Mortlach schreef:Ik zeg wel dat het goed zou zijn om naar een manier te zoeken waarop het verhaal toch waardevol blijft. Er is toch zo'n uitspraak "niet echt gebeurd, maar wel waar". Ik zie zelfs in dat dit een moeilijkere weg is (of in eerste instantie lijkt) dan het volhouden van de letterlijke lezing.
"Niet echt gebeurd, maar wel waar." Klinkt mij inderdaad bekend in de oren...als een spitsvondigheid uit vrijzinnige hoek. Laat ik nou niet veel vertrouwen hebben in vrijzinnigheid. Dat levert alleen maar lege kerken op. En het serieus nemen van de zonde is er in die kerken al helemaal niet meer bij. Eveneens wordt daar het verzoenend lijden en sterven van Jezus Christus vrijelijk ontkend. Je krijgt dan preken die zo slap zijn als thee waar het zakje nauwelijks in heeft gehangen. Geen wonder dat de mensen dan wegblijven...
Een orthodox-christelijke benadering houdt de mensen heel wat beter in de kerk.
Mortlach schreef:En alles wat over boven wordt gezegd, komt uiteindelijk van onder...
Also sprach dr. H.M. Kuitert...
"Alle spreken over boven komt van beneden, ook de uitspraak dat iets van boven komt." (Dr. H.M. Kuitert,
Zonder geloof vaart niemand wel, blz. 28)
Maar goed, in ben bepaald geen aanhanger van Kuitert, dus mag deze uitspraak van mij de prullenbak in.
Mortlach schreef:Ik wil best, maar ik kan het inderdaad niet. Al is het alleen maar omdat de God de tegelijkertijd Genesis letterlijk waar laat zijn maar ook alle bewijzen daarover in de natuur vervalst om wetenschappers om de tuin te leiden het vereren niet waard is.
Ik zie het uiteraard totaal niet als een opsluiting, hooguit als een beperking van de hoeveelheid speculatie waar ik rekening mee moet houden.
Het grappige hieraan is, dat wat wij nu tegen elkaar zeggen, dat we dat in omgekeerde richting tegen elkaar gezegd hebben als het ging om het spontaan ontstaan van leven.
Mortlach schreef:Stopt de oplossing (Jezus' offer) ineens met werken als de verklaring niet klopt? Het lijkt me dat je dan een behoorlijk vertrouwensgebrek hebt.
Als de zonde niet zo dramatisch is, waarom zou dat offer dan nog nodig zijn? Dan heeft het geen grond meer.
Mortlach schreef:Zonde is een typisch christelijke gedachte. Dat andere religies andere gedachten hebben wil niet zeggen dat ze het probleem en de oplossing minder serieus nemen.
Jawel. Ze verwachten meer van menselijke vrome inspanning om nog wat voor God te worden. 'We zijn nog wat als mensen, dus we willen wat proberen' zo functioneert het. Bijvoorbeeld om wat te worden voor God (bijv. de islamiet met de vijf zuilen), of om wat te zijn met je eigen moraal. Zo denkt ieder mens vanuit zichzelf.
De Bijbel snijdt dat radicaal de pas af.
"Immers, uit werken van de wet wordt geen vlees gerechtvaardigd. " (
Galaten 2:
16) Een hele uitwerking daarvan vind je in de brief van Paulus aan de Romeinen. Voor God is de mensheid compleet failliet en reddeloos verloren door de zonde. Alleen door genade is er redding mogelijk. Dat is toch bepaald wat anders dan het spaarsysteem van de islam, waarin je de vijf zuilen in acht moet nemen (5x bidden per dag, reis naar Mekka, salat verrichten, enz.), om zo je toegang tot de hemel te kopen. In een schriftoverdenking over
Genesis 15:
6 benoemt prof. dr. K. Schilder dit als 'een zaak van koophandel'. Dat staat in schril contrast met het behouden worden uit genade. Nog een zin die mij nu even opviel:
'...als Hij hen met één ruk trekt uit de kategorieën van betalen en kopen, van sparen en couponnetjes knippen, van God danken en door Hem bedankt worden.' (K. Schilder, Schriftoverdenkingen III, blz. 518; gaat ook over Genesis 15:6, titel: Geen dank.)
Er is dus een radicaal verschil tussen het christelijke geloof, en de andere religies. Uiteindelijk komt het allemaal neer op: voor of tegen Christus. Al het niet erkennen van het eigen faillissement is het verzet van de mens tegen Jezus Christus. Dat kan in antigodsdienstige verpakking, dat kan eveneens in godsdienstige verpakking.