Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2015 18:23

Arendsoog schreef:1. Dat zou een zeer gedegen mogelijke verklaring moeten zijn, waarover zeer wijde wetenschappelijke consensus zou zijn en waarin alle belangrijke gaten voldoende opgevuld zijn.
én 2.Dan moet er een zeer gedegen interpretatie zijn van de Bijbelgedeeltes die dan anders geïnterpreteerd moeten worden, wat niet ten koste kan gaan van basale grondwaarheden van het christelijk geloof, (zoals verwoord in de gereformeerde traditie)

Aansluitend bij 1 kan de wetenschapsfilosofische opmerking gemaakt worden dat we dan met Thomas Kuhn een paradigmaverschuiving verwachten, maar dat terzijde.

Die stap 2 is uiteraard voorbehouden aan theologen en gelovigen. Mij als atheïst maakt het weinig uit wat je in stap 2 allemaal doet.

En ik denk dat we best kunnen stellen dat die paradigmaverschuiving allang heeft plaatsgevonden, en dat die alleen nog maar hoeft te worden bevestigd. Maar je zou het dus wel accepteren?

Nou, God kan bijvoorbeeld niet liegen. God kan geen zonde doen. Als het in overeenstemming is met Zijn andere eigenschappen en hij een FSM zou willen maken dan kan Hij dat. Neemt niet weg dat we geen enkele reden hebben om te denken dat een FSM bestaat, omdat we deze niet waar hebben genomen én er niets over in de Bijbel staat voor zover ik weet.

Het hele punt waar ik op aanstuur is dat een almachtig, bovennatuurlijk wezen per definitie niet falsificeerbaar is.

Zonder dat we de in's en out's van zwaartekracht te kennen, kunnen we uitrekenen welke kracht we nodig hebben om een raket te lanceren. Daarbij gaat het er niet om of iets in het verleden zo gebeurd. Bij ET ga je vanuit een model waarmee je evolutie die nu plaats vindt, extrapoleren naar vroeger.

Uh, volgens mij maak je geen zuivere vergelijking. Als we kijken naar de situatie nu, naar hoe DNA nu muteert en hoe natuurlijke selectie nu werkt, dan is dat in mijn ogen niet anders dan kijken naar hoe zwaartekracht nu werkt.

Je kunt ook kijken naar hoe zwaartekracht/evolutie vroeger werkte, en in dat geval gelden ook dezelfde voorwaarden. Waren de banen van planeten vroeger gelijk aan die van nu? Muteert DNA nu even snel als vroeger. In BEIDE gevallen extrapoleer je dus naar het verleden.

Simpelheid: afhankelijk van je beschrijvingsniveau, maar dat is geen breekpunt. Ook als we uitgaan van het YECistische model kun je een philogenetische stamboom maken etc., alleen zul je bepaalde dingen anders moeten interpreteren.

Stamboom? Eerder een stambos, omdat alle 'basissoorten' per definitie volledig los van elkaar staan. En geen idee hoe het bos eruitziet voor alle microorganismen die niet in de bijbel voorkomen.

Elegantie: inderdaad. De schepping was goed, zeer goed. En de dood is pas na de zondeval gekomen, dus hebben we hier een tamelijk belangrijk punt voor de Bijbelinterpretatie te pakken.

Prima. Voor mij is de dood geen bezwaar tegen elegantie. Als wetenschappelijke theorie is evolutietheorie zowel simpel als elegant.

Ik word ook lang niet altijd gelukkig van het dogmatisme van YEC. Dat heeft ook te maken met een volkomen historische en heel erg letterlijke interpretatie van de Bijbel. De Bijbel is geen wetenschappelijk boek, dus moeten we het ook niet zo lezen. Calvijn schrijft ergens (Commentaar op Genesis meen ik, weet niet meer waar precies) dat God zich aanpast aan ons spreken. En Augustinus schrijft ergens dat de schepping in 1 moment is gebeurd (Confessiones, na boek 9), maar dat had een meer filosofische achtergrond. Maar om vervolgens meteen in een oude aarde en evolutie te geloven, gaat me te ver. Dat levert namelijk weer andere problemen op met volgende hoofdstukken en andere Bijbelgedeeltes. Maar evolutionisten mogen ook wel blij zijn met sommige YEC, die houden hen ook scherp toch :wink:

Wat dat laatste betreft, heel soms stellen ze vragen die inderdaad tot nieuw onderzoek leiden, hoewel 'irreducible complexity' zo het enige voorbeeld is wat ik me kan bedenken. Over het algemeen is het alsof een basisscholier tegen een wiskundeprofessor zegt dat negatieve getallen niet bestaan of dat je 3 niet kunt delen door 2.

