, dat ik de splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog? Gij geveinsde! werp eerst de balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om de splinter uit het oog van uw broeder uit te doen (Matt 7:1-5).

Dan verzoek ik u deze tekst nog eens zorgvuldig door te lezen. Dan kunt u lezen dat dit geen verbod op eerlijk oordelen is, maar een ernstige waarschuwing tegen hypocriet oordelen. Deze tekst heft de opdracht in 1 Joh. 4:1 niet op, integendeel; hij bevestigd die opdracht en scherpt hem juist aan!

Ik sluit mij daarom liever aan bij de nobele Bereërs:

En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren. (Hand 17:11)

Het heel en het al (pfffff, wat een rare uitspraak, ik zou er zowat van wegvliegen ipv met beide benen stevig op de grond te blijven staan) zal onderzocht moeten worden op waarheidsgehalte dmv bestuderen van Zijn Woord!

Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 20 jan 2016 17:03

_Sjors_ schreef:

1 Kor. 14:3
Maar die profeteert, spreekt den mensen stichting, en vermaning en vertroosting.

2 Tim. 4:2
Predik (*1) het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.

Mar. 16:15
En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt (*1) het Evangelie aan alle kreaturen.

(*1) Grieks; kerusso: herauten, prediken, verkondigen, proclameren, publiceren.

Dit zo overdenkend, lijkt het mij een vreemde zaak om in de gemeente het evangelie te verkondigen volgens het principe van Mar.16:15. In principe is dat het omgekeerde van wat er in die tekst wordt bedoeld: het evangelie naar de onbekeerden brengen ipv de onbekeerden naar het evangelie... Bij 2 Tim. 4:2 kan ik me er meer bij voorstellen.

Sjors.

dank voor reactie.
Ja oke, maar toen moesten de eerste gemeenten nog gesticht worden.
Denk aan de gemeente te Antiochie, zeven gemeenten van Klein-Azie enz.
Het lijkt er inderdaad meer op dat gemeenten geleidt dienen te worden door diakenen en ouderlingen (vol van de Heilige Geest volgens de bijbel) en dat predikanten van gemeente tot gemeente dienen te gaan. Maar nu het doel bereikt is, d.w.z. wereldwijde verkondiging, hebben de meeste predikanten ieder een eigen gemeente.

Profeteren lijkt me toch iets anders dan prediken dan, gezien de ambt in de gemeente alleen door een man bediend mag worden.
Paulus zegt het. Maar we geloven dat het geinspireerd is en ons ook geldt, waarom staat het er anders.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 20 jan 2016 17:10

naamloos schreef: Profetie is een rede die voortkomt uit goddelijk inspiratie, dat kan onderwijzing zijn, toekomstvoorzegging, vertroosting, vermaning ect. (toevallig net geleerd in verband met mijn komende tentamen, en ik heb het nagekeken in mijn bijbelstudie-app, waar de vertalingen van de Griekse en Hebreeuwse woorden in staat) Kortom, profeteren is spreken namens God. En Gods woorden hebben altijd gezag, dus wanneer mannen of vrouwen profeteren hebben hun woorden een afgeleid gezag.
Of profetie nou vermanend, vertroostend, onderwijzend of ... bedoelt is, leren kunnen we er altijd van.
En de Bijbel leert dat mannen en vrouwen beide profeteren, zowel in het nieuwe als in het oude testament.

Deuteronomium 18: 18 Ik zal een Profeet voor hen doen opstaan uit het midden van hun broeders, zoals u. Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven, en alles wat Ik Hem gebied, zal Hij tot hen spreken.
Jeremia 1: 9 En de HEERE zei tegen mij: Zie, Ik geef Mijn woorden in uw mond.
Exodus 7: Ik heb u voor de farao tot een god gemaakt en uw broer Aäron zal uw profeet zijn. Ú moet alles wat Ik u gebieden zal tegen Aäron zeggen, en Aäron, uw broer, moet tot de farao spreken,
1 Korinthe 14: 3 Wie echter profeteert, spreekt tot mensen woorden van opbouw en vermaning en troost.
Openbaring 19: 10 Het getuigenis van Jezus (van Jezus getuigen) is namelijk de geest van de profetie.

