Wilsophie schreefAls Schelpje antwoordt met "jij"dan neem ik aan dat ze mij bedoelt en het past een christen niet, want haar credo is 6 dagen enz...daarmee spreekt ze een waardeoordeel uit over christenen die het wel doen, als je dat er niet in leest vraag ik me toch af met welke bril je alles leest.
De juiste.

Ach nee, je moet niet zo snel denken dat er geoordeeld wordt en zelf moet je niet zo snel oordelen. En natuurlijk wil je als je een andere visie hebt dan een gespreksgenoot (of -genote) graag dat die ook eens over jouw standpunt nadenkt.
Waaraan ze bijdraagt is mij niet duidelijk, denk je nu echt dat al die bitse posten die zij op dit forum neerzet tegen mensen die niet rechtsrefo genoeg zijn of hoe dat heet bijdraagt tot Gods eer?
Denk je nu echt dat dit iets te maken heeft met geloof, nee beste man of vrouw, het gaat om wet , wet en nog eens wet en dat is religie en stoot mensen af.
Ik vind de posts van schelpje3 niet zo bits, maar jij leest ze met een "bitse bril" denk ik.
(Ik ben een "hij". Dit even ter informatie.)
Jij komt toch met dat stuk over die studenten in Barneveld?
Niks in orde, het is om te huilen hoe iemand zijn geloof uitdraagt. En dat vind ik en mag ik vinden.
Nu ben je toch echt in de war met een ander. Ik weet niet met wie en ik weet niet waarover je het hebt, maar ik heb het nergens over studenten in Barneveld gehad.
Ik vind het absurd om voor anderen te gaan praten alsof men zich niet goed kan uitdrukken.
Daar ligt het echt niet aan hoor,...
Nee, daar ligt het misschien niet aan. Ik vond het eigenlijk vrij duidelijk wat schelpje3 schreef en ik vind ook dat jij duidelijk schrijft. Als ik de twee zie en zie dat er een mismatch is dan ben ik niet te beroerd om nog even wat verduidelijking aan te dragen, dat heb ik dus gedaan. Volgens mij paste wat jij zei niet bij wat schelpje3 gezegd had.
... je probeert Schelpje helemaal te beschermen en dat moet jij weten en je mag mij afbranden zoveel je wilt, maar zoals je zelf zegt je kent mijn omstandigheden niet en ik zou dus maar wat voorzichtiger zijn met alles zo te stellen.
Kan het zijn dat je wat opvliegend bent? Ik wil niemand afbranden, ook jou niet.
Ik begon mijn vorige post met:
Ik zal hier nog eens wat dingen op een rijtje zetten; misschien helpt het voor wat meer begrip en duidelijkheid. En ik vind het jammer dat als ik probeerde je die aan te reiken je de suggestie gaat wekken dat ik jou wil afbranden.
Daarvan kan geen sprake zijn. Dat is niet de bedoeling.
Ik geef slechts een verduidelijking bij iets wat langs elkaar heen ging volgens mij. (En dan kan ik het natuurlijk ook nog fout hebben, of voor een gedeelte fout. Dat kan.)
Zoals Schelpje dingen niet op zondag doet en ervoor kiest te doen wat ze moet doen, zo trek ik erop uit, om mensen te vertellen van het blije evangelie en de rust die er niet is op zondag, maar die er wel is in Christus Jezus mijn redder en zaligmaker.
Mag ik dat ook alsjeblieft doen?
Dat jij eropuit trekt om mensen van het evangelie te vertellen is niet iets wat het punt van discussie was. Maar het antwoord op je vraag is: Ja dat mag.
Ik neem wel aanstoot aan haar opvattingen, waarom mag dat niet? Leg me dat eens uit.
Ik gebruik nette woorden, ik scheld niet, ik geef overal antwoord op zo uitgebreid mogelijk om misverstanden te voorkomen.
Ik ervaar in die post die jij citeert dat zij wel degelijk mensen die een andere invulling geven aan hun zondag dat zij dat gedrag afwijst en als dat niet zo is dan hoor ik dat graag van haar zelf.
Dat laatste is inmiddels gebeurd zag ik.
Wat betreft aanstoot nemen:
Je lijkt je zo te ergeren dat je een druk ervaart -- die inhoudt dat anderen jou een visie en uitleg willen opleggen als wet -- en dat je dan niet meer reageert op een manier die overeenkomt met wat de ander zei. Je zit op het vinkentouw en ruikt onraad zodra je meent te bespeuren dat er een "rechtse wettische visie" of vooral iets wat je ervaart als "bekrompen handelen" te bespeuren zou zijn.
Wees wat meer gelaten, dan kun je misschien meer exact oppikken wat iemand bedoelt.