Augustinus waarschuwt gelovigen trouwens ook geen zaken te verdedigen die overduidelijk onwaar zijn. Dat slaat namelijk negatief terug op de geloofwaardigheid van de kernpunten van het christelijke geloof.

Misschien/waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van John Hartnett. Die heeft een kosmologie ontwikkeld waarin je geen Dark Matter nodig hebt, en waarbij de aarde redelijk in het midden van het universum staat volgens mij. Ik weet de huidige stand van zaken van zijn theorie niet.

Ik zal hem eens googlen.

We hebben het over waarnemingen van mensen gedurende 40 dagen, en van meer dan 500 mensen op een dag. Dat zou in een strafzaak een behoorlijk bewijs opleveren lijkt me.

Dus je accepteert ook dat de Boeddha wonderen deed? Teleportatie, op water lopen, Hij deed het allemaal, mét getuigen over een langere periode.

Gesteld dat je inderdaad tal van zulke anekdotes hebt, moet er eerst onderzocht worden of in die gevallen sprake is van justified true belief, of er stiekem geen natuurlijke oorzaken zijn, of de waarnemers in staat waren tot gezonde, redelijke waarneming etc. Dan blijven er niet veel over lijkt me.

Nou ja, ik hoor het wel als je dat onderzoek hebt gedaan en wat je conclusies dan zijn. Dat is het tweezijdige zwaard van waarde hechten aan anekdotes: als jij jouw anekdotes als argument mag gebruiken, mag ik dat met de mijne ook. Het is op de zaken vooruitlopen om te denken/beweren dat jouw anekdotes op de een of andere manier 'zuiverder' zijn dan de mijne.

Als ik elke dag zie dat de appels van de boom vallen, heb ik reden aan te nemen dat dit een natuurwet is. Als ik een appel van de grond zie opstijgen, krab ik achter m'n oor. Makkelijk zat. Maar Hume noemt dat het inductieprobleem, is het niet?

Inderdaad. Herhaalbaarheid lijkt me een vrij slecht criterium als je magie wilt uitsluiten. Je weet immers nooit zeker of de magie niet consequent wordt toegepast.

Interessant. Heb het er vandaag met m'n hoogleraar thermodynamica even over gehad. Die werd niet heel enthousiast van dit soort theorieën. Het gaat hier om een theoretische mogelijkheid. De thermodynamica sluit het niet uit. Maar realiseer je dat het feit dat de thermodynamica dit toelaat, betekent dat wij nu ook kunnen leven. Dat zegt niet direct iets over het ontstaan van het eerste leven/abiogenese, over hoe het in werkelijkheid gegaan is. Specifieke onderzoeksresultaten kunnen we altijd afwachten natuurlijk.

Het is in ieder geval een mogelijke 'in-road' voor nieuw onderzoek. Kijk, jij weet er blijkbaar meer van dan ik (ik ben een ex-talenstudent met beta-interesse). Maar voor de ontwikkeling van relativiteit of kwantummechanica waren er vast ook mensen die er niet heel enthousiast over waren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 11 dec 2015 19:09

Mortlach schreef:En ik denk dat we best kunnen stellen dat die paradigmaverschuiving allang heeft plaatsgevonden, en dat die alleen nog maar hoeft te worden bevestigd. Maar je zou het dus wel accepteren?

Volgens Kuhn komt dan de volgende paradigmaverschuiving, omdat er dan weer dingen gevonden worden die weer niet in het gesettelde model passen. Mits voldaan aan beide voorwaardes, anders zou ik gewoon heel eigenwijs zijn. Maar dat aan die 2 voorwaardes voldaan wordt, zie ik nog niet 1,2,3 gebeuren.

Het hele punt waar ik op aanstuur is dat een almachtig, bovennatuurlijk wezen per definitie niet falsificeerbaar is.

Correct. Maar daarom is het niet onredelijk in God te geloven.

