Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor mohamed » 23 mar 2012 21:32

Wilsophie schreef:Ik begrijp dat ook niet, als Hij 100 % God was of is, dan was of is Hij ook de Vader.

Precies, jij snapt het.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 mar 2012 21:39

Wilsophie schreef:En die korte tijd was 33 jaar.

Niet dat ik zou durven beweren dat Jezus oud is geworden, maar sinds wanneer is 33 jaar een korte tijd?

Johannes 16
17 Daarop zeiden een paar leerlingen tegen elkaar: ‘Wat betekent wat hij nu zegt: “Nog een korte tijd en jullie zien me niet meer, maar kort daarna zien jullie me terug”? En: “Ik ga naar de Vader”? 18 Wat betekent “nog een korte tijd”? Wat bedoelt hij toch?’ 19 Jezus begreep dat ze hem iets wilden vragen. Hij zei: ‘Proberen jullie te begrijpen wat ik bedoelde met “Nog een korte tijd en jullie zien me niet meer, maar kort daarna zien jullie me terug”? 20 Waarachtig, ik verzeker jullie: je zult huilen en weeklagen, terwijl de wereld blij zal zijn. Je zult bedroefd zijn, maar je verdriet zal in vreugde veranderen. 21 Ook een vrouw die baart heeft het zwaar als haar tijd gekomen is, maar wanneer haar kind geboren is, herinnert ze zich de pijn niet meer, omdat ze blij is dat er een mens ter wereld is gekomen. 22 Jullie hebben nu verdriet, maar ik zal jullie terugzien, en dan zul je blij zijn, en niemand zal je je vreugde afnemen. 23 Dan hoeven jullie mij niets meer te vragen. Maar ik verzeker jullie: wat je de Vader ook vraagt in mijn naam – hij zal het je geven. 24 Tot nu toe hebben jullie niets in mijn naam gevraagd, maar vraag het en je zult het ontvangen. Dan zal je vreugde volmaakt zijn.
25 Ik heb jullie dit alles in beelden verteld, maar er komt een tijd dat ik niet meer in beelden spreek, maar jullie zonder omwegen over de Vader vertel. 26 Als je dan iets vraagt in mijn naam, hoef ik het niet meer namens jullie aan de Vader te vragen, 27 want de Vader zelf heeft jullie lief, omdat jullie mij liefhebben en geloven dat ik van God ben gekomen. 28 Ik ben bij de Vader vandaan gegaan en naar de wereld gekomen, nu verlaat ik de wereld weer en ga ik terug naar de Vader.’

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 mar 2012 21:46

quote="Wilsophie"

Ik begrijp dat ook niet, als Hij 100 % God was of is, dan was of is Hij ook de Vader.
Dus dat moet Schaap maar uitleggen want zij beweert dat, ik niet heb dus ook geen reden om te snauwen. :?

Het schaap heeft al genoeg uitgelegd, maar er zijn er een paar die de boel blijven verdraaien, en niet willen begrijpen, omdat er van andere gedachten, geen afstand genomen wordt.

Een poging dan nog, Jezus geboren uit Maria ...verwekt door God de Vader...
dan is het toch logisch dat Hij de mensheid van Maria in zich had en de Godheid van de Vader die Hem verwekt heeft.

Jezus is de enig geboren Zoon van God! En Hij was dat vanaf Zijn geboorte en werd dat niet later in Zijn aardse Leven zoals sommige suggeren.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 23 mar 2012 23:12

="Schaapje"Wedergeboorte ontvangt de mens door genade van God op basis van geloof in wat Jezus heeft gedaan, n.l. de straf heeft Hij gedragen voor onze zonden, wedergeboorte is het ontvangen van de Heilige Geest van God.

Dat heb ik toch nog een vraag, als wedergeboorte wordt gegeven op grond van genade en door het werk van Jezus op Golgotha, wanneer bracht Jezus dan "Eeuwig Leven voort en onvergankelijk Licht?
En de volgende vraag. De OT gelovigen werden niet wedergeboren, maar werden wel gerechtvaardigd door geloof en op grond van diezelfde genade, want God is Dezelfde, hoe werden zijn dan behouden als de Here Jezus nog niet gestorven is?

De zonden van het volk in het OT moest ook op een onschuldig dier gelegd worden en plaatsvervangend gedood, ..... ik snap jou denkwijze niet.

