Op al je vragen heb ik al verschillende keren geantwoord dus ik denk dat het een herhaling van zetten wordt, maar goed ik ben nooit te beroerd om nog eens uit te leggen wat ik bedoel.
reform schreef:Cicero schreef:Dat ligt eenvoudig aan de historische criteria. Net als elke andere gebeurtenis kan het gebeuren dat volgens historisch onderzoek een 'wonder' niet gebeurd is. Het is ook mogelijk dat niet bewezen kan worden dat een bepaalde gebeurtenis (c.q. wonder) heeft plaatsgehad. Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat een wonder met historische criteria aangetoond zou kunnen worden, want een wonder is een zeer onwaarschijnlijke gebeurtenis. Dus is het alleen mogelijk te zeggen dat een wonder mogelijk is geweest op de plaats en tijd waar het beweerd wordt te zijn gebeurd.
Waarom geloof je dan wel in de opwekking van Jezus Christus door God en niet in de uittocht zoals die in de bijbel (grote hoeveelheid mensen in de woestijn, manna en kwakkels) wordt beschreven? Wat is het verschil....beide gebeurtenissen staan in de bijbel beschreven (beide putten ze uit dezelfde bron de bijbel). Kan je kort uitleggen waarom je het ene wonder wel gelooft en het andere niet.
De Bijbel bestaat uit heel verschillende boeken. Daaruit volgt dat je per kwestie moet beslissen en niet het oordeel over de ene kwestie opeens op de andere betrekken.
=> Bijvoorbeeld: Genesis bericht over Filistijnen in verband met Abraham en Izaak. Dat is vreemd, want volgens de Bijbelse chronologie leefden zij ver vóórdat volgens onze historische kennis de Filistijnen zich in Palestina vestigden (ca. 13 eeuw vC). Als je in rekening brengt dat Genesis althans in eindvorm vele eeuwen later is te dateren, dan ligt het voor de hand dat er historisch gezien er een 'fout' is gemaakt in Genesis.
Een heel andere kwestie kent heel andere problemen. Bijvoorbeeld, als Paulus, Q en Marcus alle drie onafhankelijk het woord 'koninkrijk van God' opschrijven, ligt het voor de hand om te zeggen dat Jezus van Nazaret het daarover gehad moet hebben.
Overigens als je mij een historisch oordeel vraagt over de uittocht en over de opstanding, dan kan ik je melden dat ik van mening ben dat de uittocht niet historisch accuraat staat beschreven. Maar de opstandingsverhalen in het NT kun je ook niet heel accuraat noemen.
Als ik zeg dat ik geloof dat Jezus door God is opgewekt, zeg ik daarmee niet dat de opstandingsberichten in het NT accuraat zijn. Op grond van deze berichten is het trouwens wel mogelijk vast te stellen dat sommige leerlingen van Jezus al snel na zijn dood geloofden dat hij was opgewekt.
Maar let op, dat is een descriptief gegeven, niet normatief. Pas op theologisch vlak kun je beslissen/geloven of die leerlingen gelijk hadden of niet.
Verder kan je met de historisch kritische methode nooit wetenschappelijke zekerheid krijgen.
Nee dat klopt. Maar dat is nu eenmaal zo. Ik zie niet in hoe je in een empirische/historische wetenschap volkomen zekerheid kunt krijgen. Je spreekt altijd in graden van waarschijnlijkheid. Het is toch een verwijt van veel fundamentalisten dat de wetenschap te hoge pretenties heeft? Ik vind het vreemd dat wanneer dat niet zo blijkt te zijn daar ook weer een probleem mee is.
Nog erger je kan ook nooit geloofszekerheid krijgen. Intrinsiek is dat onmogelijk bij jou. Wat heb je nou aan een geloof, waar je geen zekerheid in hebt?
Wat heeft dit er nu weer mee te maken. Geloofszekerheid is geen zekerheid van een paar intellectuele feiten. Geloofszekerheid is een zaak van het verbond, komt voort uit een ontmoeting met God. Daar is weinig wetenschappelijks aan en daarom staat dat ook niet op gespannen voet met de hkmethode.
De benadering die ik hanteer (woordelijke inspiratie van de bijbel) geeft ook geen wetenschappelijke zekerheid. Die zal ik ook nooit kunnen krijgen....
Het is überhaupt geen wetenschappelijke benadering.
er staan simpelweg te veel wonderlijke verhalen in de bijbel. Ik kan ook nooit wetenschappelijk aantonen dat de bijbel zoals die nu bestaat, de daadwerkelijke bijbel is. Maar ik heb wel geloofszekerheid. Ik weet zeker dat de bijbel zoals ik die nu ken de bijbel is (dat kan ik wetenschappelijk niet aantonen).
Kortom, je gelooft iets omdat je het fijn vindt om dat te geloven en daarom geloof je het. Ik kan ook wel beweren dat ik in het vervolg geloof in de onfeilbaarheid van de Koran en dat ik daar zekerheid in kan bereiken. Dus wat wil je eigenlijk zeggen?
Vandaar uit kan ik Jezus uit de bijbel beter leren kennen, zoals Hij is en wat Hij met ons wil en waarom Hij voor ons aan het kruis is gestorven? Bij jou kan dat nooit....en is het altijd maar wat gespeculeer en een tast in het duister.
In de eerste plaats valt er wel degelijk studie te maken van wat er 'feitelijk' gebeurd is, en wat de auteurs in de Bijbel eigenlijk bedoelen. Dat is allemaal zoveel mogelijk descriptief. Als je er ook mee instemt en gelooft, dan ga je daar over nadenken, dat heet systematische theologie bedrijven. Vanaf het begin van het christendom is dat laatste zo geweest. En vanaf het begin zijn er verschillende antwoorden gegeven. De kunst is nu om je daar op een of andere manier mee te verhouden. Dat is geen speculatie.
Je hebt al moeite met de vraag waarom Jezus opgewekt is door Christus?
Nee hoor, Jezus is opgewekt omdat God achter Jezus ging staan, hij legitimeerde Jezus' leer en leven.
Met jouw methode kom ik er niet achter waarom Hij dat heeft gedaan.
Welke methode van mij? Met de hkmethode kun je constateren hoe de eerste christenen daarover dachten (naar alle waarschijnlijkheid uiteraard) en hoe er verder over nagedacht is. Daar kun je al of niet mee instemmen, dat ligt niet aan de methode. Voorts kun je er over door theologiseren, maar daar is weinig historisch-kritisch meer aan. Dus wat is je probleem?