Uh, volgens mij maak je geen zuivere vergelijking. Als we kijken naar de situatie nu, naar hoe DNA nu muteert en hoe natuurlijke selectie nu werkt, dan is dat in mijn ogen niet anders dan kijken naar hoe zwaartekracht nu werkt.

Je kunt ook kijken naar hoe zwaartekracht/evolutie vroeger werkte, en in dat geval gelden ook dezelfde voorwaarden. Waren de banen van planeten vroeger gelijk aan die van nu? Muteert DNA nu even snel als vroeger. In BEIDE gevallen extrapoleer je dus naar het verleden.

DNA mutatie is een proces van verandering. Zwaartekracht is een constant proces. Denk dat dat verschil maakt?

Stamboom? Eerder een stambos, omdat alle 'basissoorten' per definitie volledig los van elkaar staan. En geen idee hoe het bos eruitziet voor alle microorganismen die niet in de bijbel voorkomen.

En de last common ancestor dan? Het gevolg van de thermodynamica theorie die je linkte heeft wel verschillende basissoorten.

Prima. Voor mij is de dood geen bezwaar tegen elegantie. Als wetenschappelijke theorie is evolutietheorie zowel simpel als elegant.

Op het gebied dat het beschrijft wel ja. De levensbeschouwelijke conclusies die er uit worden getrokken minder.

Wat dat laatste betreft, heel soms stellen ze vragen die inderdaad tot nieuw onderzoek leiden, hoewel 'irreducible complexity' zo het enige voorbeeld is wat ik me kan bedenken. Over het algemeen is het alsof een basisscholier tegen een wiskundeprofessor zegt dat negatieve getallen niet bestaan of dat je 3 niet kunt delen door 2.

Elk resultaat in de wetenschap is er eentje toch moet je dan maar denken.
Augustinus waarschuwt gelovigen trouwens ook geen zaken te verdedigen die overduidelijk onwaar zijn. Dat slaat namelijk negatief terug op de geloofwaardigheid van de kernpunten van het christelijke geloof.

Dat is een helder uitgangspunt en heel erg waar. Alhoewel de opstanding van Christus ook niet logisch is in jouw ogen. De stelling is dus relatief, en kun je te pas en te onpas gebruiken.
Dus je accepteert ook dat de Boeddha wonderen deed? Teleportatie, op water lopen, Hij deed het allemaal, mét getuigen over een langere periode.
Nou ja, ik hoor het wel als je dat onderzoek hebt gedaan en wat je conclusies dan zijn. Dat is het tweezijdige zwaard van waarde hechten aan anekdotes: als jij jouw anekdotes als argument mag gebruiken, mag ik dat met de mijne ook. Het is op de zaken vooruitlopen om te denken/beweren dat jouw anekdotes op de een of andere manier 'zuiverder' zijn dan de mijne.

Ben niet zo thuis in die geschriften en heb nuttiger dingen te doen. Maar als iets Justified True Belief is, met (onder andere) genoemde voorwaarden, wie zijn wij dan om dat te ontkennen? (hou ik even geen rekening met het Gettier probleem enzo..)

Inderdaad. Herhaalbaarheid lijkt me een vrij slecht criterium als je magie wilt uitsluiten. Je weet immers nooit zeker of de magie niet consequent wordt toegepast.

Het is zelfs een onopgelost filosofisch probleem: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_u ... _induction

Het is in ieder geval een mogelijke 'in-road' voor nieuw onderzoek. Kijk, jij weet er blijkbaar meer van dan ik (ik ben een ex-talenstudent met beta-interesse). Maar voor de ontwikkeling van relativiteit of kwantummechanica waren er vast ook mensen die er niet heel enthousiast over waren
.
Specifieke onderzoeksresultaten kunnen we altijd afwachten, al verwacht ik er niet veel van. + dat het nog steeds gaat om een mogelijkheid.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2015 19:30

Arendsoog schreef:Correct. Maar daarom is het niet onredelijk in God te geloven.

Misschien, maar het is ook niet wetenschappelijk :-)

DNA mutatie is een proces van verandering. Zwaartekracht is een constant proces. Denk dat dat verschil maakt?

Nee. Het blijkt dat bepaalde DNA-mutaties in een constant tempo voorkomen. Dat is dus een constant proces. Je verwoordt het allemaal erg onzuiver. Zwaartekracht is toch een proces dat de snelheid van een vallend voorwerp verandert?

