@ Wilsophie Je schreef aan Teus:
Wilsophie schreef:Zou het kunnen dat je in uitleg onvolledig of of onduidelijk bent?

Dat zou kunnen natuurlijk, maar laten we eens kijken of er misschien wat duidelijkheid en begrip kan ontstaan.
Teus schreef deze post over zijn gedachten in verband met de zondag, wat het onderwerp van dit topic is.
Teus schreef:Zo zie ik de zondag.
Is het zondag om uit te rusten van ons werk?
Noemen we daarom de zondag de rustdag?
Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag.
Tijdens de schepping telde God elke dag die eindigde. In het Hebreeuws wordt maandag de eerste dag en dinsdag de tweede dag genoemd. Wat doen wij, we vernoemen ze naar afgoden.
De 7e dag was Gods rustdag en Heiligde die, niet omdat Hij moe was, Hij deed het om Zich te vermaken over het geen Hij gemaakt heeft. Adam en Eva werden de 6e dag gemaakt. Die mochten ook de 7e dag rusten, God verheerlijken. Zo is de zondag ook voor ons, niet om te rusten (de hele middag op bed liggen.) nee ook niet werken als het niet nodig is maar om alleen met God en Goddelijke zaken bezig te zijn, Hem groot maken, te aanbidden, te prijzen en te danken. We mogen ook in onze medemens zien, het mooie wat God met ze gedaan heeft en daarover praten. Buiten, van de wonderen die we om ons heen zien, daar moeten we God in groot maken. Luisteren waar Zijn woord verkondigd wordt.
Leer ons zó onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen. Ps.90:12
Zijn we klaar voor de eeuwigheid?
Deze dagen kun je zien als de 6 dagen van de week en het leven hier op aarde zoals God de dagen telde . Dagen tellen, opmerken wat God ons elke dag geeft, de zegeningen opmerken die we van Hem krijgen. Merken we, buiten de zegen dat we het leven hebben al onze zegeningen op? Kijk ’s avonds eens wat de dag gebracht heeft en hoe God je bijgestaan heeft.
Als we alles opmerken en beleven wat God met ons doet, kunnen we Hem wel de hele dag danken loven en prijzen, de zes dagen van ons leven,
Hij telt alle dagen van de zogenaamde week, alleen na de 7e dag zegt Hij niet “ Toen was het avond geweest enz..nee Hij noemt geen einde van die dag, Die dag is te zien als de eeuwigheid, Hij zegende en Heiligde die Grote Dag, De Dag des Heeren, de opname. Die eeuwige Dag waarop we Hem alleen maar, na ontvangen Genade groot mogen maken en we zullen er een eeuwigheid voor nodig hebben.
Toen God zich voorgenomen heeft ons te maken, dat deed Hij uit stof der aarde, moest Hij bukken om de stof van de aarde pakken, Hij heeft zich gebogen voor ons, om ons het meest waardevolle van Hem te kunnen geven, gebogen voor ons, ongelooflijk toch!, maar wat hebben we ermee gedaan? Hem gelasterd, veracht en niet geloofd. Maar als we de genade kennen mogen we erop terug zien dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft en wat een geweldig verlossingswerk Hij voor ons gedaan heeft.
Laten we de zondag besteden zoals God het bedoeld heeft
Wilsophie schreef:Dus als de Bijbel onder het nieuwe verbond leert dat wij ons hele leven zouden wijden aan Hem, Die ons vrijgekocht heeft door Zijn bloed en Nieuw Leven aan het Licht heeft gebracht op de eerste dag der week en wij uit dat Leven zouden leven, dan bepalen wij dat 1 dag genoeg is?
Nou nee, ik geloof niet dat Teus iets in die richting zei. Ik lees o.a.:
Zo is de zondag ook voor ons, niet om te rusten (de hele middag op bed liggen.) nee ook niet werken als het niet nodig is maar om alleen met God en Goddelijke zaken bezig te zijn, Hem groot maken, te aanbidden, te prijzen en te danken. We mogen ook in onze medemens zien, het mooie wat God met ze gedaan heeft en daarover praten. Buiten, van de wonderen die we om ons heen zien, daar moeten we God in groot maken. Luisteren waar Zijn woord verkondigd wordt.Betekent dit dat we op andere dagen dit alles geheel vergeten? Ik denk het niet. Ons leven wordt anders en dat is niet alleen op de zondag, maar wel kunnen we toch deze dag apart zetten en inrichten zoals Teus beschrijft? En wat zegt Teus nog meer?
Leer ons zó onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen. Ps. 90:12 En dan schrijft hij verder over onze houding en wat we op de 6 dagen doen; hoe we bedenken wat in de avond wat voor zegeningen die dag ons gebracht, etc.
En voorts een bespiegelende gedachte over de dag die geen einde zal hebben.
Zo memoreer ik even kort wat dingen die Teus zei.
En zie ik daar iets staan als dat één dag dag wel genoeg zou wezen om God te eren? Nee toch?
Dat we hier ook onze werkzaamheden en opdrachten te vervullen hebben
en dat "Geef ons heden ons dagelijks brood" weliswaar kan worden gelezene als een bevel maar dat dat niet de bedoeling is en we er zelf ook een rol in te vervullen hebben en dat we tijd nodig hebben voor dingen die niet rechtstreeks het prijzen van God zijn in de meest letterlijke zin, staat er niet heel uitgebreid rechtstreeks, maar zo is het toch en niet elke dag kan het dus zondag zijn. En Teus vertelt hoe we ook op zulke dagen overpeinzing en het geestelijke een plek kunnen geven.
Eigenlijk begrijp ik eerlijk gezegd wat Teus zegt beter (tenzij mijn begrijpen niet is zoals Teus het bedoelt) dan dat ik jouw reactie begrijp. Hij schreef volgens mij een diepzinnige bespiegeling en antwoord in het kader van dit topic en jij haalt daar de bedoeling van een soort "zuinigheidsbod" uit; dat hij veel te weinig voor God wel genoeg vindt en zit te beknibbelen. Dat de dagen die geen rustdag zijn voor ons los zouden kunnen of moeten staan van God, haal je eruit? Vreemd.
Dat begrijp
ik dan dus weer niet.