Janvanverweg schreef:dus de babies waren uitermate veheugd, dus de babies geloofden en aan de babies is ondericht gegeven.
Nee, dat heb ik niet gezegd (heb je mijn antwoord wel goed gelezen?). Ik heb aangegeven dat oikos iemands hele huisgezin betekent. Dat is het principe. In het geval van de stokbewaarder kun je misschien concluderen dat er geen baby's aanwezig waren, maar voor het geval van Lydia en het huisgezin van Stefanas kun je dat helemaal niet concluderen. Dan mag je daar eventuele kinderen dus niet uitsluiten.
Janvanverweg schreef:in hun vroegste jeugd kunnen kinderen al geloven, babies niet. daarom heb ik het over babydoop en niet over kinderdoop. het punt van verschil is het al of niet aanwezige geloof bij de dopeling!!!!
Waarom sprong het kind op in de buik van Elisabeth (Luk. 1:41)? En waarom zegt de Bijbel dat uit de mond van zuigelingen God lof heeft bereid (Ps. 8:3, Matth. 21:16)?
Waarom is er steeds dat ongelovige "dat kan niet"?
Janvanverweg schreef:de bijbel is weer heel helder dat alleen gelovigen bij de gemeente horen. dus kinderen horen nog niet in het koninkrijk van God.
Dus als je kind tegen je zegt: "ik hoor toch niet bij de gemeente, dus ik hoef ook niet mee naar de dienst", dan moet je eigenlijk zeggen: "kind, je hebt gelijk, blijf maar thuis"? Ik geef mijn kinderen toch een heel ander antwoord, nl. dit: "kind, de Heere Jezus heeft recht op je. Je bent Zijn eigendom. Daarom mag je niet wegblijven uit de gemeente, want daar hoor je."
Verder staan je uitspraken op gespannen voet met wat Jezus over kinderen zegt ("voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen", "als u niet wordt als een kind, kunt u het Koninkrijk der hemelen niet binnengaan" enz.).
Janvanverweg schreef:Zelf de eformatoische wereld erkent dit door knderen geen volwaardig lid te laten zijn!!!!
Nee, dat is niet de reden waarom ze geen volwaardig lid zijn. De reden is dat ze nog niet voor zichzelf kunnen spreken en eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen.
Janvanverweg schreef:ongelovigen kunnen hooguit bij het 'wet-verbond' horen van het oude testament. het nieuwe verbond is weer uitsluitend voor hen die wedergeboren zijn. niet wedergeborenn kunnen het koninkrijk van God niet eens zien!!!
Dat is een onjuiste tegenstelling tussen oude en nieuwe verbond. Het oude verbond was niet alleen de wet en evenmin is het nieuwe verbond uitsluitend voor volwassenen. Als christelijke gemeente zijn we begrepen in het verbond dat God met Abraham oprichtte. De kinderen waren en zijn daarin inbegrepen.
Ik wijs de gedachte dat we 90% van de Bijbel bij het oud papier moeten doen compleet van de hand.
Janvanverweg schreef: geloof en bekering zijn geen vruchten!!! hoe kom je daarop???
Ik herhaal wat ik aan 123abc geschreven heb:
A.u.b. goed lezen.
Ik schreef over vruchten van geloof en bekering bij gedoopte kinderen.
Goed lezen dus.
123abc schreef:Kijken of ik het nu snap:
Moeten gedoopte kinderen vruchten van geloof en bekering voortbrengen zoals Gal.5:22?
Inderdaad. Bij het opgroeien verwachten we die vruchten.
123abc schreef:Dan zullen ze toch eerst geloof en bekering moeten hebben anders kun je geen vruchten verwachten.
Inderdaad.
123abc schreef:Of je slaat een stap over of geloof en bekering zit in de doop besloten
Nee.
Het hele punt is dat hier de levenssituatie en geloofsopvoeding uit het oog verloren wordt. We dopen niet omdat de kinderen al iets hebben wat ze geschikt maakt om ze te dopen. Daarom dopen we trouwens volwassenen ook niet. Onze enige geschiktheid is God. Mensen worden gedoopt omdat God met hen een nieuwe start maakt, ze onder invloed stelt van de Heilige Geest en hen daardoor vernieuwt. En dan elk in zijn/haar levenssituatie: kinderen in de geloofsopvoeding, volwassenen in het onderwijs in de gemeente. Je bent niet uitbekeerd bij de doop (en ik ben bang dat met name in evangelische hoek dit wel eens gedacht wordt), dan begint het vrijwel altijd pas. God heeft wat dat betreft nog heel wat werk aan ons, ons hele leven lang.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)