En de last common ancestor dan? Het gevolg van de thermodynamica theorie die je linkte heeft wel verschillende basissoorten.

Dat mag je even wat uitgebreider voor me verwoorden, want ik begrijp niet wat je bedoelt.

Op het gebied dat het beschrijft wel ja. De levensbeschouwelijke conclusies die er uit worden getrokken minder.

Welke conclusies zijn dat? Sociaal Darwinisme is al een tijdje niet meer courant en ethiek die niet leunt op religie leunt daarmee niet automatisch op evolutieprincipes. Ik durf dus te stellen dat er helemaal geen courante levensbeschouwelijke conclusies zijn die uit de evolutietheorie worden getrokken.

Dat is een helder uitgangspunt en heel erg waar. Alhoewel de opstanding van Christus ook niet logisch is in jouw ogen. De stelling is dus relatief, en kun je te pas en te onpas gebruiken.

Over anekdotische, eenmalige gebeurtenissen waar geen bewijzen voor of tegen zijn, heeft wetenschap weinig te zeggen. Zaken die duidelijk sporen moeten hebben nagelaten, zoals een schepping of zondvloed, dat is wat anders. Je argument is dus irrelevant.

Ben niet zo thuis in die geschriften en heb nuttiger dingen te doen. Maar als iets Justified True Belief is, met (onder andere) genoemde voorwaarden, wie zijn wij dan om dat te ontkennen? (hou ik even geen rekening met het Gettier probleem enzo..)

Tja, en waarom zou ik dan wel tijd verspillenbesteden aan het napluizen van jouw getuigen?

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 12 dec 2015 11:04

Misschien, maar het is ook niet wetenschappelijk :-)

Dan heb ik ook nog een vraag aan jou: stel dat we bijv. via de astrologie/kosmologie/wetenschap uitkomen op een jonge aarde, waarin de (macro)ET qua tijdsbestek niet inpast. Zou je dan de rest van de Bijbel wel geloven?

Nee. Het blijkt dat bepaalde DNA-mutaties in een constant tempo voorkomen. Dat is dus een constant proces. Je verwoordt het allemaal erg onzuiver. Zwaartekracht is toch een proces dat de snelheid van een vallend voorwerp verandert?

1. Zwaartekracht zorgt ervoor dat de snelheid van een voorwerp veranderd. Ik bedoel echter dat F=m.g (vorm van Newtons tweede hoofdwet) een vaste formule is. Metend op dezelfde plek, zul je dezelfde valversnelling g meten. We kunnen dit ook koppelen aan de moderne fysica, maar het principe blijft hetzelfde.
2. DNA-mutaties: Deze kunnen met een constant tempo voorkomen. (Gradualisme heet dat toch?) Maar dat zegt niets over welke basenparen er nu precies muteren, en wat voor consequenties dat uiteindelijk voor het fenotype heeft. Dat noem ik dan een proces van verandering.

Arendsoog schreef: En de last common ancestor dan? Het gevolg van de thermodynamica theorie die je linkte heeft wel verschillende basissoorten.

Mortlach schreef: Dat mag je even wat uitgebreider voor me verwoorden, want ik begrijp niet wat je bedoelt.

The last universal ancestor (LUA), also called the last universal common ancestor (LUCA), cenancestor, or progenote, is the most recent organism from which all organisms now living on Earth have a common descent. https://en.wikipedia.org/wiki/Last_universal_ancestor
A phylogenetic tree or evolutionary tree is a branching diagram or "tree" showing the inferred evolutionary relationships among various biological species or other entities—their phylogeny—based upon similarities and differences in their physical or genetic characteristics. The taxa joined together in the tree are implied to have descended from a common ancestor. https://en.wikipedia.org/wiki/Phylogenetic_tree

Misschien was ik iets te snel en slordig met m'n terminologie. De 'laatste universele gemeenschappelijke voorouder' lijkt me 1 'voorouder'. De Thermodynamica-theorie(laten we die maar even zo noemen) schrijft niet voor dat er een LUCA is, maar meerdere, omdat het een toevalsproces is. Deze anderen zouden dan via extinctie van 'soorten' niet meer te vinden zijn.

