De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Nina

Re: De zondag.

Berichtdoor Nina » 04 aug 2016 12:34

Ik vind het helemaal niet zo vreemd dat 'Messiasbelijdende christenen' de sabbat onderhouden.
In Jesaja 56 staat:
'En de vreemdelingen die zich bij de Here voegen, om Hem te dienen en om de Naam van de Here lief te hebben,
om Hem tot dienaren te zijn; Allen die de sabbat in acht nemen, zodat zij hem niet ontheiligen, en die aan Mijn verbond vast houden: hen zal Ik ook brengen naar mijn heilige berg.' Hier gaat het dus over heidenen, die de sabbat houden!

Wat betreft: J'e zou toch zeggen dat onder het nieuwe verbond, de genade heerst en niet de wet', denk ik dat deze uitspraak niet juist is. Je kunt de wet niet tegenvover de genade zetten. Ook onder de tijd van de Sinaitische wetten was er genade. Na het offer van Jezus is de vloek van de wet weg voor hen, die in Zijn offer geloven. Daarmee heeft de wet zelf niet afgedaan. Ik heb eens een lijstje ergens geplaatst hier op RW met teksten die dat letterlijk zeggen. Hier nogmaals:

Mattheüs 5:17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.

Mattheüs 5:18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied.

Mattheüs 5:19 Wie dan een van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.

Mattheüs 7:21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil Mijns Vaders, die in de hemelen is!

Mattheüs 7:23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid!

Mattheüs 19:17 Indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden!

Mattheüs 12:50 Want al wie doet de wil Mijns Vaders, die in de hemelen is, die is Mijn broeder en zuster en moeder.

Mattheüs 23:28 Zo ook gij, van buiten schijnt gij de mensen wel rechtvaardig, doch van binnen zijt gij vol huichelarij en wetsverachting!

Mattheüs 24:12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen!

Marcus 7:8 Gij verwaarloost het gebod G’ds en houdt u aan de overlevering der mensen.

Marcus 7:9 En Hij zeide tot hen: Het gebod G’ds stelt gij wel fraai buiten werking om uw overlevering in stand te houden!

Lucas 16:17 Gemakkelijker zouden hemel en aarde vergaan, dan dat er van de wet een tittel zou vallen!

Johannes 12:50 En Ik weet, dat Zijn gebod eeuwig leven is!

Johannes 14:15 Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij Mijn geboden bewaren!

Johannes 14:21 Wie Mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft!

Johannes 15:10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zult gij in Mijn liefde blijven!

Handelingen 21:20 En zij loofden G’d, toen zij dit hoorden, en zeiden tot hem: Gij ziet, broeder, hoevele duizenden er onder de Joden gelovig zijn geworden en allen zijn zij ijveraars voor de wet!

Romeinen 2:13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij G’d, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden!

Romeinen 3:31 Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet!

Romeinen 7:7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Volstrekt niet! Ja, ik zou de zonde niet hebben leren kennen, tenzij door de wet.

Romeinen 7:12 Zo is dan de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed!

Romeinen 7:22 want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet G’ds!

Romeinen 7:25 G’de zij dank door Yeshua haMashiach [Jezus Christus], onze Here! Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet G’ds, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.

Romeinen 8:7 Daarom dat de gezindheid van het vlees vijandschap is tegen G’d; want het onderwerpt zich niet aan de wet G’ds!

1 Corinthiërs 7:19 Want besneden zijn betekent niets, en onbesneden zijn betekent niets, maar wel het houden van G’ds geboden!

Galaten 3:21 Is de wet dan in strijd met de beloften G’ds? Volstrekt niet!

2 Thessalonica 2:3 Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs

2 Thessalonica 2:7 Want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking!

1 Timotheüs 1:8 Wij weten, dat de wet goed is, indien iemand haar wettig toepast.

Titus 3:9 strijd over de wet moet gij ontwijken, want dat is nutteloos en doelloos.
(Je gehoorzaamt G’d of niet, ieder zijn eigen keuze…)

Hebreeën 8:10 Ik zal Mijn wetten in hun verstand leggen, en Ik zal die in hun harten schrijven, en Ik zal hun tot een G’d zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Hebreeën 10:16 want nadat Hij gezegd had: Dit is het verbond, waarmede Ik Mij aan hen verbinden zal na die dagen, zegt de Eeuwige: Ik zal Mijn wetten in hun harten leggen, en die ook in hun verstand schrijven!

