De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Honesty

Re: De zondag.

Berichtdoor Honesty » 22 aug 2016 08:27

bernard 3 schreef:
Beste “Elburger” de laatste zin die je schrijft bevat een grote en goede raadgeving namelijk ," LEES DEN BIJBEL, ONDERRICHT U IN HET WOORD DES HEEREN."
Want dan zal je met mij kunnen vaststellen dat al hetgeen je vooraf schreef totaal tegenstrijdig is met de Bijbel. Want nergens, maar dan ook nergens, in de Bijbel staat er maar één woord over de zondagsrust. En nooit maar dan ook nooit werd er door De Here of door de apostelen geboden om op de zondag te rusten.

De zondagsrust heeft dan ook totaal niets te maken met het vierde gebod noch met de dag des Heren waarnaar er in je tekst verwezen wordt. Want de zondagsrust verschilt fundamenteel met het vierde gebod omdat ze zowel in de tijd ( eerste dag t.o.v. van de zevende dag ) als naar de inhoud ( herdenking van de opstanding t.o.v. herdenking van Christus als Schepper en Verlosser) er volledig tegengesteld aan is .
De zondagsrust is een menselijke instelling en om dan zo maar een Bijbeltekst ( het vierde gebod) te gebruiken, dat fundamenteel niets met de zaak te maken heef,t om deze instelling te onderbouwen is dan ook totaal zinloos en misleidend.

Je oproep " kom tot inkeer" is echter volledig terecht , maar dan wel tot inkeer komen om Gods Woord te volgen en niet dat van menselijke inzettingen


Ik geloof dat ik het hier volledig mee eens kan zijn.

Ik vraag me ook af waarom de derde dag van de bruiloft in Kana grammaticaal geheel anders luidt dan de eerste dag die letterlijk omgezet luidt: "de eerste der sabbatten".
Het kan geen toeval zijn dat het hier om de eerste van de 7 te tellen sabbaten ging voorafgaand aan het wekenfeest (Pinksteren).
Heb jij een "oplossing" ?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3431
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 22 aug 2016 10:24

Honesty schreef:Ik vraag me ook af waarom de derde dag van de bruiloft in Kana grammaticaal geheel anders luidt dan de eerste dag die letterlijk omgezet luidt: "de eerste der sabbatten".
Het kan geen toeval zijn dat het hier om de eerste van de 7 te tellen sabbaten ging voorafgaand aan het wekenfeest (Pinksteren).
Heb jij een "oplossing" ?

De oplossing is dat het een semitisme is, dat 'gewoon' "de eerste (dag) van de week" betekent.

Mensen die geen of niet genoeg verstand hebben van de brontalen zien hier vaak allerlei diepzinnigheden in, maar feit is dat "sabbatten" week kan betekenen en dat "een" eerste kan betekenen. "Dag één van de sabbatten" betekent "de eerste dag van de week".

mohamed

Re: De zondag.

Berichtdoor mohamed » 22 aug 2016 10:42

De zondag is voor mij een dag zoals alle andere dagen, daarom juich ik het van harte toe dat de winkels ook open zijn.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De zondag.

Berichtdoor Arco » 22 aug 2016 11:29

Cicero schreef:De oplossing is dat het een semitisme is, dat 'gewoon' "de eerste (dag) van de week" betekent.

Mensen die geen of niet genoeg verstand hebben van de brontalen zien hier vaak allerlei diepzinnigheden in, maar feit is dat "sabbatten" week kan betekenen en dat "een" eerste kan betekenen. "Dag één van de sabbatten" betekent "de eerste dag van de week".


Dat is misschien wel de meest logische vertaling. Echter, er zit nog een wereld achter. Voor wie Lev. 23 opslaat, leest dat er naast Pesach ook nog het Feest van de Ongezuurde Broden (=Matses) en het Feest van de Eerstelingen plaatsvindt. Dat Feest van de Eerstelingen valt op de eerste dag na de wekelijkse Sjabbat. De vermelding 'eerste dag der Sjabbatten' of 'eerste (dag) van de week' is ook een verwijzing naar het Feest van de Eerstelingen. Paulus had dat door toen hij verklaarde dat Christus de Eersteling is uit de doden (1 Kor. 15).