Dank voor reactie.
Nou, mooi dat je het nou net geleerd hebt.
Maar het lijkt me dan toch iets anders als prediken (ambt in de gemeente) gezien al de andere aangehaalde Bijbelteksten.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 20 jan 2016 18:11

Johan100 schreef:maar toen moesten de eerste gemeenten nog gesticht worden. Denk aan de gemeente te Antiochie, zeven gemeenten van Klein-Azie enz.

Precies, daarom ben ik ook van mening dat bepaalde taken niet meer nodig zijn, zoals bv. werden uitgevoerd door de toenmalige apostelen. De wereldwijde verspreiding van Zijn Woord is een feit en de Bijbel is af.

Johan100 schreef:Het lijkt er inderdaad meer op dat gemeenten geleidt dienen te worden door diakenen en ouderlingen (vol van de Heilige Geest volgens de bijbel) en dat predikanten van gemeente tot gemeente dienen te gaan. Maar nu het doel bereikt is, d.w.z. wereldwijde verkondiging, hebben de meeste predikanten ieder een eigen gemeente.

Vandaar mijn stellige mening dat predikanten hun taak in veel gevallen zwaar overschatten. Ze kunnen zich beter voegen bij de oudsten en de lasten verdelen. Of zich gewoon stellen onder het gezag van de oudsten en als iemand functioneren die een bepaalde gave heeft. Zoals een ieder. Daarbij komend; er zijn er vast meer in de gemeente die begenadigd zijn met gaven als leraar of profeet. M.i. is het onzin om dat af te laten hangen van een theologische opleiding. Daarmee sta je zelfs de werking van de Heilige Geest in de weg in geval dat iemand wel de gave bezit, maar niet de financiën om deze opleiding te volgen...

Johan100 schreef:Profeteren lijkt me toch iets anders dan prediken dan, gezien de ambt in de gemeente alleen door een man bediend mag worden. Paulus zegt het. Maar we geloven dat het geinspireerd is en ons ook geldt, waarom staat het er anders.

Dat ligt eraan wat men onder profeteren verstaat. In mijn optiek is de Bijbel af en compleet. Dus profeteren in de zin van zaken verkondigen die niet in de Bijbel staan, is wat mij betreft onmogelijk. De toekomst voorspellen, nieuwe openbaringen krijgen? Kan niet, alles staat in de Bijbel. Alles wat verkondigd wordt, zal dus ook aan de Bijbel getoetst moeten worden. Daarom ook dat er staat:

1 Kor. 14:3
Maar die profeteert, spreekt den mensen stichting, en vermaning en vertroosting.

Dat is wat profeteren vandaag de dag nog inhoud. De geopenbaarde waarheid wordt dan door de profeten toegepast, onder Gods leiding, op het hart en het geweten van de luisteraars. En meer niet, want de Bijbel is af en het fundament voor de gemeente ligt er. En omdat het fundament er ligt, hoeven er ook geen apostelen meer te zijn. Tekenen en wonderen verrichten? Is niet meer nodig! De tijd van geloven zonder te zien is inmiddels reeds lange tijd aangebroken.

Sjors.

Nina

Berichtdoor Nina » 20 jan 2016 20:26

Tekenen en wonderen verrichten? Is niet meer nodig! De tijd van geloven zonder te zien is inmiddels reeds lange tijd aangebroken.

Zei de Heer Zelf niet ' Voorwaar voorwaar, Ik zeg u: Wie in mij gelooft, zal de werken die Ik doe, ook doen,en hij zal grotere doen dan deze, want Ik ga heen naar Mijn Vader.'
En: 'Ga heen in heel de wereld, predik het evangelie aan alle schepselen... En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven; in vreemde talen zullen zij spreken; slangen zij oppakken; en als zij iets dodelijks drinken, zal het hen beslist niet schaden; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden.'

Het kan zijn dat jij tekenen en wonderen niet nodig vindt, de Heer denkt daar anders over. Vorige week heb ik een zieke de handen mogen opleggen in de Naam van Jezus, en deze persoon is genezen! Alle eer aan God!
Afgelopen week heb ik nog mee gemaakt dat demonen werden uitgedreven, en er werd in tongen gesproken. Onze Heer is eeuwig Dezelfde, gisteren, heden en vandaag!!

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 20 jan 2016 20:59

Nina schreef:Zei de Heer Zelf niet ' Voorwaar voorwaar, Ik zeg u: Wie in mij gelooft, zal de werken die Ik doe, ook doen,en hij zal grotere doen dan deze, want Ik ga heen naar Mijn Vader.'

