Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2015 09:34

Arendsoog schreef:1. Dat laatste klinkt heel logisch, iedereen zijn ding laten doen mits het moreel verantwoord lijkt. Zo kun je iedereen zijn godsdienst/wijze van leven laten houden. Als we het echter hebben over 'waarheid', dan speelt de juiste intentie bij het handelen wel een rol. Zo is goed handelen buiten het geloof in Christus niet goed. Paulus schrijft: al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.(Romeinen 14 vers 23) (NBV: alles wat uit het geloof niet voortkomt is zondig)

Het juist handelen is een van de onderdelen van het achtvoudige pad, de kern van het Boeddhisme. Dus daar is binnen die traditie ook wel het een en ander over gezegd. Over waarheid ook trouwens. Uiteraard wordt Jezus daarbij niet genoemd. Beide systemen zijn intern consistent en je hebt meta-religie nodig om kunnen beoordelen welk systeem 'meer waar' is. Dan eindig je al gauw in een eindeloze regressie van meta-meta-metasystemen.

(2) Misschien wel: God is goed, God is genadig. Hij noemt zichzelf in Exodus 3:14 ook 'IK ZAL ZIJN, Die IK ZIJN ZAL, IK ZAL ZIJN' (Statenvertaling, letterlijk allemaal hoofdletters, YHWH). (NBV: Ik ben die er zijn zal, IK ZAL ER ZIJN)

Is dat waar hij tegen Mozes zegt: Ik ben wie ik ben? Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat dat een bekende Hebreeuwse uitspraak was die zoiets betekent als "maakt niets uit" Wat God daar in mijn ogen dus zegt is "Mijn naam is niet belangrijk". En volgens mij heeft het oude Hebreeuws geen hoofdletters, maar daar kan ik me in vergissen.

(3) Het maakt het spreken over God complexer.
(4) Ten diepste kunnen wij God ook niet begrijpen, dus is het de vraag of wij Zijn eigenschappen kunnen begrijpen.

We zullen er toch op zijn minst iets van moeten begrijpen, anders heeft denken over God geen waarde.

(5) Dat snap ik.
(6) Wittgenstein. Maar die vond de dingen waarover we niets konden zeggen (religie etc.) dan wel weer heel belangrijk in het leven, zoals ik in een ander topic opgemerkt heb. Maar er zit een verschil tussen Wittgenstein I en Wittgenstein II; de finesses zou ik op moeten zoeken.

Dat je ergens niets over kunt zeggen, betekent niet dat het niet belangrijk is. Genoeg zaken binnen het Boeddhisme die zich ook niet laten beschrijven en een groot deel van de Boedhhistische praktijk is de stilte juist opzoeken dmv meditatie.

Definitie: de kano is het koekje waarboven geen lekkerder koekje denkbaar is.
Gevolg: Een kano in mijn mond is lekkerder dan een kano in mijn gedachten.
Conclusie: Ik heb een kano in mijn mond.

Waar zit de fout

Een poging: Het 'gevolg' is een mening, geen logische conclusie.[/quote]

Dan volgt dus ook niet dat een bestaande God groter is dan een niet-bestaande God.

Zo niet: de conclusie volgt niet logisch. Er is niet gezegd dat een kano ook noodzakelijk moet bestaan, en al ook niet dat hij in jouw mond is.
Verder (het belangrijkste argument denk ik) zou er een drankje kunnen zijn waarboven geen lekkerder drankje denkbaar is, wat dus ook in jouw mond is. Aangezien jouw mond al vol zit met die lekkere kano, past dit drankje er niet meer bij?

De hele redenatie is natuurlijk ook een reductio ad absurdum die uitmondt (haha) in allerlei paradoxen. Omdat we iets kunnen bedenken, betekent geenszins dat zoiets dan ook moet bestaan. De werkelijkheid trekt zich nu eenmaal weinig aan van wat de mens allemaal denkt.