Daarom heb ik liever de letterlijke weergave met 'één na de Sjabbat', omdat dan iets duidelijker wordt dat het niet zomaar over een dag-vermelding gaat. Alsof het elke willekeurige dag van de week zou kunnen zijn. De vermelding van 'één na de Sjabbat' is ook te vinden in de Septuagint (Griekse vertaling uit de tweede eeuw voor onze jaartelling) bij Psalm 24 (naar Hebreeuwse nummering):

Een psalm van David. (één van de Sjabbat)
Van JAHWEH is het land en haar volheid, de woonplaats en die er in verblijven.
Want Hij grondvestte het op de zeeën en Hij vestigde het aan de rivieren.
Wie zal opstijgen op de berg van JAHWEH en wie zal opstaan in de plaats van Zijn heiligheid?
De onschuldige van handen en de zuivere van hart, die heeft zijn ziel niet opgetild in nutteloosheid en zweert niet misleidend!
Hij zal zegen krijgen van JAHWEH en rechtvaardigheid van de Elohim van zijn redding.
Deze generatie van de Hem zoeken, die Uw aangezicht zoeken, dat is Jakob. Selah.
Til jullie hoofden op, poorten, en wees verheven, eeuwige ingangen, opdat de koning van heerlijkheid zal binnengaan.
Wie is deze koning van heerlijkheid? JAHWEH, sterk en machtig! JAHWEH, machtig in de strijd!
Til jullie hoofden op, poorten, en verhef jullie eeuwige ingangen, opdat de koning van de heerlijkheid zal binnengaan!
Wie is hij, deze koning van de heerlijkheid? JAHWEH, Hij is de koning van de heerlijkheid. Selah.


Met kleine aanpassingen uit Schriftwoord.nl
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3431
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 22 aug 2016 11:42

Arco schreef:Dat is misschien wel de meest logische vertaling. Echter, er zit nog een wereld achter. Voor wie Lev. 23 opslaat, leest dat er naast Pesach ook nog het Feest van de Ongezuurde Broden (=Matses) en het Feest van de Eerstelingen plaatsvindt. Dat Feest van de Eerstelingen valt op de eerste dag na de wekelijkse Sjabbat. De vermelding 'eerste dag der Sjabbatten' of 'eerste (dag) van de week' is ook een verwijzing naar het Feest van de Eerstelingen.
Hoe weet je dat?
Paulus had dat door toen hij verklaarde dat Christus de Eersteling is uit de doden (1 Kor. 15).
Het woord 'eersteling' (bikkoer/aparchê) heeft niets met het woord 'een' of 'eerste' te maken.

Daarom heb ik liever de letterlijke weergave met 'één na de Sjabbat', omdat dan iets duidelijker wordt dat het niet zomaar over een dag-vermelding gaat. Alsof het elke willekeurige dag van de week zou kunnen zijn. De vermelding van 'één na de Sjabbat' is ook te vinden in de Septuagint (Griekse vertaling uit de tweede eeuw voor onze jaartelling) bij Psalm 24 (naar Hebreeuwse nummering):
Ja maar het is gewoon een aanduiding voor onze zondag. Het is gewoon een dagvermelding. Graag echte argumenten als je denkt dat het anders is.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De zondag.

Berichtdoor Arco » 22 aug 2016 12:31

Cicero schreef:Ja maar het is gewoon een aanduiding voor onze zondag. Het is gewoon een dagvermelding. Graag echte argumenten als je denkt dat het anders is.