Jakobus 1:25 Maar wie zich verdiept in de volmaakte wet, die der vrijheid, en daarbij blijft, niet als een vergeetachtige hoorder, doch als een werkelijk dader, die zal zalig zijn in zijn doen!

Jakobus 4:11 indien gij de wet oordeelt, zijt gij geen dader, doch een rechter der wet!

2 Petrus 2:21 Het zou immers beter voor hen geweest zijn, geen kennis verkregen te hebben van de weg der gerechtigheid, dan met die kennis zich af te keren van het heilige gebod dat hun overgeleverd is!

1 Johannes 2:3 En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij Zijn geboden bewaren!

1 Johannes 2:4 Wie zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet;

1 Johannes 2:17 En de wereld gaat voorbij en haar begeren, maar wie de wil van G’d doet, blijft tot in eeuwigheid.

1 Johannes 3:4 Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid!

1 Johannes 3:22 en ontvangen wij van Hem al wat wij bidden, daar wij Zijn geboden bewaren en doen wat welgevallig is voor zijn aangezicht.

1 Johannes 3:24 En wie Zijn geboden bewaart, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft: aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft!

1 Johannes 5:2 Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen G’ds liefhebben, wanneer wij G’d liefhebben en Zijn geboden doen!

1 Johannes 5:3 Want dit is de liefde G’ds, dat wij Zijn geboden bewaren. En Zijn geboden zijn niet zwaar!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 aug 2016 14:05

Arco schreef:κατὰ μίαν σαββάτων: vanaf één Sjabbat, of in beter Nederlands: één vanaf de Sjabbat.
Nee, er staat op elke "(dag) één van de week", dat is idiomatisch voor "eerste (dag) van de week".
En omdat een Bijbelse dag begint bij zonsondergang, dan is het niet zo vreemd dat men samenkwam op zaterdagavond.
Ik weet niet precies wat een 'Bijbelse' dag is, maar Paulus schrijft aan een Griekse gemeente, en die zullen 'elke eerste dag van de week' gewoon opvatten als zondag (of hoe ze de dag na de sabbat ook noemden).

Bovendien hielden de Joden vaak hun sabbatsdiner op zaterdagavond, en dat zou dus in conflict komen als christenen dat ook deden.

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 04 aug 2016 14:52

Zondag is zondag niet meer voor het overgrote deel van de nederlandse bevolking.
Volgens mij weet 50% niet eens wat de zondag inhoudt.
God schiep hemel en aarde en rustte op de 7e dag, zondag in ons geval.
Sabbat voor de Joden.
Maar op zondag zie ik de winkels open.
Zie ik mensen de tuin doen, en zo kan ik wel doorgaan.
Oke, ieder mag doen wat hij/zij wil.
Voor mij is zondag een rustdag.
Een dag om tot bezinning te komen en om samen te komen in de kerk.
Om God te danken en om mijn gebeden in Zijn huis tot Hem te doen opgaan.
Om de Psalmen/gezangen/liederen ter eer en glorie van Hem te mogen zingen
Om onderwijs te mogen ontvangen van Zijn Woord.
Ik ben geen heilige want ik kijk op zondag ook tv maar tracht zoveel mogelijk zondagsrust in acht te houden.
En over een halve eeuw of zo ( God verhoedde het ) is er helemaal geen zondag meer maar is het vrijdag!!!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 04 aug 2016 15:04

Cicero schreef:Nee, er staat op elke "(dag) één van de week", dat is idiomatisch voor "eerste (dag) van de week".

σαββάτων wordt telkens vertaald met "Sjabbat", behalve in zes gevallen. Vier daarvan betreft de opstanding en twee elders. Waarom? σαββάτων betekent niet eens week. Het is zelfs niet echt een Grieks woord.

Ik weet niet precies wat een 'Bijbelse' dag is, maar Paulus schrijft aan een Griekse gemeente, en die zullen 'elke eerste dag van de week' gewoon opvatten als zondag (of hoe ze de dag na de sabbat ook noemden).

Bovendien hielden de Joden vaak hun sabbatsdiner op zaterdagavond, en dat zou dus in conflict komen als christenen dat ook deden.