*Even voor de achtergrond (dan hebben we het over dezelfde formulering van het bewijs, als je een betere hebt, mag dat; en mede voor de meelezers). Anselmus' a priori Godsbewijs (in zijn Proslogion) is een reductio ad absurdum.
In woorden luidt het als volgt:
1. God is datgene groter dan wat niets gedacht kan worden (DGN) (dit is een algemeen geldende definitie)
2. De dwaas zegt in zijn hart (Psalm 14): Er is geen God, m.a.w.: God bestaat alleen in het denken. (DGN=DGNd)
3. Anselmus zegt: God in het denken impliceert God als existentie, want: (DGNd -> DGNe)
4. God existerend is groter dan God alleen in het denken (DGNe > DGNd)
5. DGNd = niet DGN

2 en 5 kunnen niet tegelijk waar zijn, dus bestaat God.

Alvin Plantinga (analytisch christelijke filosoof/epistemologist) is van mening dat er een geldige versie van dit bewijs opgesteld kan worden.

Waarom dit argument niet zomaar op alles toepasbaar is:
Een tijdgenoot van Anselmus, Gaunilo, deed het volgende: Hij zei: Bijvoorbeeld, er is ergens in de oceaan en eiland waarboven geen groter eiland gevonden kan worden, het verloren eiland. Zo'n eiland is dan groter als het bestaat dan als het niet bestaat, en zou volgens Anselmus' bewijs moeten bestaan. Idem wat jijzelf met je 'kano-koekje' probeert aan te tonen. Anselmus schreef een antwoord aan Gaunilo, en wel het volgende:

Now I say boldly that if anyone should find for me anything existing either in actual fact or in thought alone, except that than which a greater cannot be thought, to which he can fit the logic of this argument of mine, I will find and give him that Lost Island, not to be lost any more. (Geciteerd uit Oxford Illustrated History of Western Philosophy, pp 80)

Een poging tot vertaling voor de meelezers: (altijd lastig met dit soort dingen)
Nu zeg ik ronduit, dat als iemand voor mij een bestaand iets zou vinden, ofwel als bestaand feit (actualiteit) ofwel in gedachten alleen, behalve dat 'dan wat niets groters gedacht kan worden', waarop hij de logica van mijn argument kan toepassen: ik geef hem dat Verloren Eiland, wat niet langer verloren is.

Simpelweg dus: Anselmus zegt dat het "verloren eiland'' argument niet parallel is aan het zijne.

Een goede poging voor een lastig stukje tekst. Ik zou die laatste 'is' vervangen door 'zal zijn'.

Op de wiki staat een leuke vergelijking die met dezelfde redenering 'bewijst' dat God niet bestaat.

De Australische filosoof Douglas Gasking liet zien dat als we "bestaan" als eigenschap zouden rekenen, men op dezelfde wijze zou kunnen bewijzen dat God niet bestaat:
- De schepping van de wereld is de meest wonderbaarlijke prestatie die voorstelbaar is.
- De verdienstelijkheid van een prestatie is het product van (a) haar intrinsieke hoedanigheid en (b) van de bekwaamheid van haar schepper.
- Hoe groter de onbekwaamheid (of de handicap) van de schepper, hoe indrukwekkender de prestatie.
- De meest geduchte handicap voor een schepper zou diens niet-bestaan zijn.
- Derhalve, als we veronderstellen dat het universum het product is van een bestaande schepper, kunnen wij een grootser wezen bedenken, namelijk een schepper die alles schiep zonder te bestaan.
- Een bestaande God zou derhalve niet het grootste wezen zijn dat men kan bedenken, want een nog geduchter en ongelooflijker schepper zou een God zijn die niet bestaat.
- Ergo: God bestaat niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Godsbewijs
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2015 09:45

Arendsoog schreef:Als jij ooit geboren bent, leef je. (of heb je geleefd)
Als jij leeft, ben je ooit geboren.

De relatie God-mens was verstoord(door de historische zondeval), dus moest Jezus sterven aan het kruis
Jezus stierf aan het kruis, dus was de relatie God-mens verstoord

Of redeneer ik nu te snel?

Wat Blijblij al zei. Die redenatie zit vol verborgen aannamen. Ik neem aan dat je weet hoe een ad consequentiam werkt.

P -> Q
Q
:P

Voor de mensen die niet bekend zijn met de formele logica. Het gaat om een redenatie waarbij je de oorzaak probeert te bewijzen uit het gevolg.

Als het regent (P), wordt de straat nat (Q)
De straat is nat
Conclusie: Het regent.

