Adieu God

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Re: Adieu God

Berichtdoor oekaboeka » 21 apr 2015 15:45

Dat geld voor iedereen , om niet zomaar alles van iedereen aan te nemen maar zelf te onderzoeken.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 apr 2015 15:48

oekaboeka schreef:Dat geld voor iedereen , om niet zomaar alles van iedereen aan te nemen maar zelf te onderzoeken.

Onderzoek alles en behoudt het goede was het toch oekie?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 21 apr 2015 15:54

Lock & Stock : Onderzoek alles en behoudt het goede was het toch oekie?

Ja dat klopt =D> dat houd dus ook in geloven wat je leest in de bijbel . :wink:

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 apr 2015 15:55

oekaboeka schreef:dat houd dus ook in geloven wat je leest. :wink:

Euh, nee, dat is eigenlijk exact het tegenovergestelde van wat dat betekent....

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 21 apr 2015 15:58

De tekst onderzoek alles maar behoud het goede slaat op dat je alles moet toetsen aan het Woord van God wat in de bijbel staat om te kijken of het zo is als er word verteld , dat is namelijk je referentie kader en als er verder goede dingen worden verteld en de bijbel spreekt het niet tegen mag je het behouden.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 apr 2015 16:00

oekaboeka schreef:Ik weet niet wat jij met Calvijn hebt , maar voor mij is Calvijn niet gezaghebbend en ben het er zeker niet mee eens hoe Calvijn de bijbel interpreteert , maar wat is je punt ?

Voor de meeste reformatorische mensen is Calvijn wel gezaghebbend. Sterker nog, Calvijn was een van de scherpzinnigste uitleggers van zijn tijd die ook door moderne, niet-reformatorische uitleggers nog geraadpleegd wordt.

Mijn punt is dus, ten eerste, om te laten zien dat jouw opvatting een stuk extremer is dan die van Calvijn (en met hem vrijwel alle grote uitleggers uit de geschiedenis).

Als ik 'gewoon' Genesis ga lezen, dan blijkt al bij de eerste verzen dat we te maken hebben met een oud-oosters scheppingsverhaal, dat een wereldbeeld veronderstelt dat we uiteraard niet meer delen. Dat is dan mijn conclusie. Goed hè? Heb ik helemaal jouw leesregel gevolgd. (O nee, dat was weer wat anders. Wat moesten we nu doen? Gewoon letterlijk lezen en geloven of je eigen conclusies trekken?)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 apr 2015 16:01

oekaboeka schreef:De tekst onderzoek alles maar behoud het goede slaat op dat je alles moet toetsen aan het Woord van God wat in de bijbel staat om te kijken of het zo is als er word verteld , dat is namelijk je referentie kader en als er verder goede dingen worden verteld en de bijbel spreekt het niet tegen mag je het behouden.

Dus, je geloof in een platte aarde?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 21 apr 2015 16:05

Staat nergens in de bijbel.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 apr 2015 16:08

oekaboeka schreef:Staat nergens in de bijbel.

1Hierna zag ik vier engelen bij de vier hoeken van de aarde staan. Zij hielden de vier winden van de aarde in bedwang, om te voorkomen dat er een wind over land of op zee of door de bomen zou waaien

Als je dit letterlijk leest, zoals moet volgens jouw, kan ik niet anders concluderen dat de Aarde vier hoeken heeft. Om vier hoeken te hebben moet het plat zijn.....

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 21 apr 2015 16:09

Cicero : Wat moesten we nu doen? Gewoon letterlijk lezen en geloven of je eigen conclusies trekken?)

Allebei , en je moet niks , het is je eigen verantwoordelijkheid wat je wel of niet gelooft.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 21 apr 2015 16:13

Lock & Stock : 1Hierna zag ik vier engelen bij de vier hoeken van de aarde staan. Zij hielden de vier winden van de aarde in bedwang, om te voorkomen dat er een wind over land of op zee of door de bomen zou waaien

Als je dit letterlijk leest, zoals moet volgens jouw, kan ik niet anders concluderen dat de Aarde vier hoeken heeft. Om vier hoeken te hebben moet het plat zijn.....

Wel eens gehoord van de 4 windrichtingen noord oost zuid west , dat word bedoeld met de vier hoeken.
Verder spreekt de bijbel over de opname dat de een aan het werk is in het veld en de ander op zijn bed ligt ( kun je natuurlijk denken aan ploegen , maar dat vind ik vergezocht , vooral voor die tijd ) en de een word opgenomen en de ander niet. Dat kan alleen als de aarde rond is.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 apr 2015 16:16

oekaboeka schreef:Verder spreekt de bijbel over de opname dat de een aan het werk is in het veld en de ander op zijn bed ligt ( kun je natuurlijk denken aan ploegen , maar dat vind ik vergezocht , vooral voor die tijd ) en de een word opgenomen en de ander niet. Dat kan alleen als de aarde rond is.

En dik gedrukte is interpretatie....

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 21 apr 2015 16:24

Lock & Stock : En dik gedrukte is interpretatie....

Klopt , uiteindelijk is alles wat we denken interpretatie , maar gelukkig kunnen we de meeste zaken goed interpreteren met kennis logica en geheugen .

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 21 apr 2015 16:25

oekaboeka schreef:Klopt , uiteindelijk is alles wat we denken interpretatie , maar gelukkig kunnen we de meeste zaken goed interpreteren met kennis logica en geheugen .

Maar gaf je niet eerder aan dat je niet aan interpretatie doet en gewoon letterlijk te leest wat er staat?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 21 apr 2015 17:03

Lock & Stock : Maar gaf je niet eerder aan dat je niet aan interpretatie doet en gewoon letterlijk te leest wat er staat?

Ja klopt en dat doe ik ook , er is natuurlijk wel een verschil tussen interpreteren en interpreteren en dat weet iedereen wel lijkt mij.

Terug naar “[Religie] - Open forum”