Aan de hand van Lev. 23 en de Evangeliën kan je stellen dat:
- Het Feest van de Eerstelingen valt op de eerste dag na de Sjabbat, na Pesach;
- Op het Feest van de Eerstelingen is Christus opgestaan uit de dood;
- en zeven Sjabbatten geteld worden naar het Wekenfeest, of Pentecoste, of Pinksteren.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3431
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 22 aug 2016 13:02

Arco schreef:Aan de hand van Lev. 23 en de Evangeliën kan je stellen dat:
- Het Feest van de Eerstelingen valt op de eerste dag na de Sjabbat, na Pesach;
- Op het Feest van de Eerstelingen is Christus opgestaan uit de dood;
- en zeven Sjabbatten geteld worden naar het Wekenfeest, of Pentecoste, of Pinksteren.

Ja, maar dat heeft dus niets te maken met de uitdrukking "(dag) één van de sabbatten", ook al valt het Feest van de Eerstelingen met zo'n dag samen.

Ergens in de evangeliën staat dat men twee of driemaal per "sabbatten" vast, wat natuurlijk 'per week' betekent.

Honesty

Re: De zondag.

Berichtdoor Honesty » 22 aug 2016 18:31

Cicero schreef:Ergens in de evangeliën staat dat men twee of driemaal per "sabbatten" vast, wat natuurlijk 'per week' betekent.


Natuurlijk niet.
De joden vasten 3 keer per jaar.
deze sabatten/hoogtijdagen ziYom KIppur, Dag vdVerwoestig vd tempel en Purim.

Honesty

Re: De zondag.

Berichtdoor Honesty » 22 aug 2016 18:38

Arco schreef:
Aan de hand van Lev. 23 en de Evangeliën kan je stellen dat:
- Het Feest van de Eerstelingen valt op de eerste dag na de Sjabbat, na Pesach;
- Op het Feest van de Eerstelingen is Christus opgestaan uit de dood;
- en zeven Sjabbatten geteld worden naar het Wekenfeest, of Pentecoste, of Pinksteren.


Doordat we de link met het jodendom slechts selectief toepassen, weten nog maar weinig mensen wat de betekenis is van de Feesten en ook dat ze een voorafschaduwing waren van wat Jezus kwam vervullen.
Hij was Heer, ook van de sabbat.
En natuurlijk was Jezus niet alleen het geofferde Lam, maar ook het beweegoffer, wat heen en weer werd bewogen, vooruitziend op het opgewekte leven.
Iedere keer dat de uitdrukking "eerste der sabbatten", of "een der sabbatten" voorkomt, vallen deze dagen binnen de 7 sabbatten, die geteld werden tot aan het Wekenfeest, blijkt uit de context.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3431
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 22 aug 2016 18:52

Honesty schreef:
Natuurlijk niet.
De joden vasten 3 keer per jaar.
deze sabatten/hoogtijdagen ziYom KIppur, Dag vdVerwoestig vd tempel en Purim.

Dat staat er niet. Dan had er gestaan: "drie keer per jaar". Nu staat er:

Lc. 18:12 Ik vast tweemaal per week (δὶς τοῦ σαββάτου) en draag een tiende van al mijn inkomsten af.

En Didachê 8:1: de tweede en vijfde dag van de week (δευτέρα σαββάτων καὶ πέμτῃ).

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De zondag.

Berichtdoor Arco » 23 aug 2016 11:20

Cicero schreef:Dat staat er niet. Dan had er gestaan: "drie keer per jaar". Nu staat er:

Lc. 18:12 Ik vast tweemaal per week (δὶς τοῦ σαββάτου) en draag een tiende van al mijn inkomsten af.

En Didachê 8:1: de tweede en vijfde dag van de week (δευτέρα σαββάτων καὶ πέμτῃ).


Toch wel vreemd dat je zowel het enkelvoud van Sjabbatton als het meervoud met 'week' vertaald.

Daarnaast wordt Sjabbatton elders wel vertaald als Sjabbat (sabbat), zoals in Mat. 12:1, 2, 5, 8, 10, etc.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

vreemdeling

Re: De zondag.