Je kunt deze conclusie dus niet trekken uit deze redenering. De straat kan immers om tal van andere redenen nat zijn. Er is net een tankwagen vol bier omgevallen, bijvoorbeeld.

Bruno

Berichtdoor Bruno » 17 dec 2015 09:48

Mortlach schreef:Zijn oud werk is stukken beter, als je het mij vraagt.

En dat is? :)
Ik raadde vooral het boek aan omdat het de evolutietheorie in een notendop duwt.
Makkelijk te lezen voor iedereen, zelfs iemand die ongeschoold is.

Perfectie? Ik zie een bij elkaar geraapt zooitje dat erg goed werkt, omdat alles wat NIET WERKT rucksichslos wordt geëlimineerd.

Daarbij zijn er natuurlijk wel aanwijzingen voor de afstamming. Waarom hikt de mens, bijvoorbeeld? Als je gaat kijken wat er precies gebeurt tijdens het hikken, zie je dat daar zenuwen, spieren en genen bij betrokken zijn die exact dezelfde zijn als die een salamander gebruikt om te wisselen tussen lucht- en waterademhaling.

Hetzelfde geldt voor een fase in de embryonale ontwikkeling waarin in de mens structuren in de nek ontstaan die direct zijn terug te voeren op de kieuwbogen in vissen. Identieke genen bouwen vergelijkbare structuren die dan wel weer voor geheel andere functies worden ingezet.

Ook kun je je afvragen waarom de mens nog oorspieren heeft. Sterker nog, als jij iets achter je hoort, proberen je hersenen nog steeds je oren te draaien. Perfectie?

Ja selectie kan gemeen zijn he? Maar had het zo mooi kunnen worden zonder al die woelige strijden en al dat lijden? Waarom hikt de mens? Omdat wij amfibieën waren zogezegd? :)
Ik mag toch perfectie zien? En vooral een intelligent design. Hoe moderner we worden hoe geloviger ik word.

Ik hoop dat je je antwoorden vind en dat ze niet zullen teleurstellen.

Ik zoek al even, maar er is voldoende om aan te grijpen. In mijn vrije wil kan ik het goede opnemen of het kwade. Ik heb "het kwade" veel op de loer gehad, en het is tijd terug te keren naar mijn cultureel erfgoed. Onze normen en waarden komen ergens vandaan, en dat wij dat vandaag niet meer horen uit te putten uit religie kan best waar zijn. Maar het komt wel van het metadenken vandaan.

Ik lees U schrijven dat je aan meditatie doet door de stilte op te zoeken, bestaat die nog wel op onze aarde? Voor de stilte moet je in de kosmos zijn. Hier reist geluid net iets te perfect ;)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2015 09:54

Bruno schreef:En dat is? :)
Ik raadde vooral het boek aan omdat het de evolutietheorie in een notendop duwt.
Makkelijk te lezen voor iedereen, zelfs iemand die ongeschoold is.

The selfish gene, bijvoorbeeld, maar een complete bibliografie is gauw opgezocht hoor.

Ja selectie kan gemeen zijn he? Maar had het zo mooi kunnen worden zonder al die woelige strijden en al dat lijden? Waarom hikt de mens? Omdat wij amfibieën waren zogezegd? :)
Ik mag toch perfectie zien? En vooral een intelligent design. Hoe moderner we worden hoe geloviger ik word.

Natuurlijk mag jij zien wat je wilt.

Ik lees U schrijven dat je aan meditatie doet door de stilte op te zoeken, bestaat die nog wel op onze aarde? Voor de stilte moet je in de kosmos zijn. Hier reist geluid net iets te perfect ;)

Ik woon op het Ierse platteland. Hier is het echt nog wel eens stil hoor. Maar goed, het gaat natuurlijk voornamelijk om een interne stilte. Daarvoor is externe stilte niet vereist - wel handig.

Bruno

Berichtdoor Bruno » 17 dec 2015 10:01

Mijn meditatie is heel ritueel gebonden, en daar is geluid en vibratie alles.
Een zeer persoonlijke innerlijke reis waar ik alle gekheid op een stokje mocht beleven.
Hedendaags loop ik synchroon met verstand, geest en werk ik aan mijn lichaam.

