Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Wilsophie » 16 apr 2012 18:49

="schelpje3 Ik hoop dat je je nu aangesproken voelt als dwarsligger, want ik voelde me nl aangesproken als witgepleisterd graf, wat inmiddels is weggehaald. Dat is enorm bij mij naar binnen geslagen nl.
Niet omdat jij het zegt, maar dan overdenk ik: is dat werkelijk zo? Zeg ik maar dingen zo? Gij weet Heere hoe ik dit bedoel.
Het is verwijderd op het forum, maar niet in mijn binnenste!

Oog om oog tand om tand Schelpje. Ga zo door, ik kan er tegen.
Ik ben blij dat het je aan denken heeft gezet. Dan heeft de post van deze dwarsligger nog zin. :wink:

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 16 apr 2012 20:38

Wilsophie schreef
Als Schelpje antwoordt met "jij"dan neem ik aan dat ze mij bedoelt en het past een christen niet, want haar credo is 6 dagen enz...daarmee spreekt ze een waardeoordeel uit over christenen die het wel doen, als je dat er niet in leest vraag ik me toch af met welke bril je alles leest.

De juiste. ;)
Ach nee, je moet niet zo snel denken dat er geoordeeld wordt en zelf moet je niet zo snel oordelen. En natuurlijk wil je als je een andere visie hebt dan een gespreksgenoot (of -genote) graag dat die ook eens over jouw standpunt nadenkt.
Waaraan ze bijdraagt is mij niet duidelijk, denk je nu echt dat al die bitse posten die zij op dit forum neerzet tegen mensen die niet rechtsrefo genoeg zijn of hoe dat heet bijdraagt tot Gods eer?
Denk je nu echt dat dit iets te maken heeft met geloof, nee beste man of vrouw, het gaat om wet , wet en nog eens wet en dat is religie en stoot mensen af.

Ik vind de posts van schelpje3 niet zo bits, maar jij leest ze met een "bitse bril" denk ik.
(Ik ben een "hij". Dit even ter informatie.)
Jij komt toch met dat stuk over die studenten in Barneveld?
Niks in orde, het is om te huilen hoe iemand zijn geloof uitdraagt. En dat vind ik en mag ik vinden.

Nu ben je toch echt in de war met een ander. Ik weet niet met wie en ik weet niet waarover je het hebt, maar ik heb het nergens over studenten in Barneveld gehad.
Ik vind het absurd om voor anderen te gaan praten alsof men zich niet goed kan uitdrukken.
Daar ligt het echt niet aan hoor,...

Nee, daar ligt het misschien niet aan. Ik vond het eigenlijk vrij duidelijk wat schelpje3 schreef en ik vind ook dat jij duidelijk schrijft. Als ik de twee zie en zie dat er een mismatch is dan ben ik niet te beroerd om nog even wat verduidelijking aan te dragen, dat heb ik dus gedaan. Volgens mij paste wat jij zei niet bij wat schelpje3 gezegd had.
... je probeert Schelpje helemaal te beschermen en dat moet jij weten en je mag mij afbranden zoveel je wilt, maar zoals je zelf zegt je kent mijn omstandigheden niet en ik zou dus maar wat voorzichtiger zijn met alles zo te stellen.

Kan het zijn dat je wat opvliegend bent? Ik wil niemand afbranden, ook jou niet.
Ik begon mijn vorige post met:
Ik zal hier nog eens wat dingen op een rijtje zetten; misschien helpt het voor wat meer begrip en duidelijkheid.
En ik vind het jammer dat als ik probeerde je die aan te reiken je de suggestie gaat wekken dat ik jou wil afbranden.
Daarvan kan geen sprake zijn. Dat is niet de bedoeling.
Ik geef slechts een verduidelijking bij iets wat langs elkaar heen ging volgens mij. (En dan kan ik het natuurlijk ook nog fout hebben, of voor een gedeelte fout. Dat kan.)
Zoals Schelpje dingen niet op zondag doet en ervoor kiest te doen wat ze moet doen, zo trek ik erop uit, om mensen te vertellen van het blije evangelie en de rust die er niet is op zondag, maar die er wel is in Christus Jezus mijn redder en zaligmaker.
Mag ik dat ook alsjeblieft doen?

Dat jij eropuit trekt om mensen van het evangelie te vertellen is niet iets wat het punt van discussie was. Maar het antwoord op je vraag is: Ja dat mag.
Ik neem wel aanstoot aan haar opvattingen, waarom mag dat niet? Leg me dat eens uit.
Ik gebruik nette woorden, ik scheld niet, ik geef overal antwoord op zo uitgebreid mogelijk om misverstanden te voorkomen.
Ik ervaar in die post die jij citeert dat zij wel degelijk mensen die een andere invulling geven aan hun zondag dat zij dat gedrag afwijst en als dat niet zo is dan hoor ik dat graag van haar zelf.

Dat laatste is inmiddels gebeurd zag ik.

Wat betreft aanstoot nemen:
Je lijkt je zo te ergeren dat je een druk ervaart -- die inhoudt dat anderen jou een visie en uitleg willen opleggen als wet -- en dat je dan niet meer reageert op een manier die overeenkomt met wat de ander zei. Je zit op het vinkentouw en ruikt onraad zodra je meent te bespeuren dat er een "rechtse wettische visie" of vooral iets wat je ervaart als "bekrompen handelen" te bespeuren zou zijn.
Wees wat meer gelaten, dan kun je misschien meer exact oppikken wat iemand bedoelt.
Laatst gewijzigd door Trajecto op 16 apr 2012 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Nulla aetas ad discendum sera

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2012 21:09

Ewan schreef:waar zeg ik dat ik iets niet snap? ''een andere naam nemen'', dát snap ik niet, maar het zal wel iets te maken hebben met persoonlijke zaken, welke jij er vaker bijhaalt als je op andere manieren niet kunt winnen.
kunnen we weer terug on topic?
je begon op de eerste pagina al te zzeuren om een slotje, en nu probeer je het op deze manier?
Omdat je geen bijbelse onderbouwing , maar slechts een aaname kunt presenteren?
Want je plaatst je zelf geloof ik nog boven de predikant in dat RD artikel, die het tenminste gewoon beaamt,m dat er geen grond is voor een sabbat op zondag!

Opeens snap je het niet?
Ik begon te "zeuren" om een slotje, omdat ik het aan zag komen dat weer diezelfde discussie ging starten. Met jou als bekende riedel er tussen door.
Waar gaat het je nu om ewan? Om de eer van de Heere of om het gelijk van ewan? (of hoe je heten mag)

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 16 apr 2012 21:15

Wilsophie schreef:
schelpje3:
Voor de goede orde wilsophie: IK leg NIEMAND iets op!
Maar ik lees Gods Woord!
En zou me schamen als ik zo'n dwarsligger zou zijn, die het DENKT beter te weten, d.m.v. zelfstudie.
Ik laat je alleen zien wat er gebeurt als je zulke dingen doet. Wat jij er verder mee doet, ligt voor jouw rekening!

@ Trajecto, kun je deze post ook analyseren voor mij?
Want ik voel me aangesproken als zijnde een dwarsligger die het denkt beter te weten d.m.v. zelfstudie.
Bedoelt zij nu mij of iemand anders?
En weet jij wat er met zelfstudie mis is?
En waarvoor moet ik me schamen Trajecto?
Of ben je nu vertrokken?

Ik was even vertrokken, maar ik ben nu weer terug.
Ik denk niet dat schelpje3 jou in het bijzonder aanspreekt. Ze is opgenomen in een kerkverband (althans dat denk ik) en binnen een kerkverband heb je ook weleens mensen die wat afwijkende uitleggingen gaan geven en alles "nog beter weten dan de dominee". Dat kunnen soms mensen zijn die niet de gemeente en de beleving en de steun daarin voorop stellen maar die eigenwijs allemaal dingen zelf gevonden hebben en dan bovendien nog die gevonden zaken als méér waar dan iedere andere uitleg achten en die waarheden iedereen voorhouden.
Nou, zoiemand wil schelpje3 niet zijn.
Dat ze denkt dat het waar zou kunnen zijn dat jij op zulke mensen lijkt staat er niet echt al zou ze vermoedens in zo'n richting kunnen hebben.

(Let ook op het woord "DENKT". Het gaat haar erom dat iemand kan "denken" dat hij iets beter weet terwijl dat misschien niet zo is. Er ligt dus wel een waarschuwing in dat als je in je eentje bezig bent je misschien wel gemakkelijk ongemerkt iets verkeerd gaat uitleggen.)

Verder wil ze gewoon haar visie geven; die ter overweging hier plaatsen, maar niemand iets opleggen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 apr 2012 22:09

="Trajecto"Ik denk niet dat schelpje3 jou in het bijzonder aanspreekt. Ze is opgenomen in een kerkverband (althans dat denk ik) en binnen een kerkverband heb je ook weleens mensen die wat afwijkende uitleggingen gaan geven en alles "nog beter weten dan de dominee". Dat kunnen soms mensen zijn die niet de gemeente en de beleving en de steun daarin voorop stellen maar die eigenwijs allemaal dingen zelf gevonden hebben en dan bovendien nog die gevonden zaken als méér waar dan iedere andere uitleg achten en die waarheden iedereen voorhouden.
Nou, zoiemand wil schelpje3 niet zijn.
Dat ze denkt dat het waar zou kunnen zijn dat jij op zulke mensen lijkt staat er niet echt al zou ze vermoedens in zo'n richting kunnen hebben.

(Let ook op het woord "DENKT". Het gaat haar erom dat iemand kan "denken" dat hij iets beter weet terwijl dat misschien niet zo is. Er ligt dus wel een waarschuwing in dat als je in je eentje bezig bent je misschien wel gemakkelijk ongemerkt iets verkeerd gaat uitleggen.)

Verder wil ze gewoon haar visie geven; die ter overweging hier plaatsen, maar niemand iets opleggen.

Fijn dat Schelpje zo iemand niet wil zijn.
En heel goed dat jij eruit leest dat ze mij niet bedoelt met iemand die het beter denkt te weten door zelfstudie.
En inderdaad iemand die dat denkt wil nog niet zeggen dat het ook zo is. Dat ben ik met je eens.
Ik heb trouwens de indruk dat binnen een bepaald kerkverband, de leden van de kerk minder in te brengen hebben dan de dominee en de kerkenraad, maar dat is slechts een indruk.
En een indruk is niet persé de werkelijkheid.
Overigens ervaar ik zelf niet dat mij iets opgelegd wordt. Het ging over christenen in het algemeen als ik me herinner.
Ik beleef mijn geloofsleven zoals God dat van mij vraagt en niet zoals mensen dat van mij willen zien, want dan heb je geen leven , is mijn ervaring.
Krampachtig voldoen aan de norm van de mens staat bij mij haaks op de vrijheid en de rust die ik door genade heb ontvangen van Christus Jezus.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 16 apr 2012 22:18

@Trajecto, ben je tolk of therapeut :?:
Echt goed van jou!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2012 22:49

Wilsophie schreef:
Nou beste meid daar ben ik blij om, dan heb ik dat verkeerd begrepen uit je post waar het ging over Christenen die op Zondag dingen doen die jij niet doet.

Wat ik vragen wou.
Is het lezen van Gods Woord zelfstudie?
Hoe bedoel je dat?

Het is me echt onduidelijk wat er gebeurt als je "zulke dingen" doet. Ik begrijp niet welke dingen dat zijn en ik weet ook niet en begrijp het ook niet wat er dan gebeurt?

Wilsophie: het gaat erom dat onze woorden in overeenstemming zijn met onze daden. Ik probeer je alleen maar aan te tonen dat een ogenschijnlijk onschuldig iets, kwalijke gevolgen kan hebben.
Voorbeeld: het winkelen op zondag. Dat heb ik je geschetst, hoe je anderen in een moeilijk parket kunt brengen.
God zal ons rekenschap vragen over onze daden. Waren wij onze naaste tot nut of tot schade?
En dan kan het wel eens zo zijn dat je iets moet laten om wille van de ander.

Het lezen van Gods Woord is niet de zelfstudie die ik bedoelde. Ik bedoelde hiermee mensen die zelf hier en daar wat uit de Bijbel pikken en zich te goed achten om zich bij een gemeente te voegen. De dominee wordt door hen gezien als "ook maar een mens met fouten en gebreken en die er naast kan zitten", i.p.v. een geroepen Knecht.
Soms meen je een tekst prima te begrijpen, totdat je het uitgelegd krijgt! En dan blijkt het toch anders te zijn. Ook staan O.T. en N.T. nauwer met elkaar in verband, dan sommigen hier willen.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 16 apr 2012 23:07

Marloes1g schreef:@Trajecto, ben je tolk of therapeut :?:
Echt goed van jou!

Dankjewel. :-D

Nou niet echt van professie, nee.
Ik heb wel veel belangstelling voor taal en probeer steeds goed te zien wat iemand precies zegt.
Veel ruzies ontstaan doordat mensen eigenlijk niet oppikken wat er toch wel gezegd werd, of ze menen dat er iets gezegd werd wat er eigenlijk niet gezegd werd. En dat is jammer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2012 23:10

Wilsophie schreef:Als iemand die rustdag niet "neemt" wil dat toch niet zeggen dat hij niet de rust is ingegaan?
Het gaat toch om ons denken wat Boven zou zijn en toch niet onze werken?

Het is hetzelfde denken dat je een rok moet dragen omdat een broek een mannenkleding stuk is, terwijl in het Midden Oosten en ook in de tijden van de Bijbel alle mannen jurken droegen.
Het gaat dan toch ook om onze gezindheid en niet om het uiterlijk?
Je kunt toch niet aan iemand "zien" dat hij een gelovige is, maar het geloof is uit het gehoor, dus je kunt het horen. Pas als ik met iemand praat en hij luistert (en wederzijds) zien en horen wij wat onze gezindheid is.

Ik heb de reformatorische omroep aan met mooie muziek en dan komt de buurvrouw die ongelovig is om met mij te praten hierover, maar als ik op zondag aan het stofzuigen ben gebeurt er niks hoor. Behalve dat ik op mijn kop krijg. ( via via via)

In Psalm 33 lees ik:
't Is God, aan tijd noch plaats verbonden
Wiens toezicht over alles gaat,
Die 't harte vormt en kan doorgronden,
Die aller werken gadeslaat.

Dus ik zou wel denken dat het OOK om onze werken gaat.
En ik weet niet welke rust jij hier bedoelt? Maar de aardse rust is nooit volmaakt.
De rust, zoals in Hebreeën staat, is voor het volk van God, dus na hun overlijden.
Op via via via beschuldiging hoef je nooit in te gaan :wink:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 apr 2012 08:02

Inderdaad Trajecto, mensen lezen heel selectief en luisteren ook heel selectief en het is een grote kunst om te beluisteren en te lezen, wat men NIET zegt.

Even weer naar Schelpje.

Je zegt iets over de rust in Hebreeën en verwijst naar de dood of eigenlijk rust nà de dood, kun je dat met deze teksten nader uitleggen.

P.S. Overigens ben ik hier betrokken bij een gemeente die ik zondags en in de week bezoek., niet omdat het moet, maar omdat ik de gemeenschap met andere gelovigen opbouwend vind en omdat het belangrijk is te leren luisteren naar dat wat God te zeggen heeft.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 17 apr 2012 09:23

De zondag was dus aanvankelijk geen rustdag, maar wel een dag om te vieren. Op het concilie van Laodicéa is in 372 een besluit genomen waarin verklaard werd dat het gewenst is dat men zich op de zondag zoveel mogelijk van werk zal onthouden ter ere van ‘de dag des Heren’. Een verbod op arbeid kwam er niet en werd zelfs veroordeeld als een terugvallen in het jodendom (Superstitio Judaica = het joodse bijgeloof!).
Pas in de loop van de 4e eeuw is men het verband gaan leggen tussen rustdag en zondag en werd uiteindelijk het karakter van de sabbat als rustdag verlegd naar de zondag. Er kwam een zondagsverbod op slafelijke arbeid.
De ontwikkeling loopt uiteindelijk daarop uit dat het voor christenen verboden wordt om de sabbat te houden. En daarmee is de zondag zonder meer in de plaats van de sabbat getreden, waarbij niet alleen de viering in de kerk, maar ook het karakter van de dag als zodanig volledig werd ingevuld vanuit het sabbatsgebod. Zondag, sabbat, rustdag, ze worden in de literatuur in één adem genoemd, alsof er geen verschil is. De zondag is sabbat geworden.
Bron:kerkenisrael.
Somebody up there likes you

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 apr 2012 09:51

Torastudie 148: De achtste dag – Leviticus 9:1
Op de achtste dag wordt de Mishkan opgericht en worden Aharon en zijn vier zonen ingewijd als priester. Acht verwijst ook naar de 'eersten': zondag, 1ste Nissan, begin nieuwe jaar, de Shechina in het Heiligdom, eerste dag priesterschap, eerste dienst in het Heiligdom, etc. Daarom verwijst de Tora naar de 'achtste dag'

Iemand zei, je gaat toch geen dag vieren die vernoemd is naar de zonnegod.
Nee niet daar "die", maar wel naar die Ander, De Zonne Der Gerechtigheid.
Daar denk ik ook op Zondag aan omdat de 1 gelijk staat aan de 8 en dus begint in de 8e bedeling de Eerste dag van een Nieuwe Schepping o. l. v. de ZonneGod, "De Zon en de Zoon der Gerechtigheid", bij uitstek.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 apr 2012 12:02

Wilsophie schreef:Inderdaad Trajecto, mensen lezen heel selectief en luisteren ook heel selectief en het is een grote kunst om te beluisteren en te lezen, wat men NIET zegt.

