MoesTuin schreef:Wie denken we wel niet wie we zijn als we de Wegen van de Heere God denken te kunnen doorgronden en begrijpen?
Ik meen een kind van God te zijn, die luistert naar wat God hem te zeggen heeft door Zijn Woord. Daarbij wordt ik geleid, geholpen door de Heilige Geest. Maar daarmee mag ik Gods Woord niet wegzetten als niet ter zake doende!
Dus ik zou u niet mogen oordelen omdat de Heilige Geest u een heel teer gevoel van waarheid geeft? Ik kan dat nergens in de Bijbel terugvinden. Wat ik wel lees is:
Beproeft alle dingen; behoudt het goede (1Thess 5:21).
Hoe kan ik uw leer nu beproeven? Feeling warm and fuzzy inside? U op een eiland met uw mede warm and fuzzy feelers, warme fuzzies uitdelend. En ik als de grote boze tourist uw utopia komen verstoren zekers.
Ik ben een andere mening toebedeeld: niets is goed in Gods ogen wat niet waar is in Zijn Woord.
Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld. (1 Joh. 4:1)
Nu wilt u mij vast om de oren slaan met:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt. Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke maat gij meet, zal u wedergemeten worden. En wat ziet gij de splinter, die in het oog van uw broeder is, maar de balk, die in uw oog is, merkt gij niet? Of, hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe, dat ik de splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog? Gij geveinsde! werp eerst de balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om de splinter uit het oog van uw broeder uit te doen (Matt 7:1-5).
Dan verzoek ik u deze tekst nog eens zorgvuldig door te lezen. Dan kunt u lezen dat dit geen verbod op eerlijk oordelen is, maar een ernstige waarschuwing tegen hypocriet oordelen. Deze tekst heft de opdracht in 1 Joh. 4:1 niet op, integendeel; hij bevestigd die opdracht en scherpt hem juist aan!
Ik sluit mij daarom liever aan bij de nobele Bereërs:
En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren. (Hand 17:11)
Het heel en het al (pfffff, wat een rare uitspraak, ik zou er zowat van wegvliegen ipv met beide benen stevig op de grond te blijven staan) zal onderzocht moeten worden op waarheidsgehalte dmv bestuderen van Zijn Woord!
Met vriendelijke groeten,
Sjors.