De evolutietheorie heeft mijn kijk op het leven aanzienlijk verbeterd, verhoogd.
Maar ik kom er op uit dat ik alles anders beleef en bekijk dan "normaal".
Ik blijf uitkomen bij een Intelligent Design. De Heilige Geest gaat daar elegant overheen met een magische Goddelijke hand.

Ik vraag mij wel af, welke God het is die wij unaniem dienen? Zelfs de ongelovigen ademen de lucht van God. Zij zijn onderworpen aan natuurwetten waar niemand aan ontkomt.
Eva plukte de vrucht en weg was ie, wat kregen wij in de plaats?

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 17 dec 2015 12:37

Mortlach schreef:Het juist handelen is een van de onderdelen van het achtvoudige pad, de kern van het Boeddhisme. Dus daar is binnen die traditie ook wel het een en ander over gezegd. Over waarheid ook trouwens. Uiteraard wordt Jezus daarbij niet genoemd. Beide systemen zijn intern consistent en je hebt meta-religie nodig om kunnen beoordelen welk systeem 'meer waar' is. Dan eindig je al gauw in een eindeloze regressie van meta-meta-metasystemen.

Het begint me weer iets te dagen...Die interne consistentie (en daarmee ultieme waarheidsclaim?!?) is inderdaad een lastig punt als religies vergeleken worden... Dat Jezus Christus op de laatste dag terugkomt om de levenden en de doden te oordelen, is in dezen een (verschrikkelijke) realiteit.

Is dat waar hij tegen Mozes zegt: Ik ben wie ik ben? Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat dat een bekende Hebreeuwse uitspraak was die zoiets betekent als "maakt niets uit" Wat God daar in mijn ogen dus zegt is "Mijn naam is niet belangrijk". En volgens mij heeft het oude Hebreeuws geen hoofdletters, maar daar kan ik me in vergissen.

Dat bedoel ik ja. Het is het gedeelte waar God Mozes roept om naar de Farao te gaan en om met het volk Israël uit Egypte te vertrekken. Mozes vraagt dan hoe hij moet zeggen wie hem gezonden heeft. (Statenvertaling, NBV kan ik niet voor je kopieren en plakken :( wel een link: https://www.bijbelgenootschap.nl/nbv/exod/3/

13 Toen zeide Mozes tot God: Zie, wanneer ik kom tot de kinderen Israëls, en zeg tot hen: De God uwer vaderen heeft mij tot ulieden gezonden; en zij mij zeggen: Hoe is Zijn naam? wat zal ik tot hen zeggen?
14 En God zeide tot Mozes: IK ZAL ZIJN, Die IK ZIJN ZAL! Ook zeide Hij: Alzo zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: IK ZAL ZIJN heeft mij tot ulieden gezonden!
15 Toen zeide God verder tot Mozes: Aldus zult gij tot de kinderen Israëls zeggen: De HEERE, de God uwer vaderen, de God van Abraham, de God van Izak, en de God van Jakob, heeft mij tot ulieden gezonden; dat is Mijn Naam eeuwiglijk, en dat is Mijn gedachtenis van geslacht tot geslacht.(Exodus 3: 13-15)

Gezien het vervolg van de tekst, zou je het misschien wel zo kunnen lezen als je voorstelt. Het gaat er dan niet om wat God is, maar hoe Hij is (geweest voor het voorgeslacht en voor ons in Christus zal zijn(?)). Over de hoofdletters: dat klopt voor zover ik weet, geen hoofdletters. Het is echter een bijzondere naam, en hij wordt hier daarom vertaalt met allemaal hoofdletters. Eigenlijk zou ik Hebreeuws moeten gaan leren... :)

We zullen er toch op zijn minst iets van moeten begrijpen, anders heeft denken over God geen waarde.

Dat is de kern van het argumenteren tegen de 'eenvoudigheid' van God volgens mij. Men zou kunnen zeggen dat wij over God spreken zoals de Zoon (het Woord?) hem geopenbaard/verklaard heeft. (Johannes 1:18, Hebreeën 1:1-3)

Dat je ergens niets over kunt zeggen, betekent niet dat het niet belangrijk is. Genoeg zaken binnen het Boeddhisme die zich ook niet laten beschrijven en een groot deel van de Boedhhistische praktijk is de stilte juist opzoeken dmv meditatie.