Daar staat niet dat wie in mij geloofd grotere wonderen zal doen, maar daar wordt gesproken over werken! Ik moet de eerste nog tegen komen overigens die grotere wonderen deed dan Jezus. Laat mij iemand zien die stormen tot bedaren brengt, of consequenter: tsunami's weet te stillen! Of iemand die doden opwekt, of consequenter: complete begraafplaatsen laat opleven! Of iemand die menigten weet te voeden met slechts enkele vissen, of consequenter: de hongersnood in Ethiopië laat verdwijnen! Want de wonderen zouden toch groter zijn?

Nina schreef:En: 'Ga heen in heel de wereld, predik het evangelie aan alle schepselen... En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven; in vreemde talen zullen zij spreken; slangen zij oppakken; en als zij iets dodelijks drinken, zal het hen beslist niet schaden; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden.'

Zoals u kunt lezen staat deze tekst weergegeven in verleden tijd. Het betreft wonderen die de apostelen zullen gaan (inmiddels hebben gedaan dus) doen om het evangelie te verspreiden en het fundament voor de gemeente te leggen.

Nina schreef:Het kan zijn dat jij tekenen en wonderen niet nodig vindt, de Heer denkt daar anders over. Vorige week heb ik een zieke de handen mogen opleggen in de Naam van Jezus, en deze persoon is genezen! Alle eer aan God!
Afgelopen week heb ik nog mee gemaakt dat demonen werden uitgedreven, en er werd in tongen gesproken. Onze Heer is eeuwig Dezelfde, gisteren, heden en vandaag!!

Hypnotische suggesties met zeer beperkte houdbaarheidsdatum, uitgevoerd door charlatans. Wauwelen in onbegrijpelijk gebrabbel. Wat betreft demonen uitdrijven: Zelfs engelen weten wel beter dan zulke dwaze dingen te doen als het bestraffen of uitschelden van andere engelen.

Judas 8-10

Desgelijks evenwel ook dezen, in slaap gebracht zijnde, verontreinigen het vlees, en verwerpen de heerschappij, en lasteren de heerlijkheden. Maar Michaël, de archangel, toen hij met den duivel twistte, en handelde van het lichaam van Mozes, durfde geen oordeel van lastering tegen hem voortbrengen, maar zeide: De Heere bestraffe u! Maar dezen, hetgeen zij niet weten, dat lasteren zij; en hetgeen zij natuurlijk, als de onredelijke dieren, weten, in hetzelve verderven zij zich.

Michaël, de engel met de hoogste rang, wilde de satan niet bestraffen, Michaël zei eenvoudig: “De Heer bestraffe u” Hij wist dat bestraffing enkel het voorrecht was van de Heer!

Excuses voor het off topic gaan, ik zal het hierbij laten.

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 20 jan 2016 22:05, 3 keer totaal gewijzigd.

Nina

Berichtdoor Nina » 20 jan 2016 21:09

Je bent wel een cynicus, he Sjors?! Dat staat een christen niet fraai, weet je dat?

De genoemde tekst van mij uit Marcus heeft het duidelijk over mensen die gaan geloven, nadat ze met het evangelie worden geconfronteerd, en dat de genoemde tekenen hen zullen volgen. Er staat dus niet eens dat deze tekenen de discipelen zullen volgen, maar hun bekeerlingen. Er staat ook nergens dat deze tekenen zullen uitdoven. Ze gelden nog steeds, ook vandaag.

Overigens, worden doden nog steeds opgewekt. Zieken genezen ook nog steeds, en geen tijdelijke maar definitieve genezingen.
Als jij dat niet mee maakt, komt dat waarschijnlijk om dat je er niet voor bidt.. (Jak 4:2,3)

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 20 jan 2016 22:08

Nina schreef:Je bent wel een cynicus, he Sjors?!

Ik beschouw mezelf als een militante fundamentalist. Maar bovenal: een kind van God!

Afbeelding

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 22 jan 2016 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 20 jan 2016 22:40

Zijn die twee te combineren binnen het christendom? Ik betwijfel het.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 20 jan 2016 23:12

Yoshi schreef:Zijn die twee te combineren binnen het christendom? Ik betwijfel het.

Uitstekend zelfs en zeker in tijden van tegenwoordig is het zaak om compromisloos en anti-ongelovig te zijn. Ik hoef daarbij alleen maar te letten op de vele dwalingen en Godslasteringen die ik tegenkom op deze site alleen al!