Door Paulus werd telkens begonnen met prediken in de Synagoge. Daar kwamen de eerste gelovigen tot bekering, daarna kwamen heidenen bij die groep, dat werd een gemeente. Vanuit die chronologie is het logisch dat de Bijbelse dagindeling is van avond en morgen, dus van zonsondergang tot zonsondergang. Daarnaast is het volkomen onlogisch dat mensen zomaar 'vrij' hadden om samen te komen. Alleen de Joden hadden, vanwege hun oude godsdienst, een dag in de week vrij.

De dag na de Sjabbat had geen naam, althans niet in de Bijbel en niet in de Joodse traditie. Elke dag wordt geteld vanaf de Sjabbat, behalve de dag voor de Sjabbat. Een Sjabbatsdiner, net zoals dat vandaag de dag gebruikelijk is, wordt gehouden op vrijdagavond. Na zonsondergang de traditionele maaltijd met brood en wijn.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 aug 2016 15:31

Arco schreef:σαββάτων wordt telkens vertaald met "Sjabbat", behalve in zes gevallen. Vier daarvan betreft de opstanding en twee elders. Waarom? σαββάτων betekent niet eens week. Het is zelfs niet echt een Grieks woord.
Uiteraard is sabbat een semitisme. Net als in het Hebreeuws en Aramees (sjabbaat/sjabbta') kan sabbaton/sabbata zowel sabbat als de periode tussen sabbatten betekenen. Dat is afhankelijk van de context.
Door Paulus werd telkens begonnen met prediken in de Synagoge. Daar kwamen de eerste gelovigen tot bekering, daarna kwamen heidenen bij die groep, dat werd een gemeente. Vanuit die chronologie is het logisch dat de Bijbelse dagindeling is van avond en morgen, dus van zonsondergang tot zonsondergang.
Je aanname is dat de 'Bijbelse' dagindeling van zonsondergang tot zonsondergang loopt. In feite is dat pas een rabbijnse indeling.
Daarnaast is het volkomen onlogisch dat mensen zomaar 'vrij' hadden om samen te komen. Alleen de Joden hadden, vanwege hun oude godsdienst, een dag in de week vrij.
Ook veel Romeinen hadden een vrije dag op zaterdag, onder invloed van de Joden. Daarnaast was de bijeenkomst op zondag 's avonds, na werktijd.

De dag na de Sjabbat had geen naam, althans niet in de Bijbel en niet in de Joodse traditie. Elke dag wordt geteld vanaf de Sjabbat, behalve de dag voor de Sjabbat. Een Sjabbatsdiner, net zoals dat vandaag de dag gebruikelijk is, wordt gehouden op vrijdagavond. Na zonsondergang de traditionele maaltijd met brood en wijn.
Dat laatste is zo in het huidige jodendom, maar in de eerste eeuw en daaromtrent werd het sabbatsmaal op zaterdagavond gehouden.

Nina

Berichtdoor Nina » 04 aug 2016 15:37

Door Paulus werd telkens begonnen met prediken in de Synagoge. Daar kwamen de eerste gelovigen tot bekering, daarna kwamen heidenen bij die groep, dat werd een gemeente. Vanuit die chronologie is het logisch dat de Bijbelse dagindeling is van avond en morgen, dus van zonsondergang tot zonsondergang.

Je aanname is dat de 'Bijbelse' dagindeling van zonsondergang tot zonsondergang loopt. In feite is dat pas een rabbijnse indeling.

'Het was avond geweest, het was morgen geweest, de ... dag.'
Geen rabbijnse indeling, maar een Bijbelse die al terug te vinden is in het eerste hoofdstuk van Genesis.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 04 aug 2016 16:02

Nee, avond en morgen staan hier voor duisternis en licht, voor nacht en dag. In zekere zin hoort de voorafgaande duisternis dus bij de dag. Maar hier wordt geen technische indeling van een etmaal gegeven. Dat is helemaal niet de bedoeling van deze frasen.

Honesty

Berichtdoor Honesty » 05 aug 2016 08:06

dalethvav schreef:Wellicht wordt er dan verwezen naar 1 Kor. 16:2, waar we lezen: "Op elke eerste dag van de week moet ieder van u bij zichzelf iets opzijleggen om op te sparen wat in zijn vermogen is, opdat de inzamelingen niet pas dan gehouden worden, wanneer ik gekomen ben."

