Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ewan
Sergeant
Sergeant

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 14 apr 2012 09:01

keizer schreef:De Zondag is de dag van onze Heer en dat moet zo blijven.
Je heb 6 dagen tijd om naar een winkel tegaan moet er ook nog 1 dag er bij Nederland wordt steeds meer een godeloze land.
Maar ja dat vindt ik..
Ben maar een mens die in de Bijbel gelooft..

Heel goed. Houden zo. Maar nooit iemand veroordelen omtrent een andere dag, of geen dag, want sommige mensen leven veel vaker en veel dichterbij God dan zij die slechts een keer per week in een donkerblauwe jurk of een zwart pak vroom gaan zitten zijn, en na afloop van de dienst niet kunnen wachten om b.v.een sigaret op te steken.(maar wel het hardst schreeuwen als op een ander euthanasie wordt toegepast)
't is maar een voorbeeld...
Somebody up there likes you

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 apr 2012 09:06

quote="Ewan" want sommige mensen leven veel vaker en veel dichterbij God

Laat mij even raden.....wie zou dat kunnen zijn?

dan zij die slechts een keer per week in een donkerblauwe jurk of een zwart pak vroom gaan zitten zijn, en na afloop van de dienst niet kunnen wachten om b.v.een sigaret op te steken

Even goed lezen....wie oordeelt hier?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2012 09:14

Ik vond hier een artikel van een dominee over grote verzoendag (jom kippoer) lees het en oordeel zelf of er een betere sabbat denkbaar was waarop Jezus naar de vader ging om eeuwige verzoening te bewerkstelligen!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2012 09:23

Ik heb geen problemen met mensen die zondags naar de kerk gaan voor geestelijk voedsel, maar zodra de zondag een dag wordt waarop de een de ander druk controleert of hij zich wel aan de verplichte rust houdt kan ik het niet meer rijmen met de leer van de apostelen. Zodra om de zondag het woord Gods gebroken wordt dan heiligt men de schepping boven Degene die alles heiligt en dat is verkeerd.

Gelukkig oordeelt God degenen die deze dingen doen, want wij zijn allemaal mensen en vergissen ons snel. Vergeet niet, wie zijn naaste oordeelt, die oordeelt zichzelf en wie zichzelf veroordeelt is schuldig bevonden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 10:03

="Mohamed"Gelukkig oordeelt God degenen die deze dingen doen, want wij zijn allemaal mensen en vergissen ons snel. Vergeet niet, wie zijn naaste oordeelt, die oordeelt zichzelf en wie zichzelf veroordeelt is schuldig bevonden.

Gelukkig oordeelt God niet over de gelovigen, dat staat nergens in de Schrift.
Gelovigen zijn reeds geoordeeld staat er geschreven.
Men weet zo langzamerhand niet meer wat het woord betekent in de Bijbel.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 14 apr 2012 11:02

schaapje schreef:
Even goed lezen....wie oordeelt hier?

Ik oordeel niet hoor, ik vraag me alleen af hoe mensen die dus euthanasie veroordelen, maar wel hun eigen leven voortijdig beeindigen dmw roken, dat kunnen verantwoorden.
't is maar eeen vraag....christenen uit andere landen schrikken zich een hoedje als ze horen dat er op roken helemaal geen taboe rust in de westerse christelijke traditie.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 11:13

Ewan schreef:Ik oordeel niet hoor, ik vraag me alleen af hoe mensen die dus euthanasie veroordelen, maar wel hun eigen leven voortijdig beeindigen dmw roken, dat kunnen verantwoorden.
't is maar eeen vraag....christenen uit andere landen schrikken zich een hoedje als ze horen dat er op roken helemaal geen taboe rust in de westerse christelijke traditie.

Er zijn ook mensen die zich in gevaar brengen door te gaan motorracen. (of in een snelle bolide)
Als je op zondag gaat winkelen, laat je dus mensen werken. Zo simpel is dat.
Dat zijn geen werken van noodzakelijkheid, i.t.t. brandweer, politie en zorgpersoneel.
Dus je kunt wel vroom zeggen dat je zgn. alle dagen in het Huis van de Heere wilt verkeren, je draagt ook zorg voor het welzijn van je naaste, bekeerd of onbekeerd!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 11:27

Dus je kunt wel vroom zeggen dat je zgn. alle dagen in het Huis van de Heere wilt verkeren, je draagt ook zorg voor het welzijn van je naaste, bekeerd of onbekeerd!