Sjors.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jan 2016 23:38

Zet die er dan ook niet op! :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 21 jan 2016 09:12

Boekenlezer schreef:Het is noodzaak om de toetsen of iets ook werkelijk van de Geest is. Opmerkelijk dat je dat niet noemt, maar mij slechts oproept tot een goedgelovigheid die ik niet op kan brengen. Ik herken daarin in de verste verten het bijbelse onderwijs niet, wat juist oproept tot nauwgezette toetsing.

Bijbelse voorbeelden die de noodzaak tot toetsing aantonen?
De man Gods en de oude profeet, 1 Koningen 13.
De profeet Hananja, Jeremia 28.
1 Johannes 4:1: Geliefden, geloof niet elke geest, maar beproef de geesten of zij uit God zijn; want er zijn veel valse profeten in de wereld uitgegaan.

Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend 2 Kor. 3:6
De Bijbel is het geschreven woord van God. Het is alleen geschreven omdat het eerst het gesproken woord van God was! Ooit wel eens van Dabar gehoord. Dabar = Woord. Dabar gaat in eerste instantie helemaal niet over mensen, het gaat over God. Er is iets bijzonders met Gods spreken. De buitengewoon bemoedigende en ontzagwekkende betekenis van ‘Dabar' vinden we beeldend uitgelegd in Jesaja 55:10,11 en als je dan tussen de lettertje of regels door leest kun je iets ontdekken. Dabar zegt iets over God zelf, zijn wezen. Dabar is datgene wat van God uitgaat en waardoor Hij zich doet kennen. Een scheppende en creatieve kracht.
Daarom zegt men wel eens ‘De bijbel is als dynamiet’. Maar hij werkt op vreemde wijze. Geen mens kan zeggen of logisch beredeneren hoe dat boek, tijdens zijn reis door de wereld, op talloze plaatsen in de ziel van mensen nieuw leven heeft gewekt, een nieuw geloof, een nieuw perspectief en een nieuwe overtuiging.Wie kan liefde uitleggen of verklaren en onder woorden brengen?
‘Bijbel' en ‘Dabar' zijn onlosmakelijk verbonden, maar ze zijn niet elkaars gelijke. Nee, wie is afgestemd op de Here en op de Bijbel, mag erop vertrouwen dat God zelf ‘Dabar' laat gebeuren. Aan wie kun je denken? Ja, de Here Jezus. Hij is vlees geworden ‘Dabar'.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 21 jan 2016 11:21

benefietdiner schreef:Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend 2 Kor. 3:6
De Bijbel is het geschreven woord van God. Het is alleen geschreven omdat het eerst het gesproken woord van God was!

Heel goed dat u deze tekst aanhaalt, behoorlijk jammer dat u weer eens uit zijn verband rukkend en context missend bezig bent. Als u gewoon even een vers verder kijkt dan kunt u het volgende lezen:

En indien de bediening des doods in letteren bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid zijns aangezichts, die te niet gedaan zou worden.

Paulus spreekt dus over de wet die in stenen gegrift was. Dat is duidelijk de wet van Mozes, die gegeven werd op de berg Sinaï. Dat Oude Verbond was de bediening van de dood omdat ze volmaakte gehoorzaamheid eiste van zondige mensen die niet in staat waren om die na te komen, en ze vroeg de dood voor elke overtreding (Galaten 3:10-12), deze letter maakt dus dood! Het doel van deze wet was niet om te redden maar om hen hun zondige, verloren toestand te laten zien voor een heilige God, en ze wijst de weg naar Christus, de Verlosser.
Paulus refereert met die letter dus aan het oude verbond! En met de Geest maakt levend aan het nieuwe verbond! Nergens wordt daar beweert dat de letters van het nieuwe testament niet meer gerespecteerd hoeven te worden, niet meer ter zake doen en dat men de zaken maar kan invullen aan de hand van een warm & fuzzy gevoel die de Geest u zogenaamd zou geven. Zo’n interpretatie is tegengesteld aan de onmiddellijke context van de passage, maar ook aan de bredere context van de rest van het Nieuwe Testament! Uw voorbeeld is niks anders dan een staaltje naar uw hand proberen te zetten van het Woord!

