reform schreef:Cicero schreef:Ik geef toe dat de kwestie Filistijnen iets ingewikkelder ligt dan de kwestie of de aarde plat is. Maar het verschil met de opwekking is dat de kwestie Filistijnen met historische middelen en methodes aangepakt kan worden, terwijl de historische methode uitsluit dat je historisch de vinger achter de opwekking krijgt.
Ik weet nog een ander verschil. Het verhaal van de Filistijnen is mogelijk (waarschijnlijk). Het verhaal van de opstanding is dat veel minder(onwaarschijnlijk).
Strikt historisch geredeneerd klopt dat (als je tenminste bedoelt dat het waarschijnlijk is dat de Bijbel een anachronisme bevat t.a.v. de Filistijnen). Een opstanding is strikt historisch gezien een uitermate onwaarschijnlijke gebeurtenis.
Ik neem aan dat je zelf wel ziet hoeveel aannames voor deze verklaring nodig zijn. Het woordje 'als' komt nogal veel voor.
Maar twee keer en alleen t.a.v. Mat. 12. Dus niet overdrijven a.u.b. Het gaat ook niet om aannames in de zin van axioma's, maar om mogelijkheden die afgetast moeten worden.
- Je moet er van uitgaan dat ze op een andere manier de dagen tellen. Dat dat weleens gebeurd, betekent niet dat de bijbel dat ook opeens doet.
Daar moet je inderdaad van uitgaan omdat dit een bewezen feit is. Net zo goed als je ervan uitgaat dat Alexander de Grote een veroveraar was of dat Plato een Griek was.
Dat de Bijbel dat doet, neem ik niet zomaar aan. Maar het is wel mogelijk, omdat in de Bijbel (i.c. NT) nu eenmaal Grieks wordt geschreven op dezelfde manier als dat door anderen werd gebruikt. Het valt ook wel aan te tonen. In Mc 14,1 staat dat het 'na 2 dagen' Pesach was. In de NBV staat vertaald 'morgen', omdat dit een manier van zeggen was die in het Aramees en in het Grieks gebruikelijk was. De NBV heeft trouwens niet per definitie gelijk, maar ik denk dat ze op dit punt wel juist gehandeld hebben.
Nog een voorbeeld, als Paulus schrijft 'na 14 jaren' (Gal. 1) dan kan dat inderdaad na 14 jaar betekenen, maar ook na 13 jaar als hij het eerste jaar meetelt.
Dus dat de Marcaanse uitdrukking 'na 3 dagen', verstaan in de eigen context, geen enkel probleem oplevert, moge duidelijk zijn. Ik begrijp dan ook niet dat je suggereert dat dit een foute aanname zou zijn of zo. Dat kan alleen maar komen doordat je geen enkel benul hebt van exegese van Bijbelse teksten.
- Je moet er van uitgaan dat Mattheüs het fout heeft (3 nachten). Dat de anderen alleen over dagen spreken, wil niet zeggen dat er geen 3 nachten meer zijn.
het 'er van uitgaan' klopt natuurlijk niet. De feiten zijn zo: 1. Alleen Mt heeft het over 3 dagen en 3 nachten, dus dat is de enige 'problematische' tekst; 2. Hoe Mt dat precies bedoelt weet ik niet op voorhand, het kan letterlijk zijn maar het kan ook slechts een aanpassing zijn aan het taalgebruik van Jona waarbij je dan het verband wat losser moet zien tussen Jona en Jezus.
Kan je overigens iets noemen waar die vergelijking met Jona wel opgaat?
Het punt van vergelijking is natuurlijk hun verblijf in de 'onderwereld'/buik/graf, 'toevallig' van (ongeveer?) dezelfde duur.
Je maakt steeds weer een categoriefout. Deze als-dan kwestie is helemaal niet logisch. Elk onderdeel moet op zijn eigen merites worden beoordeeld.
Dat klopt, maar je snapt vast wel dat als er gewone historische dingen in de bijbelboeken niet kloppen...dat het dan erg lastig wordt om te geloven dat ongewone dingen wel kloppen.
Dat gaat niet op want als je elk onderdeel op zijn merites beoordeeld kan het zijn dat ongewone dingen juist wel 'kloppen' en gewone dingen niet. Dat bijv. Simon van Kyrene de kruispaal droeg is juist waarschijnlijk door de ongewoonheid. Dat verzin je niet achteraf.
Op grond van Gen 1:5 dient onder dag te verstaan worden een periode van licht en onder nacht een periode van duisternis. Deze perioden behoeven geen 12 uur te duren. Ook is het niet noodzakelijk dat deze perioden verband houden met bewegingen van hemellichamen.
Dat zijn al weer een heleboel aannamen... Waar beschuldig je mij steeds (overigens onterecht) van? Deze manier van redeneren is leuk, maar natuurlijk voor een gewoon mens niet serieus te nemen.
Wanneer het bovenstaande voor ogen gehouden wordt, is Christus enerzijds wel degelijk 3 dagen en 3 nachten in de omgeving van Jeruzalem in een toestand van diepe vernedering geweest, maar is Hij anderzijds ook op vrijdag gestorven. Dit kan weergeven worden in onderstaand schema, waarin de 6 fasen van de diepste vernedering zijn beschreven.
Dagen/nachten van Mt 12:40 Gebeurtenis Datering
dag 1 het laatste verhoor en de 1-ste fase van het lijden aan het kruis 14 Nisan (vrijdagmorgen 6.00-12.00 uur)
nacht 1 de 3-urige duisternis (Mt 27:45; Mk 15:33; Lk 23:44) 14 Nisan (vrijdagmiddag 12.00-15.00 uur)
dag 2 de laatste fase van het lijden aan het kruis 14 Nisan (vrijdagmiddag 15.00-18.00 uur
nacht 2 het verblijf in het graf gedurende de eerste 12 uur van de sabbat 15 Nisan(vrijdagavond en zaterdagnacht)
dag 3 het verblijf gedurende de laatste 12 uur van de sabbat 15 Nisan (zaterdagmorgen -en middag)
nacht 3 het verblijf gedurende de eerste 12 uur van de 1-ste dag der week 16 Nisan (zaterdagavond en zondagnacht )
Leuk bedacht. Prof. Van Bruggen laat de periode van nederdaling al op donderdag beginnen (na de pesachmaaltijd) en lost de 'moeilijkheid' iets natuurlijker op.
Let wel, we hebben het over één tekstje die niet lijkt te kloppen. We weten wel ongeveer hoe het gegaan is (nl. vrijdag kruisiging, zondag opwekking volgens de verhalen). Dus je kunt óf wat (m.i. gekunstelde) toeren uit gaan halen om Mt wel te laten kloppen óf gewoon die uitspraak wat minder letterlijk nemen óf zeggen dat Mt het niet zo nauw nam óf Mt verwijten dat hij zat te slapen.