Dat jij dat vroom vindt zegt alles over jou, ik citeer een Bijbeltekst waar ik me helemaal in herken.
Wat bedoel je met zorg voor het welzijn van je naaste, bekeerd of onbekeerd. Practisch gezien dus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 11:30

Wilsophie schreef:

Dat jij dat vroom vindt zegt alles over jou, ik citeer een Bijbeltekst waar ik me helemaal in herken.
Wat bedoel je met zorg voor het welzijn van je naaste, bekeerd of onbekeerd. Practisch gezien dus.[/quote
====================================================================
Nee, je kunt vroom praten, maar dan moet je ook vroom zijn! Met erover praten alleen kom je er niet en is je leven in tegenspraak met hetgeen je zegt.
Als jij op zondag naar de meubelboulevard of de supermarkt gaat, laat je anderen voor je werken. Mensen die soms gedwongen worden omdat ze anders hun baan verliezen. Want het is heel moeilijk principieel staande te blijven als je hele omgeving seculariseert.
Dus christenen zouden elkaar moeten steunen hierin, ongeacht of jij op zaterdag of zondag naar de samenkomst gaat.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 12:09

Ik begrijp je hele verhaal niet, eerst heb je het over naasten onbekeerd of bekeerd en nu heb je het over de meubelboulevard, dan weer over de brandweer. Het is één warboel waarvan de boodschap van je post volkomen onduidelijk is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2012 12:12

Wilsophie schreef:Ik begrijp je hele verhaal niet, eerst heb je het over naasten onbekeerd of bekeerd en nu heb je het over de meubelboulevard, dan weer over de brandweer. Het is één warboel waarvan de boodschap van je post volkomen onduidelijk is.

Als je beide postings nogmaals leest, begrijp je het vast wel. :D

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 12:18

Nee, je kunt vroom praten, maar dan moet je ook vroom zijn!

O ja? Waar staat dat. Ik moet helemaal niks.
Terwijl jij het hebt over je naaste komt mijn ongelovige buurvrouw een mooie hangplant brengen, omdat ik zo goed voor haar zorg , het is niet nodig zeg je dan altijd, maar wel heel leuk.
Maar dat heeft niets met mijn zondag te maken hoor.
Dat heeft alles te maken met het feit dat ik in "s Heeren huis verkeer elke dag".
Ik kan ook niet anders want mijn "Leven is verborgen bij God in Christus" . Kol 3 vers 3 ( mijn dooptekst)

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 14 apr 2012 12:23

schelpje, totdat het ten tijde van Nicea werd vastgelegd, werkten christenen uit de joden en de heidenen gewoon op zondag hoor.
Dat keizer Constantijn er een vrije dag van maakte heeft NIETS maar dan ook NIETS te maken met de sabbath van vroeger voor de joden en proselieten in een bedeling die inmiddels zijn vervulling heeft mogen zien.
Ga eens wat lezen en leren over die eerste eeuwen, alsjeblieft zeg.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_568215

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 apr 2012 12:28

Goed dan zet ik ze even onder elkaar.
Mensen brengen zich in gevaar, zeg jij, maar denk je dat het op zondag meer is dan op een andere dag?
Als je op zondag gaat winkelen laat je dus mensen werken, maar tegen wie heb je het nu dan, het was toch niet aan de orde.
En wat is erop tegen en waarom is het vroom als ik zeg dat ik alle dagen verkeer ( niet wil verkeren) in het Huis des Heeren, in relatie tot het welzijn van mijn naaste bekeerd of onbekeerd?
Dat begrijp ik niet.
En zie de tweede post waarvan ik me afvraag tegen wie je het hebt. Ik heb het woord vroom niet gebruikt maar jij. Jij vindt een uitspraak als ik "verkeer in het huis des Heeren al de dagen van mijn leven".
Vroom, maar over wie heb je het dan?
En dan weer de meubelboulevard of de supermarkt op zondag, die blijkbaar hun baan verliezen als ze dat principieel weigeren, als de hele omgeving seculariseert, ( wat dat ook is).
Ik heb geen idee wie je bedoelt.
Ik kan je wel zeggen dat ik die principieele mensen als collegae heb gehad en zij weigerden op zondag de telefoon op te nemen als ze bereikbaar moesten zijn, maar daardoor waren altijd anderen die ook gelovigen waren de pineut en daar stond niets tegenover.
En daar heb ik nu moeite mee, maar dat is het enige punt waarop ik kan reageren, verder begrijp ik het nog steeds niet.