Deuternomium 16:10
Zeven weken moet u voor uzelf aftellen. U moet de zeven weken beginnen te tellen vanaf het moment dat men met de sikkel begint te oogsten in het staande koren.
10 Daarna moet u het Wekenfeest houden voor de HEERE, uw God. Wat u geven moet, is een vrijwillige gave van uw hand, naar de mate waarin de HEERE, uw God, u zegent.

Als je iets verder leest zie je in 1 Kor 16:9 dat Paulus al vroeg voorbereidingen trof dat het Wekenfeest gevierd zou worden zoals door God ingesteld.
Hij zou dan terugkeren naar Efeze .
Overdrachtelijk gezien geeft de christen voortdurend aan zijn broeder of zuster die armoede lijdt, niet alleen op de "eerste dag der week", of beter vertaald op de eerste der sabbatten,(kata mia sabbatton ) uitlopend op het Wekenfeest (Pinksteren)
En die dag viel en valt nog steeds wel op de eerste dag der week, onze zondag.

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 05 aug 2016 10:09

Nina schreef:
Ik vind het helemaal niet zo vreemd dat 'Messiasbelijdende christenen' de sabbat onderhouden.

Beste Nina
Je schrijft
“Ik vind het helemaal niet zo vreemd dat 'Messiasbelijdende christenen' de sabbat onderhouden

Welnu zowel 'Messiasbelijdende christenen' als alle “volgelingen van Christus” ( Christenen) onderhouden de zevende dag als een sabbat . Want in feite bestaat de Sabbatniet, omdat volgens de Bijbel de Sabbat geen tijdsbepaling is maar een gezegende en geheiligde samenkomst, die in het OT op elke dag gevierd kon worden afhankelijk van het feest waarmede deze gepaard ging.

De Sabbatten die samengingen met de Joodse feesten hebben dan ook op vandaag afgedaan omdat ze door Christus vervult werden zowel naar inhoud als naar zinnebeeld.

Doch het onderhouden van de wet of de geboden die Christus zelf eigenhandig in steen heeft gegrift , waarvan de zevende dag als een afgezonderde en geheiligde dag wordt vermeld ( maw een sabbat), heeft niets maar dan ook niets met de eerder vernoemde feestsabbatten te maken. Want dit vierde gebod is weldegelijk een tijdsbepaling.
Al de door u aangehaalde Bijbelpassages slaan dan ook enkel en alleen op de TIEN GEBODEN en hebben niets te maken met de zogenaamde “Joodse sabbatten” die gekoppeld waren aan hun feesten.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 05 aug 2016 10:17

Nina en anderen bedoelen natuurlijk Messiasbelijdende joden.
Christenen gaan over het algemeen op zondag naar de kerk, en eventueel ook op andere dagen.

Nina

Berichtdoor Nina » 05 aug 2016 10:56

Bernard schreef:
Beste Nina
Je schrijft
“Ik vind het helemaal niet zo vreemd dat 'Messiasbelijdende christenen' de sabbat onderhouden”

Welnu zowel 'Messiasbelijdende christenen' als alle “volgelingen van Christus” ( Christenen) onderhouden de zevende dag als een sabbat . Want in feite bestaat “de Sabbat” niet, omdat volgens de Bijbel de Sabbat geen tijdsbepaling is maar een gezegende en geheiligde samenkomst, die in het OT op elke dag gevierd kon worden afhankelijk van het feest waarmede deze gepaard ging.

De Sabbatten die samengingen met de Joodse feesten hebben dan ook op vandaag afgedaan omdat ze door Christus vervult werden zowel naar inhoud als naar zinnebeeld.

Doch het onderhouden van de wet of de geboden die Christus zelf eigenhandig in steen heeft gegrift , waarvan de zevende dag als een afgezonderde en geheiligde dag wordt vermeld ( maw een sabbat), heeft niets maar dan ook niets met de eerder vernoemde feestsabbatten te maken. Want dit vierde gebod is weldegelijk een tijdsbepaling.
Al de door u aangehaalde Bijbelpassages slaan dan ook enkel en alleen op de TIEN GEBODEN en hebben niets te maken met de zogenaamde “Joodse sabbatten” die gekoppeld waren aan hun feesten.