benefietdiner schreef:Ooit wel eens van Dabar gehoord. Dabar = Woord

Wel eens van Rhema en Logos gehoord? Vast wel als equivalent. Als u meent dat dit Gods Woord voor u persoonlijk is, dan bent u een valse leer aan het verkondigen. Wij kunnen wel degelijk Gods geschreven woord toepassen op ons leven, zonder dat wij daarbij een persoonlijke ervaring moeten hebben. Uw geloof maakt individuen, bestaat uit wolven die samenwerken doordat ze persoonlijk gewin kunnen behalen. Door een beroep te doen op uw interpretatie van het woord Dabar, creëert u ruimte om zaken naar eigen believen vorm te geven, totaal oncontroleerbaar omdat dit woord volgens u de inhoud van de Bijbel zou overstijgen! Zodoende maakt u nieuwe profeten en openbaringen die als uitbreiding op de Bijbel opgevat kunnen en mogen worden. U verheft zich zelfs boven het gesprokene van Jezus! Totaal oncontroleerbaar. U bent niet bezig met Bijbel uitleg, maar met Bijbel inleg!

Mijn advies: blijf logisch nadenken en vertrouw op Logos!

Sjors.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 21 jan 2016 12:03

_Sjors_ schreef:En indien de bediening des doods in letteren bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid zijns aangezichts, die te niet gedaan zou worden.

Paulus spreekt dus over de wet die in stenen gegrift was. Dat is duidelijk de wet van Mozes, die gegeven werd op de berg Sinaï. Dat Oude Verbond was de bediening van de dood omdat ze volmaakte gehoorzaamheid eiste van zondige mensen die niet in staat waren om die na te komen, en ze vroeg de dood voor elke overtreding (Galaten 3:10-12), deze letter maakt dus dood! Het doel van deze wet was niet om te redden maar om hen hun zondige, verloren toestand te laten zien voor een heilige God, en ze wijst de weg naar Christus, de Verlosser.
Paulus refereert met die letter dus aan het oude verbond! En met de Geest maakt levend aan het nieuwe verbond! Nergens wordt daar beweert dat de letters van het nieuwe testament niet meer gerespecteerd hoeven te worden, niet meer ter zake doen en dat men de zaken maar kan invullen aan de hand van een warm & fuzzy gevoel die de Geest u zogenaamd zou geven. Zo’n interpretatie is tegengesteld aan de onmiddellijke context van de passage, maar ook aan de bredere context van de rest van het Nieuwe Testament! Uw voorbeeld is niks anders dan een staaltje naar uw hand proberen te zetten van het Woord!
En het is natuurlijk niet de bedoeling dat het nieuwe verbond ook als een wet functioneert, vandaar dat God ons hart verandert zodat we waarlijk in vrijheid kunnen leven. Wie naar de letter van het nieuwe testament gaat leven, leeft niet in vrijheid maar heeft gewoon de ene letter voor de andere (en nog wel een veel zwaardere) ingeruild; die zal geheid Romeinen 7 als een levende realiteit ervaren.
Maar de wet is niet tegen hen die leven door de Geest, en dat kun je weten aan de vrucht: De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Daartegen richt de wet zich niet.

Een wettisch mens houdt zich bezig met zaken als 'zijn de goede woorden gebruikt, heeft de juiste persoon ze gesproken, kan ik het precies zo weervinden in mijn Bijbel enz.' Iemand die geestelijk is richt zich op de inhoud van de boodschap en de uitwerking ervan.
Voor het eerste heb je alleen een Bijbel nodig, en voor het tweede de H.G. (waarbij de Bijbel uiteraard niet overbodig is).
Alleen de Geest weet welke woorden op welk moment voor een bepaald mens (of een groep) op dát moment de juiste zijn, omdat Hij de harten kent. En daarom is profetie zo belangrijk, want profetie is namens God spreken.
Dat hoort o.a. tijdens de samenkomsten te gebeuren, en God bepaald aan welke man en-of vrouw Hij profetische woorden geeft om te spreken.
Zo krijgt de gemeente wat God vind dat ze nodig heeft, vermaning, onderwijzing, vertroosting ..., en dat alles tot opbouw van de Gemeente.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 21 jan 2016 13:34

Hoewel deze discussie blijkbaar wel enig verband houd met het originele onderwerp, lijkt hij mij er ondertussen toch buiten te vallen. Wellicht de moeite waard om hierover een ander topic te starten, echter ik laat het voor wat het is; van toegevoegde waarde.

Sjors.

Terug naar “[Religie] - Open forum”