= "Schelpje"Er zijn ook mensen die zich in gevaar brengen door te gaan motorracen. (of in een snelle bolide)
Als je op zondag gaat winkelen, laat je dus mensen werken. Zo simpel is dat.
Dat zijn geen werken van noodzakelijkheid, i.t.t. brandweer, politie en zorgpersoneel.

Nee, je kunt vroom praten, maar dan moet je ook vroom zijn! Met erover praten alleen kom je er niet en is je leven in tegenspraak met hetgeen je zegt.
Als jij op zondag naar de meubelboulevard of de supermarkt gaat, laat je anderen voor je werken. Mensen die soms gedwongen worden omdat ze anders hun baan verliezen. Want het is heel moeilijk principieel staande te blijven als je hele omgeving seculariseert.
Dus christenen zouden elkaar moeten steunen hierin, ongeacht of jij op zaterdag of zondag naar de samenkomst gaat.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 16 apr 2012 16:32

@ Wilsophie

Ik zal hier nog eens wat dingen op een rijtje zetten; misschien helpt het voor wat meer begrip en duidelijkheid.

schelpje3
Ik zal het nog een keer uitleggen in jip en janneke taal:
wanneer ik morgen na kerktijd lekker met mijn gezin naar de meubelboulevard ga en daar uitgebreid over schrijf maandag, kan ik verwachten dat ik hier, terecht, reacties op krijg.

Wilsophie:
Dus dat is de reden waarom je het niet doet? Dan doe je het dus voor de reacties van mensen, want daar ben je bang voor. (...)

Let erop dat schepje3 van terecht sprak. (Het woord heb ik even onderstreept.)
Ze vindt het zelf ook onjuist om het te doen en geeft slechts een hypothetisch geval: "als ik zo zou handelen" maar zo handelt ze niet want ze vindt dat verkeerd. (Misschien had ze beter van "men" kunnen spreken; dan had jij het niet zo direct op haarzelf betrokken.)

schelpje3
Dat is ook niet goed te praten. Wanneer jij op zondag met de trein reist, naar de winkel gaat, laat jij op dat moment iemand voor je werken. En dat past een christen niet. Ik werk niet, want mijn credo is: 6 dagen zult gij arbeiden en de 7e dag rusten, dus moet ik dat ook een ander niet opleggen.

Wilsophie:
Inderdaad maar leg een ander ook niet op dat hij niet op zondag mag reizen of winkelen, dat zijn jouw zaken helemaal niet.

schelpje3 legt niet op maar wil de norm zoals ze die ervaart niet overtreden en ze vind het belangrijk dat anderen ook maximaal de kans hebben volgens die norm te leven en draagt door hem zelf na te leven eraan bij dat anderen het minder gauw moeilijk kunnen krijgen om de norm na te leven.
In orde dus, zou ik zeggen.

Jouw achtergrond ken ik niet en of die zo is dat men je er licht op zal aanspreken dat je op zondag dingen doet die je niet dan zou moeten doen weet ik ook niet.
Als jij het zelf in orde vindt om naar de meubelboulevard te gaan en eenieder die weten wil hoe dat zit uitleg verschaft is er in principe niet direct een probleem. (Je handelt oprecht en hooguit kan het zijn dat een ander vindt dat de principes en/of leer die jij hanteert niet deugen.)
Als schelpje3 het in principe onjuist vind en het daarom niet doet mag dat toch zeker? Als ze tegen het principe ingaat en zelf smokkelt en toch gaat, zou ze vroom praten maar niet handelen en dat is iets wat ze niet wil!
Ontzeg je haar het recht op oprecht handelen in dezen? Nee toch zeker?
En ook mag schelpje3 hier vertellen hoe ze denkt. Daar is het forum tenslotte voor. Dat dat anders is dan jouw opvattingen is waar, maar dat feit op zich maakt niet dat je aanstoot moet gaan nemen aan haar opvattingen.

Is het nu wat duidelijker? Ik hoop het.
Nulla aetas ad discendum sera

Terug naar “[Religie] - Open forum”