Die verzoening gebeurde door een priester die uit het volk werd genomen.
Hoe verklaar je dat dan in relatie tot het plaatsvervangend werk van de Here Jezus, die uit Juda was en niet uit Levi.
Hij moest toch geen priester worden om de zonden te kunnen dragen maar mens?
Ik begrijp jou niet.
Omdat de zonden van de wereld op Jezus werden gelegd tijdens Zijn sterven, betekent dat niet dat Hij zelf gezondigd had.

Heb ik dat gezegd dan?
Hij is het onschuldig Lam dat voor de zonden geslacht is (Openbaring 5)

Onschuldig en volkomen.

En de Here Jezus was Mens met een geest, de Vader was in Hem door de Heilige Geest
werd Hij geleid en deed Hij alle wonderen en niets deed Hij uit zichzelf.
Bij Zijn sterven riep Hij: in uw handen beveel Ik mijn geest.

Was dat dan de Heilige Geest die Hij in Gods handen beveelde?

Bovendien als Hij ook 100 % God was, wat doe je dan met het gegeven dat God Geest is en niet kan sterven?

Ik lees geen antwoord. :oops:

En het Lam, dat geslacht is, is waardig te ontvangen de macht en de rijkdom,en de wijsheid en de sterkte en de eer en de heerlijkheid en de lof.

Amen!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 23 mar 2012 23:16

Het schaap heeft al genoeg uitgelegd, maar er zijn er een paar die de boel blijven verdraaien, en niet willen begrijpen, omdat er van andere gedachten, geen afstand genomen wordt.

Een poging dan nog, Jezus geboren uit Maria ...verwekt door God de Vader...
dan is het toch logisch dat Hij de mensheid van Maria in zich had en de Godheid van de Vader die Hem verwekt heeft.

Jezus is de enig geboren Zoon van God! En Hij was dat vanaf Zijn geboorte en werd dat niet later in Zijn aardse Leven zoals sommige suggeren.

Beetje flauwe inleiding met beschuldigingen.
Slechte basis voor een discussie.
Verwekt door God's Geest en via de lijn van Maria werd Hij de Zoon van Adam en werd Hij rechthebber op de troon van David.
En voor de rest mag je gelijk hebben. Ik ga niet opnieuw beginnen.
Ik krijg toch op 2 vragen nooit antwoord.
1>> Waarom verbood Hij het de discipelen te vertellen dat Hij de Zoon van God was.
2>> Waar zegt de Heer Zelf tijdens Zijn rondwandeling op aarde: "Ik ben de Zoon van God".

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 23 mar 2012 23:46

quote="Wilsophie"
Ik krijg toch op 2 vragen nooit antwoord.

Op je tweede vraag is allang antwoord gegeven doo Cathy
1>> Waarom verbood Hij het de discipelen te vertellen dat Hij de Zoon van God was.

Ik denk dat Jezus het nog niet bekent wilde maken, omdat Hij geen grote toeloop wilde van mensen, Hij liet zich leiden door God hierin.

2>> Waar zegt de Heer Zelf tijdens Zijn rondwandeling op aarde: "Ik ben de Zoon van God".

Er is al een tekst gegeven maar hier is er nog een. Joh.5:25
Voorwaar, voorwaar Ik zeg u de ure komt en is nu dat de doden naar de stem van de Zoon van God zullen horen, en die haar horen, zullen leven.

Joh.3:18 aan nicodemus
Wie in Hem gelooft wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft is reeds veroordeeld, omdat hij niet geloofd in de naam van de einig geboren Zoon van God.

Joh.11;4 Toen Jezus het hoorde, zeide Hij; Deze ziekte is niet ten dode, maar ter ere Gods, opdat de Zoon van God verheerlijkt worde.

De demonen wisten wie dat Hij de Zoon van God was; mat.8;9 marc.3;11 marc.5;7 lucas.8;28 ....

En de discipelen wisten dat Hij de Zoon van God was, omdat de H.G. dat aan hun openbaarde.
Hoeveel bewijs wil je nog ?
Ik krijg en een beetje genoeg van je stelt steeds dezelfde vragen, en de antwoorden uit de Bijbel wil je kennelijk niet aannemen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 mar 2012 00:31

De hele discussie die jij voert komt omdat jij de woorden van A.K.H. gelooft en niet wat in de Bijbel staat.
Deze woorden:

We kunnen dus concluderen dat Jezus van Nazareth tijdens Zijn aardse rondwandeling nog niet de Zoon van God was ! .......
............. Hij zou dit worden na (en door) Zijn dood en opstanding !

Verder hou ik het voor gezien, als de Bijbel jou niet overtuigen kan, ik verzin niets ik lees wat in de Bijbel staat.
A.K.H. zegt iets in zijn bijbelstudie die niet kloppen!
En dat is heel kwalijk als ik de lees wat Jezus zei tegen Nicodemus in Joh.3:18
Ik zal er nog maar eens goed over nadenken, als ik jou was!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 mar 2012 14:52

Wilsophie schreef:Ik krijg toch op 2 vragen nooit antwoord.

Dat antwoord vinden we in de Bijbel.

Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen, totdat Hij het oordeel zal uitbrengen tot overwinning. (Mat 12,20)
Wilsophie schreef:2>> Waar zegt de Heer Zelf tijdens Zijn rondwandeling op aarde: "Ik ben de Zoon van God".

Joh 5
17 Maar Jezus zei: ‘Mijn Vader werkt aan één stuk door, en daarom doe ik dat ook.’ 18 Vanaf dat moment probeerden de Joden hem te doden, omdat hij niet alleen de sabbat ondermijnde, maar bovendien God zijn eigen Vader noemde, en zichzelf zo aan God gelijkstelde.

Joh 10,36
Zegt gij tot Mij, Die de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: Gij lastert God; omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon?

Jezus heeft het vele malen gezegd, namelijk elke keer wanneer hij God zijn eigen vader noemde, want hij sprak in gelijkenissen (Mar 4,2) en dat moet je nooit letterlijk interpreteren aangezien een gelijkenis een beeld is wat een andere betekenis heeft.

Eigenlijk is 'tijdens zijn rondwandeling op aarde' een ietwat ongelukkige uitdrukking, gezien God immers alomtegenwoordig is en derhalve altijd op aarde rondwandelt. Wat je hoort te zeggen is 'toen het woord vlees was'.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 mar 2012 16:13

Joh 5
17 Maar Jezus zei: ‘Mijn Vader werkt aan één stuk door, en daarom doe ik dat ook.’ 18 Vanaf dat moment probeerden de Joden hem te doden, omdat hij niet alleen de sabbat ondermijnde, maar bovendien God zijn eigen Vader noemde, en zichzelf zo aan God gelijkstelde.

Ik heb nooit ontkend dat God de Vader is van de Here Jezus Christus.
Dus deze tekst staat niet ter discussie.

Joh 10,36
Zegt gij tot Mij, Die de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: Gij lastert God; omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon?

Dit is een retorische vraag: "Zegt gij? " enz...
Ook geen rechtstreekse woorden van de Here Jezus Zelf.

Jezus heeft het vele malen gezegd, namelijk elke keer wanneer hij God zijn eigen vader noemde, want hij sprak in gelijkenissen (Mar 4,2) en dat moet je nooit letterlijk interpreteren aangezien een gelijkenis een beeld is wat een andere betekenis heeft.

De gelijkenissen sprak de Here Jezus opdat de discipelen zouden leren de dingen van het Koninkrijk want hen was dat recht gegeven, maar "dien" is het niet gegeven ( de Joden).
En het letterlijk interpreteren of niet is niet aan de orde.
Als de Heer spreekt over Zijn Vader, dan is dat een volkomen Waarheid, maar geen voorbeeld van een letterlijke uitspraak van de Here Jezus Zelf.
Maar ik vind het wel welletjes. Heb het zo vaak gevraagd en krijg geen eerlijk antwoord.

Eigenlijk is 'tijdens zijn rondwandeling op aarde' een ietwat ongelukkige uitdrukking, gezien God immers alomtegenwoordig is en derhalve altijd op aarde rondwandelt. Wat je hoort te zeggen is 'toen het woord vlees was'.

OOO maar nu heb ik dan nog wat te melden als je dit stelt dat het Woord vlees geworden is wat helemaal waar is.
Maar was Hij dan Geest of Vlees?
Was Hij God of Zoon van Adam.
Was Hij alomtegenwoordig of mens in gelijke bewegingen als wij?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 mar 2012 16:18

="vraag Wilsophie">> Waarom verbood Hij het de discipelen te vertellen dat Hij de Zoon van God was.