Ik weet ook wel dat hoogtijdagen 'sabbatten' worden genoemd, maar als men in NL het woord 'sabbat' gebruikt, bedoelt men daar altijd de 7e dag mee. Onze zaterdag dus. Die 7e dag wees God aan als rustdag, als sabbat. ' De sabbat' bestaat dus wel. Als je in Israel tegen iemand zegt dat je aankomende sabbat naar hem toe komt, zal hij begrijpen dat je op de 7e dag van de week komt. Overigens: wij hebben alle dagen namen gegeven, in het Hebreeuws zegt men gewoon 'de eerste dag' of 'de derde dag. (Denk aan: op de 3e dag was er een bruiloft in Kana: dat was dus de dinsdag)

De Joodse feesten zijn Toe Bisjwat, Chanoek, onafhankelijkheidsdag, Jom Jaroesjalaiem ect. Ik veronderstel dat je de Bijbelse feesten bedoelt. Ik zou niet weten waarom die zijn afgeschaft, Jezus zegt zelfs uitdrukkelijk dat Hij niet is gekomen om af te schaffen, maar om te vervullen. Dit is kerkleer, maar geen Bijbelse leer.

Ik heb teksten aangehaald om te laten zien dat de wetten van God nog altijd relevant zijn voor ons, en niet zijn afgeschaft. Ik heb nergens iets gezegd over die teksten ivm Joodse (?) sabbatten die gekoppeld zouden zijn aan feesten.

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 05 aug 2016 13:09

Nina schreef:[

Ik weet ook wel dat hoogtijdagen 'sabbatten' worden genoemd, maar als men in NL het woord 'sabbat' gebruikt, bedoelt men daar altijd de 7e dag mee. Onze zaterdag dus. Die 7e dag wees God aan als rustdag, als sabbat. ' De sabbat' bestaat dus wel. Als je in Israel tegen iemand zegt dat je aankomende sabbat naar hem toe komt, zal hij begrijpen dat je op de 7e dag van de week komt. Overigens: wij hebben alle dagen namen gegeven, in het Hebreeuws zegt men gewoon 'de eerste dag' of 'de derde dag. (Denk aan: op de 3e dag was er een bruiloft in Kana: dat was dus de dinsdag)

De Joodse feesten zijn Toe Bisjwat, Chanoek, onafhankelijkheidsdag, Jom Jaroesjalaiem ect. Ik veronderstel dat je de Bijbelse feesten bedoelt. Ik zou niet weten waarom die zijn afgeschaft, Jezus zegt zelfs uitdrukkelijk dat Hij niet is gekomen om af te schaffen, maar om te vervullen. Dit is kerkleer, maar geen Bijbelse leer.

Ik heb teksten aangehaald om te laten zien dat de wetten van God nog altijd relevant zijn voor ons, en niet zijn afgeschaft. Ik heb nergens iets gezegd over die teksten ivm Joodse (?) sabbatten die gekoppeld zouden zijn aan feesten.

Nina,
Je hoeft je niet te verdedigen en ik begreep heel goed wat je bedoelde
Maar ik denk toch dat wij hier met de Bijbel bezig zijn en dus in de eerste plaats de Bijbelse taal en woordbetekenis dienen te gebruiken (en te verstaan)
En daarom wou ik even de nadruk leggen op het juist gebruik van Bijbels woorden en uitdrukkingen . Dit ook omdat het doorheen haspelen van Bijbelse woordbetekenissen met hetgeen mensen ervan maken veelal leiden tot verwarring.
Dit is zoals hierboven gezegd o.a. het geval met “de sabbat” die een omstandigheid is en “de zevende dag” die een tijdsbepaling is.
Maar ook met de betekenis van de uitdrukking “Christen”
Wat Bijbels gezien de betekenis heeft van hen die (al) de geboden, die Christus neergeschreven heeft, bewaken en bewaren en het geloof (trouw en gehoorzaamheid) van Christus hebben.
En daarentegen in de volksmond de betekenis heeft van al diegenen die beweren Christus min of meer te kennen (en zijn geboden dan ook min of meer aanvaarden)
Laatst gewijzigd door bernard 3 op 05 aug 2016 13:46, 2 keer totaal gewijzigd.