Welke conclusies zijn dat? Sociaal Darwinisme is al een tijdje niet meer courant en ethiek die niet leunt op religie leunt daarmee niet automatisch op evolutieprincipes. Ik durf dus te stellen dat er helemaal geen courante levensbeschouwelijke conclusies zijn die uit de evolutietheorie worden getrokken.

De mens is hiermee gereduceerd tot een gevolg van fysische processen. Dat impliceert dat de mens geen ziel heeft. (Weet niet hoe theistisch evolutionisten hier precies mee omgaan). Maar daar hebben we het pas al over gehad in de vragenrubriek. Ik zou slechts toe willen voegen dat de mystici door alle eeuwen heen als een luis in de pels zijn die ons er aan herinneren dat er meer bestaat dan de fysische werkelijkheid.
Ik koppel de ethiek en de epistemologie misschien te snel aan de ET, dat hangt daar niet direct mee samen. Dat is een onbewuste link, die in discussies niet altijd even handig is. Dus heb je strikt genomen gelijk.

Over anekdotische, eenmalige gebeurtenissen waar geen bewijzen voor of tegen zijn, heeft wetenschap weinig te zeggen. Zaken die duidelijk sporen moeten hebben nagelaten, zoals een schepping of zondvloed, dat is wat anders. Je argument is dus irrelevant.

Ik zou zeggen dat het christendom een duidelijk spoor is :wink:

Tja, en waarom zou ik dan wel tijd verspillenbesteden aan het napluizen van jouw getuigen?

Nou, het lijkt me dat je graag alles weet. Het christendom heeft eeuwenlang grote invloed uitgeoefend op met name Europa. Dan lijkt me dat je je daar wel in wilt verdiepen :wink: Verder vind je het waarschijnlijk wel zo interessant om over levensbeschouwelijke dingen te praten met christenen dat je al jarenlang discussies voert op dit forum (wat ik overigens wel op prijs stel, want discussiëren is een vorm van kennis uitwisselen.).
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 12 dec 2015 12:17

Hallo Spreeuw,

Je vraagt je af hoe Darwin tot dit standpunt gekomen is?

Zijn dochter heeft hier een belangrijke rol in gespeeld...

Groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 12 dec 2015 13:00

_Sjors_ schreef:Je vraagt je af hoe Darwin tot dit standpunt gekomen is?

Zijn dochter heeft hier een belangrijke rol in gespeeld...
Leg uit.
"Een libelle zweeft over het water..."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2015 13:17

Die fantasie gaat als volgt:

Darwin was eerst een vroom Christen, maar toen zijn lievingsdochter op jonge leeftijd aan een nare ziekte (tuberculose, geloof ik) overleed, was hij zo boos op God dat hij een theorie heeft bedacht die God buiten spel zet. Of zoiets simplistisch.

Het heeft natuurlijk totaal niets te maken met het feit dat hij tientallen jaren onderzoek heeft gedaan, een wereldreis heeft gemaakt waarbij hij scheepsladingen vol specimen terug naar Engeland verscheepte en ene meneer Wallace onafhankelijk en aan de andere kant van de wereld precies dezelfde theorie ontwikkelde. Wallace zal ook wel boos zijn geweest op God...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2015 13:32

Arendsoog schreef:Dan heb ik ook nog een vraag aan jou: stel dat we bijv. via de astrologie/kosmologie/wetenschap uitkomen op een jonge aarde, waarin de (macro)ET qua tijdsbestek niet inpast. Zou je dan de rest van de Bijbel wel geloven?

Dat zou natuurlijk bijzonder vreemd zijn, en ik zou me zeker gaan verdiepen in geloof en het bovennatuurlijke, maar technisch gezien is bewijs tégen mijn theorie geen bewijs voor de jouwe.

1. Zwaartekracht zorgt ervoor dat de snelheid van een voorwerp veranderd. Ik bedoel echter dat F=m.g (vorm van Newtons tweede hoofdwet) een vaste formule is. Metend op dezelfde plek, zul je dezelfde valversnelling g meten. We kunnen dit ook koppelen aan de moderne fysica, maar het principe blijft hetzelfde.
2. DNA-mutaties: Deze kunnen met een constant tempo voorkomen. (Gradualisme heet dat toch?) Maar dat zegt niets over welke basenparen er nu precies muteren, en wat voor consequenties dat uiteindelijk voor het fenotype heeft. Dat noem ik dan een proces van verandering. [/quote]

Maar dat is toch hetzelfde als bijvoorbeeld halfwaardetijden? Je weet van ieder individueel atoom nooit wanneer het vervalt, maar wel hoe lang het duurt voordat 50% van het totaal vervallen is.