="antwoord Schaapje en Cathy?" ]Ik denk dat Jezus het nog niet bekent wilde maken, omdat Hij geen grote toeloop wilde van mensen, Hij liet zich leiden door God hierin.

Nou ja...waarom deed Hij dan wonderen en tekenen en wekte mensen uit de dood op, en genas zieken? Om uit de schijnwerpers te blijven?
Vreemd antwoord en argument.
De laatste zin is cliché. We hadden vastgesteld dat de Vader en de Zoon in harmonie en in de Geest met elkaar verbonden waren, dus dat is een open deur en staat buiten kijf.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 mar 2012 16:20

="Schaapje"Verder hou ik het voor gezien,

Graag!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 mar 2012 16:29

Dat antwoord vinden we in de Bijbel.

Het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen, totdat Hij het oordeel zal uitbrengen tot overwinning. (Mat 12,20)[/quote]

Goed geantwoord!!! =D> =D>
Dit is het juiste antwoord , want deze tekst gaat vooraf aan mijn vraag: " En Hij gebood hun scherpelijk dat zij Hem niet zouden prediken".
Opdat vervuld zou worden hetgeen gesproken is door de profeet Jesaja die voorspelde: "Ziet, Mijn Zoon ( vertaald in Knecht) , Welke Ik verkoren heb, Mijn beminde in Welke Mijn ziel een welbehagen heeft: Ik zal Mijn Geest op Hem leggen, en Hij zal het oordeel den heidenen verkondigen>"

Want in Zijn Naam zullen de heidenen hopen.
Het is heel duidelijk waar en over welk gebeuren en tijdstip en dag deze tekst over spreekt.
Bij deze gelegenheid werd de Geest Gods op Hem gelegd en had God een welbehagen in de Here Jezus Christus en kwamen ook pas de heidenen in beeld.
Niet de Joden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 mar 2012 17:04

quote="Wilsophie"="Schaapje"Verder hou ik het voor gezien,
Graag!

Dat kan ik me voorstellen dat jij dat graag hebt, wilsophie, want je hebt geen antwoorden meer op mijn citaten uit de bijbel Maar blijf jij maar gewoon achter de leer van A.K.H. staan.
Is ook een beetje moeilijk om zelf onderzoek te doen, makkelijker is de leer van anderen over te schrijven en hier te posten.
Hele stukken van jou, citaten, allerlei uitdrukking, weet ik het allemaal, wat je hier hebt geschreven, allemaal heb ik het gevonden in de bijbelstudies van A.K.H. bijna woordelijk overgenomen.
Jammer hoor.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 24 mar 2012 17:30

Ps.45:7
Uw troon, o God, bestaat eeuwig en altijd; de scepter van Uw Koninkrijk is een scepter van rechtvaardigheid.

Rom 1:
3 ten aanzien van Zijn Zoon, Die wat het vlees betreft geboren is uit het geslacht van David.
4 Wat de Geest van heiliging betreft, is Hij met kracht bewezen te zijn de Zoon van God, door Zijn opstanding uit de doden, namelijk Jezus Christus, onze Heere.

Hebr.1:
God de Vader zegt tegen Zijn zoon:
8 maar tegen de Zoon zegt Hij: Uw troon, o God, bestaat in alle eeuwigheid. De scepter van Uw koninkrijk is een scepter van het recht.
9 U hebt gerechtigheid lief en haat ongerechtigheid. Daarom heeft Uw God U gezalfd, o God, met vreugdeolie, boven Uw metgezellen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 24 mar 2012 17:55

Wilsophie schreef: Waarom verbood Hij het de discipelen te vertellen dat Hij de Zoon van God was.

ik zie dit toch wel wat breder.
dacht je dat God satan Judas nog had kunnen gebruiken voor zijn snode karwei, wanneer deze geweten had dat Jezus door het betalen van deze hoge prijs, zovelen zou gaan behouden ?
Waarom was anders alles nog een verborgenheid, een geheimenis gebleven, in het OT?
(Efe 3:3)
Somebody up there likes you

Terug naar “[Religie] - Open forum”