Zijn we het daar over eens.

Dan volgt dus ook niet dat een bestaande God groter is dan een niet-bestaande God.

Uitgaande van Anselmus redenering wel? Dit beperkt zich niet tot alle denkbare koeken of verloren eilanden, maar tot alle denkbare dingen.

De hele redenatie is natuurlijk ook een reductio ad absurdum die uitmondt (haha) in allerlei paradoxen. Omdat we iets kunnen bedenken, betekent geenszins dat zoiets dan ook moet bestaan. De werkelijkheid trekt zich nu eenmaal weinig aan van wat de mens allemaal denkt.

Het punt is dat Anselmus' redenering niet op zomaar alles toepasbaar is. Het geldt uitgaand van de eerste stelling. Het geldt niet voor het verloren eiland o.i.d.

Een goede poging voor een lastig stukje tekst. Ik zou die laatste 'is' vervangen door 'zal zijn'.

Ok. Of dat nodig is, is de vraag ;)

Mortlach schreef:Op de wiki staat een leuke vergelijking die met dezelfde redenering 'bewijst' dat God niet bestaat.

De Australische filosoof Douglas Gasking liet zien dat als we "bestaan" als eigenschap zouden rekenen, *men op dezelfde wijze zou kunnen bewijzen dat God niet bestaat:
1- De schepping van de wereld is de meest wonderbaarlijke prestatie die voorstelbaar is.
2- De verdienstelijkheid van een prestatie is het product(!) van (a) haar intrinsieke hoedanigheid en (b) van de bekwaamheid van haar schepper.
3- Hoe groter de onbekwaamheid (of de handicap) van de schepper, hoe indrukwekkender(=wonderbaarlijker?) de prestatie.
4- De meest geduchte handicap voor een schepper zou diens niet-bestaan zijn.
5- Derhalve, als we veronderstellen dat het universum het product is van een bestaande schepper, kunnen wij een grootser wezen bedenken, namelijk een schepper die alles schiep zonder te bestaan.
6- Een bestaande God zou derhalve niet het grootste wezen zijn dat men kan bedenken, want een nog geduchter en ongelooflijker schepper zou een God zijn die niet bestaat.
7- Ergo: God bestaat niet.

Regel voor regel:
1. Laten we die voor waar aannemen. Men zou kunnen zeggen: het scheppen van meerdere werelden is wonderbaarlijker, maar ik houd niet van multiple worlds theories ;)
2. A) Als het dus een verdienste is, is de schepping de best mogelijke, ten einde de verdienstelijkheid groter te maken?
B) Ok. Hogere bekwaamheid is grotere verdienstelijkheid? Of is dit een reciproke relatie gezien de rest van de redenering?
(Goedheid van de schepping(S))*(Bekwaamheid Schepper(G)) is namelijk groter als een van de beide termen groter is. Anders geldt (Goedheid Schepping(S))/(Bekwaamheid Schepper(G)) maximaliseren door teller naar oneindig of noemer naar nul.
3. Waarom?
4. Dit veronderstelt dat ‘bestaan’ een goede eigenschap/perfectie is, zoals het uitgangspunt zegt.
5. Contradictio in terminis? Verder: (Goedheid van Schepping maximaal)*(Schepper minimaal) = oneindig*infinitesimaal klein = onbepaald? Anders oneindig/infinitesimaal klein blijft oneindig.
6. Hoe kan een niet bestaand iets/iemand iets veroorzaken? Ook natuurwetten brengen geen dingen in ruimte en tijd voort. Net zomin als rekenregels iets laten ontstaan. Het optellen van €1000,- bij €1000,- kan ik op papier doen, maar dan heb ik nog geen €2000,- in m'n hand.
7. Dat is dus de vraag. Of sterker: niet waar.

Uitgaand van de opgestelde formules in 2:
S*G: geen van beide termen kan nul zijn, want vermenigvuldigen met nul levert nul op.
S/G: de noemer mag niet nul worden, want delen door nul is flauwekul. En dat doe je eigenlijk van 'minimaal bestaan' naar 'niet bestaan'. God moet op z'n minst machtig zijn om te scheppen.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2015 12:56

Arendsoog schreef:Het begint me weer iets te dagen...Die interne consistentie (en daarmee ultieme waarheidsclaim?!?) is inderdaad een lastig punt als religies vergeleken worden... Dat Jezus Christus op de laatste dag terugkomt om de levenden en de doden te oordelen, is in dezen een (verschrikkelijke) realiteit.