Berichtdoor vreemdeling » 23 aug 2016 11:42

Nina schreef:Wat betreft: J'e zou toch zeggen dat onder het nieuwe verbond, de genade heerst en niet de wet', denk ik dat deze uitspraak niet juist is. Je kunt de wet niet tegenvover de genade zetten. Ook onder de tijd van de Sinaitische wetten was er genade. Na het offer van Jezus is de vloek van de wet weg voor hen, die in Zijn offer geloven. Daarmee heeft de wet zelf niet afgedaan. Ik heb eens een lijstje ergens geplaatst hier op RW met teksten die dat letterlijk zeggen. Hier nogmaals:

Het lijstje toont vooral aan hoe verdeeld het christendom was voordat de orthodoxie rond Rome de hele meuk aaneen breide tot een halfslachtig compromis.

Mattheus als Joods christen probeert de leringen van Jezus terug te buigen in de richting van de Joodse cultuur en leer, wanneer hij Markus en Q interpreteert en herschrijft.
Johannes is op eigen wijze bezig de verschillen tussen de christelijke sekten te overbruggen in een speciaal compromis waarin de verjoodsingen van Mattheus een bescheiden plek krijgen.
Lucas moet er duidelijk weinig van hebben en kuist zijn versie van Mattheus/Marcus/Q op drastische wijze, je treft er nauwelijks meer deze "verjoodsingen" van Mattheus in aan.

In de leringen van de historische (?) Jezus zelf uit Q tref je bijna niets aan van de Joodse manier van de wet volgen. Wel lijkt het erop dat het vasten nog werd onderwezen als een wezenlijk onderdeel van de voorgeschreven beoefeningen, al is dat natuurlijk niet uniek Joods, je ziet dat in heel veel spirituele stromingen over de hele wereld. Ook lijkt het erop dat de Sabat door Jezus gezien werd als een rationeel verklaarbaar middel ten dienste van de beoefening, niet als een door God gegeven (mythisch) dogma zoals bij de Joodse religie. In dat licht is het volslagen irrelevant op welke dag van de week de dag van de Heer gevierd wordt, áls hij maar gevierd wordt als collectieve dag van extra rust en contemplatie.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3431
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De zondag.

Berichtdoor Cicero » 23 aug 2016 15:54

Arco schreef:Toch wel vreemd dat je zowel het enkelvoud van Sjabbatton als het meervoud met 'week' vertaald.
Klopt, zoals elk goed woordenboek je kan vertellen, worden het enkelvoud en het meervoud door elkaar gebruikt. Het meervoud wordt dan gezien als een foute terugleiding op de Aramese status emphaticus, of, er wordt gewezen op het Griekse gebruik om feestnamen in het meervoud te zetten.

Daarnaast wordt Sjabbatton elders wel vertaald als Sjabbat (sabbat), zoals in Mat. 12:1, 2, 5, 8, 10, etc.
Klopt, in andere contexten betekent het woord inderdaad de zevende dag van de week, dus de sabbat.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: De zondag.

Berichtdoor heintje » 23 aug 2016 23:35

@Cicero
Is het niet afhankelijk van welke boeken je leest (De brieven van Paulus of de evangeliën), of de sabbath gerespecteerd moet worden? Ik doel op de Joodse regeltjes en wetjes. Ook hier 'huge discrepancies'
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

mohamed

Re: De zondag.

Berichtdoor mohamed » 23 aug 2016 23:38

Paulus was een jood en erg duidelijk hierover, hij wilde de sabbat afschaffen, lees zijn brief aan de Galaten maar. En terecht ook, want het is vrij onzinnig om een dag in de week in een keer allemaal belachelijke wetjes en regeltjes te onderhouden. Bovendien kunnen joden de sabbat niet eens uitzingen zonder niet-joden die van alles voor hen moeten doen. Zo omzeilen ze hun eigen idiote wetten. Schaf ze dan gewoon af om Christus' wil, doe niet zo moeilijk. En ook die belachelijke zondag als verplichte rustdag annex nieuwe sabbat.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten