Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Mortlach » 09 mei 2013 17:29

schelpje3 schreef:Het zit heidenen ook niet altijd mee, daar heb je ook heel vervelende mensen tussen zitten :wink:
Die houd je altijd.

Dat is wel zo, maar toch is het niet hetzelfde. In mijn ogen is de 'binding' tussen christenen wel een stukje groter dan die tussen atheisten. Atheisten lezen namelijk niet allemaal hetzelfde boek, voeren niet allemaal dezelfde rituelen uit, hebben niet allemaal dezelfde feestdagen, en met name doen ze niet wat de doen vanuit hun atheisme, in tegenstelling tot die kwiebus met zijn ark die dat wel enkel en alleen doet vanuit zijn christendom.

Ik ben zelf niet van het langs de deuren gaan. Je komt vaak op het verkeerde tijdstip, het "valt niet".
En er is een groep, die vroeger hun voet tussen de deur staken, die het eigenlijk een beetje voor de rest verknoeid heeft.

Dat is inderdaad waar. Dat imago van opdringerigheid raak je maar lastig kwijt. maar het is wel leuk hoor, die lui binnenvragen en tussen de boeddhabeelden ze helemaal klem praten over wetenschappelijke onderwerpen :-)

Jij zit hier uit vrije wil en je blijft hier. Je hebt een christelijke (forum)vriend weet ik. Is allemaal toch niet toevallig Mortlach?

Dat is inderdaad niet toevallig, dat is omdat die christelijke vriend van mij (Optimatus, om man en paard te noemen) mij hier destijds heeft uitgenodigd :-)

We vinden het fijn dat je hier bent. Ik bid vaak voor je en ik denk dat vele anderen hier dat ook voor je zullen doen.
Je voelt je welkom, toch? :D

Ja hoor, over het algemeen wel. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 10 mei 2013 08:05

De binding tussen christenen onderling is waarschijnlijk niet zo groot als je denkt! Jammer genoeg is dat zo.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 10 mei 2013 08:29

Mortlach schreef:Dat is inderdaad waar. Dat imago van opdringerigheid raak je maar lastig kwijt. maar het is wel leuk hoor, die lui binnenvragen en tussen de boeddhabeelden ze helemaal klem praten over wetenschappelijke onderwerpen :-)

Is dat je doel of vind je dat gewoon leuk?
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2013 08:34

Floppie schreef:Is dat je doel of vind je dat gewoon leuk?

Soms val ook ik wel eens terug in het concept 'oog om oog'. Zij mij hun geloof opdringen? Dat kan ik ook!

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 10 mei 2013 08:55

Mortlach schreef:Soms val ook ik wel eens terug in het concept 'oog om oog'. Zij mij hun geloof opdringen? Dat kan ik ook!

Ik ken dat gevoel ook wel ja. :lol:

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 mei 2013 09:27

schelpje3 schreef:Het zit heidenen ook niet altijd mee, daar heb je ook heel vervelende mensen tussen zitten :wink:

heidenen?
dat zijn wij, niet-joden.
Je bedoelt ws ongelovigen.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 10 mei 2013 10:36

Floppie schreef: Ik ken dat gevoel ook wel ja. :lol:

Maar er kan maar een geloof de ware zijn, toch?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2013 10:38

gml schreef:Maar er kan maar een geloof de ware zijn, toch?

Bah, wat vreselijk Aristotelisch :mrgreen:

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 10 mei 2013 10:56

gml schreef:Maar er kan maar een geloof de ware zijn, toch?

Uiteraard!

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 10 mei 2013 10:56

Mortlach schreef: Bah, wat vreselijk Aristotelisch :mrgreen:

Dat heeft niets met Aristotelisch te maken, want ieder geloof is (gedeeltelijk) in tegenspraak met elkaar.

Verontrustend, wat voor heidense leer wordt er hier op dit forum geuit. Ik hoop dat iedereen bij de waarheid blijft, en niet meegezogen wordt door allerlei wind van leer ...

Ik citeer een Bijbeltekst die dit heel goed verwoord. Let vooral op de onderstreepte woorden.

Efeziërs 4:11-15 (NBG'51)
11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars,
12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus,
13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.
14 Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt,
15 maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 11 mei 2013 19:57

Wim2600 schreef:Nou én? Ten eerste beweren de zogenaamde "heilige geschriften" van allerlei godsdiensten dat hun god(en) de enige echte is/zijn, en als je inderdaad inziet dat dat je reinste onzin is, waarom zou je diezelfde bewering met betrekking tot de bijbel dan wél voor waar aannemen?

Als ik morgen een boek schrijf, en ik noem het "Bijbel deel 2 - het Ultieme Testament", en ik leg daarin uit hoe de aarde een paar miljoen jaar geleden in exact 16 minuten geschapen werd door vier verdwaalde paarse vliegende ruimtewezentjes van de onzichtbare planeet Bzörk, en dat die ruimtewezentjes vanuit hun bizarre gevoel voor humor nadien ook alle menselijke religies inclusief de heilige geschriften van die religies verzonnen en verspreid hadden,... is de huidige bijbel dan voldoende ontkracht?