Ik geloof sowieso niet zo in ultieme waarheidsclaims. Daarom accepteer ik nooit dat God wordt ingezet als 'per definitie objectieve factor' waardoor zogenaamd de claims van christenen objectiever zijn dan die van anderen.

Dat bedoel ik ja. Het is het gedeelte waar God Mozes roept om naar de Farao te gaan en om met het volk Israël uit Egypte te vertrekken. Mozes vraagt dan hoe hij moet zeggen wie hem gezonden heeft. (Statenvertaling, NBV kan ik niet voor je kopieren en plakken :( wel een link: https://www.bijbelgenootschap.nl/nbv/exod/3/

Gezien het vervolg van de tekst, zou je het misschien wel zo kunnen lezen als je voorstelt. Het gaat er dan niet om wat God is, maar hoe Hij is (geweest voor het voorgeslacht en voor ons in Christus zal zijn(?)). Over de hoofdletters: dat klopt voor zover ik weet, geen hoofdletters. Het is echter een bijzondere naam, en hij wordt hier daarom vertaalt met allemaal hoofdletters. Eigenlijk zou ik Hebreeuws moeten gaan leren... :)

Ik vind het dan weer grappig dat God gebruikmaakt van een populaire uitspraal/woordgrap. Het komt mij vele malen waarschijnlijker over dat de menselijke schrijver God deze woorden in de mond legt, omdat die menselijke schrijver een product is van zijn omgeving.

Dat is de kern van het argumenteren tegen de 'eenvoudigheid' van God volgens mij. Men zou kunnen zeggen dat wij over God spreken zoals de Zoon (het Woord?) hem geopenbaard/verklaard heeft. (Johannes 1:18, Hebreeën 1:1-3)

Het blijft lastig dat onuitspreekbare/onbegrijpbare zaken door 'tussenpersonen' moeten worden verklaard (of dat nu Jezus of Boeddha is). Het gevaar dreigt dat we ten onrechte gaan denken dat omdat we de verklaring begrijpen, we het concept erachter begrijpen.

Uitgaande van Anselmus redenering wel? Dit beperkt zich niet tot alle denkbare koeken of verloren eilanden, maar tot alle denkbare dingen.

Dat maakt niet uit. Je werkt met een eindige lijst van entiteiten en kijkt naar een uiteinde van die lijst. Het maakt niet uit of die lijst uit 'wezens' bestaat, of uit koekjes.

Het punt is dat Anselmus' redenering niet op zomaar alles toepasbaar is. Het geldt uitgaand van de eerste stelling. Het geldt niet voor het verloren eiland o.i.d.

Werkt logica zo?

Regel voor regel:
1. Laten we die voor waar aannemen. Men zou kunnen zeggen: het scheppen van meerdere werelden is wonderbaarlijker, maar ik houd niet van multiple worlds theories ;)

Vervang het door 'het geheel der dingen' als je wilt.

3. Waarom?

Omdat niemand staat te kijken als ik een papieren vliegtuigje vouw, maar als mijn hond een papieren vliegtuigje vouwt, is dat bijzonder.

6. Hoe kan een niet bestaand iets/iemand iets veroorzaken? Ook natuurwetten brengen geen dingen in ruimte en tijd voort.

dat is nog maar de vraag. Vaccuums zijn 'niets' maar ondertussen ook een bruisende brei van virtuele deeltjes die spontaan ontstaan en zich evensnel weer opheffen.

Even weinig tijd om op de rest in te gaan. Ik hoop erop terug te komen. Enfin, het is natuurlijk niet mijn bedoeling om met waterdichte tegenargumenten te komen (bestaan die in de filosofie uberhaupt), maar om de oorspronkelijke redenering in twijfel te trekken.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 17 dec 2015 12:59

Arendsoog schreef:Als jij ooit geboren bent, leef je. (of heb je geleefd)
Als jij leeft, ben je ooit geboren.