Misschien was ik iets te snel en slordig met m'n terminologie. De 'laatste universele gemeenschappelijke voorouder' lijkt me 1 'voorouder'. De Thermodynamica-theorie(laten we die maar even zo noemen) schrijft niet voor dat er een LUCA is, maar meerdere, omdat het een toevalsproces is. Deze anderen zouden dan via extinctie van 'soorten' niet meer te vinden zijn.

Oké, en wat is het probleem daarmee dan precies? Ik heb er geen enkel probleem met het idee dat leven meerdere keren onafhankelijk van elkaar is ontstaan, en dat er uiteindelijk één 'vorm' heeft overleefd die de rest heeft uitgeroeid. Aan de andere kant moet je je ook voorstellen dat voor die eerste levensvorm er geen enkele concurrentie was voor geen enkel middel (ruimte, voedsel). Het kon zich dus in maximaal tempo vermenigvuldigen en zo de ruimte opslokken die waarin die andere LUCA's zouden zijn ontstaan.

De mens is hiermee gereduceerd tot een gevolg van fysische processen. Dat impliceert dat de mens geen ziel heeft. (Weet niet hoe theistisch evolutionisten hier precies mee omgaan). Maar daar hebben we het pas al over gehad in de vragenrubriek. Ik zou slechts toe willen voegen dat de mystici door alle eeuwen heen als een luis in de pels zijn die ons er aan herinneren dat er meer bestaat dan de fysische werkelijkheid.
Ik koppel de ethiek en de epistemologie misschien te snel aan de ET, dat hangt daar niet direct mee samen. Dat is een onbewuste link, die in discussies niet altijd even handig is. Dus heb je strikt genomen gelijk.

Oké

Ik zou zeggen dat het christendom een duidelijk spoor is :wink:

Menselijk gedrag is alleen bewijs dat ze dingen geloven, niet voor dat wat ze geloven ook waar is :-)

Nou, het lijkt me dat je graag alles weet. Het christendom heeft eeuwenlang grote invloed uitgeoefend op met name Europa. Dan lijkt me dat je je daar wel in wilt verdiepen :wink: Verder vind je het waarschijnlijk wel zo interessant om over levensbeschouwelijke dingen te praten met christenen dat je al jarenlang discussies voert op dit forum (wat ik overigens wel op prijs stel, want discussiëren is een vorm van kennis uitwisselen.).

Maar dat argument gaat beide kanten op. Het Boeddhisme heeft al 2 millenia grote invloed op met name Azië. En als je hoort van bovennatuurlijke wonderen, dan vind ik het apart om dat af te doen met 'ik heb daar geen tijd voor'. Plus, die wonderen hoeven niet historisch werkelijk te zijn geweest. Zolang mensen het maar geloven.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 12 dec 2015 13:37

Pcrtje schreef:Leg uit.

Hallo Pcrtje,

Laat ik beginnen met dat ik het erg vervelend vind dat men lijkt verleerd te hebben wat vragen inhoud. Dat komt echt vriendelijker over dan de eis: leg uit.

Maargoed, ik heb de leeftijd dat ik ondertussen weet om te gaan met dit soort eisend gedrag, wat m.i. niets meer inhoud dan onzekerheid. Laat ik daar maar van uit gaan dan.

Ik adviseer je om het volgende boek te lezen:

“Annie’s Box: Charles Darwin, Zijn Dochter en Menselijke Evolutie” door Randall Keynes.

De dood van Darwins dochter Annie was instrumentaal in de vormgeving van de evolutietheorie, welke effectief het geloof in Jezus, de echte Schepper en vormgever van alles waarvan men veelal meent te zijn ontstaan door evolutie (wat overigens net zo goed religie is), uit de geesten verwijderde van miljarden mensen, doorheen de tijd en wereldwijd.