Antwoord op de laatste vraag: ik denk het wel ...

PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PropertyOfJesus » 13 mei 2013 18:33

Wim2600 schreef: Nochtans: als ik beweer dat Christendom, Islam, de God van Abraham, de Bijbel, de Koran, én alle andere religies verzonnen zijn door de vier paarse vliegende ruimtewezentjes die de aarde écht geschapen hebben, is dat een waterdicht verhaal dat evenveel aanspraak op "de Waarheid" kan maken als jouw verhaal ;)

Maar alle gekheid op een stokje: wat wil je nu eigenlijk duidelijk maken? Dat van alle religies de twee grote kleppers christendom en islam in feite hun oorsprong vinden in éénzelfde god, die van Abraham? Okee, laten we dat aannemen. Maar wat dan nog? Wat bewijst dat? Dat van alle verzonnen goden die van Abraham anno 2013 op nummer één staat in de top-100 van "meeste volgelingen", en dat die daarom in tegenstelling tot de anderen echt bestaat?

Vandaag hoorde ik de uitspraak "Hell is the truth learned too late", ooit zul je de Waarheid weten Wim, net als ieder mens, het zij in de hel, het zij in de hemel, of eeuwig bij God of eeuwig van God verwijdert. Maar je hebt nu nog tijd om te geloven in Jezus Christus de Zoon van God die de zonden van de wereld op Zich heeft genomen, en de dood voor ons overwonnen!

Gebruik die tijd toch, want Hij zegt in Johannes 6:37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

Durf op Hem te vertrouwen en kom tot Hem, en je zal zien dat Hij geen sprookje of fabel is maar de eeuwige Waarheid!
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 13 mei 2013 19:02

Gast, serieus... Je hebt het tegen een volwassene hoor. Ik denk dat Wim eerder gillend wegrent dan je halleluja scanderend in de armen valt van sidderend bekeringsgeluk. :wink: Niet iedereen krijgt er een hard plassertje van als je bijbelteksten quote.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 13 mei 2013 19:08

PropertyOfJesus schreef:Vandaag hoorde ik de uitspraak "Hell is the truth learned too late", ooit zul je de Waarheid weten Wim, net als ieder mens, het zij in de hel, het zij in de hemel, of eeuwig bij God of eeuwig van God verwijdert. Maar je hebt nu nog tijd om te geloven in Jezus Christus de Zoon van God die de zonden van de wereld op Zich heeft genomen, en de dood voor ons overwonnen!

Gebruik die tijd toch, want Hij zegt in Johannes 6:37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.

Durf op Hem te vertrouwen en kom tot Hem, en je zal zien dat Hij geen sprookje of fabel is maar de eeuwige Waarheid!

Je woorden zijn ongetwijfeld goed bedoeld, maar toch: nee, dank je.

Ik zie namelijk geen enkele goede reden om te geloven in God of in Jezus. De eerste bestaat volgens mij niet, de tweede kan volgens mij eventueel nog een bestaand historisch figuur zijn geweest, maar was in dat geval sowieso niet de zoon van God.

Citeren uit de bijbel zal niet helpen om me te overtuigen, want ik zie de bijbel als een boek dat weliswaar een zekere cultuurhistorische waarde heeft - net zoals andere oude overgeleverde geschriften - maar dat enkel en alleen door mensen geschreven is, zonder goddelijke inspiratie of interventie.

En je oproep om te "durven" op Hem vertrouwen... tja, wat denk je zelf? Als ik jou zou vragen om je vertrouwen te stellen in een fictief personage uit een boek waarvan jij pertinent zeker weet dat het door mensen verzonnen is, acht je de kans dan groot dat je dat inderdaad zou doen, louter omdat ik het je vraag? Ik ben vrij zeker van niet.

Vandaar dus: bedankt voor je bericht, maar ik heb er eerlijk gezegd weinig boodschap aan.

PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PropertyOfJesus » 13 mei 2013 19:58

yobem schreef:Gast, serieus... Je hebt het tegen een volwassene hoor. Ik denk dat Wim eerder gillend wegrent dan je halleluja scanderend in de armen valt van sidderend bekeringsgeluk. :wink: Niet iedereen krijgt er een hard plassertje van als je bijbelteksten quote.

Ja je mag me belachelijk maken, maar ik denk dat de grootste eerbied en de meest waardevolle boodschap die je iemand kan geven nog altijd het Evangelie is, of iemand nou 15 of 75 is.

Vandaar dus: bedankt voor je bericht, maar ik heb er eerlijk gezegd weinig boodschap aan.

Jammer! Was inderdaad goed bedoeld, vraag me wel af hoe je zo pertinent zeker kan weten dat het door mensen verzonnen is?
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”