De relatie God-mens was verstoord(door de historische zondeval), dus moest Jezus sterven aan het kruis
Jezus stierf aan het kruis, dus was de relatie God-mens verstoord

Of redeneer ik nu te snel?

blijblij schreef:Ja :) Het is alleen logisch als je uitgaat van een aantal voor-premissen.
Bovendien 'moest' Jezus niet sterven aan het kruis. En daarnaast is het alleen maar logica dat Jezus stierf (Jezus is een mens, mensen zijn sterfelijk, dus...) :D
De relatie God-mens was verstoord(door de historische zondeval), dus moest de Messias sterven
Jezus stierf aan het kruis, dus hij was een oproerkraaier

Er zitten natuurlijk een heleboel dingen achter. Ik zou ook kunnen zeggen: Jezus is ook God, God is onsterfelijk, dus... ; Jezus zondigde niet, Jezus was geen oproerkraaier, dus... Maar gelukkig: 'de straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.' Hoe onlogisch! (Jesaja 53:5)
Mortlach schreef:Wat Blijblij al zei. Die redenatie zit vol verborgen aannamen.

Correct, er zit zo ongeveer een complete dogmatiek/uitlegtraditie achter.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 17 dec 2015 13:29

Mortlach schreef:Ik vind het dan weer grappig dat God gebruikmaakt van een populaire uitspraak/woordgrap. Het komt mij vele malen waarschijnlijker over dat de menselijke schrijver God deze woorden in de mond legt, omdat die menselijke schrijver een product is van zijn omgeving.

Blijft dat Mozes dan voor zijn tijd een zeer bijzonder man was. Als we dit lezen als een soort ontologische beschrijving van God, was hij de Griekse denkers ver vooruit.

Dat maakt niet uit. Je werkt met een eindige lijst van entiteiten en kijkt naar een uiteinde van die lijst. Het maakt niet uit of die lijst uit 'wezens' bestaat, of uit koekjes.

Jouw redeneringen en alle andere redeneringen beperken de lijst met entiteiten tot een deellijst/deel van de lijst.

Werkt logica zo?

Zie het vorige antwoord.
Vervang het door 'het geheel der dingen' als je wilt.

Vind ik wel mooier/beter inderdaad.

Omdat niemand staat te kijken als ik een papieren vliegtuigje vouw, maar als mijn hond een papieren vliegtuigje vouwt, is dat bijzonder.

Ik vraag me vooral af of 3 noodzakelijk waar moet zijn. Waarom zou een goede Schepper geen goede wereld mogen scheppen? Lijkt me niet in tegenspraak met 1. Met 2 weet ik niet zeker.

dat is nog maar de vraag. Vaccuums zijn 'niets' maar ondertussen ook een bruisende brei van virtuele deeltjes die spontaan ontstaan en zich evensnel weer opheffen.

Dat wordt vaker aangehaald, en is een deel van de QM dat ik niet beheers. Maar de wetten waarmee dit vacuum beschreven worden, lijken me niet te zorgen voor het ontstaan van dit vacuum (in ruimte en tijd). Verder gaat het om 'virtuele' deeltjes.?

Even weinig tijd om op de rest in te gaan. Ik hoop erop terug te komen. Enfin, het is natuurlijk niet mijn bedoeling om met waterdichte tegenargumenten te komen (bestaan die in de filosofie uberhaupt), maar om de oorspronkelijke redenering in twijfel te trekken.

Ik ben benieuwd ;)

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 17 dec 2015 13:32

Bruno schreef:Eva plukte de vrucht en weg was ie, wat kregen wij in de plaats?

Wij kregen:
een verbroken relatie met God
de dood

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 17 dec 2015 14:08

bedankt voor je reactie Arendsoog en je aanvulling.
Daar kan ik iets mee!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Bruno

Berichtdoor Bruno » 17 dec 2015 18:08

Mortlach schreef:The selfish gene, bijvoorbeeld, maar een complete bibliografie is gauw opgezocht hoor.

Dat boek zou ik niet aanraden aan iemand die de evolutietheorie wil leren kennen.
The Greatest Show On Earth is daarin veel meer geletterd en hakt minder op creationisme.
The Selfish Gene gaat meer over één segment in de evolutie, daar de grootste show op aarde het hele plaatje benadert.