Met vriendelijke groeten,

Sjors.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2015 13:58

_Sjors_ schreef:Ik adviseer je om het volgende boek te lezen:

“Annie’s Box: Charles Darwin, Zijn Dochter en Menselijke Evolutie” door Randall Keynes.

Sjors.

Het is op een discussieforum niet bepaald behulpzaam om te reageren met leesadvies. Als iemand mij op dit moment een boek zou aanraden, en ik zou dat boek daadwerkelijk willen lezen, dan kun je gerust een maand wachten voordat ik er uberhaupt aan begin. Ik ben namelijk aan een nogal taaie pil over Hitler en het Derde rijk bezig.

Dus 1 maand vertraging, plus dan dat boek dat werd aangeraden, nog eens 3 weken? Dan zit je dus al gauw 2 maanden op een antwoord te wachten.

Dat gezegd, adviseer ik je om The Origin of the Species door C. Darwin te lezen. Erg verhelderend en ik geloof niet dat zijn dochter erin wordt genoemd.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 12 dec 2015 14:02

Adviseer ik jou wat?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2015 14:06

_Sjors_ schreef:Adviseer ik jou wat?

Nee, maar mijn hele opmerking gaat dan ook vooraf aan "als..."

Het is gewoon niet behulpzaam voor een gesprek om je te beperken tot boektitels. Jij wilt iemand overtuigen van een stelling, dan is het aan jou om die stelling toe te lichten en te verdedigen. Enkel "lees dit maar" is je er als Jantje van Leiden van afmaken. Je moet zelf toch ook wel beseffen dat Pcrtje nu niet direct naar de boekwinkel snelt om jouw boek aan te schaffen?

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 12 dec 2015 14:10

Natuurlijk mijn heer en meester (sarcastisch bedoeld hoor),

Ik ga geen samenvatting geven meer dan die staat vermeld bij mijn initiële reactie, het is een boek van 300 pagina's dik. Goed lezen! Verder is het een kwestie van prioriteiten stellen. Waar die van jou liggen is mij wel duidelijk. Ik hoop van harte dat je deze gaandeweg je leven bij gaat stellen! En dat is een oprechte wens.

Sjors.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2015 14:15

_Sjors_ schreef:Natuurlijk mijn heer en meester (sarcastisch bedoeld hoor),

Tja, als jij niet uit bent op een behulpzaam, constructief gesprek op een discussieforum, dan begrijp ik niet wat je precies wil. Het is gewoon een luie manier van discussiëren.

Ik ga geen samenvatting geven meer dan die staat vermeld bij mijn initiële reactie, het is een boek van 300 pagina's dik. Goed lezen! Verder is het een kwestie van prioriteiten stellen. Waar die van jou liggen is mij wel duidelijk. Ik hoop van harte dat je deze gaandeweg je leven bij gaat stellen! En dat is een oprechte wens.

Dan hoop ik dat je goed met teleurstelling kunt omgaan.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 12 dec 2015 14:20

Mortlach schreef:Dat zou natuurlijk bijzonder vreemd zijn, en ik zou me zeker gaan verdiepen in geloof en het bovennatuurlijke, maar technisch gezien is bewijs tégen mijn theorie geen bewijs voor de jouwe.

Oke.
Komt de vraag in me op: betekent dit dat je hiermee impliciet zegt dat theistisch evolutionisten dan toch eigenlijk de Bijbel wel een beetje veel aanpassen aan de wetenschap?

Arendsoog schreef
2. DNA-mutaties: Deze kunnen met een constant tempo voorkomen. (Gradualisme heet dat toch?) Maar dat zegt niets over welke basenparen er nu precies muteren, en wat voor consequenties dat uiteindelijk voor het fenotype heeft. Dat noem ik dan een proces van verandering.

Mortlach schreef:Maar dat is toch hetzelfde als bijvoorbeeld halfwaardetijden? Je weet van ieder individueel atoom nooit wanneer het vervalt, maar wel hoe lang het duurt voordat 50% van het totaal vervallen is.