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 21 aug 2016 11:54

De zondag.

Ik wil graag iets schrijven wat Wulfert Floor in één van zijn boeken schreef, het geschrevene dateert van rond 1870.
Het is o zo actueel.

Dagtekst 21 augustus.

....... De wereld houdt Gods dag niet, maar zet op zondag haar winkel open, en haar koophandel voort, of maakt van de dag des Heeren een plezier dag........

Zo is het ook anno 2016.
Zijn oproep: Word haar dan ook daarin niet gelijkvormig, maar gedenk de sabbatdag dat gij die heiligt. Sluit uw winkel, staakt uw arbeid, drijf geen koophandel, hoor en lees Gods Woord, dien God met ijver en laar geen uur van die dag verloren gaan.

Heden ten dage zijn zij die deze dag, de zondag, nog in ere houden voor velen, zwarte kousen mensen.
Of, mensen die niet met de tijd meegaan.
O mens, er komt een dag dat u spijt hebt dat u op zondag ging winkelen, ging sporten, of wat dan ook, maar de zondag niet indeelde zoals den Heere het ons heeft geboden.
Wee u, kom tot inkeer.
Ga naar de kerk, lees den Bijbel, onderricht u in het Woord des Heeren.
Maar wees geen slaaf van de duivel.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 21 aug 2016 12:03

Maar ik zie eigenlijk zelden of nooit een dienst in een protestantse kerk op zaterdag. Hoe kan je op de sabbatsdag dan naar de kerk gaan?

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 21 aug 2016 16:49

elburger schreef:De zondag.

Ik wil graag iets schrijven wat Wulfert Floor in één van zijn boeken schreef, het geschrevene dateert van rond 1870.
Het is o zo actueel.

Dagtekst 21 augustus.

....... De wereld houdt Gods dag niet, maar zet op zondag haar winkel open, en haar koophandel voort, of maakt van de dag des Heeren een plezier dag........

Zo is het ook anno 2016.
Zijn oproep: Word haar dan ook daarin niet gelijkvormig, maar gedenk de sabbatdag dat gij die heiligt. Sluit uw winkel, staakt uw arbeid, drijf geen koophandel, hoor en lees Gods Woord, dien God met ijver en laar geen uur van die dag verloren gaan.

Heden ten dage zijn zij die deze dag, de zondag, nog in ere houden voor velen, zwarte kousen mensen.
Of, mensen die niet met de tijd meegaan.
O mens, er komt een dag dat u spijt hebt dat u op zondag ging winkelen, ging sporten, of wat dan ook, maar de zondag niet indeelde zoals den Heere het ons heeft geboden.
Wee u, kom tot inkeer.
Ga naar de kerk, lees den Bijbel, onderricht u in het Woord des Heeren.
Maar wees geen slaaf van de duivel.

Beste “Elburger” de laatste zin die je schrijft bevat een grote en goede raadgeving namelijk ," LEES DEN BIJBEL, ONDERRICHT U IN HET WOORD DES HEEREN."
Want dan zal je met mij kunnen vaststellen dat al hetgeen je vooraf schreef totaal tegenstrijdig is met de Bijbel. Want nergens, maar dan ook nergens, in de Bijbel staat er maar één woord over de zondagsrust. En nooit maar dan ook nooit werd er door De Here of door de apostelen geboden om op de zondag te rusten.

De zondagsrust heeft dan ook totaal niets te maken met het vierde gebod noch met de dag des Heren waarnaar er in je tekst verwezen wordt. Want de zondagsrust verschilt fundamenteel met het vierde gebod omdat ze zowel in de tijd ( eerste dag t.o.v. van de zevende dag ) als naar de inhoud ( herdenking van de opstanding t.o.v. herdenking van Christus als Schepper en Verlosser) er volledig tegengesteld aan is .
De zondagsrust is een menselijke instelling en om dan zo maar een Bijbeltekst ( het vierde gebod) te gebruiken, dat fundamenteel niets met de zaak te maken heef,t om deze instelling te onderbouwen is dan ook totaal zinloos en misleidend.

Je oproep " kom tot inkeer" is echter volledig terecht , maar dan wel tot inkeer komen om Gods Woord te volgen en niet dat van menselijke inzettingen
Laatst gewijzigd door bernard 3 op 21 aug 2016 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”