Bruno

Berichtdoor Bruno » 17 dec 2015 18:28

Arendsoog schreef:
Wij kregen:
een verbroken relatie met God
de dood

Wanneer we het bekijken in het moment zelf, hoe zou dat gemanifesteerd hebben in de letterlijke daad?
Volgens mij scheiden wij ons daar van het dierenrijk af en lanceren wij onszelf de beschaving in.
God is daar nooit letterlijk aanwezig geweest, die zit in ons hoofd. Beeld je eens in, de man en vrouw ontwikkelen schaamte voor elkaar, jaloezie, ... Het was belangrijk te weten wie wiens zoon of dochter was om een erfenis na te laten.
Ik heb daarin altijd een lijm van religie, filosofie en wetenschap gebruikt om mijn waarheid daarin te ontwikkelen.

Ik observeer evolutie, en ik zie wat mogelijk is. Maar er is 1 mysterie, 1 raadsel, ... Ik blijf een intelligent design zien. Hoe beter men het in beeld brengt, hoe beter ik het zie manifesteren. Soms kan ik zo extatisch naar iets kijken dat ik op het puntje van mijn stoel zit en God loof.
Zijn Majesteit erkennen en herkennen in het leven is een adrenaline rush dat geen middel kan evenaren.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 17 dec 2015 19:36

Bruno schreef:Wanneer we het bekijken in het moment zelf, hoe zou dat gemanifesteerd hebben in de letterlijke daad?
Daar was ik helaas niet bij, dus daar kan ik geen bindende uitspraken over doen...
Volgens mij scheiden wij ons daar van het dierenrijk af en lanceren wij onszelf de beschaving in.
God is daar nooit letterlijk aanwezig geweest, die zit in ons hoofd.
Ik zou niet precies weten hoe God daar letterlijk aanwezig is geweest, voor zover een Geest letterlijk aanwezig kan zijn. Wel hadden Adam en Eva contact met God (Genesis 3:8). En dat veronderstelt wel Gods bestaan lijkt me.
Beeld je eens in, de man en vrouw ontwikkelen schaamte voor elkaar, jaloezie, ... Het was belangrijk te weten wie wiens zoon of dochter was om een erfenis na te laten.
Ik heb daarin altijd een lijm van religie, filosofie en wetenschap gebruikt om mijn waarheid daarin te ontwikkelen. Dat merk ik ja;)

Ik observeer evolutie, en ik zie wat mogelijk is. Maar er is 1 mysterie, 1 raadsel, ... Ik blijf een intelligent design zien. Hoe beter men het in beeld brengt, hoe beter ik het zie manifesteren. Soms kan ik zo extatisch naar iets kijken dat ik op het puntje van mijn stoel zit en God loof.
Zijn Majesteit erkennen en herkennen in het leven is een adrenaline rush dat geen middel kan evenaren.
Is het vreemd als ik vraag hoe je de laatste regel kunt schrijven, en tegelijk kunt schrijven dat God alleen in ons hoofd zit?

Reactie in rood

Bruno

Berichtdoor Bruno » 18 dec 2015 08:36

Wanneer ik intelligent design zie, zie ik dat in mijn hoofd. Als ik het niet in mijn hoofd zou ordenen door naar uitvergrootte plaatjes te kijken en kennis aan elkaar te naaien zou ik er niet eens bij stil staan.

Hoe had God dan contact met Adam en Eva? Hij liep naast hen in het hof van eden?
Volgens mij is het historisch en filosofisch. Net zoals de 7 dagen filosofie, 6 dagen zwoegen om 1 dag te rusten, klinkt mij meer het bevel van een slavenheer.

En zo heb ik mijn eigen theorie over de zondeval van Adem en Eva. Mijn vorige posten in dit topic verraadde dat wel wellicht. :)
Ik lees de bijbel vooral historisch en vanuit de filosofie. Jezus was voor mij een gewone werkmens die net als één ieder van ons tot God kon komen. Natuurlijk had zulke kennis in zijn tijd veel meer aanzien als in deze tijd. Zulke mensen zijn vandaag gek verklaard :)

Terug naar “[Religie] - Open forum”