Bij halfwaardetijden weet je inderdaad niet wanneer welk atoom vervalt, maar wel dat op een tijdstip t een bepaald percentage vervallen is van toestand A naar toestand B, eventueel onder uitzending van C.
Ik weet niet of er voor DNA iets als 'mutatietijd' bestaat zoals er voor radioactief verval halfwaardetijd bestaat, verwacht het niet. Ik weet wel dat DNA veranderd door bijv. 'kopierfouten', 'repareerfouten' of hoog-energetische straling als UV-licht en radioactieve stoffen. Ook virussen kunnen via hun RNA of DNA het DNA beïnvloeden. We weten dus wel dat het verandert en we kunnen plekken opsporen die hier gevoelig voor zijn, maar niet hoe het verandert. DNA-mutatie is dus van veel meer factoren/variabelen afhankelijk dan halfwaardetijd en niet 1:1 voorspelbaar, terwijl radioactief verval wel voorspelbaar is voor het hele systeem. Wiki omschrijft het als volgt: (cursivering van mij)
Er is een aantal vormen van radioactief verval waardoor een radio-isotoop spontaan uiteen kan vallen. Al deze processen hebben gemeen dat het strikt eerste ordeprocessen zijn, die volledig te beschrijven zijn door een halfwaardetijd. Het is zelfs zo dat de halfwaardetijden vrijwel niet door uitwendige processen te beïnvloeden zijn. De enige uitzondering is het elektronenvangstproces. https://nl.wikipedia.org/wiki/Radioactief_verval

Oké, en wat is het probleem daarmee dan precies? Ik heb er geen enkel probleem met het idee dat leven meerdere keren onafhankelijk van elkaar is ontstaan, en dat er uiteindelijk één 'vorm' heeft overleefd die de rest heeft uitgeroeid. Aan de andere kant moet je je ook voorstellen dat voor die eerste levensvorm er geen enkele concurrentie was voor geen enkel middel (ruimte, voedsel). Het kon zich dus in maximaal tempo vermenigvuldigen en zo de ruimte opslokken die waarin die andere LUCA's zouden zijn ontstaan.

Ik gebruikte stamboom, jij verbeterde stambos. Verder geen probleem wat mij betreft, alleen dat over het specifieke proces dus ook geen data beschikbaar is

Menselijk gedrag is alleen bewijs dat ze dingen geloven, niet voor dat wat ze geloven ook waar is :-)

True. Maar zoals gezegd: waarom zouden de discipelen zich gedragen hebben zoals in het bijbelboek Handelingen geschreven staat, terwijl ze wisten dat het nep was? Dan hadden ze ook wel weer terug kunnen gaan naar Galilea en gaan vissen lijkt me...

Maar dat argument gaat beide kanten op. Het Boeddhisme heeft al 2 millenia grote invloed op met name Azië. En als je hoort van bovennatuurlijke wonderen, dan vind ik het apart om dat af te doen met 'ik heb daar geen tijd voor'. .

Je wilt waarschijnlijk dat ik toegeef dat ik deze wonderen niet categorisch uit kan sluiten. Nu ja, dat doe ik dan bij dezen ook niet. Wel ben ik er zeer sceptisch over en zal lang niet alles zo bovennatuurlijk zijn als het lijkt. Ik kan dat inderdaad niet afdoen met 'ik heb geen tijd', maar in de praktijk komt het daar simpelweg op neer. En de tijd gaat maar 1 kant op.
Plus, die wonderen hoeven niet historisch werkelijk te zijn geweest. Zolang mensen het maar geloven

Theoretisch correct. Dat Jezus historisch bestaan heeft is een feit. Toen hij was gekruisigd, was de hoop van veel (alle?) discipelen verloren, dat HIj het was die komen zou (zie het verhaal van de Emmausgangers). Dan komen we weer bij de opstanding, zoals ik hierboven geschreven heb. Als dit dus allemaal nep was, kan ik het Bijbelboek Handelingen van de apostelen niet verklaren. Je zou het eens door moeten lezen in z'n geheel. Bijvoorbeeld over de bekering van Saulus/Paulus (Handelingen 9), een joods theoloog (Farizeeër) en christenvervolger die christen wordt. Je kunt je de gevolgen voor de sociale status van zo iemand bijna niet indenken. Dit kun je afdoen met je stelling 2 quotes hierboven. Maar als atheist zul je de Bijbel toch in ieder geval als een historisch boek moeten beoordelen, en dan blijft de vraag toch hangen wat nu precies de drijfveer was lijkt me...

EDIT: het spijt me dat ik je ook een leestip aan de hand doe... :D

Terug naar “[Religie] - Open forum”