Even weer naar Schelpje.

Je zegt iets over de rust in Hebreeën en verwijst naar de dood of eigenlijk rust nà de dood, kun je dat met deze teksten nader uitleggen.

P.S. Overigens ben ik hier betrokken bij een gemeente die ik zondags en in de week bezoek., niet omdat het moet, maar omdat ik de gemeenschap met andere gelovigen opbouwend vind en omdat het belangrijk is te leren luisteren naar dat wat God te zeggen heeft.

Als je Hebr. 4 verzen 1 t/m 13 leest, wordt er meerdere malen gesproken over de rust. Als je goed leest, zie je dat het over Gods Volk gaat. Op deze wereld, met zonde bevlekt, is nooit rust te vinden. Altijd zal satan hier zijn pijlen, juist op hen!, blijven richten. In Openbaring staat het trouwens ook: 14 vers 13: En ik hoorde een stem uit den hemel, die tot mij zeide: Schrijf, zalig zijn de doden, die in den Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten mogen van hun arbeid; en hun werken volgen met hen.

Dus als de Bijbel spreekt over de rust, is dat altijd na dit leven.

Je bezoekt een gemeente, dat is ook goed. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de andere gemeenteleden. Want je leeft niet voor jezelf en de leden zijn met elkaar verbonden, zoals een lichaam. En God spreekt ook door Zijn Knechten. Daarom is het ook belangrijk om voor hen te bidden. Voor de leiding van de Heilige Geest die een voorganger c.q. predikant net zo goed nodig heeft.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 apr 2012 12:34

="schelpje3
Als je Hebr. 4 verzen 1 t/m 13 leest, wordt er meerdere malen gesproken over de rust. Als je goed leest, zie je dat het over Gods Volk gaat. Op deze wereld, met zonde bevlekt, is nooit rust te vinden. Altijd zal satan hier zijn pijlen, juist op hen!, blijven richten. In Openbaring staat het trouwens ook: 14 vers 13: En ik hoorde een stem uit den hemel, die tot mij zeide: Schrijf, zalig zijn de doden, die in den Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten mogen van hun arbeid; en hun werken volgen met hen.

Dus als de Bijbel spreekt over de rust, is dat altijd na dit leven.

Je bezoekt een gemeente, dat is ook goed. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de andere gemeenteleden. Want je leeft niet voor jezelf en de leden zijn met elkaar verbonden, zoals een lichaam. En God spreekt ook door Zijn Knechten. Daarom is het ook belangrijk om voor hen te bidden. Voor de leiding van de Heilige Geest die een voorganger c.q. predikant net zo goed nodig heeft.

Hier op aarde is zeker geen rust te vinden. En het is zeker waar dat de Zaligheid verder strekt dan ons leven.
Omdat wij na ons sterven ontdaan zijn van dat wat ons altijd nog dwars zat. Namelijk ons sterfelijk lichaam aan bederf onderhevig.
Wat versta jij onder "Gods Volk? "

Het is heel Bijbels om voor onze voorgangers te bidden, en ik ben blij dat God leraars en herders heeft gegeven aan de Gemeente.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 apr 2012 12:38

Marloes1g schreef:@Trajecto, ben je tolk of therapeut :?:
Echt goed van jou!

Trajecto schreef:Dankjewel. :-D

Nou niet echt van professie, nee.
Ik heb wel veel belangstelling voor taal en probeer steeds goed te zien wat iemand precies zegt.
Veel ruzies ontstaan doordat mensen eigenlijk niet oppikken wat er toch wel gezegd werd, of ze menen dat er iets gezegd werd wat er eigenlijk niet gezegd werd. En dat is jammer.

Daar ben ik het mee eens Marloes, weinigen die zo duidelijk kunnen formuleren.

@ Trajecto, die ruzies ontstaan ook doordat het geschreven woord erin hakt en niet iedereen de gave heeft om zich net zo correct uit te drukken als jij. Het is je werk dan niet, een gave is het wel!

Terug naar “[Religie] - Open forum”